بررسی عملکرد حافظه کاری و برانگیختگی قشری پیشانی با توجه به رگه شخصیتی زودانگیختگی

پیام:
چکیده:
مقدمه
در مطالعه حاضر بر پایه تعریف «گری» از رگه شخصیتی زودانگیختگی و با اتخاذ رویکردی شناختی- عصبی، تاثیرات این رگه برعملکرد حافظه کاری و برانگیختگی قشری پیشانی مورد بررسی قرار گرفته است.
روش
ابتدا 793 دختر دانشجوی 18 تا 28 ساله، مقیاس شخصیتی آیزنک و مقیاس بازداری/ روی آوری کارور و وایت را تکمیل نمودند و با توجه به نمرات شان در کرانه های بالایی و پایینی ابعاد برون گردی و نوروزگرایی به دو گروه 15 نفره رگه زودانگیختگی بالا (نوروزگرا / برون گرد) و رگه زودانگیختگی پایین (پایدار هیجانی/ درون‎گرد) اختصاص یافتند. در مرحله بعدی این دو گروه تکالیف حافظه کاری 1-back و PASAT و فراخنای ارقام (مستقیم و معکوس) را اجرا نمودند. نمره های نهایی آنها در این تکالیف به عنوان شاخص عملکرد حافظه کاری و میانگین فعالیت آلفای قشریEEG آنها در حین انجام تکلیف 1-back، به عنوان شاخص برانگیختگی قشری ثبت گردید. نتایج با استفاده از آزمون t برای گروه های مستقل مورد مقایسه واقع شد.
یافته ها
براساس یافته های این مطالعه، عملکرد دو گروه در تکالیف حافظه کاری تفاوت معناداری نداشت؛ در حالی که زمان واکنش آزمودنی های زودانگیخته در پاسخ گویی به تکالیف کمتر و تعداد خطاهای آنها بیشتر بود. نتایج بررسی برانگیختگی قشری نشان داد که آزمودنی های زودانگیخته، در حین انجام تکلیف حافظه کاری، برانگیختگی قشری بیشتری را در قشر پیشانی چپ تجربه نمودند.
نتیجه گیری
علیرغم تلاش مغزی بیشتر آزمودنی های زودانگیخته بالا در هنگام فعالیت حافظه کاری، نتایج عملکرد این حافظه در آزمودنی های زودانگیخته بالا و پایین تفاوتی ندارد. عملکرد تکانشی گروه زودانگیخته با شتاب بیشتر و دقت کمتر در انجام تکلیف حافظه کاری مشخص می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
287
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p956736 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!