فهرست مطالب

گردشگری و چشم انداز آینده - سال چهارم شماره 3 (تابستان 1393)

فصلنامه گردشگری و چشم انداز آینده
سال چهارم شماره 3 (تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/06/30
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقاله پژوهشی
  • غلامرضا نوری، ناهید احسان زاده * صفحات 7-22
    در حال حاضر گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین و متنوع ترین صنایع دنیا مطرح میباشد و رشد سریع آن تغییرات اجتماعی، اقتصادی و محیطی فراوانی را به دنبال داشته است، به همین دلیل نیز به یک حوزه مهم مطالعاتی بین پژوهشگران مبدل شده است. آمار ارائه شده نشان دهنده سهم بسیار اندک ایران از درآمد جهانی گردشگری به رغم جاذبه های بسیار بالای آن است، شواهد نشان می دهد که گردشگری ما هنوز نتوانسته سهم بازار شایسته خود را به دست آورد و این امر نه به دلیل فقدان جاذبه های طبیعی یا آثار باستانی و یا شرایط آب و هوایی است، بلکه صرفا محصول بینش مدیریت موجود در این صنعت است. جزیره کیش با ویژگی های جغرافیایی خاص خود که در زمینه توسعه جهانگردی منطقه ای و جهانی دارد، در میان همه جزایر ایرانی خلیج فارس تنها منطقه ای است که همه دوران ها مورد توجه ویژه قرار داشته است ولی با این وجود در حال حاضر دبی بزرگ ترین مرکز اقتصادی خاورمیانه و مرکز گردشگری مهم منطقه به شمار می رود و کیش همچنان در جست جوی یافتن جایگاه خود در امر گردشگری است. این مقاله از نوع توصیفی – تحلیلی است و برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از بررسی های اسنادی و کتابخانه ای استفاده شده است، هدف از این پژوهش مقایسه تطبیقی بین مقاصد گردشگری کیش و دبی از نقطه نظر جایگاه صنعت توریسم و تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و قوت موجود می باشد. نتایج نشان می دهد که جزیره کیش در مقایسه با دبی، با وجود موقعیت جغرافیائی بی نظیر و امکان جذب توریست در مقیاس بالا به دلائل مختلفی که مهمترین آنها نبود برنامه ای منسجم و طرحی جامع در جهت پیشبرد اهداف خاص است هنوز نتوانسته در انجام این مهم به قدر کافی توانمند عمل نماید و علیرغم داشتن جاذبه های فراوان در مقایسه با دبی از جایگاه شایسته ای برخوردار نیست.
    کلیدواژگان: گردشگری، جاذبه های طبیعی، کیش، دبی
  • حسین حاتمی نژاد *، تقی کریمیان، مهدی حاجیلو، مجید رحمانی سریاست صفحات 23-35
    فعالیت گردشگری، به عنوان گسترده ترین فعالیت خدماتی جهان، از منابع مهم رونق اقتصادی (اشتغال زایی، کسب درآمدهای ارزی، کاهش فقر و غیره) و افزایش تبادل و تعامل اجتماعی محسوب می شود، در این میان اکوتوریسم یکی از انواع گردشگری وارزشمندترین شاخه طبیعت گردی بوده که قصد دارد به شیوه خردمندانه ای با کمترین اثر منفی بر طبیعت و فرهنگ منطقه، بیشترین فایده را برای آن داشته باشد. اکوتوریسم وسیله ای برای تحقق اهداف پایداری توسعه می باشد، زیرا راهکارهای مشابهی را برای رفع مشکلات فعلی ارایه می دهد. با توجه به اینکه ایران یکی از پرجاذبه ترین کشورهای جهان است که از لحاظ تنوع اقلیمی و آثار باستانی و تمدنی در رده کشورهای برتر جهان قرار دارد، اما متاسفانه از لحاظ جذب طبیعت گردان و درآمد حاصل از آن دارای جایگاه شایسته ای نیست. لذا تحقیق حاضر با هدف بررسی و ارزیابی توانمندی های اکوتوریستی جزیره قشم با تاکید بر چالش های پیش روی توسعه اکوتوریسم در جزیره انجام شده است.دراین پژوهش که جمع آوری اطلاعات به شیوه ی کتابخانه ای و پیمایشی صورت گرفته است، روش پژوهش توصیفی– تحلیلی می باشد که از روش پرسشنامه ای برای پاسخگویی به سوالات تحقیق استفاده گردید که در این روش بر اساس فرمول کوکران 321 پرسشنامه توزیع گردید و با استفاده از نرم افزار spssبه تجزیه و تحلیل نتایج پرداخته شد.نتایج نشان داد بین توسعه شاخص های زیرساختی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی با جذب گردشگر در منطقه رابطه معنی داری در جزیره وجود دارد بدین معنی که تقویت شاخص های یاد شده در جذب گردشگران در منطقه و توسعه اقتصادی سهم بسزایی داشته است و درادامه راهکارهایی برای توسعه اکوتوریسم منطقه پیشنهاد شده است.
