بررسی علایم بالینی ناشی از مواجهه با سطوح پایین اسید کلریدریک در کارگران آبکار

پیام:
چکیده:
مقدمه
گالوانیزاسیون، فرآیندی است که قطعات فولادی را با لایه نازکی از فلز روی پوشانیده تا مقاومت آنها در مقابل فرسایش و خوردگی افزایش یابد.مواجهه حاد با اسید کلریدریک سبب علائم تحریکی مخاطی و تغییر رنگ موقت دندان شده و مواجهه مزمن سبب تغییرات عملکرد ریه، برونشیت مزمن، زخم بینی و تغییر رنگ دائم دندان می گردد.هدف از انجام این مطالعه بررسی فراوانی علایم بالینی ناشی از مواجهه با اسیدکلریدریک در آبکاران است.
روش بررسی
در این بررسی که در سال 1388 در یک کارخانه گالوانیزاسیون در شهرستان اراک صورت گرفت، 80 کارگر آبکار که مواجهه با اسید کلریدریک داشتند به عنوان گروه مورد و 111 نفر از سایر واحدها به عنوان شاهد انتخاب شدند.اطلاعات از طریق پرسشنامه تنفسیATS و پرسشنامه علایم تحریکی و تنفسی فوقانی و معاینه بالینی جمع آوری و میزان مواجهه در محل کار با روش NIOSH7030 اندازه گیری شد.
یافته ها
غلظت اسیدکلریدریک در نمونه های فردی(منطقه تنفسی کارگر) و نمونه های محیطی پایین تر از حد مجازمواجهه شغلی برآوردگردید(TLV – 8hr = 5 PPM). فراوانی علایم تحریکی و تنفسی شامل سوزش بینی و گلو، تنگی نفس، سوزش چشم(در محل کار)، گرفتگی صدا، تغییر رنگ و حساسیت دندان در گروه مواجهه با اسید به طور قابل ملاحظه ای بالاتر از گروه بدون مواجهه بود.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان می دهد که پس از کنترل اثر متغیرهایی نظیر سن ومدت مواجهه، رابطه ای بین مواجهه با اسیدکلریدریک و شیوع علایم تحریکی مخاطی و تنفسی و مراحل ابتدایی خوردگی دندان وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p972781 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!