فهرست مطالب

انتظار موعود - سال پانزدهم شماره 50 (پاییز 1394)

فصلنامه انتظار موعود
سال پانزدهم شماره 50 (پاییز 1394)

  • بهای روی جلد: 500,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/04/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • نعمت الله صفری فروشانی*، رضا برادران صفحه 7
    «کیسانیان» به عنوان اولین گروه شیعه که مصداقی عینی برای موعود احادیث نبوی برگزیدند؛ پیشگامان عنایت به مهدویت در میان فرقه های اسلامی هستند. لذا واکاوی باور به مهدی و مهدویت در میان آنان، با رویکرد فرایندی، در نگاهی کلان به ارتقای مباحث و مطالعات تطوری در تاریخ تشیع کمک می کند. هدف گذاری پژوهش پیش رو، ترسیم جایگاه مهدی باوری در اندیشه کیسانیان از آغاز تا وفات محمد بن حنفیه، با استفاده از بقایای آثار درون گروهی و همچنین کتاب های فرقه نگاری و تاریخی مرتبط با موضوع مذکور است. نگارش پیش رو با استفاده از تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از قابل قبول ترین نقل های تاریخی و بهره گیری از اصول پذیرفته شده در مطالعات فرقه نگاری و تاریخی و همچنین ارائه تحلیل های عقلانی مستند، به بررسی باور به مهدویت در میان این فرقه ازمیان رفته، در این بازه زمانی خواهد پرداخت. چنان که خواهیم گفت مختار اولین شخصیتی است که محمد بن حنفیه را به عنوان امام شیعیان مطرح ساخت و از او با نام مهدی یاد کرد. این واژه بعدها با تطوری ملموس رو به رو شده و از معنای لغوی هدایت یافتگی به موعودگرایی ریشه یافته در روایت پیامبر اکرم، گرایید. هرچند نمی توان همه باورهای بعدی کیسانیان را به این بازه زمانی مربوط دانست؛ در این دوره، با زمینه سازی طرح ادعای مهدویت محمد بن حنفیه، تشکیلات مخفی کیسانیه پدید آمد؛ چنان تشکیلاتی که قتل مختار و بیعت محمد بن حنفیه با عبدالملک بن مروان نیز موجب از میان رفتن آن نشد.
    کلیدواژگان: مهدویت، مهدی، کیسانیه، کیسان، محمد بن حنفیه، مختار
  • محمد کاظم رحمان ستایش*، موسی جوانشیر صفحه 31
    نام، لقب و کنیه حضرت مهدی(عج)، از «شناسه» های مهدوی است که از همان آغاز مورد توجه محدثان بوده است. این یادکرد، فراز و نشیب محسوسی را نشان می دهد. کیفیت این سیر تطور، سوال پیش روی این تحقیق است. این مقاله که با روش توصیفی – تحلیلی سامان یافته است؛ ضمن تحلیل محتوایی این دسته از روایات در کتاب های حدیثی قرن سوم تا پنجم هجری؛ سیر تطور این عنوان را بیان کرده است تا به منظور فهم بهتر روایات مهدوی زمینه مناسب فراهم شود. در این تحقیق، مشخص شد که هر چند از نظر کمیت، احادیث کتاب های قرن سوم هجری جایگاه نخست را داراست؛ بیان نام و القاب حضرت مهدی(عج) در کتاب های حدیثی قرن پنجم، نسبت به دو قرن دیگر از درصد فراوانی بالاتری برخوردار بوده است. این مهم حاکی از آن است که مولفان کتاب های حدیثی قرن پنجم هجری، به منظور شناخت و معرفی آن حضرت اهتمام بیش تری از خود نشان داده اند.
    کلیدواژگان: مهدویت، منابع حدیثی اهل سنت، قرن پنجم هجری، شناسه های مهدی (عج)
  • مجید احمدی کچایی* صفحه 55
    با گذشت سده های متمادی از جریان های تاریخی دوره غیبت صغرا، در برخی لغات آن دوره تحول صورت گرفته؛ به طوری که به نظر می رسد برخی واژگان مرتبط، معنای گذشته را از دست داده و به گونه ای دیگر فهمیده می شوند و البته بسیاری دیگر از این واژگان، با گذر ایام اصالت مفهومی شان را حفظ کرده اند. در هر صورت، واکاوی مجدد و شناخت صحیح این مفاهیم، ما را به شناخت دقیق تر برخی از مفاهیم تاریخی رهنمون می کند. از این میان، مولفه هایی همچون «امامیه» با گذر ایام در دوره غیبت صغرا بارور شده اند و اصالت مفهومی آن ها حفظ شده است؛ در حالی که مفاهیم دیگری همانند «غیبت»، «سفیر»، و «وکیل» بعد از دوره غیبت صغرا تا حدودی معنای گذشته خویش را از دست داده و مفهوم متفاوتی از آن ها ارائه شده است.
