میزان آگاهی دندان پزشکان شهر بوشهر از اصول کنترل عفونت حین تهیه نگاره های رادیوگرافی دندان پزشکی

پیام:
چکیده:
مقدمه
در طی تصویر برداری دندان پزشکی، بیماران و کارمندان مراقبت از سلامت دهان و دندان، و همچنین دندان پزشکان در معرض عفونت ها و میکروارگانیسم های عفونت زا هستند. هدف از این پژوهش، تعیین میزان آگاهی دندان پزشکان شهر بوشهر در مورد کنترل عفونت در حین عملیات رادیوگرافی دندان پزشکی بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی، پرسش نامه ای مبنی بر اطلاعات شغلی و بررسی آگاهی دندان پزشکان شهر بوشهر در مورد روش های کنترل عفونت تهیه و تنظیم گردید. سپس پرسش نامه یاد شده در محل تشکیل کلاس های بازآموزی دندان پزشکی و یا مطب دندان پزشکان شاغل در شهر بوشهر در اختیار 47 نفر قرار گرفت. گزارش ها پس از تکمیل و اخذ اطلاعات با روش های آماری توصیفی به صورت نمرات مربوط به هر سوال از صفر تا 100 ارایه شد.
یافته ها
5/74 درصد افراد مورد بررسی در مطالعه حاضر مرد و 5/25 درصد آن ها زن بودند. نمره آگاهی در ارتباط با سوالات راه های انتقال عفونت، مایعات عفونی، راه های انتقال ایدز و روش های آسیب زا بالاتر از میانگین بود. نمره آگاهی در ارتباط با سوالات پوشش های دست، محیط و مراحل پوشیدن دستکش نو و ضد عفونی کردن دست ها کمتر از میانگین بود. متوسط پاسخ های صحیح دندان پزشکان به کلیه سوالات 45 درصد بود. میزان پاسخگویی به سوالات بین 6 درصد تا 87 درصد و و در مجموع نمره آگاهی دندان پزشکان شهر بوشهر در ارتباط با کنترل عفونت در تصویربرداری دندان پزشکی در محدوده متوسط قرار داشت، بود.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت موضوع کنترل عفونت در رادیولوژی دندان پزشکی، و میانگین نمره آگاهی دندان پزشکان در پژوهش حاضر که در حد متوسط قرار داشت، بر ضرورت آموزش در این زمینه تاکید می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
523
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p991025 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!