فهرست مطالب

نشریه مطالعات اصول فقه امامیه
پیاپی 2 (پاییز و زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/11/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • یعقوبعلی برجی صفحات 5-20
    گاه مجتهد برای بیان حکم شرعی دلیلی نقلی که مستقیما با موضوع مرتبط باشد نمی یابد، به ناچار باید به اصولی به نام اصول عملیه استناد کند که از منبع عقل یا از برخی عمومات موجود در منابع نقلی سرچشمه گرفته است. وجود اصول عملیه نقش فراوانی در پویایی فقه داشته است، به طوری که با استفاده از آن می توان در مورد موضوعات جدیدی که سابقه ای در شریعت نداشته است، نظر داد و حکم آن را با اصول برگرفته از عقل و عمومات نقل، استخراج کرد. در این بین برخی از فقهای اسلامی نقشی مهم در تحول و پیشرفت اصول عملیه داشته اند. در این مقاله بعد از بررسی سیر تحول اصول عملیه از زمان شیخ مفید تا عصر حاضر، نقش دو تن از فقهای پیشرو در ایجاد تحول در اصول عملیه بررسی شده و با بیان اندیشه های ایشان در باب اصول عملیه، نوآوری های ایشان در اصول عملیه تبیین شده است.
    کلیدواژگان: اصول فقه، اصول عملیه، نوآوری، شیخ انصاری
  • علی رحمانی فرد، علی عسکری وزیری صفحات 21-46
    مسئله پیوند دانش اصول فقه علوم دیگر و از جمله فلسفه، مهم ترین مسئله ای است که تحقیق در آن، راه را برای نظریه های توانمندتر و کاربردی تر می گشاید. پژوهش حاضر، نقش فلسفه اسلامی در ارتباط با زیرساخت های دانش اصول فقه بررسی می کند. در این مقاله، ابتدا وجوه نیازمندی سایر دانش ها به فلسفه اسلامی ذکر می گردد. در ادامه نقش فلسفه اسلامی در ارتباط با زیرساخت های علوم بالاخص اصول فقه تبیین می شود، به این بیان که فلسفه اسلامی می تواند دو نقش بسیار مهم در ارتباط با زیر ساخت های دانش اصول ایفا کند که عبارتند از: شکل دهی به زیر ساخت ها و تقویت آن ها. تعداد قواعد کشف و استخراج شده در این تحقیق به 60 مورد می رسد، این قواعد به شکل دهی زیر ساخت های اصول فقه کمک می کنند و این زیر ساخت ها نیز به نوبه خود مبنایی برای استنباط احکام شرع هستند؛ البته ذکر این قواعد به معنی این نمی باشد که همه این قواعد مورد قبول مرحوم آخوند می باشند و برخی از این قواعد را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.
    کلیدواژگان: فلسفه، اسلام، فلسفه اسلامی، دانش، اصول فقه، زیرساخت ها
  • عزیزاله فهیمی، محمد سلطانیه صفحات 47-76
    از جمله مقوله های پرگفت وگو مقولهٔ عرف است که فهم و شناسایی آن در اجتهاد و طریق استنباط نقش بسزایی دارد. اما مانند بسیاری از گفتمان های مطرح در علوم انسانی، برخی در آن راه افراط را پیموده و گفته اند اگر پیامبر’ در عصر ما ظهور می کرد، با قبول عرف زمان، از مردم می خواست تا حیاتشان را به کانون دین معطوف نمایند. و یا گفته اند آیه «ان الحکم الا لله» اصلا مربوط به قانون گذاری الهی نیست، بلکه مربوط به دادرسی نهایی درباره حق و باطل است که غیر از دادرسی حقوقی است. در مقابل برخی گفته اند حیطهٔ عرف بسیار محدود است و احکام رطب و یابس ها در کتاب و سنت آمده است و عرف حتی حق تعیین واژه های مرکب را نیز ندارد، بلکه فقط می تواند معنای واژه های مفرد مثل «انسان» یا «حیوان» را تعیین نماید و تعیین معنای واژهٔ «حیوان ناطق» هم با عرف نیست. در این نوشتار، نقش استقلالی عرف در استنباط و سند بودن برای احکام شرع، همان گونه که عقل منبع قرار گرفته، مردود اعلام شده و کاربرد غیر استقلالی عرف به عنوان کاربرد ابزاری مورد قبول قرار گرفته و موارد متعدد این استفادهٔ ابزاری، بررسی شده است.
