بررسی تاثیر آموزش تغذیه و ورزش، بر سطح دانش و شاخص های کنترل متابولیک در بیماران مبتلا به دیابت حاملگی

پیام:
چکیده:
مقدمه
عوارض دیابت حاملگی از جنبه های مختلف، بر سلامت مادر و جنین موثر است. برخورداری از دانش و مهارت های مراقبت از خود، به ویژه در زمینه ی تغذیه و ورزش، نقش مهمی در کنترل بیماری دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش تغذیه و ورزش، بر سطح دانش و شاخص های کنترل متابولیک بیماران مبتلا به دیابت حاملگی مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شیراز طراحی و اجرا گردید.
مواد و روش ها
در این پژوهش مداخله ای، 61 بیمار دیابت حاملگی کلاسA1 به روش نمونه گیری آسان انتخاب، و به شیوه ی تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. قبل از مداخله، شاخص های کنترل متابولیک به روش آزمایشگاهی و سطح دانش، به وسیله ی آزمون کتبی 34 پرسش چند گزینه ای خود ایفا که روایی آن مورد تایید، و پایایی آن (KR 20 = 0/81) بود در دو گروه اندازه گیری شد، سپس مداخله ی مدون آموزشی به مدت حدود 6 ساعت طی یک هفته در گروه آزمایش اجرا گردید. پیامدهای مورد نظر، بلافاصله و دو هفته پس از پایان مداخله در دو گروه اندازه گیری، و با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه ی 5/11 و آزمون های آماری تی مستقل، بنفرونی و مجذور خی پردازش و تحلیل شدند.
یافته ها
پژوهش حاضر نشان داد پس از مداخله ی آموزشی، در گروه آزمایش، میانگین های سطح دانش، قند خون یک و دو ساعت پس از غذا خوردن به طور معنی داری تغییر نمود (001/0>P).
نتیجه گیری
یافته های پژوهش حاضر اثربخشی مداخله ی آموزشی بر ارتقای سطح دانش و شاخص های کنترل متابولیک حمایت، و بر تدارک و اجرای آموزش برنامه ریزی شده ی تعاملی تاکید نمودند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
441
لینک کوتاه:
magiran.com/p942321 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!