مقایسه آزمایشگاهی کارایی دو روش دستی و چرخشی دربرداشت گوتاپرکا و سیلر از کانال ریشه

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از مهم ترین اقدامات در درمان مجدد ریشه، تخلیه کانال ریشه از مواد پرکردگی و سیلر است. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه کارایی دو روش دستی و چرخشی دربرداشت گوتا پرکا و سیلر از کانال ریشه بود.
مواد و روش ها
در این بررسی آزمایشگاهی، در 58 دندان قدامی پس از انجام رادیوگرافی، حفره دسترسی ایجاد شد و کانال ها به روش استپ بک آماده شده و با گوتاپرکا و سیلر آاچ26 پر شدند. دندان ها به دو گروه آزمایشی 24 تایی و دو گروه شاهد 5 تایی مثبت و منفی تقسیم شدند. در یک گروه آزمایشی جهت تخلیه کانال ها از دریل های گیتس گلیدن و فایل های هدستروم همراه با کلروفرم و در گروه دیگر از فایل های چرخشی فلکس مستر و هیرو 642 استفاده شد. در گروه شاهد منفی جهت ایجاد کانال هایی کاملا تمیز و عاری از دبری از هیپوکلریت سدیم 25/5 درصد و EDTA استفاده گردید. در گروه شاهد مثبت دندان ها بدون خارج کردن گوتا پرکا در انکوباتور قرار گرفتند. سپس کل دندان ها به صورت طولی برش داده شده و با رنگ هماتوکسیلین رنگ آمیزی شدند. مساحت کل کانال و مساحت باقی مانده ماده پرکردگی در یک سوم اپیکال، میانی و سرویکال به کمک استریومیکروسکوپ اندازه گیری شد و نسبت بین آن ها به عنوان درصد دبری های باقی مانده محاسبه گردید. اطلاعات جمع آوری شده با آزمون t-test و Paired-t در سطح اطمینان 95/0بررسی شد.
یافته ها
میانگین درصد ماده پرکردگی باقی مانده در سراسر کانال، در گروه فایل های دستی 73/4 و در گروه فایل های چرخشی 85/5 بود. مقایسه درصد ماده پرکردگی باقی مانده در سراسر کانال و همچنین مقاطع مشابه کانال در دو گروه تفاوت معنی داری را نشان نداد (475/0 = p value).
نتیجه گیری
هیچ یک از دو روش استفاده شده در این پژوهش قادر به برداشت کامل ماده پرکننده از کانال در همه نمونه ها و به ویژه در یک سوم اپیکال کانال نبودند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
467
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p991016 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!