تعیین مولکولی آنوفل فلوویاتیلیس کمپلکس در شهرستان چابهار، استان سیستان و بلوچستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
در کشورهای ناحیه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، بیماری های منتقله به وسیله ناقلین نظیر مالاریا، بخش عمده ای از بیماری های واگیردار را به خود اختصاص می دهند. مالاریا در جنوب شرقی کشور از جمله شهرستان چابهار به صورت اندمیک وجود دارد و در هر سال موارد فراوان ابتلا افراد به این بیماری از این شهرستان گزارش می شود. امروزه به کمک روش های مولکولی PCR هویت نمونه ها تا سطح گونه، جمعیت و حتی ژنوتیپ (هاپلوتایپ) بدست می آید. هدف از این مطالعه تعیین گونه های کمپلکس آنوفل فلوویاتیلیس در منطقه مالاریاخیز چابهار می باشد.
روش کار
در این مطالعه نمونه های An. fluviatilis با استفاده از روش های صید کلی Total catchشلتر پیتPit shelter و گزش شبانه انسانی و حیوانی صید شدند. جهت استخراج DNA نمونه ها از روش فنل کلروفرم استفاده شد و سپس این DNA در آزمایشات PCR مورد استفاده و سپس محصولات PCR دو بخش D3 و ITS2 تعیین توالی شدند. جهت تعیین گونه های مورد نظر، توالی های بدست آمده به کمک مقایسه با توالی نمونه های موجود در بانک جهانی ژن GenBank و نیز رسم درختهای فیلوژنی مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج
جهت تعیین ساختار ژنتیکی و شناسایی مولکولی نمونه ها لوکوس هایD3 به طول bp376 و ITS2 به طولbp 514 به کمک PCR تکثیر شدند. مقایسه توالی های لوکوس های ITS2 با توالی های موجود در بانک جهانی ژن نشان داد که در منطقه چابهار فقط گونهT وجود دارد در حالی که مقایسه توالی های لوکوس D3 با توالی های موجود در بانک جهانی ژن نشان داد که علاوه بر گونه T، گونه U کمپلکس آنوفل فلوویاتیلیس در شهرستان چابهار نیز وجود دارد.
نتیجه گیری
بر اساس مطالعات گذشته، گونه T تنها گونه شناخته شده کمپلکس آنوفل فلوویاتیلیس در کشور بود ولی با مطالعه صورت گرفته در شهرستان چابهار و وجود دو گونه T و U، پیشنهاد می شود که در هر منطقه مطالعات مستقل صورت گیرد. این امر می تواند کمک شایانی در برنامه های کنترل بیماری مالاریا انجام دهند.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
260
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p949038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!