اثر مهاری عصاره هیدروالکلی پوست گردو بر کاهش اکسیداسیون لیپوپروتئین با چگالی کم در محیط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
مقدمه
اکسیداسیون لیپیدها و از جمله لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) نقش مهمی در ایجاد آترواسکلروز دارد. با استفاده از مواد آنتی اکسیدان از قبیل ویتامین E و عصاره هیدروالکلی پوست گردو در جیره غذایی می توان از اکسیداسیون LDL جلوگیری کرد و بدین ترتیب مانع ایجاد و پیشرفت آترواسکلروز شد. در مطالعه حاضر، اثرات عصاره هیدروالکلی پوست گردو بر اکسیداسیون LDL سرم ناشی از سولفات مس در محیط آزمایشگاهی بررسی می شود.
روش کار
از افراد سالم بعد از یک شب ناشتایی نمونه خون گرفته شد. سپس LDL سرم جدا شده گروه های کنترل اکسید شده با مس و عصاره هیدروالکلی پوست گردو با غلظت های 2/0، 2 و 20 میکروگرم بر میلی لیتر مطالعه شدند. برای بررسی اکسیداسیون LDL، مقدار دی ان های کونجوگه، زمان تاخیری ((Lag time و مالون دی آلدئید (MDA) حاصل اندازه گیری و اثرات غلظت های مختلف عصاره هیدروالکلی پوست گردو بر مهار اکسیداسیون LDL سرم در حضور مس بررسی شد.
یافته ها
نتایج نشان می دهد عصاره هیدروالکلی پوست گردو باعث کاهش اکسیداسیون LDL سرم می شود، به طوری که زمان تاخیری در غلظت های عصاره 2/0، 2 و 20 میکروگرم بر میلی لیتر به ترتیب 87، 178 و 202 درصد می باشد. به عبارت دیگر، اثر مهاری عصاره هیدروالکلی پوست گردو بر اکسیداسیون LDL با غلظت عصاره متناسب است.
بحث و نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد عصاره هیدروالکلی پوست گردو از اکسیداسیون LDL جلوگیری می کند. چنین ترکیبی ممکن است اثرات مشابهی نیز در موجودات زنده داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p934429 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!