    کلیدواژگان: تحول معنایی، امامیه، غیبت صغرا، حیرت، وکیل، سفیر
  • حسین قاضی خانی* صفحه 75
    در مطالعه شرح حال وکلای اربعه در عصر غیبت صغرا، یکی از نکاتی که ذهن پرسش گر را به خود معطوف می سازد، اندک بودن شرح حال سمری، چهارمین وکیل خاص امام زمان(عج) در مقایسه با سه وکیل پیش از اوست. با توجه به جایگاه وکلای چهارگانه در روزگار غیبت صغرا، این سوال به ذهن می رسد که چرا مسئله چنین است؟ و مهم تر این که آیا این میزان اندک بودن اطلاعات، خدشه ای را متوجه جایگاه وکالتی ایشان نمی سازد؟ با مراجعه به اسناد مکتوب کتابخانه ای و ارائه توصیفی جامع از داده های موجود در مورد این شخصیت؛ چرایی کمبود اطلاعات، تحلیل تاریخی گردیده است. در این جستار مشخص گردید، میزان اندک داده ها تنها متوجه اطلاعات منصبی ایشان است و در بعد داده های زیستی، نسبت به سه وکیل قبلی کاستی ای مشاهده نمی گردد. همچنین کمبود داده های منصبی در بازه زمانی این مسئولیت و حوادث مربوط به آن، قابل تحلیل و درک است. نکته آخر آن که آرامش زمان سمری و قبول مسئله سترگ غیبت تامه، بدون چالش اجتماعی در میان امامیان، گویای جایگاه والای وکالتی این شخصیت است.
    کلیدواژگان: امام مهدی(عج)، سمری، وکلای اربعه، وکالت، سفیر، عصر غیبت
  • محمد غفوری نژاد، محمد تقی ذاکری* صفحه 95
    «کتاب الاوصیاء» یکی از تالیفات مهم شلمغانی (م 322 ق) است که موضوع اصلی آن، امامت و استمرار سنت وصایت از انبیا تا اوصیا بوده است. عنایت مولفان شیعه به این کتاب در طول تاریخ، در عین انحرافی که بعد از یک دوره خدمات علمی، مولف آن بدان دچار گردید؛ گویای اهمیت این کتاب است. هر چند تا کنون در خصوص این کتاب تحقیق هایی انجام یافته؛ منابع مورد استفاده شلمغانی در تالیف این کتاب تا کنون مورد تحقیق قرار نگرفته، از این رو، این سوال باقی است که شلمغانی در تالیف آن از چه منابعی بهره برده است؟ استخراج روایات کتاب الاوصیاء از منابع روایی موجود و مطالعه و تحلیل اسناد آن، می تواند منابع آن را تاحدی روشن کند. در این تحقیق که بر روی 23 روایت برجای مانده از کتاب الاوصیاء انجام یافته، روشن گردید که وی از منابعی همچون الدلائل عبدالله بن جعفر حمیری (7 روایت و بیش ترین فراوانی)، المحاسن احمد بن محمد بن خالد برقی (3 روایت)، برخی تالیفات سعد بن عبدالله اشعری (2 روایت) و احتمالا آثاری همچون مسائل الرضا، ابو محمدحسن بن علی بن زیاد الوشاء (1 روایت)، الفضائل، یا النوادر، جابر بن یزید جعفی (1 روایت)، الممدوحین و المذمومین، محمد بن عبدالله بن مهران (1 روایت) و الواحده، حسن بن محمد بن جمهور (1 روایت) بهره برده است.
