فهرست مطالب

صنعت مقاوم سازی و بهسازی - پیاپی 12 (پاییز و زمستان 1394)

نشریه صنعت مقاوم سازی و بهسازی
پیاپی 12 (پاییز و زمستان 1394)

  • بهای روی جلد: 100,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/01/08
  • تعداد عناوین: 13
|
  • مقالات
  • وحید اسکندری، موسی هداوند صفحه 3
    عملکرد غیرارتجاعی سازه های ساختمانی را در برابر زلزله های قوی پارامترهایی نظیر ضریب شکل پذیری و ضریب مقاومت افزون در بر می گیرد. با تکیه بر این موضوع بسیاری از طراحی های لرزه ای را با کاهش نیرو انجام می دهند. در این مقاله سعی شده است با رعایت کامل ضوابط آیین نامه های 2800 زلزله و مبحث دهم مقررات ملی و با استفاده از مدل و مبانی تعریف شده در دستور العمل بهسازی لرزه ای ساختمان ها (نشریه 360)، به بررسی شکل پذیری و سختی موثرسیستم مهاربندی برون محور، و میزان تاثیر آنها بر ضریب رفتار قاب های مهاربندی برون محور در سه حالت تیر پیوند با عملکردهای برشی، برشی- خمشی وخمشی پرداخته شود. ضریب کاهش شکل پذیری، ضریب کاهش مقاومت افزون، ضریب رفتار به دست آمده نشان می دهند که طول تیر پیوند و تعداد طبقات بیشترین تاثیر را بر روی ضریب شکل پذیری و سختی در نتیجه ضریب رفتار داشته اند که با افزایش طول تیر پیوند و تعداد طبقات، مقدار شکل پذیری، سختی موثر و ضریب رفتار ناشی از شکل پذیری کاهش می یابند.آیین نامه ها برای ضریب رفتار مهاربندهای برون محور مقدار ثابتی در نظر گرفته اند. در این مقاله برای قاب های با طول تیر پیوند و ارتفاع متفاوت نتایج متفاوتی برای ضریب رفتار به دست آمد است. هچنین نتایج نشان داده که، مقدار ضریب رفتار ارائه شده برای سیستم مهاربندی برون محور در آیین نامه های لرزه ای نیاز به باز بینی و اصلاح دارد. همچنین تعیین زمان تناوب سازه های مهاربندی شده برون محور بر اساس ظواهر و صرفا ارتفاع مناسب نمی باشد و عاملی مانند طول تیر پیوند نیز موثر است.که با افزایش طول تیر پیوند زمان تناوب افزایش می یابد که این امر باعث کاهش سختی در سازه می شود.
    کلیدواژگان: ضریب شکل پذیری، سختی موثر، ضریب رفتار، قاب های برون محور هشتی باز، تیر پیوند
  • مهدی کماسی، محمدرضا شریفی صفحه 11
    در سال های اخیر تلاش های جدی به منظور توسعه مفهوم اتلاف انرژی به عنوان یک تکنولوژی کاربردی جهت مقابله با زلزله صورت گرفته است .اساس روش های تحلیل و طراحی امروزی بر مبنای مقاومت در برابر بارهای جانبی استوار می باشد. از این رو مهندس طراح بایستی توجه خود را بر مدیریت انرژی ورودی به سازه در اثر زمین لرزه متمرکز نماید. سیستم های غیر فعال اتلاف انرژی که میراگرهای فلزی پنل برشی، XADAS، RADAS، TADAS از انواع این سیستم ها می باشد امروزه مورد توجه ویژه ای قرار گرفته اند. در این مقاله به بررسی و مقایسه میزان شکل پذیری، جذب انرژی در مدل سیستم دوگانه قاب خمشی به همراه مهاربند واگرا (EBF) مجهز به میراگرهای پنل برشی، XADAS، RADAS و TADASکه به عنوان تیر پیوند قائم می باشند، پرداخته شده است. به منظور مدل سازی و بررسی رفتار لرزه ای، از نرم افزار آباکوس استفاده شده است که نتایج تحلیل منحنی هیسترتیک و همچنین مقادیر شکل پذیری و جابجایی بوجود آمده بیان گر آن است که میراگر پنل برشی میزان جذب انرژی بهتری نسبت به میراگرهای مورد مطالعه دارد. همچنین از جنبه ضریب شکل پذیری قاب با میراگر پنل برشی کمی کمتر از سه میراگر دیگر بوده است و از نظر میزان جابجایی ماکزیمم قاب با میراگر پنل برشی دارای بیشترین مقدار جابجایی می باشد.
