الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری های جدا شده از سنگهای کلیوی و ادرار در بیماران تحت عمل نفرولیتوتومی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

سنگهای عفونی، نتیجه مستقیم حضور یا عود مجدد عفونتها به وسیله باکتری های تولیدکننده اوره آز می باشد، اما با توقفیا انسداد ادرار تشکیل آنها تشدید می گردد. همچنین برخی از ترکیبات دارویی مانند سیپرو فلوکساسین نیز می توانند منشآ تشکیل سنگباشند. تحقیق حاضر به منظور آگاهی از مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری های جدا شده از سنگهای کلیوی و عفونت مجاری ادراری انجام شده است.،

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی، طی 18 ماه، از اول دی 1386 تا پایان خرداد 1388 سنگ های کلیوی از 45 بیمار تحت عمل نفرولیتوتومی در بیمارستان شهید بهشتی بابل جمع آوری گردید، ادرار این بیماران همزمان و همراه با اخذ رضایت نامه کتبی تهیه شد. نمونه های سنگدر شرایط استریل در سرم فیزیولوژی استریل به آزمایشگاه میکروب شناسی منتقل و بعد از خردن کردن بر روی کشت شد، نمونه های ادراری نیز در محیطهای فوق کشت شد. EMB و Blood agar محیطهای کشتهای مثبت از نظر کیفی بررسی و ضمن تعیین هویت، به روش کربی بائر از نظر مقاومت به آنتی بیوتیکها ارزیابی شدند.

یافته ها

در این مطالعه، 10 نمونه سنگو 8 نمونه ادرار از نظر وجود باکتری مثبت بوده اند و در یکنمونه سنگو دو نمونه ادرار بیش از یکباکتری ایزوله گردید. فراوانترین باکتری جدا شده در هر دو نمونه، اشریشیا کلی بود(5 مورد سنگو 4 مورد ادرار)، در 6 بیمار نوع باکتری جدا شده از ادرار و سنگ یکی بود. در این مطالعه 2 مورد استافیلوکوکوس کوهنی و یک مورد کپرا از کشت سنگ جدا گردید. مقاومت باکتری ها جدا شده از سنگنسبتبه اوفلوکساسین(80 %) بیشاز سایر آنتی بیوتیکها بود، اشرشیا کلی به نیتروفورانتوئین و سفتازیدیم(یکمورد)کمترین مقاومترا نشان دادند.

نتیجه گیری

در این مطالعه از 22 % سنگهای کلیوی باکتری جدا شد که در 60 % موارد مشابه باکتری جدا شده از ادرار است و به همین دلیل کشت ادرار میتواند به تشخیصآن کمک نماید. نتایج ما نشان داد که بین نوع سنگو نوع باکتری ارتباط خاصی وجود ندارد. مطالعات وسیعتر روی تعداد بیشتری از نمونه های سنگ برای درکاین ارتباط ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p961015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!