فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات آینده پژوهی
پیاپی 9 (بهار 1393)

  • بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1393/06/28
  • تعداد عناوین: 17
|
  • زهرا آقابابایی، علیرضا اصلانی، محمد اکوان، مریم ثقفی صفحه 1
    امروزه بشر در دنیایی با عدم اطمینان فراوان همراه با تغییرات پرشتاب زندگی می کند. پیچیدگی و تغییرات ناشی از عوامل گوناگون علاوه بر اثرگذاری بر جنبه های زندگی، باعث افزایش وابستگی متقابل جوامع می شود. این در حالی است که لزوم درک بهتر از تغییرات و آینده (و در یک کلام آینده پژوهی) برای نهادها، سازمان ها و عامه مردم از اهمیت چندگانه ای برخوردار است. با توجه به نقش فلاسفه در یافتن پاسخ ها در راستای تمدن بشری، نقش فیلسوفی چون هگل در توسعه مفاهیم کلیدی قرن بیستم در حوزه هایی چون تاریخ و علوم سیاسی بسیار تاثیرگذار می باشد. با این وجود، هگل از جمله فیلسوفانی است که به فلسفه ی جوهری تاریخ معتقداست. به زعم وی تاریخ هویتی دارد بیرون ازما تاریخ است که هویت ما را می سازد. هگل همه چیز را در تاریخ قرار می دهد. در این پژوهش محققین به ریشه های آینده پژوهی در نظام فلسفی هگل می پردازیم و به دنبال پاسخی برای این پرسش اساسی هستیم که آیا هگل آینده راقابل پیش بینی می داند؟
    کلیدواژگان: آینده پژوهی، فلسفه، هگل، پیش بینی
  • منصور حبیب دوست* صفحه 15
    یکی از مهمترین اهداف نقد هنر دستیابی به مبنایی برای بررسی اثر هنری، بیرون از احساس است. در میان انواع هنر، موسیقی به خصوص نوع بی کلام و آن گونه ای که تحت عنوان هنر موسیقی والا معرفی می شود، به دلیل ماهیت روایت گریزی ذاتی و فرم محور بودن، جایگاه خاصی در نقد هنری دارد و روش خاصی را برای بررسی اثر می طلبد چرا که مبنای شکل گیری آن اصولا با ساز و کار روابط بین عناصر صدایی مشخص می شود. البته در برخی موارد سوژه ای برگرفته از محیط، دستمایه ی ساختن یک اثر موسیقی است و سازماندهی عناصر صدایی بر محور تفسیر صوتی از آن سوژه شکل می گیرد. بر این اساس در مقاله ی حاضر با توجه به اهمیت پیشرفت هنر موسیقی در آینده متناسب با ارائه ی نقد موثر از موسیقی امروز، شرایط چنین نقدی از هنر به صورت کلی و موسیقی به صورت خاص بیان می شود.
    کلیدواژگان: نقد هنری، نقد موسیقی، هنر موسیقی، و موسیقی آینده
  • غلام رضا دانش پژوه*، نسرین بیرانوند صفحه 27
    «فقر» یکی از مراحل سیر و سلوک عرفانی و در لغت به معنای نیاز و احتیاج است و در اصطلاح صوفیه، نیازمندی به خدا و بی نیازی از غیر اوست. «فقر و غنا» در ادبیات ایران و به خصوص در آثار عرفانی، سابقه ای کهن و جایگاهی والا دارد. فقر در لغت به معنای درویشی و نداری و «غنا» نقطه مقابل آن و به معنی توانگری، بی نیازی، و دولتمندی است. سالک در این وادی به صفت عدم اصلی و فقر ذاتی خود برمی گردد و به آن اقرار می کند. فقر از مسائل مهم عرفانی است و علاوه بر شاعران که در دیوان های خود به آن اشاره کرده اند خود عرفا نیز در این زمینه نظریه پردازی می کنند.
