فهرست مطالب

نشریه مهندسی اکوسیستم بیابان
پیاپی 3 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/24
  • تعداد عناوین: 10
|
  • عیسی جعفری *، حمید نیک نهاد صفحات 1-10
    یکی از راهکارهای افزایش درآمد مرتع داران، استفاده تفرجگاهی از مراتع است؛ اما این امر به نوبه خود می تواند دارای پیامدهای منفی حتی بسیار بیشتر از عواید به دست آمده باشد؛ لذا در این مطالعه، آثار استفاده تفرجگاهی از مراتع بر ترسیب کربن در ذخیره گاه بیوسفر میانکاله بررسی شده است. به این منظور، پس از شناسایی مقدماتی، برای نمونه برداری از مناطق تفرجگاهی و غیر تفرجگاهی، دو منطقه معرف مشخص شد. نمونه برداری از گونه های گیاهی غالب به منظور محاسبه بیوماس و تراکم آن ها به روش تصادفی سیستماتیک و در قالب 120 پلات 1 متر مربعی و در امتداد 12 ترانسکت 50 متری که به فاصله 100 متر از یکدیگر قرار داشتند، انجام شد. برای محاسبه میانگین کربن خاک، در هر منطقه معرف 5 نمونه خاک از عمق (0 تا 15) سانتی متری اخذ گردید و برای تعیین میزان کربن به آزمایشگاه منتقل شد. برای مقایسه مجموع مقدار کربن ترسیب شده در خاک و بیوماس گیاهی دو منطقه تفرجگاهی و بدون استفاده تفرجگاهی، از آزمون تی استفاده شد. نتایج نشانگر کاهش معنی دار کربن ترسیب یافته در خاک و بیوماس گیاهی محدوده تفرجگاهی در قیاس با محدوده غیر تفرجگاهی است و خسارت اقتصادی حاصل از آن، بیش از 37000 دلار در هکتار برآورد می گردد.
    کلیدواژگان: توان ترسیب کربن، ارزش اقتصادی، اکوتوریسم، میانکاله
  • ژیلا رنجبری کریمیان، حسین آذرنیوند، علی طویلی *، محمد جعفری، محمد زارع چاهوکی صفحات 11-18
    تغییر اقلیم و افزایش گرمای جهانی یکی از مهم ترین چالش ها در توسعه پایدار محسوب می شود که ناشی از افزایش غلظت گازهای گلخانه ای و از جمله دی اکسید کربن در اتمسفر می باشد. مراتع در حدود نیمی از خشکی های جهان را تشکیل می دهد و حاوی بیش از یک سوم ذخایر کربن زیست کره خاکی می باشد. در نتیجه، این اراضی قابلیت زیادی برای ترسیب کربن دارند. در این مطالعه مقدار ذخیره کربن در خاک دو تیپ مرتعی علفی و بوته ای در منطقه اخترآباد شهریار بررسی شد. به منظور انجام تحقیق، دو تیپ تقریبا خالص بوته ای (Salsola rigida) و علفی (Stipa barbata) که از لحاظ خصوصیات توپوگرافی (شیب، جهت و ارتفاع) و اقلیمی (بارش، تبخیر و تعرق و باد) شرایط مشابهی داشتند، انتخاب شد. منطقه ای نیز به عنوان تیمار شاهد (فاقد گونه های مورد مطالعه) در نظر گرفته شد. سپس به صورت تصادفی اقدام به حفر 15 پروفیل در دو تیپ مورد مطالعه و نیز منطقه شاهد گردید. نمونه برداری در هر پروفیل در تیپ ها بر اساس عمق ریشه دوانی، از عمق 0-30 سانتی متری انجام شد. نتایج نشان داد که تمام خصوصیات فیزیکوشیمیایی (بجز آهک و فسفر) خاک رویشگاه S.rigida، S.barbata و منطقه شاهد از لحاظ آماری دارای اختلاف معنی دار می باشند. مقدار کربن آلی خاک در تیپ گیاهی S.rigida (25/33 تن در هکتار) بیشتر از خاک تیپ گیاهی S.barbata (48/30 تن در هکتار) و آن هم بیشتر از خاک منطقه شاهد (52/25 تن در هکتار) به دست آمد. اختلاف بین کربن خاک در تیپ سالسولا و استیپا و همچنین استیپا و شاهد معنی دار نبود اما بین سالسولا و شاهد از لحاظ آماری تفاوت معنی داری وجود داشت. بر اساس نتایج این تحقیق مشخص شد که علفزارها هم مانند بوته زارها قابلیت بالایی در ترسیب کربن دارند.
