امکان استفاده از انرژی خورشیدی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در اهواز

چکیده:
مقدمه
استفاده از انرژی های فسیلی انتشار گازهای گلخانه ای و بالطبع بروز پدیده گرمایش جهانی و پیایندهای ثانویه ای نظیر گسترش بیابانها و وزش طوفانهای گرد و غبار در منطقه خاورمیانه از جمله ایران را به همراه دارد. بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر مناسب ترین راهکار جهت جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای است. منطقه اهواز با جمعیتی درحدود 1338126 نفر و 2/3088 ساعات آفتابی سالانه در جنوب غربی ایران قرارگرفته است و از مستعدترین مناطق جهت بکارگیری سیستم های خورشیدی است.
روش بررسی
شهر اهواز به عنوان مطالعه موردی و خانوارهای 4 الی 5 نفری به عنوان جامعه هدف انتخاب شدند. آنالیزهای اقتصادی و محیط زیستی توسط نرم افزارRETscreen انجام شد و میزان کاهش صدور آلاینده ها و هزینه های ناشی از آن در صورت طرح جایگزینی آبگرمکنهای خورشیدی در خانوارهای 4 الی 5 نفری منطقه محاسبه گردید.
یافته ها
ملاحظه گردید حدود 100% کل بار حرارتی آب گرم مصرفی جامعه هدف و 35% کل بار حرارتی آب گرم مصرفی خانوارهای شهر اهواز را می توان با استفاده از آبگرمکن های خورشیدی تامین نمود.
نتیجه گیری
در سناریو جایگزینی آبگرمکن های خورشیدی با آبگرمکن های گازی جامعه هدف سالیانه در مصرف 66 میلیون متر مکعب گاز طبیعی صرفه جویی شده و 969/6 میلیون دلار به درآمد ملی کشور افزوده می گردد علاوه بر آن از انتشار106 × 8813/0 تن co2 گاز گلخانه ای جلوگیری می شود این مطالعه لزوم حمایت دولت را برای توسعه بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p967594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!