    کلیدواژگان: ارزیابی توانمندی ها، اکوتوریست، جزیره قشم
  • جواد رحیمی مقدم، حامد قاسم پور *، حامد نوری نژاد صفحات 37-49
    در سال های اخیر برنامه های متعددی برای بهره مندی از ظرفیت های گردشگری با هدف مزیت آفرینی در این صنعت در کشورمان آغاز گردیده است، که از آن جمله می توان به شناسایی مناطق و روستاهای هدف گردشگری و گسترش زیرساخت های لازم در سطوح مختلف توسط معاونت سرمایه گذاری طرحها سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اشاره کرد، در این میان، از مجموع 627 روستای استان ایلام، تعداد هفت روستا که دارای قابلیت بالاتری در زمینه ی گردشگری نسبت به سایر روستاها هستند توسط این سازمان به عنوان روستای هدف برگزیده و معرفی شده اند. عدم معرفی روستای بیشه دراز دهلران با توجه به توان های بالقوه، محققین را بر این باور قرار داد که با برنامه ریزی هدفمند و ارائه ی راهبردهای پیش برنده می توان ظرفیت این منطقه را برای تبدیل شدن به روستای هدف گردشگری بالا برد. روش پژوهش حاضر توصیفی - تحلیلی و با ماهیتی کاربردی می باشد و در پی آن است ضمن تحلیل فرصت و تهدیدهای محیطی و نقاط ضعف و قوت داخلی، برنامه ها و راهبردهای مشخصی را برای رسیدن به وضعیت مطلوب و چشم اندازی مناسب ارائه نماید. در این راستا، ضمن تحلیل وضعیت فعلی روستا به ترسیم فضای مطلوب پرداخته شده؛ و الگوی مورد نظر توسعه گردشگری روستای بیشه دراز به منظور تبدیل شدن به روستای هدف گرشگری ارائه خواهد شد. گسترش بازار داخلی (ایلام گردی)، استفاده موثر از منابع انسانی، آگاهی بخشی به سرمایه دران و مردم محلی از مزایای اقتصادی گردشگری از جمله راهکارهای ارائه شده به منظور تسریع در رسیدن به هدف مورد نظر می با شد.
    کلیدواژگان: گردشگری، روستاهای هدف گردشگری، بیشه دراز دهلران، چشم انداز، الگوی توسعه
  • محمدرضا زند مقدم*، سپیده حبیبی کوتنایی صفحات 51-65
    امروزه گردشگری از آن نظر که اولا موجبات آشنایی ملل مختلف جهان با دیگر فرهنگ ها، اقوام، سرزمین ها، گویش ها و... را فراهم می نماید و ثانیا از نظر اقتصادی به عنوان یک منبع تامین درآمد و ارز محسوب می شود، اهمیت زیادی یافته است. یکی از زمینه های توسعه گردشگری، جاذبه های فرهنگی است که موجب شکل گیری «گردشگری فرهنگی» می شود. از جمله مهم ترین زمینه های شکل گیری گردشگری فرهنگی می توان به اماکن تاریخی، موزه ها، معماری، فرهنگ و آداب و رسوم خاص هر منطقه، نظیر موسیقی محلی، خوراک، پوشاک، صنایع دستی و... اشاره کرد.