    کلیدواژگان: ذخیره کربن، گازهای گلخانه ای، Stipa barbata، Salsola rigida، اخترآباد شهریار
  • زهرا مولایی، منصور تقوایی *، سید یوسف عرفانی فرد صفحات 19-28
    زیست توده یک متغیر کلیدی در ارزیابی پویایی بوم سازگان ها، سطح تنوع زیستی و پایداری آن ها است. اندازه گیری زیست توده هر ساله برای ارزیابی بو سازگان مرتعی (بررسی روند تغییر آن) مدیریت مراتع(سامانه های چرایی مناسب) و ارزیابی پوشش در مراتع صورت می گیرد. از آنجایی که اندازه گیری زیست توده به طور مستقیم مستلزم صرف وقت، هزینه و تخریب مرتع است، روش غیر تخریبی توسط مدل سازی می تواند مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر با توجه به وسعت اکوسیستم مرتعی در مناطق خشک و نیمه خشک در کشور ما و درصد پوشش گیاهی کم در این مناطق و حساسیت آنبه تخریب معرفی روشی مناسب و غیر حذفی جهت برآورد زیست توده که از دقت و سرعت بالا و هزینه نمونه گیری پایینی برخوردار باشد، همیشه مدنظر بوده است. در این باره تحقیق حاضر جهت برآورد میزان زیست توده سه گونهمرتعی شامل Polygonum salicornioides، Astragalus ebenoides Bolss و Astragalus coluteopsis Parsa توسط ارائه مدل اکولوژیکی با استفاده از یک روش غیر حذفی در استان فارس اجرا شد. برای تعیین معادلات اکولوژیکی برای تخمین زیست توده از صفات قطر متوسط تاج پوشش، محیط و ارتفاع استفاده شد. برای این منظور تعداد 30 نمونه گیاه از هر گونه انتخاب و اندازه گیری ها در فصل گل دهی انجام شد. نتایج نشان داد که معادلات به دست آمده با توجه به میزان ضریب همبستگی از دقت کافی جهت تخمین میزان زیست توده برخورداراند.
    کلیدواژگان: تخمین زیست توده، روش غیر حذفی، قطر میانگین، معادلات اکولوژیکی
  • احمد نوحه گر، فاطمه ریاحی *، مجید خیاط خلقی، حسن وقارفرد صفحات 29-36
    انتخاب یک روش میان یابی بهینه برای تخمین ویژگی های یک منطقه در نقاط نمونه گیری نشده نقش مهمی در مدیریت داده ها دارد. یکی از شاخص های مهم در بررسی وضعیت کیفیت آب های زیرزمینی هدایت الکتریکی است. هدف ازانجام این پژوهش انتخاب مناسب ترین روش میانیابی به منظور بررسی و تحلیل مکانی میزان شوری آب های زیرزمینی دشت سرخون می باشد. در این راستا با استفاده از نرم افزار ARC GIS 9.3 نتایج روش های مختلف میانیابی از جمله کریجینگ معمولی، کریجینگ ساده و روش های معین مانند عکس فاصله (IDW)، تابع شعاعی (RBF)، تخمینگرموضعی (LPI) و تخمین گر عام (GPI) بررسی شد. نتایج نشان داد که روش تابع شعاعی و روش کریجینگ معمولی به دلیل دارا بودن R بالاتر و RMSE و MBE کمتر، روش های قابل اعتمادتری هستند. در نهایت با مقایسه بین 2روش مشخص شد که روش کریجینگ معمولی دارای صحت بیشتری می باشد. (قابل اعتمادتر است) بر این اساس نقشه تغییرات شوری دشت سرخون با روش کریجینگ معمولی تهیه شد و بر مبنای آن آب زیرزمینی دشت سرخون از نظر کیفیت بر اساس دیاگرام شولر در چهار کلاس قابل قبول (5/41درصد)، نامناسب (31/25درصد)، بد(5/22درصد) و موقتا قابل شرب (89/10درصد) قرارگرفته است. همچنین از نظر استفاده برای کشاورزی در دو کلاس مشکل کم تا متوسط (8/64درصد) و مشکل شدید (2/35) قرار گرفت.
