فهرست مطالب

مجله پرستار و پزشک در رزم
سال چهارم شماره 10 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/25
  • تعداد عناوین: 11
|
  • اطهر رجبی، سمیه کاظمیان، معصومه اسمعیلی صفحات 5-10
    مقدمه
    هدف پژوهش حاضر پیش بینی ادراک بیمار از همدلی پزشک بر اساس ادراک طرد شدگی و احساس پیری در سالمندان عضو کانون بازنشستگان نیروهای مسلح بود.
    روش کار
    برای این پژوهش 153 نفر از اعضای کانون بازنشستگان نیروهای مسلح با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و اقدام به تکمیل مقیاس ادراک بیمار از همدلی پزشک جفرسون، پرسشنامه احساس پیری و مقیاس ادراک طرد شدگی نمودند. داده ها با استفاده از روش های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج تحلیل نشان داد که بین همدلی ادراک شده و ادراک طردشدگی و همچنین بین همدلی ادراک شده و احساس پیری رابطه ی معناداری وجود ندارد، به علاوه اینکه متغیرهای ادراک طرد شدگی و احساس پیری پیش بینی کننده ی مناسبی برای همدلی ادراک شده نیستند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه سالمندان و بازنشستگان از جمله گروه های سنی هستند که به دلیل کاهش توانایی های جسمی و روانی به پزشکان نیازعمده ای دارند، و ویژگی های مرتبط با سن شان بر نوع ادراک آن ها تاثیر می گذارد، لازم است که به آموزش مهارت همدلی به پزشکان و پرستاران اهمیت بیشتری داده شود.
    کلیدواژگان: ادراک بیمار از همدلی پزشک، ادراک طرد شدگی، احساس پیری، سالمندان بازنشسته، نیروهای مسلح
  • حمید جلالی، مهسا سعادتی، کیوان عباسی، محمد سرطاوی صفحات 11-18
    مقدمه
    یکی از زمینه هایی که توجه به بهداشت روان در آن حائز اهمیت می باشد، شغل می باشد. مفهوم استرس های شغلی در هیچ حرفه ای آشکارتر از مجموعه های نظامی نیست. موضوع سلامتی سربازان یک مساله حیاتی است که امروزه به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته است. با توجه به ضرورت ارتقا سلامت روان سربازان و نقش آن بر سلامت عمومی جامعه، محققان با هدف تعیین وضعیت سلامت روان این افراد، این پژوهش را انجام دادند.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی تحلیلی در میان 931 نفر از سربازان یک مرکز آموزش نظامی از سال 1390 الی 1394 انجام شد. نمونه گیری به روش در دسترس انجام گردید. گردآوری داده ها با پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) 28 سوالی انجام شد. برای تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSSver24 استفاده گردید.
    یافته ها
    اغلب سربازان شرکت کننده در مطالعه مجرد، دارای تحصیلات دیپلم و بومی بودند. میانگین نمره سربازان در مقیاس نشانگان جسمانی، اضطراب، اختلال در کارکرد اجتماعی، افسردگی و نمره کل سلامت روانی به ترتیب 06/5، 5، 01/7، 3 و 21 بود.
    نتیجه گیری
    وضعیت سلامت روانی سربازان نسبت به مطالعات پیشین بهبود پیدا کرده است ولی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد. برنامه ریزی برای غربالگری افرادی که در هر یک از مقیاس های سلامت روان دچار مشکل هستند و لحاظ کردن نتایج این آزمون ها در وظایف محوله به سربازان، موقعیت به کارگیری آن ها، نگهبانی دادن و... سبب پیشگیری از بروز مشکلات بعدی خواهد شد.
    کلیدواژگان: سلامت روانی، نظرسنجی و پرسشنامه، پرسنل نظامی
  • سکینه بیگم کاظمی، فرهاد کرد، شیما رحیمیان، سهیلا کلانتری، رسول محمدی، سامیه غنا پک، ابوالفضل مقدم صفحات 19-27
    مقدمه
    مرگ ناشی از خودکشی در زمره مسائل پیچیده جهان بشری به حساب می آید و با وجود نهی آن در تمام ادیان و فرهنگ های مختلف، امروزه بیش از پیش شاهد آن هستیم. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی اقدام به خودکشی و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک و بالینی جمعیت خودکشی کرده در شش ماه اول سال 1391 در افراد مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد.
