فهرست مطالب

فصلنامه سلامت و مراقبت
سال پنجم شماره 2 (پاییز و زمستان 1382)

  • تاریخ انتشار: 1382/09/28
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مسعود انتظاری اصل صفحات 3-8
    مقدمه
    با توجه به وضعیت بحرانی بیمراان بستری در بخش ICU و لزوم مراقبت های اختصاصی و انجام اقدامات تهاجمی تشخیصی و درمانی در مورد آنها میزان ابتلا به عفونت های بیمارستانی د راین بخش به مراتب بالاتر از سایر بخش ها بوده و ابتلا به عفونت می تواند خود موجب طولانی تر شدن بستری و افزایش میزان مورتالیته گردد. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف بررسی بیماران بستری د ربخش ICU از نظر ابتلا به عفونت و عوام لموثر بر ان و نیز میزان مورتالیته ناشی از عفونت انجام شده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی است که از طریق بررسی پرونده های 200 بیمار بستری در بخش ICU بیمارستان فاطمی اردبیل در سال 1379 انجام گرفته است. برای بیماران فرم های مشخصات مربوط به علائم و عوارض ناشی از عفونت های شدید و عوامل مستعد کننده و همچنین سیر بالینی و نتیجه نهایی درمان تکمیل و نتایج حاصله با آزمون آماری کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه بیش از 13% بیماران بستری در بخش ICU علائم و یافته های ناشی از عفونت های شدید بیمارستانی را داشته اند. بیشترین میزان ابتلا در گروه سنی زیر بیست سال مشاهده شده است. میزان مرگ و میر در بیماران مبتلا به عفونت های شدید بسته به شدت ابتلا به عفونت بالاتر بوده و در مجموع 5/4% از بیماران به علت عفونت فوت شده اند که میزان مرگ و میر در میان مبتلایان به عفونت شدید 6/34% بوده و بیشترین میزان مرگ و میر در گروه سنی 60-40 سال بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    بر اساس نتایج حاصل از این پ‍ژوهش میزان ابتلا به عفونت در بیمراان بستری در بخش ICU بالا بوده و رد صورت ابتلا به عفونت شدید به شدت روی میزان مرگ و میر بیماران این بخش تاثیر گذار می باشد و به همین خاطر حداکثر تلاش لازم برای به کار بردن روش های جلوگیری از انتقال عفونت و نیز پیشگیری و درمان به موقع بیماران بستری در این بخش باید انجام گیرد.
    کلیدواژگان: عفونت های بیمارستانی، بخش مراقبت های ویژه، مورتالیته
  • حجت الله نوزاد، اکبر پیرزاده صفحات 9-14
    مقدمه
    فک تحتانی از تنه و راموس تشکیل شده است. این دو ناحیه از نظر استخوانی دارای مناطقی هستند که د راثر ضربه بیشتر از بقیه مناطق دچار آسیب می شوند. عوامل مستعد کننده شکستگی شامل: نژاد، سطح فرهنگی، اقتصادی و سابقه اعتیاد و نوع شغل می باشد. مطالعات انجام شده در نقاط مختلف عامل اصلی شکستگی فک تحتانی را تصادف و عدم رعایت موارد ایمنی گزارش نموده اند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان علل شکستگی فک تحتانی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق یک بررسی توصیفی و گذشته نگر بوده و در سال های 1375 تا 1380 از طریق پرونده بیماران انجام گرفته است. تعداد افراد مورد بررسی 39 نفر بود. از حتویات پرونده جنس، سن، شکستگی، علت شکستگی و محل آن ثبت گردیده و در نهایت تحت آنالیز آماری انجام شده است.
    نتایج
    نتایج تحقیق نشان داد که از 39 مورد دچار شکستگی فک تحتانی 30 مورد مذکر و 9 مورد مونث بودند و 25 نفر آنان در تصادف رانندگی دچار شکستگی شده بودند. بیشترین شکستگی در سن 40-20 سال و محل شکستگی (6/43%) در ناحیه تنه مندیل بوده و (2/69%) دچار پارگی پوست و جا به جایی فک تحتانی بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این تحقیق عامل اصلی شکستگی فک تحتانی تصادف رانندگی و عدم رعایت موارد ایمنی است. بیشترین علائم مربوط به جابه جایی فک تحتانی بوده است. با رعایت موارد ایمنی می توان تا حدود زیادی از شکستگی فک تحتانی جلوگیری کرد.