    کلیدواژگان: شوری، میان یابی، کریجینگ، دیاگرام شولر، دشت سرخون
  • عمر اموسی *، شعله قلاسی مود، بختیار فتاحی صفحات 37-44
    مطالعه اختلاف تنوع پوشش گیاهی مراتع تحت شرایط قرق و چرا در بهبود وضعیت مدیریتی رویشگاه های مرتعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین منظور در این مطالعه بررسی و مقایسه تنوع گیاهی مراتع نیمه استپی پردانان واقع در شهرستان پیرانشهر در دو عرصه تحت چرا و قرق مورد توجه قرار گرفت. نمونه برداری در دو بخش قرق و چرا به طور سیستماتیک- تصادفی با استقرار 5 ترانسکت 40 متری در هر بخش انجام و در مجموع 40 پلات یک مترمربعی برداشت شد. نتایج بدست آمده نشان می دهد درمنطقه قرق، 44 گونه، متعلق به 35 جنس و 14 خانواده گیاهی و در منطقه تحت چرا 26 گونه گیاهی، متعلق به 24 جنس از 11 خانواده دیده شدند که بیشترین درصد تاج پوشش گونه های موجود در منطقه داخل قرق مربوط به خانواده های Poaceae و Asteraceae به ترتیب با 11/34 و 64/13 درصد و در منطقه تحت چرا مربوط به خانواده های Asteraceae و Apiaceae با 74/30 و 08/23 درصد است. میزان غنا و یکنواختی و تنوع گونه ای با استفاده از شاخص های تنوع شانون- وینر، سیمپسون، آلفا فیشر، مک اینتاش، منهینیگ و مارگالف با بکارگیری نرم افزار های EstimateSWin 752، PAST و BIO-DAP محاسبه گردید. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده های فراوانی گونه ها در دو عرصه، نشان داد که عرصه قرق در تمامی شاخص های عددی از نظر غنا، یکنواختی و تنوع گونه ای بیشتر از عرصه تحت چرا بود. همچنین نتایج آزمون آماری معنی دار بودن تفاوت در دو عرصه را براساس شاخص های شانون، آلفا فیشر و مارگالف نشان داد.
    کلیدواژگان: تنوع گونه ای، قرق مراتع، چرا، پردانان، پیرانشهر
  • عاطفه جبالی *، رضا جعفری، سید جمال الدین خواجه الدین صفحات 45-54
    در این مطالعه قابلیت تعیین مرفولوژی تپه های ماسه ای در عکس های هوایی و تصاویر ماهواره ای در ارگ تالاب بین المللی گاوخونی واقع در جنوب شرقی استان اصفهان، مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور از موزاییک عکس های هوایی 1:20000، باند پانکروماتیک سنجنده + ETM و IRS-P6استفاده شد. ابتدا تصاویر با استفاده از نقشه های توپوگرافی 1:25000 با خطای RMS کمتر از یک پیکسل زمین مرجع و سپس مرفولوژی تپه های ماسه ای با فرمت وکتور در محیط ArcGIS از روی عکس های هوایی و تصاویر ماهواره ای استخراج شد. برطبق نتایج اخذ شده، پنج مرفولوژی شامل تپه های عرضی، تپه های ستاره ای، سیلک، سیف و تپه های یال اسبی در ارگ گاوخونی موجود است. با مقایسه سطح تپه های مورد بررسی مشخص شد که مرفولوژی آنها، در عکس های هوایی با مقیاس 1:20000 و تصویر باند پانکروماتیک IRS_P6 مشابه است و باندهای پانکروماتیک ماهواره ای با قابلیت تکرارپذیری، هزینه مناسب، پوشش گسترده و قدرت تفکیک مکانی بالا می توانند به عنوان جایگزین و یا مکمل عکس های هوایی در مطالعه مرفولوژی تپه های ماسه ای مورد استفاده قرار گیرند.
