تعیین و پهنه بندی تبخیر و تعرق واقعی توسط تکنیک سنجش از دور و الگوریتم سبال (مطالعه موردی: حوزه آبخیز منشاد در استان یزد)

پیام:
چکیده:
تبخیر و تعرق یکی از مهمترین راه های مصرف یا هدر رفت آب در یک حوزه آبخیز است که پایش و بررسی تغییرات آن در دوره های زمانی معین خواهد توانست ضمن نشان دادن میزان آب مصرفی در هر کاربری اراضی، به مدیریت آب در مقیاس حوزه و تعیین میزان آب مورد نیاز جهت تخصیص به هر کاربری اراضی مورد استفاده واقع شود. نظر به وسعت عرصه های منابع طبیعی و حوزه های آبخیز و عدم امکان بررسی ایستگاهی تبخیر و تعرق در یک حوزه، تکنیک سنجش از دور می تواند در تعیین تبخیر و تعرق واقعی صورت گرفته از کاربری های مختلف یک حوزه آبخیز تکنیک مناسبی باشد. هدف از انجام تحقیق حاضر نیز معرفی آلگوریتم توازن انرژی سطحی زمین (سبال) و نحوه محاسبه تبخیر و تعرق واقعی توسط آن در حوزه آبخیزمنشاد در استان یزد است که به کمک یک سری زمانی ازتصاویر ماهواره ای مودیس (15 تصویر) در سال آبی86-1385 صورت گرفته است. بر این اساس نقشه تبخیر و تعرق واقعی پوششهای مختلف سطح حوزه برای یک سال آبی ترسیم و مورد تحلیل واقع شده است. نتایج حاصل از این تحقیق، ضمن نشان دادن تغییرات مکانی تبخیر و تعرق صورت گرفته از کاربری های مختلف اراضی (بین 27 تا 1174 میلیمتر)، منعکس کننده تغییرات قابل توجه این پارامتر در کاربری های مختلف حوزه بوده و لذا در مدیریت منابع آب و تخصیص حجم مشخص از آب حوزه به هر کاربری میتواند نقش قابل توجهی داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p997344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!