تاثیر عصاره آبی و اتانولی سرشاخه های هوایی گیاه چای کوهی بر تریکوموناس واژینالیس در محیط کشت

پیام:
چکیده:
مقدمه
تریکومونیازیس یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است. با افزایش مقاومت به داروهای خانواده مترونیدازول شناسایی روش های درمانی جدید ضروری است. در استان چهارمحال وبختیاری چای کوهی به طور سنتی جهت درمان عفونت های واژینال استفاده می شود.
هدف
تعیین اثر عصاره آبی و اتانولی گیاه چای کوهی بر رشد تریکوموناس واژینالیس در محیط کشت
روش بررسی
این مطالعه تجربی آزمایشگاهی دو سو کور در دو گروه شاهد و آزمون صورت گرفت. عصاره گیری به روش ماسراسیون انجام شد. انگل از ترشحات واژن شش زن تهیه و از طریق پاساژ در محیط کشت TYI-S-33، نگهداری و با مشاهده مستقیم تایید شد. انگل در لوله های 9 تایی حاوی TYI-S-33، مترونیدازول، عصاره آبی و الکلی چای کوهی هر کدام با غلظت l/mlμ 1000، 500، 200، 100، 50، 10 اضافه شد. بعد از 72 ساعت تاثیر دارو و عصاره ها بر تعداد و رشد انگل، مشاهده شد.
نتایج
انگل تریکوموناس واژینالیس در TYIS-33، عصاره آبی و الکلی چای کوهی تا 72 ساعت زنده ماندند. اما درمحیط حاوی مترونیدازول کلیه انگلها از بین رفتند. بعد از 72 ساعت، تعداد انگل تریکوموناس در TYIS-33، عصاره آبی (با غلظتg/mlμ 500،200، 10،50،100) و الکلی چای کوهی (g/mlμ 10،50) 1504 عدد بود، اما تعداد انگل در عصاره اتانولی (با غلظت g/mlμ 500،200 و100)، 1304 عدد و در غلظت g/mlμ 1000 کمتر از 100 و در اتانول 577 عدد بود.
نتیجه گیری
با توجه به مصرف سنتی چای کوهی جهت درمان عفونت های زنان و عدم تاثیر گیاه بر روی انگل پیشنهاد می شود اثر این گیاه بر روی سایر بیماری های مقاربتی بررسی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
159
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p995293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!