تاثیر استرس پریزماتیک عمودی بر پتانسیل بر انگیخته بینایی دو چشمی

پیام:
چکیده:
هدف

ارزیابی تاثیر استرس پریزماتیک عمودی برسیگنال های پتانسیل برانگیخته بینایی دو چشمی در فرکانس های فضایی مختلف.

روش پژوهش

 با استفاده از الگوهای تحریکی شطرنجی که در دو فرکانس فضایی پایین معادل 48 / 0 سیکل بر درجه و متوسط معادل 18 / 2 سیکل بر درجه با فرکانس زمانی 4 هرتز معکوس می شدند، تاثیر افزایش استرس بینایی ناشی از منشور عمودی در سه مرحله با منشورهای 1 و 2 و 3 دیوپتری و یک بار هم بدون این استرس (4 مرتبه) بر پاسخ های برانگیخته بینایی مطالعه گردید. این طرح بر روی 23 شرکت کننده (11 مرد و 12 زن) با دستگاه بینایی طبیعی (پریزم ورژنس عمودی و دید بعد طبیعی) انجام شد. در همه شرکت کنندگان دامنه و زمان تاخیر مولفه های N 75، P 100 و N 135 در استرس های پریزماتیک عمودی مختلف ایجاد شده، اندازه گیری شدند. برای مقایسه میانگین دامنه و زمان تاخیر در استرس های پریزماتیک عمودی مختلف، روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد.

یافته ها

در نتیجه اعمال استرس پریزماتیک عمودی، دامنه مولفه های N 75، P 100 و N 135 در هر دو فرکانس فضایی پایین و متوسط روند رو به کاهش را نشان می دهند (001 / 0 > P). این روند رو به کاهش با افزایش میزان استرس پریزماتیک بیش تر می شود، در حالی که زمان تاخیر این مولفه ها در اثر اعمال استرس پریزماتیک عمودی، در هر دو فرکانس فضایی پایین و متوسط روند رو به افزایش را نشان می دهد (001 / 0 > P).

نتیجه گیری

همان طور که بر اساس یافته های بالینی استرس های پریزماتیک عمودی موجب شکایات چشمی می شوند، در آزمون VEP نیز در همه مولفه های این سیگنال، متغیر های دامنه و زمان تاخیر تحت تاثیر استرس پریزماتیک عمودی قرار می گیرند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
232
لینک کوتاه:
magiran.com/p954610 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!