مقایسه آگاهی و عملکرد کارکنان آزمایشگاه های بالینی خصوصی با مراکز آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد بیماری ایدز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری ایدز یکی از بیماری های مهم جهان بوده که نه تنها یک مشکل بهداشتی و درمانی محسوب می شود بلکه ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد. توجه به گروه های در معرض خطر از جمله کارکنان آزمایشگاه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مطالعه میزان آگاهی کارکنان آزمایشگاه های خصوصی و دولتی نسبت به این بیماری تعیین و مقایسه شد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی تحلیلی به روش مقطعی بر روی 350 نفر از کارکنان آزمایشگاه های خصوصی و مراکز آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1390 انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه که شامل سه قسمت، سوالات دموگرافیکی، سوالاتی درمورد شناخت در زمینه های مختلف بیماری ایدز و قسمت آخر مربوط به عملکرد پرسنل بود جمع آوری گردید. نتایج توصیفی به صورت جدول و نمودار و نتایج تحلیلی با انجام آزمون ANOVA، t-testکای اسکور تجزیه تحلیل شد.
یافته ها
میزان آگاهی از بیماری ایدز در زمینه های مختلف در آزمایشگاه های خصوصی و دولتی یکسان بود. و از نظر آماری تفاوت معنی داری مشاهده نشد و تنها در زمینه شناخت علائم ودرمان بیماری تفاوت معنی دار مشاهده شد(01/0 P=)، به طوری که اطلاعات کارکنان آزمایشگاه های خصوصی بیشتر از دولتی بود. به طور کلی 7/92% از کارکنان آزمایشگاه ها در زمینه راه های انتقال و2/99% در زمینه شناخت عامل بیماری آگاهی داشتند.2/61% از کارکنان در مورد افراد در معرض خطر و 1/53% از آنان در مورد راه های پیشگیری آگاهی داشتند. عملکرد هر دو گروه از نظر پوشیدن دستکش و سرنگ یکبار مصرف خوب بود، عملکرد مراکز دولتی و خصوصی در دفع بهداشتی زباله های عفونی به ترتیب 99.6 % در برابر 77% بود.
نتیجه گیری
با توجه به پایین بودن درصد شناخت کارکنان آزمایشگاه های خصوصی و دولتی در مورد روش های پیشگیری و افراد در معرض خطر بیماری ایدز لازم است برنامه ریزی آموزش ضمن خدمت برای کلیه پرسنل آزمایشگاه ها انجام شود.آزمایشگاه های دولتی لازمست فعالیت های مناسبتری برای دفع بهداشتی زباله ها انجام دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p961011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!