    روش کار
    مطالعه ای توصیفی همبستگی با رویکرد گذشته نگر انجام شد. محیط پژوهش تمامی مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گلستان می باشد. جهت جمع آوری داده ها از فرم اطلاعاتی استفاده شد. کلیه موارد اقدام به خودکشی و موارد منجر به مرگ ناشی از آن طی 6 ماه اول سال 1391 ثبت شد. بروز شش ماهه اقدام به خودکشی و روند رخداد خودکشی در این مرکز درمانی مورد بررسی قرار گرفت. فرم اطلاعاتی شامل: جنس، سن، قومیت، مذهب، محل سکونت، سطح تحصیلات، وضعیت تاهل، وضعیت اشتغال، ابزار خودکشی، انگیزه خودکشی، دفعات خودکشی، نتیجه خودکشی، ماه خودکشی و شیفت مراجعه فرد به اورژانس بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss16 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
    یافته ها
    از 2001 مورد اقدام به خودکشی در طول مدت پژوهش، 1312 نفر(6/56 درصد) زن و 689 نفر(4/34 درصد) مرد بودند. میانگین سن افراد شرکت کننده در مطالعه 46/8±44/24 سال بود. اختلاف معناداری بین دو جنس از نظر توزیع سنی در افراد اقدام کننده به خودکشی وجود داشت(001/0 P<). شایع ترین روش خودکشی در افراد تحت مطالعه(4/91 درصد) مسمومیت بود که بیشترین موارد مسمومیت(1/95 درصد) استفاده از مواد دارویی بود. مشکلات خانوادگی شایع ترین علت خودکشی در هر دو جنس عنوان شده بود.
    نتیجه گیری
    خودکشی به عنوان یک اولویت بهداشتی در سلامت روان در جامعه می باشد و می توان با ایجاد مراکز مشاوره در مناطق کم دسترس و مناطق مدرن که دارای افرادی با سطح سواد بالاتر هستند در بررسی و آموزش پیشگیری از خودکشی و ادغام این برنامه در سایر برنامه های جاری نظام سلامت با این معضل مقابله نمود.
    کلیدواژگان: خودکشی، استان گلستان، ایران، بخش اورژانس
  • محمدرضا خوشرو، حسن حسینی منفرد صفحات 28-35
    مقدمه
    آلاینده های سمی زیادی از ترکیبات گوگردی برای اهداف مختلف از جمله تهدیدات تروریستی استفاده می شود. یافتن روش های نوین برای خنثی سازی این ترکیبت مورد علاقه شیمیدان های نظامی می باشد.
    روش کار
    نانوکامپوزیت جدید به روش خود اتصالی تهیه شد و با استفاده از آنالیز عنصری، پراش اشعه ایکس (SAX)، میکروسکوپ الکترونی روبشی(SEM) و طیف سنجی مادون قرمز (FT-IR) مشخصه یابی گردید.
    یافته ها
    توانایی فعالیت کاتالیزوری نانوکامپوزیت بوسیله اکسیداسیون تیوآنیسول با هیدروژن پراکسید مورد ارزیابی قرار گرفت. اکسید شدن تیوآنیسول عالی بود. افزایش دما موجب تولید انتخاب پذیرتر محصول سولفون گردید.
    نتیجه گیری
    نانوکامپوزیت بدست آمده می تواند ترکیبات گوگردی را بعنوان شبه عامل سمی، با روش اکسیدکردن خنثی سازی کند و توانمندی متفاوتی را در اکسیداسیون ترکیبات مختلف گوگردی از خود نشان دادند.