    استان مازندران، علاوه بر برخورداری از جاذبه های فراوان اکوتوریستی، با داشتن قدمت تاریخی و فرهنگ غنی خود از «جاذبه های فرهنگی» نیز بی نصیب نمانده است. وجود بی شمار بقعه ها، بناهای قدیمی و میادین در کنار فرهنگ و آداب و رسوم منحصر به فرد و مراسم خاص این استان، علاوه بر طبیعت گردی موجب شکل گیری «گردشگری فرهنگی» نیز در این استان شده است. این تحقیق به دنبال آن است تا ضمن شناخت زمینه های تاریخی، فرهنگ و آداب و رسوم این استان، همچنین تعیین جایگاه جاذبه های تاریخی و فرهنگی در توسعه گردشگری منطقه و نیز شناسایی و بیان مشکلات و موانع موجود، در ارتباط با بهره گیری از این جاذبه ها، راهکارهای لازم را برای بهره برداری و بهبود توسعه گردشگری این استان ارائه نماید. روش این پژوهش، کتابخانه ای و مطالعه اسناد و مدارک است. به علاوه، به منظور شناخت وضعیت و امکانات موجود در زمینه گردشگری، به خصوص در زمینه تاریخی و فرهنگی، به تکمیل پرسشنامه میدانی از گردشگران پرداخته شده است. نتایج اولیه یافته نشان می دهد که درصد بسیار بالایی از گردشگران به علت عدم آشنایی با جاذبه های تاریخی و فرهنگی استان مازندران، اغلب اقامتی چند ساعته در این استانرادارند. کمبود امکانات اقامتی، عدم اطلاع رسانی و فقدان تفکر منسجم در تنظیم ساختار گردشگری این استان (طبیعت گردی، گردشگری فرهنگی و فقدان زیرساخت های لازم) از مشکلات گردشگری فرهنگی منطقه به شمار می آید.
    کلیدواژگان: گردشگری، تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، مازندران
  • سمیه افشار *، مریم افشار صفحات 67-79
    امروزه به دلیل اثرات چشمگیری که فعالیت های گردشگری در اقتصاد مناطق پذیرنده ی گردشگری برجای میگذارد توجه فراوانی به این زمینه از فعالیت معطوف گردیده است. پیچیدگی و تراکم موجود در زندگی های شهری، عده زیادی از مردم را متوجه طبیعت روستاها نموده و در این میان روستاهایی که دارای توان های با ارزش تری باشند، بیشتر مورد توجه قرار میگیرند. در این راستا هدف اصلی این مقاله بررسی نقاط مثبت و منفی گردشگری در روستاهای هدف گردشگری استان مازندان با استفاده از مدل SWOT می باشد.روستاهای هدف گردشگری استان مازندران که بر اساس الویت های خاص انتخاب شده اند، دارای جاذبه ها و توانمندی های قابل توجهی می باشند که می توانند در جذب گردشگران نقش بسیار داشته باشند.این روستاها بخاطر موقعیت جغرافیایی ویژه دارای جاذبه های منحصر بفرد دریا ، جنگل و کوه در کنار یکدیگر از قابلیت ها ، توانها و پتانسیل های گردشگری بالایی در سطوح منطقه ای ، ملی و بین المللی برخوردار ند. روش تحقیق در این تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی با تاکید بر پیمایش میدانی و تهیه و تکمیل پرسشنامه توسط مدیران و متخصصین محلی واقع در پانزده روستای هدف می باشد.پس از بررسی داده ها و اطلاعات جمع اوری شده، مجموعه یافته ها با استفاده از ابزار SWOT طبقه بندی شد. و با استفاده از ماتریس های (internal factor evaluation)ife و efe(external factor evaluation) به هریک از داده ها وزنی بین صفر و یک(بی اهمیت) تا یک (بسیار مهم)اختصاص داده شده،سپس جمع امتیازات محاسبه گردید. و در پایان جهت توسعه گردشگری روستاهای مورد مطاالعه استراتژی مورد نظر تدوین شد. یافته ها بیانگر آن است که استراتژی مورد نیاز برای توسعه ی گردشگری با تاکید بر مباحث آینده نگری استراتژی تهاجمی می باشند. مقاله حاضر از پایان نامه کارشناسی ارشد تحت عنوان«سطح بندی روستاهای هدف گردشگری استان مازندران» استخراج شده است.