    کلیدواژگان: شکستگی فک تحتانی، علل
  • داریوش سوادی اسکویی صفحات 15-18
    حوادث مغزی و نخاعی ناشی از تروما یکی از علل مهم ابتلا، میرایی و ناتوانی در دنیاست که باعث صرف هزینه های اقتصادی و اجتماعی زیادی می شود. نظر به پیامد ها و شکلات برنامه های توانبخشی درماین متعاقب آن می بایست یک برنامه جهانی برای مبارزه با آن تدوین گردد.کشورهای در حال توسعه چالش عمده ای را در پیشگیری ، مراقبت های اورژانسی و توانبخشی در خصوص کاهش بار ناشی از تروما دارند. هرچند تروما به طرق مختلفی روی می دهد اما حوادث ترافیکی مهم ترین علت ایجاد آنها هستند. راه های مختلفی برای پیشگیری، شامل پیشگیری سطح اول، دوم و سوم وجود دارد. پیشگیری سطح اول شامل کاهش آسیب پذیری، حذف یا به حداقل رساندن رفتارها و شرایط محیطی که منجر به افزایش خطر حادثه می شود می باشد. آموزش و انجام فعالیت های قانونی و پیشگیری سطح اول می باشند. پیشگیری سطح دوم با هدف کاهش پیشرفت یا به تاخیر انداختن ناتوانی متعاقب حادثه اولیه بوده و پیشگیری سطح سوم شامل محدود کردن حالات مرتبط با نروتروما است
    کلیدواژگان: ضربه، آسیب مغزی نخاعی، پیشگیری
  • ناطق عباسقلی زاده، خلیل رستمی، احد اعظمی، منوچهر براک صفحات 19-22
    مقدمه
    پریتونیت عبارت است از التهاب صفاق یا بخشی از ان و پریتونیت ثانویه وجود اگزودای چرکی در حفره شکمی با منشاء روده ای می باشد. عوامل زیادی بر عاقبت پریتونیت ثانویه تاثیر می گذارند. امروزه مرگ و میر ناشی از آن به 10 تا 20 درصد رسیده است. لذا در این بررسی علل پریتونیت چرکی را در بیمارانی که با تشخیص پریتونیت تحت عمل لاپاراتومی قرار گرفته اند مورد بررسی قرار داده ایم.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی است که در سال 81 با مراجعه به بایگاین اسناد و مدارک پزشکی بیمارستان پورسینای رشت، پرونده بیمارانی که با تشخیص پریتونیت بین سال های 80-73 تحت عمل لاپاراتوم یقرار گرفته اند و پریتونیت منتشر ثابت شده داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. داده های خام جمع آوری شده با نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    نتایج نشان داد که 405 بیمار مذکر و 128 بیمار مونث بوده اند و بیشترین فراوانی سنی مربوط به گروه سنی 70-61 سال بوده، اکثر بیماران ساکن روستا بوده اند و اکثریت تندرنس شکمی داشتند و تعداد 37 نفر از افراد جراحی شده فوت نموده اند. اکثر بیماران در 2 روز اول پس از شروع اولین علامت (درد شکم) عمل شده اند و 253 نفر آنان طی 6 ساعت اول بعد از بستری تحت عمل قرار گرفته اند. شایعترین علل ایجاد پریتونیت به ترتیب پرفوراسیون اولسرپپتیک و آپاندیسیت پرفوره بود و شایعترین بیماری های زمینه ای همراه با پریتونیت ثانویه به ترتیب بیماری گوارشی، نارسایی قلبی و نارسایی ریوی بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج بدست آمده دلالت بر این امر دارند که شک به پریتونیت ثانویه مستلزم اقدام سریع درمانی است و در صورت تاخیر در تشخیص و درمان، مرگ و میر افزایش می یابد و افزایش سن و وجود بیماری زمینه ای نیز در افزایش مرگ ومیر آن موثر است. لذا توصیه می شود از بیماران مشکوک به پریتونیت ضمن گرفتن شرح حال دقیق و معاینه فیزیکی کامل و کنترل سیر بالینی توسط پزشکان باتجربه، پزشکان طب اورژانس و جراحان عمومی بررسی لازم به عمل آید تا در صورت تشخیص د رانجام اقدامات درمانی تاخیری صورت نگیرد.