    کلیدواژگان: عرف، کاربرد استقلالی، کاربرد آلی، فقه، حقوق، استنباط
  • علی سائلی، محمدصادق فیاض صفحات 77-102
    نظریه مقاصد شریعت که اخیرا در مطالعات فقه پژوهان شیعی نیز کم و بیش راه یافته، میراث اندیشه های ابوحامد غزالی از فقهای شافعی قرن ششم هجری است. غزالی برای نخستین بار از مقاصد شریعت در جایگاه یک نظریه استفاده کرد تا بر اساس آن تکلیف بخشی از حوزه های مالانص فیه را به شکل متفاوت از اسلاف خویش با رویکرد فقه شافعی و البته مطابق موازین عقلانی حل نماید. روشن است طرح چنین ایده ای با مبانی و لوازمی که در فقه اهل سنت دارد، در فقه شیعه سابقه ای نداشته و ضرورتی هم برای آن احساس نمی شود، زیرا فقه شیعه به برکت آموزه های پیشوایان معصوم^ در تمام حوزه ها، افزون بر نصوص خاص، اصول ویژه ای دارد که می تواند براساس آن تکلیف تمام حوزه های حیات انسانی را با حفظ استقلال، کماکان پوشش دهد. علاوه براین، خود نظریه در بستر اصلی خود اولا، از نظر حصر و ترتیب مقاصد در پنج موضوع، ثانیا، از جهت همخوانی با مبانی کلان مکتب اشعری و بالاخره، از جهت اصالت آن در برابر قیاس و مصالح مرسله، جای تامل دارد.
    کلیدواژگان: فقه، فقه اهل سنت، مقاصد شریعت، غزالی، حوزه های ما لا نص فیه
  • مهدی بزرگر صفحات 103-124
    یکی از ادله اربعه در فقه که حجیت آن در فقه شیعه امری است مسلم، عقل است. دربارهٔ حدود حجیت عقل و مرزبندی عقل حجت از لاحجت، مباحث گسترده ای از سوی اصولیان صورت گرفته، اما هنوز نظریه ای جامع و کامل که تمامی لایه های بحث را موشکافی کرده باشد و تصویری جامع به دست دهد وجود ندارد. نگارنده در این مقاله دو مورد از نظریات معروف را که یکی «انحصار حجیت عقل در مدرکات قریب به حس» و دیگری «انحصار حجیت عقل در آرای محموده» است در بوتهٔ نقد گذاشته است.
    کلیدواژگان: حجیت عقل، عقل بدیهی و نظری، استرآبادی، محقق اصفهانی
  • سیدمحسن کاظمی* صفحات 125-149
    حجیت معانی افرادی یک واژه از گذر مراجعه به قول لغت شناس، موضوعی است که با سابقهٔ هزار سالهٔ خود در اصول و فقه اللغه جایگاه ویژه ای یافته است. نگارش فرارو با تفکیک میان کارکردها و حجیت، شناخت و استقرای موارد استعمال یک واژه در اعم از معانی و مصادیق، تشخیص معانی حقیقی از مجازی، شناخت جزئیات معنایی و ظهور کلام را از جمله کارکردهای قول لغوی دانسته است. همچنین با توجه به وجود دو مبنای تواتر و انعقاد ظن خاص بر حجیت قول لغوی، می توان به تواتر پاره ای واژگان مبتنی بر استقرای لغت شناس جزم نمود و به حجیت خبر واحد واجد شرایط حجیت و نیز حجیت اجتهادهای لغت شناس به شرط احراز خبرویت و اظهار نظر جزمی وی و عدم وجود راهی دیگر برای فهم معنا معتقد شد. با این ترتیب، مقدمات دلیل انسداد عملا ناتمام خواهند ماند و مبنای سوم ناصحیح است.
    کلیدواژگان: قول لغوی، حجیت، خبر واحد، خبرویت
|
  • Yaghobali Borji Pages 5-20
    Sometimes a Mujtahid does not find any scriptural or textual proofs related directly to the subject-matter in which case he must inevitably rely on certain practical and procedural principles which originate in the (human) intelligence ('aql) as a source of derivation of Islamic laws or emanate from some existing generalities in textual sources. The existence of such principles have played a pivotal role in development and dynamism of jurisprudence to such an extent that one can, relying on them, opinionate on newly emerging and unprecedented subjects and can thus extract their rules which have been derived from reason and generalities in textual sources. Meanwhile, some scholars have played a very important role in the advancement and development of the procedural principles. This article aims to study the course of the development of the procedural principles from the time of Sheikh Mufid until the present era. Especially, the momentous role of two of the most renowned figures in the development of the procedural principles have been examined, their thoughts in the area of procedural principles as well as their innovations and novel ideas have been highlighted.
    Keywords: Usul, e Fiqh (principles of jurisprudence), procedural principles, innovation, Sheikh Ansari
  • Ali Rahmanifard, Ali Askari Pages 21-46
    The relationship between the principles of jurisprudence [Usul-e Fiqh] and other sciences including philosophy is an issue which, if investigated, would enable researchers to make stronger and more efficient theories. The present research aims to study the role of Islamic philosophy in connection with the substructures of the principles of jurisprudence. In this article, first the extent to which other sciences need Islamic philosophy has been explained. Then the role of Islamic philosophy in connection with the substructures of other sciences especially the principles of jurisprudence has been discussed in the sense that the Islamic philosophy can play two important roles in regards to the substructures of Ilm al-Usul, one being the formation of the substructures and second being their consolidation. As many as 06 principles or rules (Qawaed) have been discovered and explored in this story. These principles are instrumental in the formation of the substructures of the principles of jurisprudence. These substructures in turn serve as a foundation for inferring and deducing Islamic laws. In fact, mentioning these rules does not necessarily mean that they are accepted by late Akhund Khurasani. However, since Akhund has mentioned them, the writer has also touched them and criticized some.
