بررسی تاثیر درمان نگهدارنده متادون بر کیفیت زندگی افراد

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مصرف سوء مواد یک فاجعه برای افراد مصرف کننده، خانواده شان و جامعه می باشد. روند روبه افزایش آن موجب نگرانی های سیاست گزاران را شده و به یک مسئله مهم بهداشت عمومی تبدیل شده است. در حالی که کشورهای پیشرفته زیادی از درمان های دارویی برای درمان افراد وابسته به مواد مخدر استفاده می نمایند در بسیاری از کشورهای در حال توسعه این روش ها پذیرفته شده نیست. برنامه درمانی متادون از رایج ترین روش های دارویی به کارگرفته شده برای این بیماران می باشد. در این مقاله سعی شد است تا نتایج یک مطالعه از نقطه نظر تاثیر برنامه درمانی متادون روی کیفیت زندگی افراد تحت درمان گزارش گردد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه شبه تجربی تعداد 203 نفر از افراد وابسته به مواد مخدر تحت درمان با برنامه درمانی متادون در مرکز امید شهرستان بابل مورد مطالعه قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامه EQ-5D کیفیت زندگی افراد قبل از درمان و یک ماه و شش ماه بعد از درمان ارزیابی و مقایسه شدند. همچنین از برخی از اطلاعات موجود در سوابق درمانی افراد موجود در پرونده آنان نیز استفاده شده است. داده ها پس از جمع آوری وارد برنامه Excel شده و با استفاده از برنامه SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بر مبنای یافته های این تحقیق و با توجه به محورهای پنج گانه وضعیت سلامت افراد، وضعیت مربوط به جنبه روانی و احساس درد و ناراحتی جسمانی در وضعیت پایین تری نسبت به سایر ابعاد قرار داشته است. درمان با متادون سبب بهبود معنی داری در سطح کیفیت زندگی افراد شده است و این بهبودی در پایان ماه اول بیشتر از پایان ماه ششم بوده است.
استنتاج
درمان دارویی و بهره گیری از روش درمانی متادون می تواند یک شیوه مناسب برای معالجه افراد وابسته به مواد مخدر بوده و می تواند سبب بهبود کیفیت زندگی آن ها به طور چشم گیری گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p980208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!