تخمین عمق مدیتیشن با استفاده از سیگنال های الکتروآنسفالوگرام و نرخ ضربان قلب

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مدیتیشن به عنوان یک روش کمک درمانی در مدیریت بیماری های روانپزشکی (نظیر اضطراب و افسردگی) و حفظ سلامت ذهن مورد توجه قرار گرفته است. تاکنون براساس ویژگی های سیگنال های بیولوژیکی در هیچ یک از مطالعات، شاخصی برای تخمین عمق مدیتیشن ارایه نشده است. از آنجا که تخمین عمق مدیتیشن می تواند به کنترل سطوح مختلف عمق مدیتیشن و همچنین بازخورد به فرد برای رسیدن یا باقی ماندن به سطح مطلوبی از عمق مدیتیشن به کار رود، از این رو در این تحقیق شاخصی از عمق مدیتیشن براساس ویژگی های سیگنال های الکتروآنسفالوگرام و نرخ ضربان قلب ارایه شد.
روش بررسی
بدین منظور، سیگنال های نرخ ضربان قلب و الکتروآنسفالوگرام در سه کانال Fz، Cz و Pz در هنگام مدیتیشن و قبل از آن در قالب دو مجموعه داده ی مجزا از 25 نفر زن جمع آوری شد. سپس براساس ویژگی توان نسبی آلفای سیگنال الکتروآنسفالوگرام و ویژگی زمانی نرخ ضربان قلب الگوریتمی پیشنهاد گردید تا عمق های مختلف مدیتیشن را تخمین بزند.
یافته ها
تحلیل سیگنال های بیولوژیکی با استفاده از این الگوریتم نشان داد که از بین 25 فرد شرکت کننده، 22 نفر به عمیق ترین سطح مدیتیشن خود رسیدند و دو نفر از گروه مبتدی و یک نفر از گروه باتجربه با راهنمایی مربی نتوانسته اند به عمیق ترین سطح مدیتیشن خود برسند. این نتایج با تحلیل پرسشنامه نیز تایید می گردد.
نتیجه گیری
الگوریتم پیشنهادی، دارای خصوصیاتی نظیر امکان کالیبره شدن برای هر فرد و همچنین عدم نیاز به حجم محاسباتی بالا و زمان زیاد برای اجرا بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p997832 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!