    «فقر» یکی از موضوعاتی است که مولانا در تمامی آثار خود به هر بهانه ای به آن گوشه چشمی انداخته و مقام منیع آن را ستوده است. فقر در اصطلاح عامه، به معنای نداری و نیازمندی است اما این معنا در نظر مولوی تعبیری مردود شمرده شده است، مولوی همواره از افراد متکدی که از فقر تنها اسمی را به یدک می کشند و از حقیقت آن بی بهره اند بیزاری جسته است.
    این جستار با عنوان «مفهوم فقر عرفانی در غزلیات شمس و مثنوی» که با روش تحلیلی و توصیفی انجام گرفته است بر آن است که مقوله ی فقر را از دید مولانا همراه با شواهد شعری تبیین و تفسیر کند و آن را از دید عرفان مورد بررسی قرار دهد.
    کلیدواژگان: فقر، غنا، عرفان، تصوف، مولانا، مثنوی، غزلیات شمس
  • حسین مومنی مهمویی، فاطمه مومنی مهمویی، محمدحسین غلامی نوقاب* صفحه 53
    هدف این پژوهش «بررسی میزان آموزش شایستگی های موردنیاز دربرنامه درسی کارشناسی حسابداری» بود. روش پژوهش زمینه یابی بود. کل جامعه آماری مورد پژوهش قرار گرفتند. دانشجویان 63 نفر و اساتید12نفر می باشند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. از آمار توصیفی و آزمون t تک نمونه ای برای تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج نشان می دهد آموزش دانشجویان بیشتر حاوی دانش های حسابداری و اخلاقیات بوده است و دانش های عمومی، مهارت های عمومی و تخصصی کمتر به آنها آموخته شده است. به نظر اساتید آموزش دانشجویان بیشتر حاوی دانش های حسابداری است و دانش های عمومی، مهارت های عمومی و تخصصی و اخلاقیات کمتر آموزش داده شده است.
    کلیدواژگان: حسابداری، شایستگی، برنامه درسی، آموزش عالی
  • ناصر کاظم خانلو*، نسرین بیرانوند، زهرا سادات نظری صفحه 67
    مهدی اخوان ثالث(7031-9631)، خلف صالح نیما یوشیج و از برجسته ترین شاعران معاصر ایران، متخلص به«م. امید»، پس از پذیرفتن شیوه ی نیمایی، در این قالب شعرهای زیبا، دلنشین و مانا از خود به یادگار گذاشت؛ تا کنون درباره ی ویژگی های اشعار وی مقالات زیادی نگاشته شده است؛ در این مقاله قصد داریم نفوذ افکار فلسفی که در اشعار اخوان بعلت وقایع اجتماعی، توام با اندوه و یاس است را در اشعار اخوان ثالث بررسی و تحلیل کنیم. در این مقاله پس از ذکر رابطه ی شعر و فلسفه و بیان مختصر افکار فلسفی در شعر معاصر، اشعار فلسفی مهدی اخوان ثالث تحلیل و بررسی شده است. به نظر می رسد افکار فلسفی وی در اشعارش تحت تاثیر وقایع اجتماعی توام با اندوه و یاس شده باشد. این پژوهش به روش توصیفی –تحلیلی و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا انجام گرفته است.