    Keywords: philosophy, Islam, Islamic philosophy, knowledge, principles of jurisprudence, substructure
  • Azizolah Fahimi, Mohammad Soltani Pages 47-76
    The conflicting oral testimonies are one of the important issues in legal discussions. What is generally said is that the presence of two just witnesses is sufficient as a proof of something. At times it happens that the claimant may have two witnesses while the defendant too might present two witnesses in which case the first testimony is contradicted by the second. This contradiction is the subject of study in this article. If the two sides are the parties to the legal case, they will take an oath or do nokul (lit. refusal) in which case the thing which the two sides are disputing over will be halved. Some jurists like Sheikh Tusi (ra) are of the view that the denier has no right to present two witnesses. They have said that the denier has the right to only take an oath, not to present witnesses. Some other jurists like Allamah Hili (ra) have stated that the denier has the right to present witnesses. In fact, it has been said that the denier has such a right only in non-legal cases. However, there are people like Abu Salah al-Halabi who believe that the denier has the right to present witnesses (internal evidence) and if their oral testimony contradicted that of the plaintiff (external evidence), the testimony of the denier takes precedence. Some jurists like late Naraqi and Imam Khomeini (ra) are of the view that in the case of contradiction between the testimonies of the two parties, the denier's testimony takes precedence. Indeed, every single approach in this regard has its own respective reasons and arguments. The writer is of the view that occurrence of contradiction is possible between internal and external evidences and some jurisprudents like Sheikh Tusi (ra) have finally said: "If the external testimony mentions the cause for its testimony, it will take precedence." The Second Martyr (ra) also gives precedence to internal testimony to internal one in case the proofs are equally credible. But the true opinion is that none of the evidence precedes the other. If both evidences are dominant, the denier has to take an oath and the decree will be issued in favor of the one who is holding the property in possession.
    Keywords: evidence (testimony), refusal, denier, lot, internal evidence, external evidence
  • Ali Saeli, Mohamadsadegh Fayaz Pages 77-102
    Maqasid al-Shariah as the philosophy of Islamic laws or the purposes of Islamic faith which have also recently made their way into Shia researcher's studies is, in fact, the intellectual legacy of Abu Hamid Ghazzali, a sixthIslamic century Shafeei jurist. It was Ghazzali who, for the first time, used the foundational purpose of the Islamic faith as a theory through which to do away with a part of the issues for which there were no explicit references in the Quran and prophetic tradition. This was an approach different from those of his predecessors but it was consistent with rational standards. Obviously, the proposition of such an idea having certain implications in Sunni jurisprudence is unprecedented in Shia jurisprudence and the need for such a theory was never felt because the Shia jurisprudence relying on the doctrines of the infallible leaders in all domains not only benefits from specific explicit evidences but it also has certain principles through which it can continue to address all areas of human life without having to resort to any other tools. In addition, the theory itself needs to be mused over since it is confined to five fundamental goals, not to mention the fact that it is not compatible with the major principles of Asharite school of jurisprudence and that it lacks genuineness as compared to analogy and masalih mursalah (consideration of public interest).
    Keywords: jurisprudence_jurisprudence of Ahl e Sunnah_maqasid al Shariah_Ghazzali_domains without explicit texts
  • Mehdi Bozorgi Pages 103-124
    The human intelligence is one of the sources of derivation of Islamic laws. There is no doubt about this faculty being a valid and authoritative source according to Shia school of jurisprudence. When it comes to the limits and extent of the authority of reason ('aql), an extensive discussion has taken place among the scholars of Ilm alUsul but still there is not a comprehensive and complete standpoint and a perfect image that might have meticulously studied and reflected the different layers of the issue. The writer of this article critically assesses two famous views in this connection one being "the authority of reason restricted to perceptions close to the sense" and the other being "the authority of reason being restricted to praised views (Aarai mahmooda).
    Keywords: authority of intellect, self, evident, theoretical reason, Astarabadi, Mohaqiq Isfahani
  • Mohsen Kazemi * Pages 125-149
    The authoritativeness of the individual meaning of a word as provided by a philologist is a subject -matter with special significance and relevance to the principles of jurisprudence and jurisprudential philology. The present study sorting out the functions and authority aims to say that identifying the different applications of a word and knowing their general and specific, real and figurative meanings as well as their apparent significations are among the functions of a philologist's word. As well, based on the principle of tawatur (mass transmission) and validity of a special surmise on the authority of a philologist's saying, it can be said that one may take for granted the tawatur of a number of words based on the induction or analysis carried out by the philologist. It is therefore possible to accept the authority of a report transmitted by a single report erwhich bears other requirements of authoritativeness (hujjiyah). As well, we can accept the validity of a philologist's saying provided that the philologist is indepth knowledge of philology and is fully confident and that there is noother probability for understanding the meaning. Thus, the preliminaries of the argument for insidad (lit. closure) would be practically incomplete and the third approach would be incorrect.
    Keywords: philologist's saying, authority, single report, expe