    کلیدواژگان: تصاویر ماهواره ای، عکس های هوایی، مرفولوژی تپه های ماسه ای، اصفهان
  • امید اسدی نیلوان، احمد فتاحی، نرگس سقازاده * صفحات 55-66
    مدیریت منابع آبهای زیرزمینی نقش مهمی در مناطق خشک ونیمه خشک بازی می کند. به همین دلیل بکاربردن روش هایی که بتواند وضعیت این آب ها را مشخص کند لازم و ضروری است. بررسی تغییرات مکانی پارامترهای کیفی آبهای زیرزمینی در شناخت وضعیت کیفی آبخوان، منابع آلوده کننده وتعیین مناسب ترین راهکارهای مدیریتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. روش های زمین-آماری و GISمی توانند دراین راستا ابزارمفیدی باشند. دراین مقاله،توزیع آلاینده هایEC،TDS،TH و pH درسطح آبهای زیرزمینی دشت کبودر آهنگ دراستان همدان با استفاده ازروش معین عکس فاصله(IDW) وروش های زمین آماری توابع شعاعی (RBF)،تخمین گرموضعی(GPI)،تخمین گرعام (LPI)وروش کریجینگ معمولی (OrdinaryKriging) درنرم افزار ArcGIS مورد ارزیابی قرار گرفت و نقشه های پراکنش مکانی هر کدام تهیه گردید.بر این اساس نمونه های آب زیرزمینی 27 چاه مورد بررسی قرار گرفت. پس از بررسی واریوگرام و مشخص شدن مکانی بودن تغییرات پارامترهای مورد بررسی، اقدام به میان یابی پارامترها به روش های مختلف فوق الذکر شد و با استفاده از روش اعتبارسنجی متقابل(CrossValidation) و ریشه دوم میانگین مربع خطا(RMSE)، بهترین مدل ارزیابی با کمترین مقدار RMSE انتخاب شد. نتایج نشان داد که پارامترهایEC،TDS و TH با استفاده از روش تخمین گر توابع شعاعی کمترین مقدار RMSE را داشته اندو پارامتر pH با استفاده از روش تخمین گر عام کمترین مقدار RMSE را داشته و جهت تهیه نقشه توزیع مکانی پارامترهای کیفیت آب زیرزمینی از این روش ها استفاده شد.با توجه به استاندارد آب آشامیدنی سازمان بهداشت جهانی و نقشه های بدست آمده از زمین آمار،نتایج نشان داد که دو پارامتر TH و pH درکل دشت برای شرب بدون محدودیت هستند و پارامتر EC نیزفقط درجنوب شرقی دشت که مساحت بسیارکمی را دربرمی گیرد دارای محدودیت است و در بقیه دشت بدون محدودیت می باشد. مقدار TDS از مرکز دشت به سمت شمال شرقی که خالی از سکنه است یک روند کاهشی را دارد و بدون محدودیت می باشد و در بقیه مناطق به لحاظ شرب محدودکننده می باشد.دلیل روند کاهش کیفیت آب زیرزمینی برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی وحفرچاه های غیرمجاز است.
