فهرست مطالب
نشریه قلم
پیاپی 24 (پاییز و زمستان 1395)
- تاریخ انتشار: 1395/11/21
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحه 7در این مقاله برآنیم تا با مطالعه یکی از اشعار هانری مشونیک، شاعر معاصر فرانسه، و با تکیه بر ابزار تحلیلی نشانه- معناشناسی عواطف، چگونگی شکل گیری و، به تبع آن، تحول «هیجان» را به مرتبه «شور و احساس» بررسیم. این مطالعه نشان خواهد داد که چگونه و تا چه حد، احساس نقصان و ناخرسندی ناشی از آن، گفتمان شعری را پیش می برد و بار عدم تعادلی را بر آن تحمیل می کند که شکوه مندی «کلمه» سعی در جبرانش دارد. در این گذر از ناخرسندی یا ناخوشی به سرخوشی، ساخت های عاطفی گونه گونی بروز می یابد که تلاش می کنیم طرح واره آن ها را ترسیم و نمای متنی آن ها را تبیین نماییم و ببینیم بر چه اساسی تاثیرات معنا می توانند از طریق «حالات چیزها» و آن طور که درک می شوند شکل بگیرند.کلیدواژگان: مشونیک، نشانه، معناشناسی، عواطف، ناخوشی، سرخوشی، کلمه
-
صفحه 23عشق، به مثابه جوهره آفرینش، مضمونی است که همواره در ادبیات، به ویژه ادبیات فارسی، حضوری چشم گیر دارد و با قرار گرفتن میان محسوسات و معقولات، رشته هایی ناگسستنی میان آشکار و نهان می تند. درپی تبلور نوعی توازن میان تن و امر قدسی، عشق در ادبیات عرفانی ایران با ابهامی همراه می شود که به شکل گیری تجربه ای زیبایی شناسانه از محسوسات می انجامد. این تجربه، به واسطه محراب، به منزله عنصری قدسی و مرتبط با معماری، در شعر حافظ بازتاب می یابد؛ البته با مدلولی دیگر، یعنی ابروی یار که شاعر در مقابلش به سجده می رود. مقاله حاضر سعی دارد تا با مطالعه دوگانگی مفهوم عشق در غزلیات حافظ، به واکاوی ریشه های حضور محراب، به عنوان عنصری مرتبط با معماری و یادآور عشق در اشعار او بپردازد.کلیدواژگان: حافظ، عشق، آشکار، نهان، محراب
-
صفحه 41هدف این مقاله مطالعه نشانه شناختی گفتمان ادبی است که اغلب اوقات، در میان سایر شیوه های بیان هنری، حکم پیشتاز را دارد و همواره ما را به درپیش گرفتن روشی از زندگی سوق می دهد که بر دو اصل عقل و همبستگی با دیگران و، به ویژه، بر طبیعت استوار است و اخلاق را بن مایه کار خویش درنظر می گیرد. تحلیل نشانه معناشناختی دو متن مردی که درخت می کاشت و دیگران کاشتند... که متعلق به دو فرهنگ متفاوت است، به ما امکان خواهد داد تا اخلاق زیست محیطی برپایه صیانت از کره زمین، حفظ نسل های آینده، سلامتی جمعی و حیات پایدار را بررسی کنیم و نشان دهیم که ادبیات با به تصویر کشیدن جهان پیرامون، بیانگر ارزشی فرافرهنگی مبتنی بر وابستگی های وجودی بینابینی است. بدینسان، هم مسائل مربوط به بیوسفر و سمیوسفر مورد توجه قرار خواهند گرفت و هم مسائل فرهنگی و بینافرهنگی تا از این طریق بر اشکال گوناگون زندگی و روش های زندگی پایدار تاکید ورزیم.کلیدواژگان: ژان ژیونو، ملک الشعرای بهار، نشانه معناشناسی، حیات پایدار
-
صفحه 61بررسی جنبه های نقاشی وار در رمان سهم سگان شکاری اثر زولا، گواهی است دال بر وجود رابطه ای دوسویه، میان هنر و ادبیات، که توسط زولا، رمان نویس ناتورالیست، از طریق ایجاد پرده هایی در قالب تصاویر سحرآمیز و صحنه های باشکوه، با زبانی نو ادا شده است. این پرده ها، آشکارا نشان گر گرایش این رمان نویس در پرداختن به نوشتار تاثرگرا از خلال تاکید بر صحنه های زیباست. زولا، با نوآوری در فن توصیف و تاثیرپذیری از نقاشان تاثرگرا و همچنین بهره گیری از این سبک جدید، گامی به سوی مدرنیته مقارن با آن دوران برمی دارد. مقاله حاضر تلاش دارد، با مطالعه چند صحنه توصیفی از سهم سگان شکاری، نحوه استفاده از ابزارهای زبان شناختی را در نگارش تاثرگرا بررسد و نشان دهد که زولا بین هنر و ادبیات مرزی قائل نبوده است. تجزیه و تحلیل زبان شناختی این شیوه جدید نوشتار در آن دوره، از طریق تامل بر کاربرد متفاوت حروف تعریف، فعل، اسم، قید و سایر عناصر دستوری توسط زولا، مهارت این نویسنده را در تبدیل واقعیت به تاثر نمایان می کند.کلیدواژگان: زولا، سهم سکان شکاری، تاثر گرایی، ادبیات، هنر
-
صفحه 77گاستون باشلار (1962-1884) آثار خود را بیش از هر چیز، به دو مقوله «معرفت شناسی» و «تخیل بوطیقایی» اختصاص داده؛ این در حالی است که در ایران، بعد معرفت شناسی آثارش در قیاس با تخیل بوطیقایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله در نظر داریم از پیشینه سنت فرانسوی فلسفه و معرفت شناسی، به ویژه رویکرد باشلار به این موضوع، و جایگاهش در فلسفه و معرفت شناسی فرانسه سخن بگوییم. بدین منظور، آثار این اندیشمند را از چهار منظر «فلسفه و معرفت شناسی باشلار»، «گسست معرفت شناختی و انقلاب علمی»، «روان شناسی روحیه علمی و بارزه اجتماعی علم نوین» و، درنهایت، «ماده گرایی عقلایی و طبیعی» بررسی و نشان خواهیم داد که او در قرن بیستم، در این حوزه، از سبک و روش علمی مخصوص به خود بهره می برد.کلیدواژگان: باشلار، معرفت شناسی، انقلاب علمی، ماده گرایی عقلایی و طبیعی
