پیامدهای گسترش ویلاسازی (خانه های دوم) در نواحی روستایی: دهستان تاررود شهرستان دماوند

چکیده:
رشد و گسترش خانه های دوم از پدیده های مهم دوره معاصر است. امروزه در اکثر کشورهای جهان به ویژه در کشورهای پیشرفته این پدیده از رونق زیادی برخوردار است. در ایران نیز با رونق شهرنشینی به ویژه در دو دهه اخیر این پدیده با شتاب بیشتری گسترش یافته است. با توجه به ماهیت پدیده گردشگری (خانه های دوم)، بروز تغییرات زیست محیطی و اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از گسترش آن در نواحی روستایی اجتناب ناپذیر است. گسترش این پدیده می تواند اثرات مطلوب و نامطلوبی بر جای بگذارد. لذا ضروری است که آثار و پیامدهایی که در روستاها بر جای می گذارد مورد بررسی قرار گرفته تا زمینه برای ساماندهی آن میسر شود. دهستان تاررود در بخش مرکزی شهرستان دماوند از جمله نواحی ییلاقی استان تهران است که در دهه های اخیر ساخت ویلا در آن به شدت افزایش یافته است. این امر تغییرات زیادی در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و محیطی به همراه داشته است.
در این مقاله سعی شده با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به این سوال پاسخ داده شود که گسترش خانه های دوم چه پیامدهایی بر جای گذاشته، و آیا پیامدهای مثبت گسترش این پدیده بیش از پیامدهای منفی آن است؟ اطلاعات لازم با استفاده از سه پرسشنامه روستا (4عدد)، خانوار ساکن (128 عدد) و صاحبان ویلا (104 عدد) به دست آمده است. نتایج نشان داد که پیامدهای منفی اقتصادی، اجتماعی و کالبدی ناشی از گسترش خانه های دوم در منطقه مورد مطالعه بیش از آثار مثبت آن ها است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
149
لینک کوتاه:
magiran.com/p951521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!