کاربرد آموزش بالینی بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی در دانشجویان پرستاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به اهمیت ارتقای آموزش پرستاری و فواید روش های نوین تدریس، به خصوص روش بحث گروهی، این تحقیق با هدف مقایسه تاثیر آموزش بالینی با دو روش آموزش بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی با روش سنتی، بر یادگیری و رضایت دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش ها
این مطالعه نیمه تجربی روی 28 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی کاشان که در سال 1388 کارآموزی داخلی-جراحی 2 را می گذراندند، انجام شد. دانشجویان در دو گروه تجربی (آموزش بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی) و شاهد (روش سنتی) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها دربردارنده اطلاعات فردی، یک سوال در مورد رضایت از روش تدریس و نیز یک آزمون چند گزینه ای بود که یک و سه هفته بعد از کارآموزی به عمل آمد. داده های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های t وابسته و مستقل و smirnoff kolmograph تجزیه تحلیل شد.
نتایج
میانگین نمرات در آموزش بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی نسبت به روش سنتی افزایش بیشتری داشت (9/1±8/16 در مقابل 25/2±26/13). میانگین نمرات دو گروه در پایان هفته سوم بیش از هفته اول بود (05/0p=) و دانشجویان از آموزش بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی بیش از روش سنتی رضایت داشتند.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، آموزش بر مبنای فرایند پرستاری و بحث گروهی یادگیری بهتر و پایدارتری حداقل تا سه هفته بعد از آموزش بالینی به همراه دارد. بنابراین کاربرد این روش جهت فعال کردن دانشجو و پایدار کردن یادگیری او، به مربیان پرستاری پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
728
لینک کوتاه:
magiran.com/p957292 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!