    کلیدواژگان: گردشگری روستایی، توسعه گردشگری، روستاهای هدف، مدل SWOT
  • احمد نوحه گر، مصطفی دهقان * صفحات 81-96
    در دهه های اخیر رشد و گسترش سریع شهرنشینی و استفاده از وسایل حمل و نقل، سبب افزایش چشمگیر بازدید از مناطق طبیعی شده است. جزیره قشم یکی از مناطق زیبا و دیدنی ایران محسوب می شود که علی رغم بازدید گسترده گردشگران،فاقد هرگونه تسهیلات مناسب مورد نیاز گردشگران است. از آنجا که تسهیلات مورد نیاز گردشگران نیازمند استقرار در مکانی است که بیشترین کارایی را داشته باشد، بنابراین، در این پژوهش سعی بر آن است تا بهترین مکان ایجاد دهکده گردشگری درجزیره قشم مشخص گردد .در این رابطه ابتدا 12 معیارتاثیر گذار در مکانیابی، جهت ایجاد دهکده گردشگری که شامل شیب، جهت شیب، ارتفاع، خاک، زمین شناسی،مخاطرات زمین ساخت، سکونتگاه های انسانی، تاسیسات خدماتی، راه های ارتباطی، مناطق چهارگانه زیست محیطی ، چشم اندازهای طبیعی، جاذبه های تاریخی و فرهنگی تعیین شد و از طریق فرایند تحلیل شبکه ای که یکی از جدیدترین روش های تصمیم گیری در این حوزه به حساب می آیدارتباط بین معیارها و میزان اهمیت آن ها در مکانیابی مشخص شد. سپس در GIS برای هر معیار نقشه مورد نظر تهیه و با ترکیب نقشه ها، نقشه نهایی مکان های بهینه جهت ایجاد دهکده گردشگری مشخص شد. نتایج حاکی از آن است که مناسبترین مناطق جهت ساخت دهکده گردشگری در جزیره قشم در قسمت شمالی و جنوب جزیره قشم در کنار چشم انداز ساحلی و جنگل های حرا می باشدکه علاوه بر داشتن قابلیت به منظور ساختن تاسیسات و تجهیزات رفاهی و گردشگری، می تواند در زمینه توسعه جاذبه های طبیعت گردی، ورزشی وتفریحی مکمل نیز کارآمد باشند.
    کلیدواژگان: دهکده گردشگری، فرایند تحلیل شبکه ای، سیستم اطلاعات جغرافیایی، جزیره قشم
  • مریم رنجبر *، علیرضا استعلاجی صفحات 97-112
    بی تردید گردشگری در عصر حاضر به عنوان سودآورترین منبع رشد و توسعه اقتصادی هر کشور محسوب می گردد و در این راستا بررسی این صنعت از لحاظ اقتصادی یک دید کلی از توانمندی های مقصد موردنظر را ارئه می دهد که در توسعه وتکامل مقصد گردشگری بسیار حائز اهمیت خواهد بود. امروزه گردشگری روستایی نقش مهمی در توسعه ی اجتماعی- اقتصادی روستاها دارد و می تواند در استقلال اقتصادی، توانمند کردن زنان روستا و خلق فرصتهای شغلی جدید نقش مهمی ایفا کند. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی قابلیت ها، موانع و راهکارهای توسعه ی کارآفرینی زنان روستایی و تاثیر گردشگری در توانمندسازی و افزایش درآمد آنان در محدوده مورد مطالعه می باشد. این تحقیق از جمله پژوهش های توصیفی تحلیلی می باشد که به شیوه پیمایشی با استفاده از پرسشنامه و نظرسنجی انجام شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر اساستید و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ تایید شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آماره های تحلیلی در نرم افزار Spss تجزیه و تحلیل شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که با وجود موانع کارآفرینی، زمینه های بالقوه و قابل توجهی مانند جاذبه های طبیعی، تاریخی و قابلیت های انسانی برای توسعه کارآفرینی وجود دارد.
    مقاله حاضر برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد موسسه آموزش عال قشم با عنوان نقش گردشگری در توسعه کارآفرینی زنان روستای برکه خلف و شیب دراز می باشد.