    کلیدواژگان: اخوان ثالث، فلسفه، شعر نیمایی، یاس و اندوه
  • کامران مالکپور*، سجاد سنجری صفحه 89
    جهانی که ما هم اکنون در آن زندگی می کنیم مملو از تعارض های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... است و به منظور کاهش و یا رفع این تعارضات که از وظایف و رسالت های دانشگاه ها محسوب می شوند، باید به آینده پژوهی، آینده اندیشی و آینده نگاری دست بزنند و با قابلیت انعطاف پذیری خود و سازگاری فعال در اندیشه ای که دارند به تعریف مجدد جایگاه و سهم خود در آینده این جهان اقدام کنند. هدف مقاله حاضر آینده پژوهی، (مدیریت نوآوری و یا احتمالا عدم مدیریت) در آموزش عالی از طریق برجسته سازی مثال ها و نمونه هایی از عملکرد بخش صنعت و حامیان بخش خصوصی است. در سالهای اخیر، پیشنهاد بخش صنعت و بخش خصوصی این بوده است که اگر دانشگاه مایل است تا بعد از سال 1404 همچنان بعنوان یک نهاد پابرجا باقی بماند باید خود را وارد برنامه ریزی و مدیریت نوآوری کنند. با تمرکز مجدد بر تسهیل نوآوری اجتماعی، نهاد دانشگاه می تواند ابزار جدیدی برای ارائه ارزش افزوده به جامعه داشته باشد تا بتواند از این طریق بقای خود را تا بعد از سال 1404 تضمین نماید. این مقاله، پنج سناریو را درمورد آینده آموزش عالی ارائه می کند(1. دانشگاه ها، برگزارکننده و مدافع دوره های گسترده آنلاین (MOOC) خواهند بود، 2. هدایت تولید دانش، 3. تولید دانش پاسخگو، 4. شرکای همکاری برای پایداری محلی، 5. تکنیک های نوآوری در استخدام مراکز دیگر). و از نوع پژوهش های کیفی می باشد. برای جمع آوری یافته ها از روش های مصاحبه و تحلیل اسناد استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل یافته ها نیز روش تحلیل محتوا به کار رفته است. نتایج تحقیق نشان می دهند که سه عامل: 1- دیجیتالیزاسیون و فناوری اطلاعات و رایانه، 2- بین المللی شدن و 3- تاثیر روندهای جمعیتی. می توانند بیشترین تغییرات را تا سال 1404 برای دانشگاه ها به وجود آورند.
    کلیدواژگان: آینده پژوهی، آموزش عالی، دانشگاه، نقش دانشگاهیان، نوآوری، نوآوری اجتماعی
  • سعید باقر سلیمی*، دانیال صابر سمیعی صفحه 115
    پژوهش های محققیان مختلف حاکی از وقوع نوعی تکینگی در فناوری است که موجب تغییرات بسیاری عظیمی در رشد فناوری و به طبع آن شیوه زندگی خواهد گردید. تکینگی فن آوری، و یا به زبان ساده تر تکینگی، یک نام برای لحظه فرضی است درزمانی که هوش مصنوعی، توسعه بیولوژیکی انسان، و یا توسعه رابط مغز و رایانه به وقوع خواهد پیوست و رایانه به نقطه ای از هوش بیشتر از حد انسان پیشرفت خواهد نمود. این رویداد موجب تغییر اساسی تمدن، و حتی طبیعت انسان خواهد بود. این فرایند که بین سال های 2010 تا 2045 موردبررسی قرارگرفته است در بازه های زمانی مشخص رویدادهایی را در فناوری پیش بینی می کند که درنهایت گونه کاملا متفاوتی از حیاط بشری را منجر خواهد شد. در این مقاله سعی گردیده است تا ضمن مطالعه مروری ادبیات تکینگی در فناوری و آینده پژوهی و مدیریت منابع انسانی، تاثیر رویدادهای پیشران در فناوری بین سال های 2015-2020 شامل هوش مصنوعی، رابط زیستی، حامل زیستی و آواتارها بر وظیفه آموزش و توسعه منابع انسان از طریق برگزاری دلفی همزمان بررسی و برای هرکدام چشم اندازهایی ارائه گردید است.
    کلیدواژگان: وظایف مدیریت منابع انسانی، آموزش و توسعه نیروی انسانی، آینده پژوهی، تکینگی در فناوری، دلفی همزمان
  • سعید قربانی، سید علیرضا قاضی میرسعید صفحه 133
    مقوله علم و فناوری اعم از علوم نظامی و غیرنظامی مهم ترین زیرساخت و ابزار پیشرفت دانشگاه افسری امام علی(ع) که محل کسب علم و دانش نظامی و جایگاه تربیت و آموزش و پرورش فرزانگان، افسران و مرزداران مرزهای ایران اسلامی در حوزه های نظامی، علمی و پژوهشی است، می باشد و دستیابی به اهداف سند چشم انداز1404 دانشگاه افسری امام علی(ع) مستلزم تلاش همه جانبه در تمامی ابعاد تربیتی، عقیدتی، فرهنگی، علمی، اجتماعی و حتی اقتصادی است و این تلاش بایستی بر مبنای یک نقشه علمی جامع خاص دانشگاه افسری امام علی(ع) با الزامات و ویژگی های بخصوص این دانشگاه باشد که در ترسیم آن همه ملاحظات اسناد بالادستی بویژه رهنمودها و انتظارات فرماندهی معظم کل قوا و ارزش های بنیادین نظام لحاظ شود. این مقاله در تلاش است تا بر پایه روش تحقیق کیفی، با استفاده از روش تحلیل محتوا و با مطالعه تطبیقی اسناد بالا دستی و مستندات موجود الزامات اساسی در ترسیم نقشه جامع علمی دانشگاه افسری امام علی(ع) ارائه شود.
