بررسی فراوانی جهش های ژن P53 در بیماران مبتلا به سرطان حنجره در کرمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان حنجره دومین سرطان شایع دستگاه تنفسی بعد از سرطان ریه می باشد. سرطا ن زایی یک روند پیچیده چند مرحله ای می باشد؛ ژنتیک مولکولی شواهدی را فراهم آورده است که نشان می دهد فعال شدن پروتوانکوژن و از بین رفتن یا غیرفعال شدن (TSG (Tumor suppressor gene در بدخیمی های متعددی وجود دارد. یکی از TSG های شناخته شده در سرطان های سلول سنگفرشی سر و گردن، ژن P53 می باشد که در فعالیت های مهاری رشد سلول نقش دارد؛ به نحوی که وقتی P53 حذف یا خاموش شود، سلول یک برتری رشد انتخابی پیدا می کند و تبدیل به سرطان می شود. در بدخیمی هایی که جهش در P53 اتفاق می افتد، بیماران پاسخ درمانی ضعیف تر و طول عمر کمتری دارند. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی جهش ژن P53 در بیماران مبتلا به سرطان حنجره و انتخاب روش درمانی مناسب برای این بیماران بود.
روش
برای نمونه های مورد آزمایش از بلوک های پارافینه 52 بیمار، که تحت عمل برداشتن حنجره به علت سرطان قرار گرفته بودند، استفاده شد. جهش ژن P53 در تمام طول ژن از اکزون 1 تا 12، با روش (MLPA (Multiple ligation probe amplification مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
در 8/80 درصد از 52 نمونه مورد استفاده، جهش ژن P53 مشاهده گردید که 6/59 درصد موارد به صورت حذف (Deletion) در اکزون های 1، 3، 6، 9 و 12 بود؛ 2/21 درصد موارد نیز به صورت افزایش (Duplication) در اکزون های 1، 2، 7، 8 و 11 رخ داده بود. در مواردی هم حذف هم زمان در بیش از یک اکزون و همین طور اضافه شدن هم زمان در بیش از یک اکزون مشاهده گردید.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه و این که تشخیص قطعی سرطان حنجره با انجام نمونه برداری و بررسی بافت شناسی انجام می شود، پیشنهاد می گردد که در تمامی نمونه برداری های انجام شده جهش ژن P53 بررسی شود و با توجه به نتیجه این بررسی، در مورد انتخاب روش درمانی مناسب برای بیماران تصمیم گیری گردد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
168
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p968334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!