تجارب مردان از وازکتومی: یک مطالعه ی کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه

معضل افزایش بی رویه ی جمعیت تهدیدی جدی برای جامعه ی جهانی و اساسی ترین مانع توسعه ی اقتصادی- اجتماعی کشورها محسوب می گردد. بنابراین یکی از راه های کنترل جمعیت، فراهم بودن روش های مطمئن پیش گیری از بارداری است. از میان روش های مطمئن پیش گیری، روش بستن لوله ها در مردان را می توان نام برد که سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان یک روش ساده و موثر در پیش گیری از باروری تایید کرده است. لذا توجه به مردان و دخالت دادن آنان در تنظیم خانواده به منظور کنترل جمعیت و ارتقای بهداشت باروری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی تجارب مردان از عمل وازکتومی اجرا گردید.

روش ها

مطالعه ی حاضر مبتنی بر رویکرد کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. بدین منظور 14 فرد وازکتومی شده به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از مصاحبه های عمیق و باز استفاده شد. متن مصاحبه ها ضبط گردید و پس از مکتوب سازی با روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

از مجموع یافته های این مطالعه، چهار مفهوم اصلی که بیان گر ساختار تجارب مردان از وازکتومی بودند، استخراج شد. این مفاهیم شامل نظرات راجع به وازکتومی، برداشت و ذهنیات از وازکتومی، تجارب از وازکتومی، و توصیه به دیگران بودند.

نتیجه گیری

با شناخت و درک تجارب مردان وازکتومی شده و همچنین تعیین جنبه های مثبت و منفی این روش و طراحی برنامه های آموزشی و مشاوره بر اساس نتایج پژوهش می توان جهت گسترش این روش گام های موثرتری برداشت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p988233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!