توزیع فراوانی توکسین-1- سندروم شوک توکسیک (TSST-1) در سویه های استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از بیمارستان شهداء تبریز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استافیلوکوکوس اورئوس از عوامل مهم عفونت های کسب شده از بیمارستانها و اجتماع می باشد. انترو توکسین ها و توکسین-1- سندروم شوک توکسیک مترشحه از این باکتری از دسته فاکتورهای ویرولانس بسیار مهم وجزء سوپرآنتی ژنهای توکسین پیروژنیک(PTSAgs) می باشند. هدف این مطالعه، شناسایی ژن tst در سویه های استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از بیماران بستری در بیمارستان شهداء تبریز می باشد.
روش بررسی
در طول دوره یکسال 1389-90، تعداد 1454 نمونه از بیماران مختلف بستری در بیمارستان شهداء تبریزجمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت. پس از جداسازی و خالص سازی، ایزوله های مورد مطالعه با آزمایشهای بیوشیمیائی مورد شناسایی و تعیین هویت نهایی واقع شدند. مقاومت آنتی بیوتیکی سویه های جدا شده با روش دیسک دیفیوژن آگار تعیین شد. پس از استخراج DNA ژنومی سویه های ایزوله شده با روش جوشاندن، وجود ژن tst با روش PCR بررسی شد.
یافته ها
در طول دوره مطالعه از 546 مورد کشت مثبت، تعداد 100 ایزوله استافیلوکوکوس اورئوس از نمونه های اخذ شده از بیماران جدا گردید که فراوانی آن در کل مراجعین 87/6% و در موارد کشت مثبت 3/18% می باشد. نتایج آنتی بیوگرام نشان داد که تمام ایزوله های استافیلوکوکوس اورئوس نسبت به لینزولید حساس و 83% آنها به متی سیلین مقاوم بودند. ژن tst در20 ایزوله (20%) از استافیلوکوکها شناسائی شد که 8 مورد از زخم و 4 مورد از آبسه جدا شده بود.
نتیجه گیری
شیوع بالای ژنtst در سویه های مورد مطالعه و گردش این سویه ها در جامعه، میتواند سلامت و بهداشت عمومی را به مخاطره بی اندازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p961014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!