    کلیدواژگان: توسعه اقتصادی، اجتماعی، گردشگری روستایی، کارآفرینی، توانمندسازی
  • حسین مجتبی زاده خانقاهی، پریسا پارسایی رئوف * صفحات 127-139
    گردشگری پایدار ریشه در توسعه پایدار دارد و با توجه به این که توسعه پایدار رشد و پیشرفتی همه جانبه در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی محسوب می شود و به دلیل نقشی که گردشگری می تواند در این زمینه ها، به خصوص در کشورهای درحال توسعه ایفا نماید، ضرورت توجه به گردشگری پایدار حائز اهمیت است. ظهور اندیشه توسعه پایدار با تاکید بیشتر بر افزایش نقش جامعه محلی و نگرش پایین به بالا در برنامه ریزی و مدیریت، حرکت به سمت توسعه گردشگری پایدار را تسهیل کرد.
    در این پژوهش به تاثیر توسعه گردشگری در توانمندسازی جوامع محلی که باعث توسعه پایدار می گردد اشاره شده است از این جهت ژئوسایت های ژئوپارک جزیره قشم را به عنوان نمونه مطالعاتی انتخاب نموده ایم. این تحقیق از جمله پژوهش های توصیفی تحلیلی می باشد که به شیوه پیمایشی با مشاهده و مطالعه میدانی و مصاحبه واستفاده از پرسشنامه و نظر سنجی انجام شده است روایی پرسشنامه با استفاده از نظر اساتید و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ تایید شد. جهت تعیین حجم نمونه، از جدول کرجسی – مورگان استفاده شد و تعداد نمونه 80 نفر بدست آمد.اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آماره های تحلیلی در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته های تحقیق نشان میدهد که ارتباط معناداری میان توانمندی جوامع محلی و توسعه پایدار وجود دارد. از طریق یافته های این پژوهش، پیشنهاد به توسعه برنامه های تبلیغاتی و انگیزشی جهت افزایش حس غرور و حس تعلق به جامعه در بین ساکنان و همچنین به آموزش گردشگری از طریق نشست ها و جلسه های مختلف با مردم منطقه می شود.این مقاله برگرفته از پایان نامه با عنوان بررسی نقش جوامع محلی در توسعه پایدار با توجه به قابلیت های ژئوپارک قشم در تابستان 95 می باشد.
    کلیدواژگان: توانمندسازی، جامعه محلی، توسعه پایدار، ژئوپارک، گردشگری پایدار
  • شوکت مقیمی، فرهاد حمزه، فرزانه زاهدی درخانه * صفحات 113-126
    خلیج فارس یکی از حساسترین نقاط جهان در محاسبات ژئواستراتژیک و نگرشهایی ژئوپلیتیک به حساب می آید. هرمز در گذشته از رونق فراوانی برخوردار بوده ولی امروزه از اهمیت آن کاسته شده است.در این پژوهش سعی بر آن است که با شناخت بیشتراین جزیره مهم توانهای گردشگری این جزیره مورد بررسی قرار گیرد، مشکلات این جزیره شناسایی شود و نیز در جهت بهبود و توسعه صنعت گردشگری در این محدوده راهکارهایی ارائه شود. از این رو، در تحقیق حاضر جزیره هرمز واقع در خلیج فارس مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی جهت توسعه گردشگری با بهره گیری از مطالعات میدانی و داده های حاصل از مصاحبه و تکنیک SWOT با شناخت کامل از وضع موجود منطقه مورد مطالعه در راستای تحقق اهداف فوق الذکر دست یافت. که بهترین و موثرترین راهبرد و استراتژی برای توسعه گردشگری در جزیره هرمز استراتژی اقتضایی یا تنوعی تعیین گردید، که راهبرد اصلی ما در جهت فعالسازی جزایر خلیج فارس توسعه گردشگری ساحلی ورزشی و گردشگری ژئوتوریسم که همه زیرشاخه های گردشگری طبیعی یا اکوتوریسم می باشند و ایجاد فضاهای گردشگری به همراه ارائه خدمات مناسب برای فعالیتهای ذکر شده به همراه برگزاری جشنواره ها، فستیوالها و احداث دانشگاه بین المللی زمین شناسی پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: فعالسازی، توسعه گردشگری، جزیره، هرمز، مدل SWOT
|
  • Gholam Reza Noori, Nahid Ehsan Zadeh * Pages 7-22
    Today, tourism referred to as one of the variable and largest industry of the world and its fact growth followed by social, economical and environmental changes. Due to this reason, changed to one of important studies arena between researchers. Statistic shown that low share of Iran from global tourism income is in spite of its high attractions. Proofs shown that our tourism can not find its valuable share of market up to now and it is not due to its non natural attraction or ancient works even its climate conditions, but it is product of present management view point. Kish Island with its special geographical specifications in regional and global tourism development among all Iranian island in the Persian Gulf is the only area that all the time taken under special attention but at present time Dubai is the largest middle east economic and important tourism center and Kish island also search for its position in tourism industry. The present article type is descriptive-analytical basis and for collection of data, documents and librarian studies were taken. The goal of research is comparative comparison between Kish and Dubai destinations from view point of Tourism industry position and analysis of weak and strong points. Results shows that Kish island in comparison with Dubai can not fin its place due to different factors that its most important is lack of comprehensive management plan for advancement of special goals even with its plenty of attractions.