    کلیدواژگان: نقشه جامع علمی، علم و فناوری، پیشرفت، نوآوری، چشم انداز
  • احمد کوهی صفحه 161
    آینده پژوهی حوزه علمی در حال تکاملی است که در مسیر تکامل می تواند با نقد مبانی و روش ها و با ترکیب و تلفیق آینده بهتری را برای خود و جوامع استفاده کننده از آن بسازد. روش تحلیل لایه ای علت ها، یکی از روش های آینده پژوهی و بلکه یک رویکرد در تحقیق برای آینده می باشد. این روش در یک حرکت عمودی به عمق لایه های پدیده اجتماعی رفته و بدین وسیله به ساخت آینده های بدیل یاری می رساند. روش تحلیل لایه ای علت ها در بررسی عمیق و چند لایه ای خود مبتنی بر واقع گرایی انتقادی است. از طرف دیگر «فلسفه شدن اسلامی» در هستی شناسی و معرفت شناسی خود سطوح و لایه های وجودی و شناختی را مطرح نموده است. این نوشتار به دنبال آن است تا به بررسی تطبیقی میان مبانی روش تحلیل لایه ای علت ها و فلسفه شدن بپردازند و نقاط اشتراک و افتراق این دو را روشن سازد. در پایان پاسخ این سوال واضح تر خواهد شد که بر پایه فلسفه شدن که یک نظام فکری بر پایه اسلام است، آیا می توان روش تحلیل لایه ای علت ها را به عنوان یک روش آینده پژوهی مبتنی بر تفکر اسلامی پایه گذاری و استفاده نمود.
    کلیدواژگان: آینده پژوهی، روش تحلیل لایه ای علت ها، واقع گرایی انتقادی، فلسفه شدن اسلامی، معرفت شناسی
  • حسین عبدالملکی، فاطمه حیدری، محبوبه اللهباری، زهراسادات میرزازاده* صفحه 191
    آینده، می تواند خوب، بد، فرصت ساز، شیرین، تلخ، رویایی و غم انگیز برپا شود. هدف آینده نگاری، مطالعه منظم آینده و به عبارت دیگر علم و هنر کشف آینده و شکل بخشیدن به دنیای مطلوب فردا است. هدف این تحقیق تبیین آینده منابع انسانی سازمان های ورزشی بود و سعی داشت با تجزیه و تحلیل های محیطی، سناریوهای مناسبی برای آینده های بالقوه ارائه دهد. بنابراین روش این تحقیق، آینده پژوهی از نوع سناریوسازی بود. در این پژوهش به منظور شناسایی عوامل کلیدی موثر بر آینده منابع انسانی در سازمان های ورزشی در ابتدا از روش مصاحبه نیمه باز با 16تن از صاحب نظران و خبرگان آینده پژوهی و مدیریت ورزشی استفاده شد. پس از انجام مصاحبه ها و در مرحله بعد، 2 حیطه کلی موثر بر آینده منابع انسانی با عناوین تهدید نرم و تغییرات اساسی محیطی بدست آمد و در مرحله بعد 3 سناریو خوش بینانه، واقع بینانه و بدبینانه در هریک از زیرحوزه ها ارائه شد. سازمان های ورزشی با برنامه ریزی در جهت عوامل بدست آمده می توانند آینده ای مطلوب برای خویش خلق کنند.