    کلیدواژگان: میراگر، پنل برشی، XADAS، RADAS، TADAS، رفتار لرزه ای، نرم افزار آباکوس
  • محسن اصلانی، محسن اعتمادی، مهران کوهی صفحه 20
    آسیب پذیری لوله کشی ها به هنگام زلزله از چند جنبه حائز اهمیت است، اول آنکه برای مثال قطع جریان در شاه لوله های آب به واسطه شکستگی ها می تواند جان بازماندگان زلزله را به خطر بیاندازد. شکست و انفجار در لوله های گاز طبیعی می تواند باعث آتش سوزی های وسیع گردد. از طرفی کشور ما ایران به علت موقعیت لرزه خیزی و قرارگیری بر روی کمربند زلزله در برابر زمین لرزه بسیار آسیب پذیر می باشد. شکست لوله های گاز و نفت و سایر حامل های انرژی موجب آتش سوزی و قطعی خوراک کارخانجات، پالایشگاه ها، صنایع پتروشیمی و . . . شده که خسارات بسیار اقتصادی به بار خواهد آورد. گسیختگی خطوط لوله نفت و گاز علاوه بر خسارات اقتصادی هنگفت، می تواند سلامت محیط زیست را نیز در معرض خطر قرار دهد. لذا در این تحقیق تصمیم بر آن است که یک سری از عوامل به صورت ثابت و عمق دفن متغیر در نظر گرفته شود و تاثیر عمق دفن متفاوت بر رفتار لرزه ای لوله های مدفون در برخورد با گسل نرمال بررسی گردد. و با مدل سازی این عوامل در نرم افزار المان محدود Abaqus مقایسه ها انجام گیرد. همچنین با توجه به استانداردAPI 5L از لوله های فولادی API 5L-X60 با قطر 48 اینچ استفاده می گردد. با توجه به این که در طول اجرای پروژه از عمق های دفن متفاوت استفاده می گردد تاثیر عمق های متفاوت بر ظرفیت پاسخ خط لوله در برخورد با گسل نرمال بررسی می شود.
    کلیدواژگان: زلزله، گسل نرمال، لوله مدفون، عمق دفن لوله
  • مسعود دهقانی، عباس حسینی، مجیدکیا صفحه 26
    خوردگی آرماتور مدفون در بتن در شرایط محیطی به شدت خورنده خلیج فارس، یکی از مهمترین عوامل موثر بر هزینه های تعمیر و نگهداری سازه های بتن آرمه شناخته می شود. شناخت عوامل موثر بر خوردگی و تعیین بهینه و کنترل موثر آن ها می تواند باعث تاخیر در شروع اولین خوردگی آرماتور و به واسطه آن، افزایش عمر سازه پیش از اولین تعمیر گردد. با توجه به اهمیت پل خلیج فارس و هزینه های اولیه ساخت و تعمیر و نگهداری بتن سازه ای مغروق در ناحیه پاششی آب، به منظور صرفه اقتصادی طرح، لزوم انجام مطالعات مربوط به دوام بتن یکی از الزامات اساسی طرح خواهد بود. از همین رو در این مقاله سعی خواهد شد ضمن بررسی پیشینه خوردگی آرماتور در سازه های مغروق در خلیج فارس و تجربیات مفید استفاده شده در بتن مورد استفاده در پروژه های مشابه همچون بندر شهید رجایی، ویژگی های مورد نیاز بتن جهت استفاده در پایه های پل تعیین و معرفی و بدست آورده شود.
    کلیدواژگان: پوشش آرماتور، خلیج فارس، خوردگی، سازه دریایی، یون کلراید
  • حسین میر محرابی*، محمدعلی معروف صفحه 34
    یکی از روش های پیش بینی نشست زمین در پروژه های تونل سازی، استفاده از روش های عددی می باشد. با اندازه گیری میزان نشست با ابزار دقیق و تحلیل برگشتی داده های رفتارسنجی، می توان علاوه بر تخمین وضعیت نشست زمین و سازه های اطراف، با تعیین قریب به یقین پارامترهای ژئوتکنیکی خاک و سازه در طراحی مقاطع پیش رو و طراحی های آینده از آن بهره جست. در این مطالعه سعی گردیده است با استفاده از تحلیل برگشتی نشست های اندازه گیری شده ناشی از حفر تونل خط 2 قطار شهری مشهد تدقیق گردد. برای این امر از نرم افزار اجزای محدود (plaxis) استفاده شده است. با استفاده از نتایج این کوشش، امکان پیش بینی دقیق تر نشست در مقاطع پیش روی تونل مکانیزه خط 2 قطار شهری مشهد فراهم گردیده است.