    کلیدواژگان: آلاینده های سمی، نانوکامپوزیت، اکسیداسیون کاتالیزوری سولفیدها، مواد سمی گوگردی
  • مریم عزیزی، بابک هاشمی پور، حدیث براتی، محمد براتی، محمود وکیلی صفحات 36-43
    مقدمه
    حقوق بیمار همان نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی در شرایط خاصی است که فرد تحت درمان قرار می گیرد بنابراین وظیفه پرستار دفاع از حقوق و منافع بیمار است. هدف از این مطالعه بررسی رعایت حقوق بیماران توسط پرستاران و ارتباط آن با ضرورت توجه به این حقوق از دیدگاه آنان در بیمارستان های آموزشی شهر یزد می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه که به صورت توصیفی مقطعی انجام شد، تعداد 250 پرستار به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. میزان رعایت حقوق بیماران در بیمارستان و ضرورت رعایت آن با توجه به محتوای منشور حقوق بیمار توسط پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. پس از تکمیل پرسشنامه توسط پرستاران، داده ها با استفاده از SPSS مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد که بین میزان رعایت حقوق بیماران با تحصیلات پرستاران از نظر آماری رابطه ی مستقیم وجود دارد( 0/001 =P)، اما بین میزان ضرورت توجه به حقوق بیماران در حیطه های مختلف با تحصیلات پرستاران رابطه آماری معنی داری مشاهده نشد(0/077=P). یکی دیگر از جنبه های مورد بررسی، رابطه میزان رعایت حقوق بیماران با افزایش سن و افزایش مدت زمان اشتغال آن ها بود که طبق این مطالعه، میزان رعایت حقوق بیماران در حیطه های مختلف با افزایش سن رابطه مستقیم داشت(0/043=P)، اما با افزایش مدت زمان اشتغال رابطه ای مشاهده نشد و همچنین بین میزان ضرورت توجه به حقوق بیماران در حیطه های مختلف با افزایش سن و مدت زمان اشتغال رابطه معنا داری وجود نداشت. میانگین رعایت حقوق بیماران توسط پرستاران 47/9% و میانگین ضرورت توجه به این حقوق از دیدگاه آنان 70/61% می باشد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان می دهد که رعایت حقوق بیمار در بیمارستان های آموزشی یزد در وضعیت مناسبی قرار ندارد و باید برای بهبود این وضعیت اقدامات فوری و بلند مدت انجام پذیرد.
    کلیدواژگان: پرستار، رعایت حقوق بیمار، ضرورت رعایت حقوق بیمار، یزد
  • آزاده سعیدی، محمد حاتمی صفحات 44-49
    مقدمه
    این پژوهش مقایسهٔ طرحواره های هیجانی و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در بیماران مبتلا به اضطراب فراگیر و افسردگی اساسی بود.
    روش کار
    برای این منظور60 بیمار (هر گروه 30 نفر) در بیمارستان های روزبه ، امام حسین(ع)، آیت الله طالقانی با استفاده از ابزارهای تشخیصی ( مصاحبه بالینی نیمه ساختار یافته) انتخاب شدند. افراد انتخاب شده به صورت انفرادی، به وسیله ی پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و مقیاس طرحواره هیجانی لیهی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس تک متغیره و شاخص های توصیفی استفاده شد.
    نتیجه گیری
    نتایج تفاوت های معنی داری در استفاده از طرحواره های هیجانی وکاربرد راهبردهای شناختی تنظیم هیجان منفی و مثبت را نشان داد. بنابراین توجه به درمان های مبتنی بر تنظیم شناختی هیجان گزینه ی مناسبی برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و افسردگی اساسی می باشد.
    کلیدواژگان: افسردگی اساسی، اضطراب فراگیر، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، طرحواره های هیجانی
  • نگین ناصح، بهنام باریک بین، لعبت تقوی، محمد علی ناصری صفحات 50-62
    مقدمه
    حضور ترکیبات دارویی در محیط زیست تهدیدی جدی برای بشر تلقی می شود و ورود این مواد به منابع آبی، سبب آلودگی گیاهان، خاک و جانوران شده و مشکلاتی را برای بهداشت عمومی ایجاد می کند، این امر تامین تسهیلات تصفیه فاضلاب در منابع تولید این مواد را ضروری می نماید، تا از رها شدن بی رویه آن ها در محیط زیست جلوگیری به عمل آید. دراین پژوهش با مرور تحقیقات انجام شده، اثرات این مواد بر محیط زیست مورد مطالعه قرار گرفته و روش های مختلف حذف آنها بررسی شد.
    روش کار
    این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد و با استفاده از اسناد کتابخانه ای تدوین گردیده است.
    یافته ها
    نتایج نشان داد آنتی بیوتیک ها در فرآیند تصفیه به صورت کامل حذف نمی شوند و در محیط باعث مقاومت میکروارگانیزم ها می گردند، اگرچه غلظت این مواد در آب در حد نانوگرم و میکروگرم می باشد ذخیره شدن در بدن دام و طیور و گیاه امکان ایجاد بیماری برای انسان و حیوان را دارند. همچنین فن آوری نانو با راهکارهای نوین و جدید خود اظهار می کند که مواد با این اندازه می توانند به فناوری های تصفیه آب ارزان قیمت تر، بادوام تر و موثرتری منجر شوند، که با این وجود بخشی از نیازهای کشورهای در حال توسعه را می توانند به نوعی برآورده سازند.
