بررسی دیدگاه پزشکان بیمارستان امام خمینی تهران در خصوص افشای خطای پزشکی

پیام:
چکیده:
مقدمه
افشای خطای پزشکی موضوعی است که در دو دهه اخیر به میزان چشمگیری مورد توجه محققین نظام سلامت و حتی عموم مردم در سراسر جهان قرار گرفته است. با این وجود در داخل کشور مطالعه ای در این زمینه یافت نشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نگرش پزشکان، در خصوص افشای خطاهای پزشکی انجام شد.
روش اجرا: در مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر، از لیست اسامی پزشکان بخشهای داخلی و جراحی بیمارستان امام خمینی تهران، تعداد 107 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ضمن توضیح اهداف طرح، چک لیستی شامل اطلاعات دموگرافیک (سن، جنس و نوع تخصص) و پرسشنامه ای در رابطه با موضوع افشای خطا های پزشکی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.
نتایج
میانه (کوارتایل 25% و 75%) بروز خطای پزشکی بزرگ، کوچک و نزدیک به اشتباه، به ترتیب 0 (0 و 1)، 2 (0 و 4) و 5/1 (0 و 3) درصد بود. افشای خطای پزشکی بزرگ، کوچک و نزدیک به اشتباه، به ترتیب مورد تایید 77%، 53% و 44% نفر از پزشکان بود. افشای خطای پزشکی از دیدگاه 83% از پزشکان کاری دشوار بوده و از نگاه 48% از پزشکان، باعث سلب اعتماد بیماران می گردد. شکایت بیمار از پزشک به دنبال افشای خطای پزشکی از دیدگاه 50% از پزشکان شایع ترین علت دشوار بودن افشای خطا گزارش شد. 78% از پزشکان، با اطلاع رسانی در مورد وقوع خطای پزشکی به مسوولین بخش یا بیمارستان و 53% با اطلاع رسانی به سایر همکاران موافق بودند. تقریبا تمامی پزشکان عقیده داشتند که افشای خطای پزشکی توسط فردی غیر از پزشک منجر به پیگیری قضایی قطعی (27%) یا احتمالی (71%) پزشک توسط بیمار می شود. 92% از پزشکان افشای خطای پزشکی را یکی از چالش های اصلی نظام سلامت دانسته و 88% از آنان ایجاد یک سیستم جامع جهت ارتقای افشای خطا را ضروری دانستند. بروز خطاهای پزشکی بزرگ در جنس مونث در مقایسه با مذکر (94/0 و 79/0، 043/0=P) و دستیاران در مقایسه با پزشکان (06/1 و 63/0، 019/0=P) بود. جراحان به میزان معنی داری، بیش از متخصصین داخلی با اطلاع-رسانی وقوع خطا به مسوولین بیمارستان و بخش] 87% در مقابل 70%، 039/0=[P و همچنین سایر همکاران] 66% در مقابل 41%، 009/0=[P موافق بوده و به علاوه بیش از آنان اعتقاد داشتند که افشای خطا توسط پزشک، احتمال شکایت را کاهش می دهد] 60% در مقابل 42%، 049/0=[P. در سایر موارد اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد (05/0
نتیجه گیری
یافته های مطالعه حاضر نشان داد که اگر چه اغلب پزشکان با افشای خطای پزشکی بزرگ برای بیمار موافقند، اما 90% آن ها همچنان افشای خطای پزشکی را یکی از چالش های اصلی نظام سلامت دانسته و ایجاد یک سیستم جامع جهت ارتقای افشای خطا را ضروری عنوان نموده اند. این نتایج حاکی از آنست که امروزه موضوع افشای خطای پزشکی در داخل کشور به شکلی جدی نیازمند توجه سیاست گزاران سیستم درمان می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
195
لینک کوتاه:
magiran.com/p939459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!