    کلیدواژگان: تغییرات مکانی، زمین آمار، کبودرآهنگ، میانگین مربع خطا
  • احمد رضا پناهیان *، حمیدرضا ناصری، مجید کریمپور ریحان، محمد جعفری صفحات 67-76
    در این پژوهش میزان ذخیره کربن در تاغ زارهای حاشیه جاده در محور ایوان کی-گرمسار که یکی از مهمترین و پر ترددترین جاده های کشور که از لحاظ بار ترافیکی و ایجاد آلودگی هوا و نزدیکی به پایتخت بسیار حائز اهمیت می باشد، اندازه گیری شد. بدین منظور تعداد 11 پلات 500 متر مربعی در حریم جاده جهت اندازه گیری پارامترهای پوشش گیاهی و خاک استفاده شد. نتایج نشان داد مجموع کل کربن ترسیب شده در پروفیل خاک جنگل دست کاشت تاغ برابر با 72/47 تن در هکتار است. نتایج آزمون مقایسه میانگین دانکن نشان دهنده عدم اختلاف معنی دار بین لایه های 10 - 30 و 30 – 90 سانتیمتری و اختلاف معنی دار این دو بخش با لایه سطحی خاک (0 -10 سانتیمتری) در سطح پنج درصد خطای آزمایش است. همچنین درصد کربن اندام هوایی شامل برگ و ساقه با بیوماس زیرزمینی تاغ دارای تفاوت معنی داری بود. میزان کل کربن ذخیره شده از مجموع اندام هوایی و زیرزمینی گیاه تاغ برابر 2/582 کیلوگرم در هکتار می باشد. با در نظر گرفتن عرض بزرگراه ها و شبکه راه های کشور، پتانسیل بزرگی برای ترسیب کربن وجود دارد. فواید ایجاد پوشش گیاهی حریم جاده ها علاوه بر ذخیره-سازی کربن عبارتند از: کاهش و کنترل فرسایش - ایجاد کریدور اکولوژیکی - چشم انداز عمومی - کاهش آلودگی صوتی و ایجاد میکروکلیما.
    کلیدواژگان: ذخیره کربن، حاشیه جاده، تاغ، گرمسار
  • مطالعه آثار عملیات بیومکانیکی حفاظت آب و خاک بر برخی خصوصیات خاک(مطالعه موردی: دشت گالپوش، استان گلستان)
    عیسی جعفری فوتمی *، حمید نیک نهاد، موسی اکبرلو، عبدالرضا بهره مند صفحات 77-86
    امروزه نقش عملیات حفاظت آب و خاک در افزایش پوشش گیاهی و کاهش فرسایش خاک به واسطه تاثیر آن ها در تثبیت خاک از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پوشش گیاهی می تواند به صورت یک حائل میان سطح زمین و قطرات باران عمل نموده با جلوگیری از برخورد مستقیم قطرات باران به سطح خاک از پدیده متلاشی شدن ذرات خاک و ایجاد فرسایش پاشمانی جلوگیری نماید. در این مطالعه تاثیر تغییرات شیب و اصلاح مراتع دشت کالپوش بر ترسیب کربن و کاتیون های خاک در انجام شد. در منطقه عملیاتی و شاهد نمونه برداری به روش سیستماتیک تصادفی و در 5 موقعیت شیب(قله، شانه شیب، شیب پشتی، پای شیب و پنجه شیب) انجام شد. در هر موقعیت شیب، در منطقه مورد نظر از خاک بین بوته های آتریپلکس و زیربوته های آتریپلکس کاشته شده داخل فارو نمونه خاک برداشته شد و در مرتع شاهد نیز در هر 5 موقعیت شیب نمونه های خاک در 5 تکرار و در عمق 0-15 خاک برداشت شد. فاکتورهای خاک از قبیل وزن مخصوص، کربن آلی، نیتروژن، تخلخل، کربن ترسیب شده، سدیم، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و ظرفیت تبادل کاتیونی در آزمایشگاه اندازه گیری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تجزیه واریانس و آزمون LSD استفاده شده است. نتایج نشان داد که میزان ازت، کربن آلی و میزان کربن ترسیب شده در خاک مرتع شاهد بیشتر از دو تیمار دیگر می باشد. همچنین کاتیون های مورد بررسی در خاک زیربوته ها بیش از دو تیمار دیگر بیشتر می باشد.
