مرفودینامیک ساحلی وتغییرات دوره ای شمال دریای عمان (تالاب های جزر و مدی سواحل شرقی تنگه هرمز)

چکیده:
با توجه به اینکه تالاب ها معمولا تحت تاثیر متغیرهای دریایی و رودخانه ای هستند وتغییرات در دینامیک دریا ورودخانه برروی آنها اثر می گذارد، شناخت این تاثیرات موجبات برنامه ریزی های بهتر برای حفظ و نگهداری آنها به دست می دهد. در پیشانی دلتاها و جبهه مقدم تمامی تالاب های جزر و مدی سواحل شمالی دریای عمان منطقه پیکانها و یا سدهای ماسه ای قرار دارد. در این تحقیق، فرایندهای هیدرودینامیکی دریای عمان و از طرفی فرایندهای تاثیرگذار از سوی محیط خشکی مانند میزان بار رسوبی حمل شده از رودخانه ها به ساحل در تغییرات دوره ای پیکان ماسه ای کوه مبارک و منطقه چلبی در شمال دریای عمان بررسی شده است. برای این منظور، از تصاویر ماهواره ای در دوره های زمانی مختلف استفاده و با استفاده از نرم افزار Arc GIS وIlwis تجزیه و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که با توجه به مورفولوژی خط ساحلی این منطقه میزان جابجایی در طول خط ساحلی بیشتر از سایر نقاط ساحلی است. بررسی تغییرات دوره ای نشان داد بیشترین رشد طولی پیکان ماسه ای در یک دوره 11 (از سال 1371 تا 1382) بیش از 3300 متر بوده در حالی که در یک دوره 36 ساله (از سال 1335 تا 1371) رشد پیکان ماسه ای فقط 1500 متر است. این افزایش منجر به تغییرات درسطح تالاب چلبی و تالاب های حاشیه دریا دراین منطقه شده است. تغییرات متناوب دوره ای دراثرجذر و مد و امواج و نیز تغییرات دبی رودخانه ها وجریان های ورودی به خورها و میزان بار رسوبی ناشی از این تغییرات جریان رودخانه ها باعث این تغییرات و جابجایی پیکان های ماسه ای و به تبع آن تغییرات تالاب ها شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
235
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p951525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!