    نتیجه گیری
    علاوه بر وجود مزایای درمانی آنتی بیوتیک ها، مصرف بی رویه آن ها منجر به قرار گرفتن این مواد در دسته آلاینده های زیست محیطی شده است. از این رو مصرف آنتی بیوتیک ها کنترل دقیق و اصولی را می طلبد.
    کلیدواژگان: آنتی بیوتیک ها، محیط زیست، بهداشت محیط، آلاینده، نانو فناوری
  • محمدحسن مجلسی، سعید سپهری فر، محسن متشکر آرانی صفحات 63-71
    مقدمه
    ورزش منظم و فعالیت بدنی باعث افزایش تاثیرات مثبت روحی-روانی و جسمی می شود و همچنین در مقابله با عوارض احتمالی در عوامل استرس زا موثر است و از ابتلا به بیماری های مزمن و شدید جلوگیری می کند. این مقاله به این موارد می پردازد: تاریخچه ای خلاصه از مزایای ورزش و فعالیت بدنی بر سلامتی، همراه با بحث در زمینه تقویت اراده و روان و چگونگی ارتباط آن ها با سلامتی و آمادگی جسمانی، چگونگی افزایش مقاومت جسمی، مفهوم بالینی سبک زندگی بی تحرک؛ ارتباط آمادگی جسمانی و عملکرد و سلامتی نیروهای نظامی می پردازد.
    روش کار
    کلیه منابع در دسترس با استفاده از کلمات کلیدی مناسب در این مقاله مروری آورده شده است. اکثریت منابع به زبان انگلیسی و برخی به زبان فارسی بودند.
    یافته ها
    ورزش و آمادگی جسمانی با بسیاری از فاکتورهای مورد نیاز برای سلامتی مرتبط است. بر همین اساس ترویج و افزایش آمادگی جسمانی یک راه برای بدست آوردن سلامتی در نیروهای نظامی است. بر اساس یافته های قظعی و موثق علمی جدید و قدیم ورزش و آمادگی جسمانی اثر استرس را کاهش و موجب تاثیرات سودمند جسمی و روحی می شود، همچنین از ابتلا به بیماری های مزمن و عوارض ناشی از استرس جلوگیری می کند.
    نتیجه گیری
    با توجه به کمبود مطالعات بومی نیاز به تاسیس یک مرکز تحقیقاتی در بالای هرم تشکیلات نیروهای مسلح با متخصصین آگاه و توانمند به منظور پایش آمادگی جسمانی، بازنگری نوبه ای آزمون ها، تجدید نظر در دستورالعمل ها و وضع جدید آن ها مطابق با نیاز ها و ماموریت های نیروهای نظامی و انجام مطالعات برای تعیین واقعی شاخص های آمادگی جسمانی بومی پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: ورزش، آمادگی جسمانی، نیروهای نظامی
  • محمد درویشی، مریم مسائلی صفحات 72-79
    مقدمه
    اپیدمی شدن بیماری های عفونی به دنبال حوادث طبیعی به ویژه در کشورهای پیشرفته بندرت دیده می شود. بررسی حوادث طبیعی قبلی نشان می دهد که مشکلات پوستی، اسهال وعفونت های تنفسی شایع ترین بیماری های عفونی در نجات یافتگان می باشد. آنچه که مطرح است اپیدمی های ویژه ای است که بدنبال زلزله، سیل، طوفان، سونامی، فوران آتشفشان و ریزش و خشکسالی دیده می شود.
    روش کار
    مقالات و گزارش های منتشر شده در این رابطه که از سال 2000 تا 2012 منتشر شده است مورد بررسی قرار گرفته و در این مقاله جمع بندی شده است.
    یافته ها
    از طریق سبب شناسی، بیماری های شایع معمولا قابل پیش بینی بوده و بازتابی از بیماری های عفونی بومی در منطقه قبل از حادثه می باشد. جراحت و آسیب بافت نرم در اولین روزهای بعد از حادثه دیده می شود. در مقابل عفونت هایی که از راه غذا، آب و هوا ایجاد می شوند حدود یک ماه بعد از حادثه بروز می کنند.
    نتیجه گیری
    بیماری های واگیر شایع در جمعیت آواره است به خصوص فقرا که دسترسی آنها به نیازهای اساسی مانند آب سالم و بهداشت، سرپناه مناسب و خدمات بهداشتی اولیه کم است. در این مقاله معیارهای سلامتی و بهداشت عمومی پیشگیری کننده که در کاهش چنین اپیدمی هایی کمک کننده هستند و نقش نیروهای مسلح در چگونگی کاهش آن مورد بررسی قرار گرفته شده است.