    کلیدواژگان: منابع انسانی، آینده پژوهی، سناریوسازی، سازمان های ورزشی
  • احسان مرزبان* صفحه 211
    آینده نگاری و تبیین بدیل ها و سناریوهای محتمل در زمینه آینده مدیریت توزیع انرژی برق در کشور و بررسی امکان های مشارکت شهروندان (مصرف کنندگان برق) در تامین و توزیع برق، هدف اصلی این پژوهش بوده است.
    سوال محوری پژوهش این است که سطح دموکراتیزه شدن تعاملات در عرصه مدیریت انرژی تا به کجا و تحت چه شرایطی می تواند پیش برود و چه امکان ها، چالش ها و فرصت هایی در این مسیر وجود دارد. بدین منظور، با بهره گیری از روش سناریونویسی بر مبنای مدل استنتاجی، طیفی از مدل های کلان مدیریت انرژی (از کاملا دولتی تا خصولتی، خصوصی و خودحکمرانی) در مسیر تحولات اقتصادی اجتماعی آینده، تصویر شده است.
    در این پژوهش، پس از مروری بر ادبیات تمرکززدایی در خدمات عمومی، کوشش شده است با بهره گیری از روش های دیده بانی و پنل خبرگان، مفاهیم و عوامل موثر در شکل گیری گزینه های آینده توزیع انرژی شناخته شود؛ سپس، با استفاده از یافته های مراحل قبل (درکنار بهره گیری از روش هایی چون ذهن انگیزی و تحلیل PESTEL)، عوامل کلیدی موثر، پیشران ها و عدم قطعیت های اصلی تعیین و احصا شده و در پایان، سناریوهای مرتبط با آینده تامین انرژی برق در کشور (با تاکید بر مدل خودحکمرانی شهروندی و تبیین شرایط تحقق آن) نگاشته شده است.
    کلیدواژگان: تمرکززدایی، کالای اشتراکی، خودحکمرانی شهروندی، سناریونویسی، مدیریت توزیع برق
  • جعفر کرمی* صفحه 237
    از زمان بنیانگذاری اولین مسجد اسلامی توسط نبی اکرم)ص(، نه تنها صورت شکلی مساجد متحول شده است، بلکه از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز در جریان دگرگونی قرار گرفته و هویتی جدید برای آنها پدید آمده است. مساجد در زمان صدر اسلام، که هنوز هیچ مرکز اسلامی و مذهبی به وجود نیامده بود؛ مکانی جهت انجام کلیه مراسم های مذهبی و دینی در کنار پایگاهی جهت آموزش علوم گوناگون بود. امروزه مسجد بسیاری از کارکردهای کهن خود نظیر برگزاری مراسم های مذهبی را هنوز در خود حفظ کرده است؛ اما برخی از کاربردهای مهم آن در این دوران کم رنگ شده است. از جمله این امور می توان به آموزش علوم گوناگون اشاره کرد که به دلیل پدید آمدن مراکز علمی، مانند گذشته در مساجد صورت نمی گیرد. در این مقاله سعی شده است به اهمیت مساجد و کارکرد های مختلف آن چون علمی، آموزشی، نظامی و فرهنگی پرداخته شود.
    کلیدواژگان: مسجد، خدمات اجتماعی و فرهنگی، اقتصاد مسجد
  • مریم شاه بهرامی صفحه 261
    با توجه به کاربرد گسترده ی شار نوترون های سریع در بسیاری از زمینه های علوم و تکنولوژی، همواره سعی بر آن بوده از روش های مختلفی نوترون های سریع تولید گردد. هدف از این مقاله ارائه ی طرح چشمه ی نوترون های سریع با استفاده از شار نوترون های حرارتی به کمک ترکیب LiD در راکتورهای آب سنگین می باشد. همچنین مقدار بازده (1.5×10-4) برای تبدیل هسته ای نوترون های حرارتی به نوترون های سریع محاسبه گردید.
