بررسی انگل های کرمی روده ای سگ های ولگرد شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری های زئونوز همیشه تهدید مهمی برای انسان بوده اند. این بیماری ها بین انسان و بسیاری از حیوانات مشترک هستند. از آن جایی که زاد و ولد سگ ها به خصوص سگ های ولگرد زیاد است و این حیوانات در محیط های اطراف شهرها و پیرامون مساکن انسانی زندگی می کنند همواره تهدیدی برای سلامتی محیط زیست و انسان بوده اند. شناسایی انگل های موجود سگ های ولگرد منطقه ی اصفهان از نقطه نظر اقتصادی، پزشکی و دامپزشکی به ویژه زئونوز کمک شایانی خواهد نمود.
روش ها
در این مطالعه تعداد 96 قلاده سگ ولگرد شکار شده از مناطق مختلف شهر اصفهان جمع آوری گردید و پس از باز نمودن لاشه ی حیوانات، روده ی آن ها از نظر وجود انگل های کرمی بررسی شد. لاشه ی حیوانات در محل باز شد و پس از بستن دو سر روده، روده ها به آزمایشگاه منتقل گردید. سپس روده ها به صورت طولی باز شدند و پس از شستشوی آن ها، انگل های کرمی موجود در آب جدا شدند. پس از فرآوری ایزوله ها در محلول فرمالین ده در صد قرار گرفتند. پس از رنگ آمیزی موقت و دایمی و طی مراحل آب گیری و شفاف سازی، ایزوله های مناسب مونت دایمی شدند. سپس اشکال ایزوله ها با ابزار ترسیم کشیده شد و با استفاده از کلیدهای تشخیصی موجود، شاخص های تاکسونومی (طول قلاب بزرگ، شکل بند، موقعیت کیسه ی سیر، موقعیت بیضه ها و تخمدان در بندهای سستودها) تمامی ایزوله ها مطالعه شدند. این شاخص ها در نماتودها شامل اندازه ی طول بدن، تزیینات کوتیکولی، شکل باله ی راسی و دمی و تعداد و شکل لب ها و حالت مری همچنین موقعیت محل واژن و مقعد بود. تمامی ایزوله ها در حد جنس و سپس گونه شناسایی شدند.
یافته ها
در این بررسی با مطالعه ی 96 قلاده سگ ولگرد روده های 4/60 درصد آن ها آلوده به حداقل یک کرم بود. ایزوله های کرمی در مجموع شامل هفت گونه سستود و سه گونه نماتود بودند که شامل: 24 درصد تنیا اویس، 54/13 درصد تنیا هیداتیژنا، 21/5 درصد تنیا پیزیفورمیس، 21/5 درصد تنیا مولتی سپس، 1/27 درصد اکینوکوکوس گرانولوسوس، 92/22 درصد دیپلیدیوم کانینوم، 21/5 درصد مزوسستوییدس لینه آتوس و 9/21 درصد توکسا سکاریس لئونینا، 25/6 درصد توکسوکارا کانیس و 13/3 درصد ریکتولاریا افینیس بودند.گونه ی تنیا پیزیفورمیس برای اولین بار از اصفهان گزارش شد.
نتیجه گیری
ارقام فوق بیان گر اهمیت این انگل ها از نقطه نظر پزشکی و دامپزشکی است، بنابراین باید نسبت به درمان سگ های صاحب دار و گله و از بین بردن سگ های ولگرد و همچنین از بین بردن لاشه های آلوده به مرحله ی لاروی سستودهای زئونوز توجه مبذول داشت. شناسایی انگل های موجود در این حیوانات به بهبود وضعیت مبارزه و کنترل بیماری های زئونوز کمک شایانی خواهد نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p988399 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!