    کلیدواژگان: بیماری های عفونی، بلایا، نیرو های مسلح، پیشگیری
  • علیرضا تهمتن، جواد چاراستاد، عماد بهبودی، سید جواد حسینی شکوه، محمد براتی صفحات 80-90
    مقدمه
    فناوری نانو یکی از شاخه های نوین و جذاب پژوهشی است که فرصت های قابل توجهی را برای تحولات جدید در شاخه های مختلف علوم عرضه می کند. در سال های اخیر طب مدرن تبدیل به یکی از شاخه های اصلی پژوهش های فناوری نانو شده و در آینده علم پزشکی می تواند تا حد زیادی از این فناوری بهره مند شود. بکارگیری فناوری نانو در صنایع نظامی - امنیتی به خصوص در زمینه طب نظامی نیز در دهه اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. هدف از این مقاله ارائه قابلیت ها و کاربردهای نوین فناوری نانو در حوزه پزشکی و مرور چشم انداز آینده این فناوری می باشد.
    روش کار
    مطالعه حاضر یک مطالعه مروری از نوع روائی می باشد که از طریق جستجو در پایگاه با استفاده از Irandoc و Scopus ،Google scholar ،PubMed های معتبر علمی از قبیل کلید واژه های فناوری نانو، طب نوین، طب نظامی، درمان، تشخیص و پیشگیری اخرین اطلاعات بدست آمده است.
    یافته ها
    فناوری نانو دارای قابلیت کاربرد در انواع اعمال پزشکی و مهندسی زیستی می باشد. حاملین بر پایه نانو و ادجوانت های نانویی قابلیت بالایی را در حوزه واکسن از خود نشان داده اند و بی شک در آینده ی این حوزه نقش اساسی خواهند داشت. دستاوردهای اخیر نشان می دهد که نانوذرات می توانند در روش های تشخیصی، تولید کیت و زیست حسگرها و نصویربرداری مغناطیسی کاربرد داشته باشند. اخیرا فناوری نانو بر روش های نوین و جایگزین حمل و ارائه داروها و افزایش کارآمدی آنها در درمان سرطان تمرکز دارد.
    نتیجه گیری
    فناوری نانو منشا مواد جدیدی است که فرصت های زیادی را برای تحولات جدید در شاخه های مختلف علوم پزشکی عرضه می کند و در حال حاظر این فناوری متمرکز بر روش های نوین و در حال توسعه ی پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های مختلف به ویژه سرطان می باشد.
    کلیدواژگان: فناوری نانو، طب نوین، درمان، تشخیص، پیشگیری
  • احمد عامریون، مصطفی شهابی نژاد، محمدرضا سلطانی زرندی صفحات 91-99
    مقدمه
    انسان در معرض خطا و اشتباه قرار دارد اما ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی مسئولیت بسیار سنگینی است و اندازه گیری رویدادهای پزشکی جزء اصلی ایمنی بیمار محسوب می شود. تحلیل ریشه ای وقایع یکی از پرکاربردترین ابزارهایی است که محیط را دریافت ایده های افراد تسهیل می نماید و فراتر از درگیر کردن فرد یا اشخاص است. هدف مطالعه ی حاضر تحلیل ریشه ای یک حادثه در یکی از بیمارستان های ایران می باشد.
    روش کار
    این مطالعه یک پژوهش کیفی است و مهم ترین مراحل آن عبارتند از: شرح حادثه، تشکیل تیم، جمع آوری داده ها با استفاده از روش های مختلف(بارش افکار، مصاحبه، مرور اسناد، تحلیل تغییر، گروه اسمی و نمودار استخوان ماهی) تشخیص علل و عوامل ریشه ای و نهایتا ارائه و پیشنهاد راه حل ها.
    یافته ها
    هفت عامل اصلی این رویداد فوق عبارتند از: 1. شلوغ و به هم ریخته بودن اتاق درمان، 2. گرفتن مسیر وریدی از بیمار در وضعیت نشسته ،3. پذیرش بیمار اضافه بر تختهای مصوب، 4. فضای محدود اتاق درمان جهت انجام روندها، 5. سپری شدن حداکثر وقت پرستار در مستند سازی و تکمیل اوراق پرونده، 6. تنها گذاشتن بیمار در اطاق درمان توسط پرستار و 7. تعجیل در آماده نمودن بیمار جهت انتقال به اطاق عمل. آنگاه پیشنهاداتی برای حذف هریک از عوامل ریشه ای ارائه گردید.
