آیا مصرف فرآورده های حاوی سویا می تواند بر سطح التهاب اثرگذار باشد؟ مروری بر شواهد موجود

پیام:
چکیده:
مقدمه
التهاب در آسیب شناسی بسیاری از بیماری ها نقش دارد. بررسی های جدید به سوی اثرات مواد مغذی بر شاخص های التهابی سوق یافته و نقش مواد غذایی در پیش گیری از التهاب مورد توجه قرار گرفته است. به تازگی اثرات سویا و اجزای آن مانند ایزوفلاون های سویا بر افزایش بیان ژن های عوامل آنتی اکسیدانی، محافظت در برابر گونه های فعال اکسیژن و کاهش پروستاگلاندین های التهابی مورد توجه محققین قرار گرفته است. با توجه به محدود بودن مطالعات مروری در زمینه ی مصرف سویا و اجزای آن با سطوح فاکتورهای التهابی، هدف مطالعه ی حاضر مروری بر بررسی این ارتباط بود.
روش ها
به منظور بررسی مطالعات انجام شده در زمینه ی ارتباط مصرف سویا و اجزای آن با سطوح عوامل التهابی از جستجو در PubMed و Scirus در محدوده ی سال های 1994 تا 2011 از کلید واژه های Inflammatory factors، Oxidative Stress، Soy isoflavones، Soy و Inflammatory cytokines استفاده شد. در مجموع 30 عنوان از میان مقالات بررسی گردید. مطالعات حیوانی، انسانی و آزمایشگاهی به صورت مورد شاهدی و کارآزمایی های بالینی در این مطالعه وارد شدند.
یافته ها
در مطالعات آزمایشگاهی، ارتباط معنی داری بین ایزوفلاون های سویا و کاهش عوامل التهابی مشاهده شد. در اغلب مطالعات حیوانی، مصرف اجزای سویا منجر به کاهش عوامل التهابی شده بود، در حالی که در مطالعات انسانی مصرف سویا و یا اجزای آن با اثرات متناقضی همراه بود.
نتیجه گیری
بر پایه ی یافته های حاصل از مطالعات انجام شده به نظر می رسد که مصرف سویا به دلیل محتوای بالای فیبر، ریزمغذی ها، پروتئین با کیفیت بالا، پپتیدهای بیواکتیو و فیتوکمیکال های موجود در آن ممکن است در دوزهای مناسب منجر به فعال سازی برخی آنزیم های عوامل آنتی اکسیدانی و مهار برخی از آنزیم های مسیرهای التهابی و در نهایت منجر به کاهش برخی از عوامل التهابی گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1116
لینک کوتاه:
magiran.com/p957365 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!