بررسی کفایت نمونه بر اساس سیستم Bethesda 2001 در نمونه های پاپ اسمیر تهیه شده به روش مرسوم در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شهید بهشتی اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
آزمایش پاپ اسمیر ساده ترین و کم هزینه ترین روش غربال گری برای سرطان گردن رحم و ضایعات پیش ساز آن است. با توجه به قابلیت های سیستم Bethesda 2001 در ارائه توضیحات لازم در زمینه ی کفایت نمونه و همچنین با در نظر گرفتن این که رضایت بخش نبودن نمونه سبب تحمیل هزینه های اضافی به بیمار و جامعه ی پزشکی و گاه خسارت های جبران ناپذیر به علت تاخیر در تشخیص می گردد، تصمیم به بررسی وضعیت کفایت نمونه های پاپ اسمیر تهیه شده به روش مرسوم در بیمارستان شهید بهشتی اصفهان گرفتیم.
روش ها
در یک مطالعه ی مقطعی، کلیه ی زنان مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان شهید بهشتی اصفهان در یک بازه ی زمانی 6 ماهه که آزمایش پاپ اسمیر به روش مرسوم در مورد آن ها انجام شده بود، وارد مطالعه گردیدند. معیار خروج از مطالعه سابقه ی قبلی بیوپسی مخروطی سرویکس یا توتال هیسترکتومی بود. نمونه ها پس از آماده سازی توسط میکروسکوپ آموزشی دو نفره ی استاد- دانشجو بررسی شدند و وضعیت کفایت نمونه ها بر اساس سیستم طبقه بندی Bethesda 2001 تعیین شد.
یافته ها
در این مطالعه 1420 نمونه وارد مطالعه شدند. 1/99 درصد نمونه ها در گروه رضایت بخش برای بررسی و 9/0 درصد در گروه غیر رضایت بخش برای بررسی قرار گرفتند. از نمونه های به طور نسبی مخدوش (75-50 درصد مخدوش)، 60 درصد و از نمونه های غیر رضایت بخش که مخدوش بودن بیش از 75 درصد سلول ها را داشتند 2/46 درصد به علت ضخامت بیش از حد مخدوش بودند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه حاکی از این بود که بر اساس معیارهای سیستم Bethesda 2001 در زمینه ی کفایت نمونه ی پاپ اسمیر اکثر نمونه ها برای بررسی رضایت بخش بودند. با توجه به این که شایع ترین عامل مخدوش کننده در این بررسی ضخامت بیش از حد بوه و این اشکال به تهیه ی اسمیر مربوط می شود، آموزش درست تهیه ی اسمیر می تواند تا حد زیادی درصد این موارد را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p988363 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!