    کلیدواژگان: شلمغانی، کتاب الاوصیاء، دلائل الامامه، اثبات الوصیه، ماخذ شناسی
  • امیرمحسن عرفان* صفحه 119
    این پژوهه می کوشد با هدف نهادینه سازی رویکرد کیفی به موضوع مدعیان دروغین مهدویت، شاخصه های مواجهه ائمه(ع) با مدعیان دروغین مهدویت را بیان کند و این فرضیه را محک بزند که سبک مواجهه ائمه(ع) با مدعیان دروغین دارای ویژگی هایی است که می تواند به مثابه الگو در روزگار کنونی به کار تقابل با مدعیان بیاید. این مقاله با رویکردی توصیفی _ تحلیلی سامان یافته، و برحسب دستاورد یا نتیجه تحقیق از نوع توسعه ای _ کاربردی و به لحاظ نوع داده های مورد استفاده، یک تحقیق کیفی است.
    ضرورت شناسی بحث از شاخصه های مواجهه ائمه(ع) با مدعیان دروغین مهدویت، آغازگاهی است که این جستار برای ارائه تصویری روشن از بحث برمی گزیند. نتایج تحلیل و ترکیب داده های جمع آوری شده نشان می دهد که «غلبه پیشگیری به جای درمان»، «رویکرد فرصت ساز به تهدید مدعیان دروغین»، «تمییز میان شبهه گر و شبهه زده»، «قاطعیت در تصمیم گیری» و «سامان دهی رفتار اجتماعی شیعیان در قبال ادعاهای دروغین» از جمله مهم ترین شاخصه های مواجهه ائمه در تقابل با مدعیان می باشد.
    کلیدواژگان: ائمه (ع)، مهدویت، مدعیان دروغین، شاخصه شناسی، مواجهه
|
  • Nematollah Safarie Foroushanie*, Reza Baradaran Page 7
    “Kaysanyan” as the first Shite group, who have chosen an objective instance for the Promised in the prophetic Hadiths, are the pioneers of attention to Mahdism amongst other Islamic denominations. Therefore, analyzing the belief in Mahdi and Mahdism among them, with a procedural approach, in a macro view helps the promotion of the evolutionary discussion and studies in Shi’a history. Setting a target for the the current research is drawing the position of believing Mahdi in the thought of Kaysanyan from the beginning to the death of Muhammad ibn al-Hanafiyyah, by using the remnants of inter-group works and also the books on history and denominations related to the mentioned subject. The writing ahead examines the belief in Mahdism among this destroyed denomination within this time interval by using the analysis and explication of the obtained data from the most accepted accounts of history and by exploiting the accepted principles in the studies on history and denominations and also providing the rational documented analysis. As we will say Mukhtār was the first person who introduced Muhammad ibn Hanafiyyah as the Shi’a Imam and called him Mahdi. This term later faced a tangible evolution and its literal meaning changed from the guided to Messianism rooted in the traditions by the Holy Prophet (PBUH). Although one cannot attribute all later Kaysanyan’s beliefs to this period; during this period, by paving the way for the Messianic claim about Muhammad ibn Hanafiyyah, the secret organization of Kaysanites emerged, such an organization that the murder of Mukhtār and the allegiance of Muhammad ibn al-Hanafiyyah with Abdul Mālik ibn Marwān did not led to its elimination.
    Keywords: Mahdism, Mahdi, Kaysanites, Kaysan, Muhammad ibn al Hanafiyyah, Mukhtar
  • Muhammad Kazem Rahman Setayesh *, Mousa Javansheer Page 31
    Imam Mahdi (A.S)’s name, title, and nickname are of Mahdavi identifiers which have been of interest to scholars from the beginning. This remembrance shows the tangible ups and downs. The quality of this evolution is the question before this investigation. This article- which is organized based on a descriptive-analytic method- while analyzing the content of the traditions in this regard in the books of Hadith of third to the fifth Hijri century has explained the evolution of this topic in order to provide a better understanding of the Messianic traditions in this regard. In this research, we have found although in terms of quantity, the sayings of Hadith books of the third Hijri century place first, the name and the titles of Imam Mahdi (A.S) mentioned in the Hadith books of the fifth Hijri century enjoy a higher frequency percentage in comparison to the books of the other two centuries. This suggests that the authors of the Hadith books of the fifth Hijri century have shown more efforts in order to identify and introduce Imam Mahdi (A.S).
    Keywords: Mahdism, the Hadith sources of Sunnis, the fifth Hijri century, Imam Mahdi's (A.S) identifiers
  • Majid Ahmadi Kachaee* Page 55
    With the passage of prolonged centuries of historical trends of the minor Occultation, changes have occurred in some of the vocabularies of that time, so that it seems some related words have lost their past meaning and are understood differently and of course many of these words have preserved the originality of their concept with the passage of time. Anyway, further analysis and correct recognition of these concepts guide us to a precise understanding of some of the historical concepts. Meanwhile, the components such as “the Twelvers” have been fertile with the passage of time during the minor Occultation and their conceptual originality is preserved. While other concepts such as “absence”, “the message-taker”, and “representative” have lost their past meaning to some extent after the minor Occultation and a different concept is provided for them.