-
صفحه 97جهان داستانی لوکلیزو از شاکله های متعددی نظم یافته که برخی از آن ها، در مقام قیاس با باقی، گویا و شفاف تر است؛ به عنوان نمونه، جنگ، استعمار، نژاد و همچنین هویت. تمامی این مضامین به نحوی ترسیم گر پیوند میان دو مفهوم «پدر» و «خاستگاه» اند. در این مقاله برآنیم تا ببینیم چگونه غیبت پدر (یا فقدانش) به مستمسکی بدل می شود برای شخصیت اصلی داستان تا سفری را درپیش بگیرد که غایتش خودشناسی است. به موازات این امر، خواهیم دید که جستجوی پدر به چه سان قهرمان داستان را به سوی درکی ژرف تر از خاستگاه و نحوه شکل گیری هویتش سوق خواهد داد. بدین منظور، اساس کار را بررسی دو رمان جستجوگر طلا و افریقایی قرار دادیم تا ببنیم چگونه غیبت پدر و جنبه رازآلود خاستگاه، درنهایت، به حضوری استعاری بدل می شود. تحلیل این مضامین و اهمیت شان در گستره این دو رمان نشان خواهد داد که لوکلزیو، با استفاده از حافظه خویش، سعی در نقد گذشته و ایجاد رابطه ای دارد میان آدمی و سنت؛ تا بدانجا که این خط پیوند را به مثابه بن مایه آثارش برمی گزیند. اینگونه است که جستجوی پدر، نه تنها مترادف کاوشی برای یافتن خاستگاه، بلکه به طریقی بدل می شود در جهت خودشناسی و عزلتی خودخواسته.کلیدواژگان: لوکلزیو، هویت، پدر، جستجو، غیبت
-
Page 7Dans cette étude portant sur lun des poèmes dHenri Meschonnic, poète contemporain, nous nous servons des outils fournis par la sémiotique afin de montrer comment se forme et évolue un affect, avant dêtre promu au rang dune passion. Nous allons voir dans quelle mesure la sensation de limperfection et la dysphorie qui en découlent font avancer le discours poétique en lui imposant une charge déséquilibrante que le sublime du Verbe et du mot essaie de compenser. Dans ce passage de la dysphorie à leuphorie, éclatent différentes configurations passionnelles dont on se propose de décrire le schéma afin den dégager la représentation textuelle. Nous nous intéressons à dégager dans les organisations signifiantes ce que ces configurations doivent à lactivité perceptive et au sentir, cest-à-dire montrer de quelle manière les effets de sens peuvent émerger des états de choses, tels que les saisit la perception.Keywords: Meschonnic, sémiotique, passions, dysphorie, euphorie, Verbe
-
Page 23Essence de la création, lamour ne cesse de se proposer comme lun des thèmes fondamentaux de la littérature persane, notamment chez Hafez. Présent sur les frontières du sensible et de lintelligible, lamour tisse des liens sans cesse renouvelés entre le visible et linvisible. Etablissant ainsi un parallélisme entre le sacré et le profane, il se caractérise dans la littérature mystique par une ambiguïté interprétative qui, loin dentraver la perception du sens, permet la naissance dune expérience esthétique du sensible, celle qui apparaît dans les vers de Hafez et ce, grâce à la présence dun élément architectural sacré, à savoir, le mihrab pour lequel le poète a évoqué un autre signifié, le sourcil de l''A(a)imé(e). Cet article a pour objectif d''étudier cette binarité du sens de l''A(a)mour chez Hafez et de justifier son choix pour un élément architectural apte à évoquer cet A(a)mour.Keywords: Hafez, Amour, visible, invisible, mihrab
-