    کلیدواژگان: عملیات اصلاحی، تغییرات شیب، تخریب خاک
  • امیرحسین حلبیان *، علیرضا عرب عامری، محمود سلطانیان صفحات 87-96
    مدیریت بهینه منابع آب نیاز به کسب اطلاعات دقیق، از چگونگی شرایط حاکم بر منابع و پیش بینی وضعیت آتی آنها دارد. یکی از روش های مدیریتی منابع آب،استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره است. هدف از این پژوهش، انتخاب بهترین مکانبه منظور احداث سدهای خاکی برای توسعه پایدار منابع آب است. یافته ها ونتایج تحقیق نشان می دهد که در روش ELECTRE بین هفت پهنه مذکور، پهنه (3، 4،5) با 4 بار تسلط و با 2 بار مغلوب شدن با 2 امتیاز در رتبه اول قرار گرفته اند و مناسب ترین پهنه جهت احداث سدهای خاکی است؛ در مقابل، پهنه (1) با 6 بار مغلوب شدن و بدون تسلط با 6- امتیاز در رتبه آخر قرار گرفته است و برای احداث سدهای خاکی مناسب نیست و پهنه های (2،6،7) به ترتیب با (2،2،1) بار تسلط و (4،4،5) بار مغلوب شدن با امتیازات2-، 2-، 4- به ترتیب در رده های بعدی قرار گرفته اند. پهنه های (1،2،6،7) به علت اینکه دفعات مغلوب شدنشان از تعداد مسلط شدنشان بیشتر بوده و امتیاز منفی به دست آورده اند باید حذف شوند.
    کلیدواژگان: پهنه بندی، حوضه آبخیز، شاهرود، میامی، ELECTRE، GIS
|
  • Jila Ranjbari Karimian, Hossein Azarnivand, Ali Tavili *, Mohammad Jafari, Mohammad Zare Pages 11-18
    Climate change and increase of global warming is one of the most important challenges in sustainable development, which is due to increase of concentration of greenhouse gasses and CO2 in atmosphere. Rangelands have approximately half of the worlds land area and store over third of terrestrial biosphere carbon. Therefore they have a large potential to sequester carbon. In this order, considered the percent of carbon accumulation in two vegetation types (Stipa barbata and Salsola rigida) in Akhtar Abad of Shahre yar in Tehran province. Content and distribution of aboveground, underground biomass, litter and soil carbon was determined. Sampling of plant and soil performed using Random-systematic method and samples transported to laboratory. Soil samples were taken from depth of 0-30 in 15 profiles. Results showed that all of soil properties except to lime and P were significantly different in Stipa barbata and Salsola rigida types. Organic carbon amount in S.rigida soil (33.25 t/ha) was more than organic carbon in S. barbata soil (30.48 t/ha). Control soil organic carbon was smaller than both types (25.52 t/ha). Despite the mentioned amounts of soil carbon, there was no significant difference between S.barbata and S. rigida soils carbon storage. Also no significant difference was observed between control area soil and S. barbata soil carbon accumulation while carbon storage of control and S. salsola soils was significantly different.
    Keywords: Carbon accumulation, Greenhouse gasses, Stipa barbata, Salsola rigida, Akhtar abad Share yar
  • Pages 19-28
    Biomass is a key factor in dynamics evaluation of ecosystems, biodiversity level and their stability. Biomass measurement is performed every year to evaluate range ecosystems (investigating the trend of changes), range management (suitable browsing systems) and cover assessment in rangelands. As direct biomass measurement is time-consuming, has costs and destroy rangelands non-destructive methods by modeling can be taken into consideration. On the other hand, introduction of a suitable non-destructive method for biomass estimation that has high speed and precision and low sampling costs has been of importance according to wide areas of range ecosystems in dry parts of Iran, low vegetation cover and sensitivity to destruction. This study was aimed to estimate the biomass of three range species of Polygonum salicornioides, Astragalus ebenoides Boiss, and Astragalus coluteopsis Parsa by an ecological model using a non-destructive method in Sepidan, Iran. The studied species were perennial. Parameters of mean diameter of canopy cover, perimeter and height were used to determine the ecological equations to estimate biomass. About 30 samples of each species were selected for this purpose and measurements were performed in their blooming season. After the measurement of these parameters for each species in the range, their biomass was determined by cut-and-weight method and the ecological equations were constructed. The results showed that the obtained equations were precise enough to estimate biomass due to their correlation coefficient. Between the parameters of mean diameter of canopy cover, perimeter and height mean diameter of canopy cover had the highest correlation with biomass. In all three species, perimeter had the highest correlation after diameter. In general, the results showed that biomass of each species can be estimated by measuring its mean diameter of canopy cover and using the obtained equations for the studied species.
