طراحی و بررسی کارایی ابزار مخصوص سنجش کیفیت زندگی وابسته به سلامت در سالمندان

پیام:
چکیده:
مقدمه

پیشرفت های پزشکی و بهداشتی باعث کاهش مرگ و میر و افزایش نسبی طول عمر انسان ها شده و جمعیت جهان و ایران به سوی کهن سالی رو به حرکت است. کیفیت زندگی وابسته به سلامت، به دلیل قابلیت آن در توانایی فرد در انجام وظایف روزمره ی زندگی، احساس سلامتی عمومی و تاثیر عوامل مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی در آن از اهمیت والایی برخوردار می باشد. جهت مداخله در کیفیت زندگی وابسته به سلامت و اصلاح آن، نیازمند ابزار سنجش کیفیت زندگی هستیم.

روش ها

این مطالعه ی ترکیبی جهت ابزارسازی در شهر اصفهان انجام شد. پس از بررسی پرسش نامه های مشابه و مصاحبه با سالمندان و کارشناسان خبره، بانک سوالات تهیه و پرسش نامه ی اولیه ساخته شد و با ویرایش و کاهش تعداد، نهایی گردید. سپس انواع مختلف روایی آن با پرسش گری از 174 سالمند سالم و 56 سالمند بیمار، که به طور آسان انتخاب شدند، محاسبه گردید؛ پایایی درونی توسط ضریب آلفای کرونباخ و پایایی برونی با انجام آزمون- بازآزمون بر روی 20 سالمند با نمونه گیری آسان تعیین شد. برای کاهش داده ها از فاکتور آنالیز، روش مولفه های اصلی استفاده گردید.

یافته ها

پرسش نامه ی سنجش کیفیت زندگی وابسته به سلامت در سالمندان دارای 4 سوال در حیطه ی وضعیت سلامت جسمانی و فعالیت های روزانه، 7 سوال در حیطه ی وضعیت سلامت روان، 2 سوال در حیطه ی وضعیت سلامت اجتماعی و ارتباطات بین فردی و 2 سوال در حیطه ی وضعیت اقتصادی طراحی شد. روایی محتوایی، صوری و ساختاری (همگرا و افتراقی) آن تایید و ضریب آلفای کرونباخ برابر 3/72 درصد محاسبه شد.

نتیجه گیری

این ابزار با توجه به خلاصه بودن، تعداد کم سوالات، سادگی جملات و همچنین روایی و پایایی مناسب، قابل استفاده در جمعیت سالمندان بوده، می تواند جهت سنجش کیفیت زندگی و ریزی سلامت آن ها به کار گرفته شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p981928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!