    کلیدواژگان: نوترون های سریع، بازده ی تبدیل و میله ی LiD
  • زهرا عزیزخانی*، رضیه اسماعیل پور صفحه 267
    نیاز به روشی علمی جهت رویارویی با تغییرات و تحولات آینده منجر به ایجاد علمی نوین با نام آینده پژوهی شده است. یکی از روش های آینده پژوهی تحلیل روند است که از داده های گذشته و حال به عنوان دستمایه بهره می جوید تا به ارائه تصویری از آینده بپردازد. روندها یا جریان تغییرات نیروهایی هستند که در برهه ای از زمان، جهان پیرامون ما را تغییر می دهند. بر همین اساس، کلان روندها، ابر نیروهایی هستند که در حوزه های بزرگ و مهم زندگی بشر، تغییرات بنیادین ایجاد می کنند. کلان روندهای شش گانه ادوارد کورنیش از معروفترین نظریه ها در این مورد است. به نظر وی پیشرفت فناوری، رشد اقتصادی، بهبود سلامتی بشر، افزایش تحرک، زوال محیط زیست، افزایش فرهنگ زدایی (افول فرهنگ سنتی) شش کلان روندی است که همه جنبه های زندگی بشر را تحت تاثیر یک دگرگونی بزرگ قرار می دهد. از آنجا که کتابخانه ها و مخصوصا کتابخانه های عمومی از نهادهای مردمی و جزء جدایی ناپذیر زندگی بشر امروز به شمار می روند، این مقاله سعی دارد تا خدمات و کارکردهای کتابخانه های عمومی را با توجه به کلان روندهای شش گانه کورنیش بسنجد و آینده ای مرجح را در این زمینه ترسیم کند.
    کلیدواژگان: کتابخانه های عمومی، آینده پژوهی، کلان روند، ادوارد کورنیش
  • حسین رضایی دولت آبادی، ریحانه سادات طباییان صفحه 281
    در این پژوهش بر اساس پژوهشی کاربردی توصیفی مدلی را برای ایجاد قابلیت های سازمانی برای کسب وکار های جدید ایجاد کردیم. موفقیت سازمان ها مستلزم آینده نگری هوشمندانه و استفاده درست منابع است. امروزه اصلی ترین مزیت رقابتی برای سازمان ها توان آنها درشکل دهی و طبقه بندی قابلیت هایشان با توجه به آینده شان محسوب می شود. جامعه آماری را 250 نفر ی شامل کارشناسان ارشد و مدیران میانی را در نظر گرفتیم، بر اساس فرمول کوکران نمونه 152 نفر شد که به وسیله پرسشنامه اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری نمودیم. از این بین 122 پرسشنامه برگشت داده شد و پژوهش های آماری لازم توسط نرم افزار های spss 20 و lisrel8.8 انجام شد. نتایج حاصل از این آزمون فرضیات با استفاده از آماره آزمون t و ضرایب مسیر (β) نشان داد که بین مدیریت دانش و مزیت رقابتی رابطه معنی دار وضعیفی وجود دارد. همین طور بین مدیریت دانش و عملکرد نیز رابطه ای معنا دار و قوی وجود دارد، همین طور بین مدیرت دانش و قابلیت بازاریابی میز رابطه معنی دار و قوی وجود دارد.