    Keywords: Biomass estimation, non, destructive method, mean diameter, ecological equation
  • Ahmad Nohegar, Fateme Riahi *, Majid Khayat Kholghy, Hasan Vagharfard Pages 29-36
    Selecting an optimal interpolation method to estimate characteristics of an area of sampling points is not an important role in data management. One of the important indicators of quality of underground water is the electrical conductivity. Purpose of this study to select a suitability interpolation method from to evaluate and analyze the groundwater salinity SARKHON plain. To this appreciate with use ARC GIS software result of interpolation deferent such as conventional (OK), simple Kriging (SK), and certain procedures such as inverse distance weighted (IDW), radial basis function (RBF), estimated (LPI) and (GPI) was used. The results showed that the specific methods for mapping changes in the EC, (RBF) due to higher R and lower RMSE and MBE are more suitable than other methods determined by the method of by Kriging, ordinary Kriging (OK), the RMSE and MBE having higher and lower R is better than other methods. Conclusion Comparing RBF and is OK with the OK method due to the higher and lower RMSE and MBE ratio RBF method was therefore preferred as a method for mapping changes in salinity, SARKHON plain selection is final. The results show that the quality of drinking water, groundwater SARKHON plain on the diagram in its class (41/5 percent), poor (25/31), Bad (22/5%) and temporary potable (10/89 percent) is located. Plain dark gray and quality of groundwater for agricultural use in two class, the problem of low to moderate (64/8%) and (35/2%) severe problem.
    Keywords: salinity, interpolation, Kriging, Sholer diagram, Sarkhon plain
  • Omar Amousi *, Sholeh Ghollasimood, Bakhtiar Fattahi Pages 37-44
    Differences between plant biodiversity and grazing pastures grazed under improved management of rangeland habitat is of particular importance. The purpose of this study was to compare semi-steppe rangeland vegetation of Prdanan in the city of Piranshahr in the field under grazed and enclosed sites were considered. Sampled in both grazed and systematic random pastured five 40 meters transects were done in each study and a total of 40 plots per square were harvested. The results obtained indicate that in enclosed area, 44 species belonging to 35 genera and 14 families and in the grazed area 26 plant species belonging to 24 genera of 11 families were seen, and the greatest cover of the species in the enclosed area is related to the family of Poaceae and Asteraceae respectively with 11/34 and 64/13 percent and in the grazed area is related to the family of Asteraceae and Apiaceae with 74/30 and 08/23 percent. Uniformity and diversity of species richness and index of diversity using Shannon - Wiener, Simpson, alpha Fisher, McIntosh, and Margalef Mnhynyg was calculated by applying EstimateSWin 752, PAST AND BIO-DAP software. The results of the analysis of species richness in both areas claimed that the numerical richness, evenness and diversity of the enclosed area was greater than the under grazed area. The test results showed statistically significant differences between the two arenas by the Shannon index, and Margalef alpha Fisher.
    Keywords: species diversity, enclosed pastures, grazing, Prdanan, Piranshahr
  • Atefe Jebali *, Reza Jafari, Sayed Jamaleddin Khajeddin Pages 45-54
    In this survey, the performance of aerial photographs and satellite imagery in determining sand dunes morphology was studied in the Erg of Gavkhouni international wetland located in the southeast part of Isfahan province. Aerial photographs (scale:1:20000) and the panchromatic bands of ETM+ and IRS-P6 sensor were acquired and geometrically corrected using topographic map of the region (scale:1:25000) with RMS error less than one pixel. After this stage, the morphology of sand dunes was extracted from the mosaic of aerial photographs and also panchromatic bands using vector tools in ArcGIS environment. According to the results, five sand dune morphology were determined including transverse dunes, star dunes, silk, seif and reversing dunes. Comparison the morphology and area of dunes extracted from the aerial photographs and IRS_P6 panchromatic band showed that they were mostly similar and this means that satellite panchromatic bands due to their repeatability, cost effectiveness, broad coverage and high spatial resolution can be used as an alternative or complement to aerial photographs for studying sand dune morphology.