    نتیجه گیری
    تغییر رویکردهای سیستمی، تغییرات سازمانی و استقرار استانداردها در هر سیستم از مهمترین مسائلی پیشگیری از حوادث آینده قلمداد می گردند. تمام مدیران و مسئولان بیمارستان ها رویکرد تحلیل ریشه ای وقایع را در دستور کار مدیریت خطر در سازمان خود قرار دهند. چرا که هر سیستم ممکن است برخی مشکلات زیربنایی داشته باشد که در سیستم های دیگر وجود نداشته باشد.
    کلیدواژگان: تحلیل ریشه ای وقایع، گزارش موردی، رویداد ناگوار، ایمنی بیمار
|
  • A. Rajabi, S. Kazemian, M. Esmaili Pages 5-10
    Introduction
    The aim of this study is to predict the patient’s perception of physician empathy on the basis of perceived rejection and the perception of aging in the elders at army retired community.
    Methods
    For this study, 150 retried employees of army were selected by random sample method and they fill the Jefferson the patient’s perception of physician empathy scale, perception of aging questionnaire and perceived rejection scale. The data were analyzed by Pearson correlation and multiple regression analysis.
    Results
    The results showed that there isn’t significant relationship between “patient’s perception of physician empathy & perception of aging” and “patient’s perception of physician empathy & perceived rejection”. Also variables of perception of aging & perceived rejection aren’t good predictor for patient’s perception of physician empathy.
    Conclusion
    Because of the physical and mental abilities decrease in elders and retirement ,they often need to the physician. Also feature related to their age affect their perceptions. Thus it’s necessary to teach empathy to doctors’ skills and nurses to be more important.
    Keywords: patient's perception of physician empathy, perception of aging, perceived rejection, retried elders in army
  • Hamid Jalali, Mahsa Saadati, Keyvan Abbasi, Mohammad Sartavi Pages 11-18
    Introduction
    One of the areas where it is important to pay attention to mental health is job. The concept of occupational stress is not more apparent in military collections. Soldiers health is a critical issue that have not been studied enough nowadays. Based on the importance and the need for promote of soldiers mental health and its role on the public health, the researchers aimed to assess mental health status of these people have done this research.
    Methods
    This cross-sectional study among 931 soldiers of a military training center since the beginning of 1390 to the 1394 was performed. Sampling by convenience sampling was held. Data were collected by demographic and the General Health Questionnaire (GHQ) 28 questions. SPSSver24 software was used for data analysis.
    Results
    Most soldiers participating in the study were single, high school graduates and native. Average score of soldiers on the scale of somatization, anxiety, social dysfunction, depression and total mental health score, respectively, was 5/06, 5, 7/01, 3 and 21.
    Conclusion
    The soldier's mental health status than previous studies has improved but has yet to reach the point of ideal state. Planning for screening people who have problems in any of the scale of mental health and considering the results of these tests in the duties assigned to soldiers, their deployment positions, guard and etc prevent occuring further problems
    Keywords: Mental Health, Surveys, Questionnaires, Military Personnel
  • Sb Kazemi, Said Farhad, S. Rahimian, S. Kalantari, S. Ghana Mohammadi, A. Moghadam Pages 19-27
    Introduction
    deaths from suicide in the complex global issues of human Zmrh¬Y into account in all religions and cultures it comes and despite its prohibition different, we are witnessing today than ever.
    Methods
    A retrospective study was descriptive correlational approach. Environment research covered all medical centers in Golestan University of Medical Sciences. The questionnaire was used to collect data. All cases of suicide and causes of death were recorded during the first 6 months of 1391. Six-month incidence of suicide and trends (trend) the occurrence of suicide within the medical center were studied. Information forms, including: gender, age, ethnicity, religion, location, education level, marital status, employment, tools suicide, suicidal urges, the number of suicide, the result of suicide, suicide months and refer the person to the emergency shift. Analyses of data using software and using descriptive and inferential statistics were spss16.