    کلیدواژگان: آینده پژوهی، قابلیت نوآوری، قابلیت بازاریابی، قابلیت فناوری اطلاعات، قابلیت منابع انسانی
  • احمدرضا بهمنی*، محسن رسولیان صفحه 303
    شهرداری ها نیز برای دوام و بقاء در محیط متغیر و پاسخگویی به انتظارات شهروندان ناگزیرند خود را با تغییر و تحولات پر شتاب و بی سابقه هماهنگ کنند و به موازات آن تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی انسانی خود را نیز به روز کنند. بنابراین شهرداری کاشان نیز باید یا تغییر ساختار دهد یا خود را به ابزارهایی برای سازگاری با این تغییرات و کنترل آنها مجهز سازد، تا به عنوان یک سازمان مورد اعتماد، برنامه های مقتدارانه و برخواسته از شایستگی و لیاقت متناسب برای تسریع انجام تطابق لازم با شرایط محیطی و افزایش انعطاف پذیری سازمانی را اجرا نماید از اینرو هدف پژوهش حاضر ضمن ارائه مفهوم و درک روشنی از منابع قدرت مدیریتی مدیران، و نقش آن در ا اعتماد سازمانی کارکنان شهرداری کاشان را مورد بررسی قرار می دهد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری در این پژوهش، شامل کلیه کارکنان و مدیران شاغل در شهرداری شهرکاشان در سال 1393 می باشند. با توجه به اطلاعات جمع آوری شده تعدادکل آنها 260 نفر می باشد که براساس جدول مورگان و کرجسی(1972) حجم نمونه 155 نفر در نظر گرفته شده و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. جهت سنجش میزان منابع قدرت مدیران از پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم وهینکین» (1989) و از پرسشنامه استاندارد اعتماد سازمانی مایر و داویز(1999) جهت سنجش اعتماد سازمانی استفاده گردید.
    یافته ها و
    نتیجه گیری
    جهت تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از آزمون رگرسیون خطی برای بررسی تاثیر بین نفوذ قدرت مدیران و مولفه های آن بر اعتماد سازمانی به کمک نرم افزار spss نسخه 18 استفاده شده است. نتایج آزمون نشان داد در تحقیق حاضر بین نفوذ قدرت مدیران بر روی اعتماد سازمانی تاثیرگذاری معناداری دیده نمی شود از سوی دیگر بین هر یک از مولفه های منابع قدرت مدیران تنها مولفه منابع قدرت قانون با مقدار ضریب بتای 388/ 0 و سطح معناداری 013/ 0 قادر به پیش بینی معنی دار اعتماد سازمانی است.
    کلیدواژگان: نفوذ قدرت مدیران، اعتماد سازمانی، نفوذ قدرت قانون، تخصص
  • علی نقی مصلح شیرازی، زعیمه نعمت الهی صفحه 321
    در محیط پیچیده و بسیار متغیر امروزی، توجه به منبع استراتژیک دانش می تواند سازمان را در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار یاری نماید. به همین دلیل مدیران کسب و کار به سمت فعالیت های مرتبط با مدیریت دانش سوق یافته اند ولی پژوهش ها نشان می دهد که بسیاری از این فعالیت ها با شکست مواجه می شوند. عوامل زیادی در اجرا و پیاده سازی موفقیت آمیز مدیریت دانش تاثیرگذار می باشد که یکی از این عوامل تخصیص بودجه مناسب و به موقع به فعالیت های مدیریت دانش است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش ارائه مدلی جهت تخصیص بهینه بودجه به فعالیت های مدیریت دانش با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم است؛ به همین دلیل در ابتدا فعالیت های عمده در مدیریت دانش به سه فعالیت تحقیق و توسعه، آموزش کارکنان و مستندسازی تقسیم شدند و پس از آن سطح بلوغ مدیریت دانش به عنوان متغیری که تخصیص بودجه را تحت تاثیر قرار می دهد معرفی گردید. استدلال اصلی این است که با تغییر سطح بلوغ مدیریت دانش در سازمان لازم است که فعالیت های متفاوتی صورت بگیرد و تخصیص بودجه نیز بایستی متفاوت باشد. در مرحله بعدی نحوه اثرگذاری فعالیت های مدیریت دانش بر سودآوری سازمان مشخص گردید تا به این وسیله بتوان سیاست بهینه تخصیص بودجه را اتخاذ نمود؛ فعالیت تحقیق و توسعه از طریق افزایش در نوآوری و فعالیت های آموزش کارکنان و مستندسازی از طریق بهبود بهره وری سودآوری را تحت تاثیر قرار می دهند. در نهایت مدل علی معلولی با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم و با تکیه بر مطالب ذکر شده و تاخیرهای زمانی ارائه گردید.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، پویایی شناسی سیستم، تحقیق و توسعه، آموزش کارکنان، مستندسازی و تخصیص بودجه