Page 41Cet écrit a pour objet de faire une étude sémiotique du discours littéraire. Celui-ci qui a souvent joué un rôle de précurseur parmi dautres expressions artistiques, nous a toujours incités à suivre une forme de vie et un mode dexistence fondés sur la raison, sur le sentiment de la solidarité avec les autres et avec la nature et, enfin, sur léthique. A travers deux textes, Lhomme qui plantait des arbres de Giono et un poème de Malek-Al- Shoarayé Bahar, Digaran kachtand , appartenant à deux cultures différentes, nous chercherons dune part, à dégager grâce à une analyse sémiotique une certaine éthique de lenvironnement et, dautre part, dillustrer lidée suivant laquelle la littérature en discursifiant le monde, propose une véritable valeur transculturelle, une interdépendance existentielle. La biosphère et la sémiosphère, tout comme le culturel et linterculturel, nous intéresseront pour illustrer notre objectif.Keywords: Giono, Bahar, sémiotique, interculturel, sémiosphère
-
Page 61Létude des passages descriptifs de La Curée de Zola et lexamen détaillé des aspects pittoresques de cette uvre confirment et renforcent les rapports réciproques entre lart pictural et la littérature que le romancier naturaliste a créés par un déploiement dimages féeriques et de spectacles splendides dans ses écrits. Ces tableaux montrent lintérêt artistique du roman zolien et le choix du romancier dans lécriture impressionniste des scènes. Sinspirant de ce courant et novateur dans ses descriptions, Zola va à la rencontre de la modernité, en se servant de cette nouvelle façon dexpression. Le présent travail, sintéresse à une étude linguistique de La Curée afin de mettre en évidence les moyens linguistiques dont se sert lécrivain pour briser les frontières entre lart et la littérature. Lanalyse linguistique nous permettra de montrer quun emploi différent des articles, des verbes, des noms, des adverbes et dautres éléments grammaticaux a permis à Zola de faire montre dune extrême habileté dans la transposition de la réalité en impression.Keywords: Zola, La Curée, description, impressionnisme, naturalisme
-
Page 77Gaston Bachelard (1884-1962) a développé ses uvres sur deux versants: lun, épistémologique et lautre, poétique. En Iran, lépistémologie de Bachelard est moins connue que ses réflexions sur limagination poétique. Cet article a pour objectif de sinterroger sur la tradition française de philosophie et dépistémologie et particulièrement lépistémologie bachelardienne et sa place dans la philosophie et lépistémologie françaises; notre réflexion se construira sur quatre axes essentiels: «Philosophie et épistémologie bachelardienne», «Rupture épistémologique et Révolution scientifique», «La psychologie de lesprit scientifique et le caractère social de la science moderne» et enfin, «Le matérialisme rationnel et le matérialisme naturel».Keywords: Bachelard, rupture épistémologique, révolution scientifique, matérialisme rationnel
-
Page 97Le monde des fictions de Le Clézio regroupe des thèmes spécifiques dont certains sont plus explicites que dautres: la guerre, le colonialisme, les questions de race et didentité. Tous contribuent, en fait, à schématiser la contiguïté des concepts du père et de lorigine. Dans cet article, nous avons pour objectif de voir comment labsence du père (ou sa mort) devient un prétexte chez le personnage principal pour que celui-ci débute un voyage et une quête initiatique. Nous essayerons parallèlement dillustrer dans quelle mesure cette recherche du père mène le héros vers la compréhension de ses origines et lélaboration de son identité. Pour ce faire, nous avons choisi de nous baser sur deux romans de lécrivain: Le Chercheur dor et LAfricain afin de montrer comment labsence du père et le mystère de lorigine se transforment en une présence métaphorique. En étudiant ce thème et son importance dans lunivers romanesque, nous montrerons également par quels moyens Le Clézio, en se servant de sa mémoire, essaie de critiquer le passé et détablir une linéarité entre lhomme et la tradition, pilier de son uvre; cest ainsi que la quête du père devient, non seulement une recherche des origines, mais en même temps un chemin pour parvenir à une «auto-connaissance», à une solitude «désirée».Keywords: Le Clézio, lidentité, le père, la quête, labsence