    کلیدواژگان: تحلیل برگشتی، پیش بینی نشست، تونل مکانیزه، EPB
  • حمیدرضا خلج هدایتی صفحه 40
    بحث مقاوم سازی سازه ها بحثی کماکان جدید در مهندسی عمران می باشد که احتیاج به دانش فنی بالا و همچنین تکنولوژی بالا در طراحی و آشنایی با رفتار سازه دارد. استفاده از مهاربندهای فولادی چه در سازه های فولادی و چه در سازه های بتنی بحثی به نسبت عملی تر و اقتصادی تر نسبت به سایر روش ها در مقاوم سازی می باشد. سیستم های مهاربندی واگرا به علت امکان تعبیه بازشوهای مناسب در فواصل آزاد آن ها، به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. آئین نامه های معتبر بین المللی استفاده از این سیستم ها را به عنوان عناصر مقاوم جانبی مشروط به رعایت ضوابط ویژه ای کرده اند. در این مقاله سعی شده تا با معرفی مهاربندی جدید که از نظر معماری در قالب ساختمان نمایان می باشد و از نظر نوع ظاهر به مهاربندهای واگرا شبیه می باشد پرداخته شود و هم زمان رفنار این مهاربند با سایر مهاربندهای متداول مقایسه گردد. این نوع مهاربند به علت درگیر نبودن مستقیم با دیافراگم سقف و امکان اجرای بیرون از نمای ساختمان پتانسیل زیادی برای استقاده در کارهای مقاوم سازی دارد.
    کلیدواژگان: مهاربندی قاب ها، تغییر مکان جانبی سازه، مقاوم سازی، سختی جانبی قاب
  • نورعلی درخشانی*، محمود حسن پور، محمدعلی سیاری نژاد صفحه 46
    صنعت ساخت و ساز یکی از مصرف کنندگان اصلی منابع و تولید کننده ضایعات در جهان می باشد. یکی از معضلات عمده در مدیریت شهری که اکنون اغلب شهرها و به ویژه کلان شهرها با آن روبرو هستند مدیریت ضایعات ساختمانی ناشی از ساخت و ساز و تخریب ساختمان ها و فعالیت های عمرانی درون شهرها می باشد عوامل بسیاری بر تولید و نوع ضایعات ساختمانی تاثیر گذار هستند که از آن جمله می توان به وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم، فصول سال، شرایط آب و هوایی، افزایش جمعیت، بافت شهر، رشد و توسعه شهر و مصالح ساختمانی محلی اشاره نمود. صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل و دفع ضایعات ساختمانی، استفاده مجدد از منابع تجدید ناپذیر، حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی خاک، کاهش نیاز به زمین و دفع، ایجاد اشتغال، توسعه صنایع بازیافت برخی از مزایای بازیافت پسماندهای ساختمانی می باشد. در این پژوهش ضمن بررسی وضعیت صنعت ساختمان، اثر جایگزینی سنگدانه های بازیافتی از ضایعات ساختمانی به عنوان یکی از کم هزینه ترین راه های بازیافت بررسی می گردد.
    کلیدواژگان: بازیافت، مدیریت پسماند، بتن، سنگدانه
  • محمدفهیم آویش*، غلامرضا کمالی صفحه 53
    بررسی آب های زیرسطحی در محل احداث سازه های مهندسی، یکی از مهم ترین عواملی است که باید در مهندسی عمران و ژئوتکنیک به آن توجه کرد. یکی از روش های نوین در مطالعه آن ها، استفاده از روش های ژئوالکتریک است. روش های ژئوالکتریک جزء گروه های اصلی مطالعات ژئوفیزیکی به حساب آمده و با به کارگیری اصول الکتریکی، به برداشت زمین شناسی ساختارهای پنهان، اکتشاف ذخایر معدنی، تعیین وضعیت آب های زیرسطحی و زیرزمینی و حل تنوعی از مسائل مهندسی و زیست محیطی می پردازد. در این مطالعه با استفاده از داده های برداشت های دوقطبی- دوقطبی و شلومبرژه و نرم افزارهای Surfer v12 و IPI2win به بررسی مقاومت لایه های زیرین برای تشخیص تعداد لایه های آبدار و عمق آن ها در بخش دانشکده فنی دانشگاه شهید باهنر کرمان پرداخته شد. با استفاده از نقشه تهیه شده از داده های ژئوالکتریک و شارژبلیته، مشخص شد که در عمق 5/8 متری از سطح زمین یک لایه آبدار زیرسطحی که شروع زون اشباع است وجود دارد. در ادامه با حفر چاهی در بخش مورد نظر، نتایج مطالعه تایید شد. بنابراین استفاده از این روش ها با توجه به صرف زمان و هزینه کم برای چنین کاربردهایی مقرون به صرفه خواهد بود.