    Results
    Out of 2001 cases of attempted suicide during the study period, 1312 patients (6/56%) women and 689 cases (4/34%) were male.The mean age of participants 46/8 ± 44/24 years.Significant differences between the sexes in terms of age distribution among suicide attempters there (001/0 P
    Keywords: suicide, Golestan province, Iran, emergency department
  • Mohammadrza Khoshroo, Hassan Hosseini-Monfared Pages 28-35
    Background
    There are many toxic sulfur materials that can be used for terrorism targets. The neutralization of these materials is favorable for Military chemists.
    Methods
    A new nanocomposite was synthesized by a simple liquid self-assembly method and characterized by SEM, small angle X-ray diffraction (SAX), FTIR.
    Results
    The catalytic potential of the nanocomposite was evaluated in the oxidation of thioanisole with hydrogen peroxide. The conversion of thioanisole was excellent. Increase the temperature reaction, increased the selectivity toward sulfone
    Conclusion
    In addition, the synthesized nanomaterial exhibited verifying their potential application in sulfur oxidation as a simulant of toxic materials.
    Keywords: Toxic pollutants, nanocomposite, catalytic sulfide oxidation, sulfur toxic materials
  • Maryam Azizi, Babak Hashemi, Hadis Barati, Mohammad Barati, Mahmod Vakili Pages 36-43
    Background
    Patient rights are physically, mentally and socially needs in the particular circumstances in which a person is treated . Thus, nurses are in charge of protecting patient's rights and benefits.In this study the degree to which patient rights are observed and the need for nurses to pay attention to this fact in educational hospitals in Yazd were examined.
    Methods
    A random sample of 250 nurses from different wards of educational hospitals of Yazd in 1392 was selected and the questionnaire was administered.
    Results
    In this study which was conducted on 250 nurses, in nurse's opinions, the mean value of the nurse's observance of patient rights was 47.97 % and the mean value of the need to observe their rights from the nurse's points of view was 70.61%. There were no significant correlations between the degree of the observance of patient rights and the need to observe their rights from nurse's points of view.
    Conclusion
    The findings of the study indicate that the degree of the observance of patient rights is not sufficient. It seems that nurse's awareness of the need to observe the patient's rights does not guarantee their observance. Probably other parameters influence observance of patient rights.
    Keywords: Nurse, observing patient's right, Necessity of patient's rights, Yazd
  • Azadeh Saeedi, Mohammad Hatami Pages 44-49
    Introduction
    This study compares the schema of emotional and cognitive emotion regulation strategies in patients with generalized anxiety disorder and major depressive.
    Methods
    60 patients (30 patients per group) in every hospital, rozbeh, Imam Hussein (AS), Ayatollah Taleghani using diagnostic tools (semi-structured clinical interview) (1) were selected. Those selected individually by means of questionnaires, cognitive emotion regulation strategies (2) and Leahy Emotional Schema Scale (3) was evaluated.
    Results
    The mean of negative cognitive emotion regulation stratrgies in the patients with major depression was 32.83. There was a significant positive relationship between schema emotion and cognitive emotion.
    Conclusion
    Significant differences in the use of positive and negative emotional schemas and application cognitive emotion regulation strategies showed. Therefore, according to treatments based on cognitive emotion regulation option for people with generalized anxiety disorder and major depression is.
    Keywords: major depression, generalized anxiety, cognitive emotion regulation strategies, emotional schemas
  • Dr Negin Nasseh, Dr Behnam Barikbin, Dr Lobat Taghavi, Dr Mohammad Ali Nasseri Pages 50-62
    Introduction
    Presence of pharmaceutical compounds in the environment is considered a serious threat for the human being and entrance of these compounds into aquatic water causes contamination of plants, soil, and animals and develops some problems for the public health. This necessitates provision of the facilities for wastewater treatment in the production sources of these compounds, so that they are not released to the environment indiscriminately. In this research, having reviewed previous studies, the effects of these compounds on the environment have been examined and their different methods of removal were studied.
    Methods
    This research is of descriptive-explanatory type and has been developed using library documents.
    Results
    The results indicated that antibiotics are not removed completely in the treatment process and cause resistance of microorganisms in the environment. Although the concentration of these compounds in water is of nano gram or microgram scale, their storage in the body of livestock and poultry and plants can develop diseases for the human and animals. Further, nanotechnology with its novel and new solutions states that the materials with this size can result in less expensive, more sustainable, and more effective water treatment technologies. In this way, they can meet a part of the needs of developing countries.
    Conclusion
    In addition to the therapeutic advantages of antibiotics, their indiscriminate usage has caused them to be considered as environmental contaminants. Accordingly, consumption of antibiotics requires accurate and systematic control.