    Keywords: Satellite imagery, Aerial photographs, Sand dune, morphology, Isfahan
  • Pages 67-76
    In this study, the amount of carbon storage in a Haloxylon aphyllum stands in road edge were measured Garmsar - Eyvanakey highway is a one of the most important and high traffic roads in Iran that adjacent to the Capital, and it's caused air pollutions. We collected 11 plots 500 m2 from the road edges (60 meters on each side from axe) for measurements of vegetation and soil parameters. The results showed that the cumulative carbon sequestration in forest soil profiles in H.aphyllum afforested is equal to 47.72 tons per hectare. The Duncan test results showed no significant difference between the mean layer of 10 to 30 and 30 to 90 cm However, between the two mentioned layers with surface soil (0 -10 cm) have a significant differences (p<0.05). The carbon percentage in the aerial organs included leaves, and steam in compare with below ground biomass have been significant differences. The total amounts of carbon storage in the both of aerial and below ground organs are equal 582.2 Kg per hectare, and also the cumulative carbon sequestrations in soil and plant parts of this afforestations are equals 53.54 tons per hectare. We should consider the potentials of the width of highways, and network roads for carbon sequestrations. The advantages of the establishments of vegetation cover are: decrease and controlled the erosion, make up the ecologically corridors, general landscape, decrease of noise pollution, as well as make up the new microclimate.
    Keywords: Carbon storage, Garmsar, Haloxylon aphyllum, Road edge
  • An investigation on the effects of mechanical and biological improvement practices on rangeland soil characteristics (Case study: Dasht KalpushGolestan province)
    Isa Jafari Footami *, Hamid Niknahad, Dr Mosa Akbarlo, Dr Abdolreza Bahremand Pages 77-86
    Today, the role of soil and water conservation in increase the vegetation and decrease the soil degradation due to its effect in stabilizing soil has a special place. Vegetation can act as a buffer between the land surface and raindrops or prevent the direct impact of raindrops on the soil surface to prevent the phenomenon of disintegration of soil particles and eroding disperses. The purpose of this study was the effect of Biomechanical modifying practice on the soil properties in the dasht kalpush of North Khorasan Province. Sampling In practice area and control area were done by systematic and random method in five slope position. In each slope position, soil sample were taken in practice area from between atriplex and under atriplex that are in contour farrow and in control area in every five slope position soil samples were taken in five repeat and in 0-15 depth. Soil characteristics like bulky density, organic carbon, nitrogen, porosity, carbon sequestration, Na, Ca, Mg, K, and CEC were measure. For analysis of data was used ANOVA and LSD test. Result showed, nitrogen, organic carbon and carbon sequestration in control area were more than two other treatments. Cations in under atriplex are more than two other treatments. Na has increase in under atriplex because of the atriplex effect in absorb sodium from soil.
    Keywords: improvement practice, soil degradation, The slope changes
  • Pages 87-96
    The optimal management of water resources needs to learn exact and up to date, of how the conditions governing the resources and the status of their future forecasts. one of the methods of management of water resources use methods of the multi criteria decision making. The purpose of this research to choose the best place for the purpose of the earth-fill dam found to develop sustainable water resources. findings and the results of the research indicates that in the above seven large ELECTRE zekr, large (3, 4, 5) with 4 times the domination and 2 times the defeated with (2) points in the first rank, and have been the most appropriate levels for the earth-fill dam, in front of a large (1) with 6 times recessive and without fluency with (6) points in the final ranking and the direction of the earth-fill dam is not appropriate and a large (2, 6, 7) respectively with (2, 2, 1) time mastery and (4, 4, 5) was defeated with rates (1-, 2-, 4-) in the next category. levels of (1, 2, 6, 7) due to the fact that the number of times the one in which the number of non-dominant one in which more and negative points are earned should be deleted.
    Keywords: watershed, shahroud, methods ELECTRE, techniques GIS, zoning