    کلیدواژگان: آب های زیرسطحی، سطح اشباع، روش های ژئوالکتریک، IP، دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • سجاد صادقی*، حامد اسدالهی صفحه 61
    به طور کلی افزایش طول دهانه ها برای ایجاد فضاهای بزرگتر موجب افزایش وزن سازه و در نتیجه ابعاد اجزای باربر سازه ای و هزینه های اجرایی می گردد. همچنین با توجه به اینکه سقف ها بیشترین سهم را از وزن کلی سازه دارا می باشند، کاهش وزن سقف ها از اهمیت ویژه ای در سبک سازی سازه برخوردار است. در صد سال اخیر روش های متنوعی برای کاهش وزن سازه ارائه شده است، که می توان به سیستم پیش تنیدگی و یا استفاده از مصالح با وزن مخصوص پایین در مکان هایی که اهمیت سازه ای ندارند، اشاره نمود. استفاده از سقف های مجوف از روش های ارزان و موثر کاهش وزن سازه می باشد. در این مقاله ویژگی های سازه ای، سیستم دال مجوف بادکنکی مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد. همچنین این دال از لحاظ اقتصادی با دال توپر مقایسه شده است. نتایج نشان می دهد که استفاده از دال مجوف بادکنکی تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش مصالح مصرفی به خصوص بتن دارد.
    کلیدواژگان: دال مجوف دو طرفه، کوبیاکس، دال مجوف بادکنکی
  • وحید اسکندری، موسی هداوند صفحه 68
    در سه دهه اخیر دیوار برشی فولادی به عنوان یک سیستم مقاوم در برابر بارهای جانبی مورد توجه واقع شده و در ساختمان های مختلفی در جهان مورد استفاده قرارگرفته است. از مزایای این سیستم می توان به شکل پذیری بالا و مقاومت زیاد آن اشاره کرد[1]. در این مقاله روش های متعدد محاسبه سختی جانبی سیستم های دیوار برشی فولادی مورد بررسی قرار می گیرد. روش تقریبی دستی و روش خرپا معادل برای محاسبه سختی جانبی سیستم های دیوار برشی فولادی بر اساس مقایسه با یافته های تجربی تعیین شده اند. مقایسه هر دو روش در صورتی میسر است که دقت قابل قبول داشته باشند. اولی یک روش تقریبی دستی بر پایه تئوری تیر عمیق است. تئوری تیر عمیق در مطالعات پارامتری نور انجام شده روی صفحات نازک گیردار تحت برش خالص و خمش خالص اصلاح شده است. دومی یک روش کامپیوتری بر پایه خرپا معادل است.
    کلیدواژگان: دیوار برشی فولادی، سختی جانبی، پس کمانش صفحه
  • پژوهش و آموزش
  • امیرحسین ستوده بیدختی* صفحه 73
    پیشرفت روز افزون مصالح و مواد در صنعت ساخت و بیشتر شدن پیچیدگی های محاسبات طراحی سازه باعث ایجاد شکاف بین طراحی معماری و طراحی سازه ساختمان ها شده است از این رو تحقیقات و ایده های بسیاری برای کم کردن این شکاف مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته اند، امروزه مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) به عنوان یکی از ابزارهای نوین در طراحی، ساخت و مدیریت ساخت ساختمان ها به کار گرفته می شود و مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) به عنوان یک نمایش دیجیتالی از کارکترهای فیزیکی و عملکردی از ساختمان با اشتراک گذاشتن اطلاعات پروژه بین ذینفعان، شرایط یک ساختمان را به صورت واقعی از ابتدا تا انتهای چرخه حیات آن به نمایش می گذارد. در تحقیق پیش رو با اشاره به فناوری جدید BIM در صنعت ساخت و توانایی های آن به بررسی پتانسیل به کارگیری این ابزار در جهت کاهش این شکاف و طراحی یکپارچه ساختمان برپایه چهارچوب SAS پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: طراحی سازه، طراحی معماری، مدل سازی اطلاعات ساختمان، BIM
  • گزارش و معرفی
  • پوستر همایش ها و نمایشگاه های پیش رو
    صفحه 79