    Keywords: Tourism, Natural attractions, Kish, Dubai
  • Hossen Hatami Najhad *, Taghe Karimian, Mehdi Hajilo, Majid Rahmani Seryasat Pages 23-35
    Tourism activities, as well as extensive global service activity, an important source of economic growth (employment, foreign currency income, reduce poverty, etc.) and increase exchange and social interaction, ecotourism is one of the important branch of nature tourism, With the aim of rational manner with the least negative impact on the nature and culture of the region, it will have the most benefit for them. Ecotourism as a means for achieving the goals of sustainable development Because Have provided approaches to address current problems and offers. As regards Iran is one of the most attractive countries in the world in terms of climatic variability and ancient civilizations so Perch ranked as the world's top countries, Unfortunately in terms of attracting revenue and income from ecotourism, it is not a proper place. This study aimed to assess the capabilities of the Qeshm island, with emphasis on the challenges facing ecotourism development has been done on the island. In this study the way of research library and the survey was conducted, using of descriptive – analytical methods, The questionnaire method was used to answer research questions.This method is based on Cochran formula 321 questionnaires were distributed, and using spss software to analyze the results so The results showed between the development Indicators of social infrastructure, economic, cultural and tourist attraction in the region, there are Significant relationship in islands, This means that the promote mentioned Indicators in tourism have a Significant impact on the Attracting tourists in region and economic development, at the end of proposed guidelines for ecotourism development case study.
    Keywords: Assessment Capabilities, Ecotourism, Qeshm Island
  • Javad Rahimi Moghadam, Hamed Ghasempour *, Hamed Noorinejad Pages 37-49
    In Last years many programs started for making use of tourism capacities with purpose of making opportunity in this industry in our country. Among them, we can point to the recognition of target rural tourism and development of necessary substructures at different levels By investment department of Cultural Heritage, Handicraft and Tourism Organization A number of 7 villages of totally 627 villages in Ilam province having more potential in the case of tourism in comparison with others, have been selected by this organization as target rural tourism. Non – introduction of Bishe deraz in Dehloran, despite its high potential made the researcher to belive, That with targeted programming and presenting furtherance strategies, we can profit the capacity of this areas for turn to the target rural tourism. The present research is based on the analysis-descriptive method and it has an applied nature, and it tries to present the definite strategies and programs for access to an appropriate outlook and ideals status by analyzing environmental opportunities and threats as well as inner strength and weakness. to do this, in addition to analysis of the present status of the village, the appropriate space has been shown. also, the considered model of tourism development for Bishe Deraz village to be changed into an target rural tourism will be presented. expanding the inner market (Ilam trottering), the optimum and effective use of human resourses and informing the local people and capitalists about tourism economic profits are of the suggested programs for attaining the considered aims.
