بررسی اثرات زیست محیطی واحد کلر آلکالی پتروشیمی بندر امام

پیام:
چکیده:
واحدهای کلرآلکالی که با سل های جیوه کار می کنند، سبب آلودگی هوا با انتشار جیوه به جو، آلودگی خاک با تولید پسماندهای جامد، آلودگی آب و جانداران آبزی با پساب خروجی و آلودگی محصولات می گردند. البته هنوز استاندارد مشخص در زمینه حد مجاز جیوه در محیط زیست (آب، هوا و خاک) منتشر نشده است. ولی آنچه مشخص است جیوه یک عنصر سمی است و پتانسیل تجمع زیستی بالایی دارد و مشکلات جسمی وخیمی از قبیل بیماری میناماتا را ایجاد می کند. هدف از این مقاله بررسی انتشار جیوه از واحدهای کلر- آلکالی، اثرات مخرب جیوه بر محیط زیست و انسان است. روش مورد استفاده در این تحقیق از نوع پیمایشی است.
واحد های کلرآلکالی جزء مواردی هستند که باید قبل از استقرار حتما ارزیابی اثرات زیست محیطی برای آن ها انجام شود تا اثرات این واحدها برمبنای شرایط فیزیکی، بیولوژیکی و اقتصادی واجتماعی محل برآورد گردد. صنعت کلرآلکالی به عنوان عمده ترین منبع رهاسازی جیوه به محیط زیست معرفی شده است. به این دلیل، طی دومین نشست کمیته مذاکرات بین الدولی ممنوعیت الزام آور جیوه که بهمن ماه 1389 در چیبای ژاپن برگزار شد، مقرر گردید که تمام کشورها طی یک اقدام ملی با تعیین زمان مشخص اقدام به تغییر فرآیند یا برچیدن واحدهای کلرآلکالی نمایند.
درحال حاضر مصرف جیوه پتروشیمی بندر امام حدود 30 تن در سال می باشد که از منابع خارجی تامین می شود. طرح تغییر فرآیند واحد کلرآلکالی بندر امام از روش جیوه ای به روش غشایی تصویب شده و برآورد شده است که تا سال 1392 جیوه به کلی از فرآیند تولید حذف گردد. واحد کلر آلکالی پتروشیمی بندر امام اقداماتی در راستای کاهش اتلاف جیوه انجام داده اند که در این مقاله به آن ها پرداخته شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p950184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!