    Keywords: Antibiotics, Environment, Environmental health, Contaminant, Nanotechnology
  • Mohamadhasan Madjlesi, Saeed Sepehrifar Pages 63-71
    Introduction
    Regular exercise and physical activity improves mental and physical positive impact as well placed to deal with possible complications in chronic disease risk factors and prevent effective stressful side effects. This paper concerned with: Brief history of the exercise advantage and physical activity on health, along with discussions on strengthening the will and mental health and physical fitness and how to communicate with them, how to increase physical resistance, clinical implication sedentary lifestyle, physical fitness and military health and performance.
    Method
    All available resources by using the right keywords listed in this article.The majority of resources in English and some in Persian.
    Results
    Exercise and physical fitness is associated with many factors needed for good health. Accordingly, promote and enhance physical fitness is a way to get healthy in the armed forces. Based on verified scientific new and old findings, sport and physical fitness reduces stress and leads to physical and psychological beneficial effects. It also decreases the risk of chronic disease and prevents complications of stress side effects.
    Conclusion
    Due to lack of native studies need to establish a research center at the top of the pyramid structure of the armed forces and informed by experts In order to monitor the physical fitness, tests and the revision of the guidelines and the new situation in accordance with the needs and mission of military forces and studies to determine the actual local fitness indicators are recommended.
    Keywords: exercise, physical fitness, military forces
  • M. Masaeli, M. Darvishi Pages 72-79
    Introduction
    The epidemic of infectious diseases following natural disasters, especially in developing countries rarely seen. Check previous natural disasters shows that skin problems, diarrhea and respiratory infections are the most common infectious diseases in survivors. What is that special epidemic in the wake of earthquakes, floods, hurricanes, tsunamis, volcanic eruptions and drought seen Ryzshn.
    Methods
    Articles and reports in this regard that from 2000 to 2012 has been analyzed and summarized in this article.
    Results
    Through the etiology, disease usually predictable and reflective of infectious diseases endemic in the area before the accident.Soft tissue injury in the first days after the disaster. In contrast, infections from food, water and air will occur about a month after the incident.
    Conclusion
    The most common infectious diseases in the population is displaced, especially poor access to basic needs such as clean water and sanitation, adequate shelter and basic health services is low.
    Keywords: infectious diseases, natural disasters, armed forces, control, prevention
  • Alireza Tahamtan, Mohammad Barati, Mohammad Barati, Mohammad Barati Pages 80-90
    Nanotechnology as a new and intresting field of research has significant opportunities to improvement branches of nanotechnology researches, and medical sciences in the future can take benefits from this engineering technology and is now focused on developing new methods of prevention, diagnosis and showed higher capability in the field of vaccine and beyond of doubt that in the future of this area testing, production of diagnostic kits and biosensors. Nanotechnology has been focused on developing nanotechnology in military field especially in military medicine has been subjected. The purpose of data collected from well-known database such as PubMed, Google Scholar, Scopus and Irondoc via following .
    Keywords: Nanotechnology, Modern Medicine, Treatment, Diagnosis, Prevention
  • A. Amerion, M. Shahabinezhad, Mr Soltani Zarandi Pages 91-99
    Introduction
    To err is human but the delivery of healthcare is an enormous responsibility and detection and measurement of medical events is the main component of patient safety. Root cause analysis (RCA) is one of the very useful tools that facilitates the environment in order to get people ideas and is beyond involving a person or individuals. The present study aims the root cause analysis of an adverse event in one of the hospitals in Iran.
    Methods
    This study is a qualitative survey and the main steps of it are as follows: defining event, team formation, data collection using deferent methods (brainstorming, interview, documents reviewing, analysis of changes, nominal group and fish bone diagram), identifying the root factors and causes and ultimately providing and offering the solutions.
    Findings: The seven root causes of this event were as: cluttered treatment room, taking the patient’s IV line in sitting position, patient reception in addition to the beds approved, the limited space of the treatment room, the maximum elapsed time of nurse in documentation, placing the patient alone in the treatment room and rapid preparation of the patient. Then, suggestions for removal of any of the root causes were presented.
    Conclusion
    Change of system approaches, organizational changes and the establishment of standards in each system is one of the most important issues in prevention of the future events. All of the hospital authorities and managers must use the approach of RCA in risk management in their organization as each system may have some underlying problems that aren’t found in other systems.
    Keywords: Root cause analysis (RCA), case report, adverse event, patient safety