    Keywords: tourism, Target rural tourism, Bishe Deraz of Dehloran, outlook, model for development
  • Mohammad Reza Zand Moghddam *, Sepideh Habibi Pages 51-65
    Nowadays, all tourism attention because it provide away to familiarize all nations with other cultures, races, regions, tribes, languages & behaviors &also it is as a source of income &currency. One of the aspects of tourism development is cultural attractions. cultural attractions of each region forms it’s cultural tourism. The most aspects of cultural tourism are historical places, museums, architecture, culture & special customs of each region such as local music, food, clothes & handicrafts. In addition to many ecotourism attractions mazandaran region, it also has cultural attractions that is because of it’s rich history & culture. in addition to ecotourism, the existence of too many mousoleam, historical constructions & equares alongside it’s culture custom & special ceremonies of this region, makes an cultural tourism. This research follows the recognition of historical aspects & cultures & customs of mazandaran region& also ties to indicate the place of historical & cultural attractions in developing this region’s tourism & identifies & finds solutions &obstacles of usage of this attractions & recommends essential ways of revenue operation &recovery of tourism development in this region. The research was done as a library research on the book of records & documents. More ever, in order to recognize present situations & problems in tourism, specially historical & cultural one, question were completed by tourism. conclusions show that most of tourist spend just some hours in mazandaran region, because they don’t know enough about historical & cultural attractions shortage of habitation, less of informing&... .in regulation of tourism structure of mazandaran (ecotourism ,cultural tourism & loss of essential infrastructures)are among some of cultural tourist problems.
    Keywords: tourist, history, Culture, custom.mazandaran
  • Ahmad Nohegar, Mostafa Dehghan * Pages 81-96
    In recent decades, rapid urbanization and the growth of transportation, visiting natural areas has increased. Iran is considered one of the most beautiful areas of the island  that despite extensive visit of tourists, lacking proper facilities needed by tourists. Since the establishment of the necessary facilities for tourists who need a place that has the highest efficiency, therefore, in this study, it is the best place island tourism village QESHM must be select. In the first, 12Myartasyr transition location for village tourism, including slope, aspect, elevation, soil, land geology, hazards, earth building, human settlements, service utilities, way communication, the four areas of environmental eyes, normal size, historical and cultural attractions, which was determined by analytic network process decision-making in this area is one of the newest methods Ydartbat account the criteria and the importance of the location was marked. The GIS maps were prepared for each criterion combining maps, maps of the optimal location for village tourism was marked. Results indicate that the most appropriate areas for building tourist villages in the northern part of the island and the south coast of the island near the eye mangrove forests will be . In addition to having the ability to make a living and recreational facilities and equipment, a development nature attractions, recreational sports supplements are also effective.
    Keywords: Village Tourism, Network analysis process, GIS, Island Qeshm
  • Maryam Ranjbar *, Alireza Estelaji Pages 97-112
    Certainly, tourism in the modern era as a profitable source of economic growth and development of any country is the investigation of the industry and economically an overview of the capabilities desired destination offers And development will be very important in the development of tourist destination The most important resource of any country is its human resource development and the role of women in the tourism industry. Nowadays, rural tourism an important role in socio-economic development of villages And can be economic independence, empower women and create new job opportunities village play an important role. The aim of this study is to identify the strengths, challenges, and strategies for the development of tourism in the empowerment of rural women entrepreneurship and influence and increase their income in the study area .This cross-sectional study, including research, whose survey method using questionnaires and surveys have been conducted. Asastyd validity and reliability using the Cronbach's alpha was calculated. Information collected by means of statistics analysis software Spss were analyzed. The findings show that there are obstacles to entrepreneurship, and considerable potential areas such as natural attractions, historical and human capabilities for development of entrepreneurship there.
    This current research master's thesis Qeshm Institute of Higher Education as the role of tourism in the development of women's entrepreneurship and long slope behind the village pond is.
    Keywords: Socio, economic development, Rural Tourism, Entrepreneurship, empowerment
  • Shaukat Moghimi, Farhad Hamzeh, Farzaneh Zahedi Khaneh* Pages 113-126
    Persian Gulf is one of the most critical parts of the world in the geo-strategic calculation, and geo-political attitudes.Hormuz had great boom in the past, but nowadays it is of less importance.This paper is based on the recognition of the donation powers of the island for exploring the tourism power.This paper will identify problems and solutions to improve and develop the tourism industry in this area.Hence, the present study examined the island of Hormuz in the Persian Gulf and Strategies for tourism development with Interview data from field studies and SWOT technique for an understanding of the current situation in the region in order to achieve the above objectives. The most effective strategy for tourism development was determined economic or various strategy in Hormoz island , the main approach for attracting turists in Hormoz Island are sport and Coastal tourism development, Geotourism that all of them are branches of ecotourism and creating truism spaces with good services , and providing services for the activities listed, Along with festivals and fairs and building international geography university are recommended.