    Keywords: conceptual evolution, the Twelvers, minor Occultation, astonishment, representative, the message, taker
  • Hussayn Ghazie Khanie* Page 75
    In the study of the biography of the four representatives (of Imam Mahdi (A.S)) in the minor Occultation period, a point that draws the attention of one’s inquiring mind is the inadequacy of Samarri’s biography, the fourth special representative of Imam Mahdi (A.S) in comparison to the other three representatives. Considering the attorneyship status of the four representatives at the minor Occultation period, this question comes to the mind that why it is like this. And most importantly, does the paucity of information do any damage to his attorneyship status? By referring to the library written documents and providing a comprehensive description of the available data about this character, the whyness of paucity of data has been historically analyzed. It has been found that only in relation to the information about his position there is little amount of data and in terms of data related to his life time, no shortage is found in comparison to the other three representatives. Moreover, the shortage of attorneyship data in the timeframe of his responsibility and its related events is analyzable and understood. The last point is that the peace of Samarri’s time and the acceptance of the great issue of complete Absence, without any social challenges among the Twelvers, indicate the high position of the attorneyship of this character.
    Keywords: Imam Mahdi (A.S), Samarri, the four representatives, attorneyship, message, takers, Occultation era
  • Muhammad Taghie Zakerie *, Muhammad Ghafourie Nezhad Page 95
    The “Book of Al-Aousyā” is one of the most important writings of Shalmaghāni (d. 322 AH), the main subject of which is the spiritual leadership and the continuation of the tradition of executorship from the Prophets to the trustees. The attention of Shiite authors toward this book during history, in spite of the deviation that the author was involved with after a period of scientific service, shows the importance of this book. Although till now some researches have been done with regard to this book, the sources used by Shalmaghāni in writing this book have not been investigated yet. Thus, this question remains what sources Shalmaghāni has used in writing the book. Extracting the traditions of the book of “Al-Aousyā” from the available tradition sources and the study and analysis of its documents can determine its sources to some extent. In the current research, which is conducted on the 23 remained traditions of the book of “Al-Aousyā”, it has become clear that he has used sources like Al-Ddalāyel of Abdollah ibn Jafar Homeirie (7 traditions with the most frequency), Al-Mahāsen of Ahmad ibn Muhammad ibn Khāled Barghie (3 traditions), some of the writings of Sa’d ibn Abdollah Ash’arie (2 traditions), and probably some works like: Masāel Al-Reza, Abu Muhammad Hasan ibn Ali ibn Ziād Al-Washā (1 tradition), Al-Fazāel, Ya Al-Nawāder, Jaber ibn Jo’fie (1 tradition), Al-Mamdouheen wa Al-Mazmoumeen, Muhammad ibn Abdollah ibn Mehrān (1 tradition), wa Al-Wahedah, Hasan ibn Muhammad ibn Jomhour (1 tradition).
    Keywords: Shalmagh?ni, the book of “Al, Aousy?”, Dal?el al Em?mah, Ethb?t al Wasiyah, knowing the sources
  • Amir Husseyn Erfan* Page 119
    This research attempts to explain the features of confrontation of Imamates with the false Messianic claimants with the aim to institutionalize the qualitative approach to the issue of false Messianic claimants and evaluates this hypothesis that the method Imamates had in confrontation with the false claimants has features that can be used as a model in the present days against the false claimants. This article is organized with a descriptive-analytic approach and according to the achievement or the result of the research, it is developmental-applicable research and with respect to the type of data used in the research, it is a qualitative research.
    Knowing the necessity of discussion about the characteristics of Imamates confrontation with the false Messianic claimants is a starting point which is chosen here to provide a clear picture of the discussion. The results of analysis and the combination of collected data show that “dominance of prevention rather than cure”, “the opportunistic approach toward the threat of false claimants”, “recognition of the doubt-creator from the doubt-possessed”, “firmness in making decisions”, “the organization of Shiites’ social behavior against the false claimants” are among the most important characteristics of Imamates’ confrontation against the claimants.
    Keywords: Imamates, Mahdism, false claimants, knowing the features, confrontation