    کلیدواژگان: پریتونیت چرکی، بیماران، علل
  • میرزارحیمی، ناطق عباسقلی زاده، منوچهر براک، فیروز امانی صفحات 23-28
    مقدمه
    هرگونه غفلت از کودکان تاثیر سوء و غیر قابل جبرانی را از لحاظ ارتقای رشد، تکامل، فراگیری و سلامت حال و آینده آنان، بر جا می گذارد.یکی از عوامل مهم در ایجاد سوء تغذیه و تبعات ناگوار آن کمبود آگاهی های تغذیه ای و عدم رعایت اصول صحیح تغذیه اطفال م یباشد که بیشترین نقش در این میان به عهده مادران عزیز است. با عنایت به این مسئله بر آن شدیم تا ارزیابی و سنجشی در مورد ممیزان آگاهی ماردان در زمینه تغذیه کودکان و عوامل موثر بر آن و نیز تاثیر این آگاهی بر رشد و نمو کودکان بعمل آوریم.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی می باشد که به نظور بررسی میزان آگاهی مادران از نحوه صحیح تغذیه نوزادان و شیرخواران و تاثیر آن در رشد و نمو کودکان در مرکز بهداشتی درمانی هیر انجام گرفته است. پرسشنامه ای حاو ی20 سوال تنظیم و پس از مراجعه به مرکز بهداشت و ذکر هدف از جمع آوری اطلاعات و پ‍وهش حاضر و مطرح مودن سوالات برای مادران و نیز اندازه گیری وزن، قد و دور سر 100 کودک زیر 2 سال، پرسشنامه ها تکمیل شدند. اطلاعات با رنم افزار SPSS تجزیه و تحلیل و برای بررسی ارتباطات بین متغیرها از آزمون Anova استفاده گردیده است.
    نتایج
    کلیه مادران در محدوده سنی بین 36-16 سال قرار داشته و همگی خانه دار بوده اند. از میان مادران مورد مطالعه، 15% بیسواد، 18% تحصیلات دبیرستانی و بالاتر و بقیه تحصیلات ابتدایی یا راهنمایی داشته اند.55% کودکان مورد مطالعه دختر و بقیه پسر بودند. 67% مادران از نحوه صحیح تغذیه نوزادان و شیرخواران آگاهی داشتند. 97% مادران نسبت به زمان شروع تغذیه کودک با مواد غذایی مختلف آگاهی ضعیف، 3% مادران آگاهی متوسط و هیچ یک از مادران از سطح آگاهی خوبی در این زمینه برخوردار نبودند.
    بحث و نتیجه گیری
    بر اساس یافته های فوق و با توجه به پایین بودن سطح آگاهی مادران مورد مطالعه د رورد زمان شروع غذاهای مختلف برای کودکان از طرفی و نقش مهم تغذیه اصولی در رشد و نمو آنها از طرف دیگر ،ارتقاء میزان آگاهی مادران در این زمینه و در نتیجه اعتلاء بهداشت و سلامت نسل آینده ساز ایران عزیزمان لازم می باشد.
    کلیدواژگان: آگاهی - مادر، تغذیه، نوزادان و شیرخواران، مرکز بهداشتی، درمانی هیر
  • پرویز مولوی، بهزاد رسول زاده صفحات 36-48
    مقدمه
    مصرف موادمخدر به عنوان عادتی اجتماعی و نامقبول در تمام جوامع بشری مردان و زنان بی شماری را خصوصا از سنی نوجوانی تا میانسالی با خود درگیر کرده است.مطالعات انجام یافته در این زمینه علل و عوامل مختلف فردی، اجتماعی و خانوادگی را در گرایش به مصذف مواد مخدر موثر می داند. لذا این مطالعه به منظور بررسی علل و عوامل گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر در شهر اردبیل انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 90 نفر (45 نفر معتاد و 45 نفر غیر معتاد) بوده و نمونه گیری تصادفی ساده بود. محیط پژوهش زندان شهر اردبیل بود. ابزار گردآوری داده ها آزمون افسردگی SCL 90 و پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت دستیابی به اهداف پژوهش از آمار استنباطی خی دو و رگرسیون لوجستیک استفاده گردید.
    نتایج
    این مطالعه نشان داد که متغیرهای افسردگی با ضریب 44/4، طلاق والدین با 23/3، معاشرت با افراد ناباب با 59/2، سیگار کشیدن 17/2 و در نهایت شکست تحصیلی با ضریب 57/1 بیشترین تاثیر را در گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر دارد.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش، مهم ترین عوامل فردی، اجتماعی و خانوادگی در گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر عبارتند از: وجود علائم اففسردگی، طلاق و اختلافات خانوادگی، معاشرت با افراد ناباب، سیگار کشیدن و شکست تحصیلی که می توان با آموزش مهارت های زندگی، گسترش مشاوره خانواده، ایجاد مراکز و کلاس های آموزش هنری، فرهنگی و فنی حرفه ای از گسترش این معضل جلوگیری کرد.
    کلیدواژگان: اعتیاد، افسردگی، طلاق، وضعیت شغلی
  • ناصر مظفری، بهروز دادخواه، محمد علی محمدی صفحات 61-68