فهرست مطالب

نشریه مطالعات کمی در مدیریت
سال ششم شماره 1 (پیاپی 20، بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/02/30
  • تعداد عناوین: 10
|
  • ابوالفضل تاجزاده نمین ، ندا علی بابا صفحات 5-24
    بازرگانی بین المللی از دیرباز در توسعه اقتصادی نقش برجسته ای داشته است، ولی در این اواخر بر اثر رشد تجارت و سرمایهگذاری بین المللی، اهمیت بیشتر یافته است. می توان گفت که تنها طریق کسب درآمد ارزی بالا، صادرات است و در این راه باید بر بخش هایی از اقتصاد تکیه شود، که کشوراز مزیت نسبی در تولید و صدور آن برخوردار باشد. کشور ایران و افغانستان کیلومترها مرز مشترک با یکدیگر دارند. این دو کشور از دیرباز اشتراکات فرهنگی و تاریخی و مذهبی گسترده و عمیقی دارند، تا جایی که بسیاری از مردمان افغانستان عادت مصرف ایرانی پیدا کرده اند. از جمله کالاهای ایرانی که صادرات قابل ملاحظه ای به کشور افغانستان دارد محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و محصولات شوینده و بهداشتی است. با عنایت به مطالب ارائه شده،در این پژوهش به بررسی عوامل موثر بر صادرات پودر رختشویی ایرانی از دیدگاه عاملین توزیع کننده به کشور افغانستان پرداخته می شود. مطالعه حاضر به بررسی چهار متغیر کیفیت، کاهش هزینه،مدیریت مناسب و آمیزه بازاریابی میپردازد. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری آنمدیران و کارشناسان ارشد توزیع کننده پودر رختشویی ایرانی به کشور افغانستان است که تعداد آن ها 143 نفر است. برای تعیین تعداد نمونه از این جامعه محدود از فرمول کوکران استفاده می شود که 104 نفر است. روش نمونه گیری به صورت در دسترس است که به تعداد جامعه آماری پرسشنامه توزیع و داده ها جمع آوری شد. فنون آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده هاعبارتند از: نرم افزار لیزرل و نرم افزار SPSS. در پایان چنین نتیجه می شود که دو عامل بازاریابی و کیفیت بیشترین تاثیر را بر صادرات داشته و کمترین تاثیر برای عامل هزینه است. در نهایت، پیشنهاداتی برای عوامل موثر بر صادرات پودر رختشویی ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: بازرگانی بین المللی، بازاریابی، صادرات، بازارهای جهانی، سرمایه گذاری خارجی
  • اکبر کمیجانی ، اسدالله فرزین وش ، احمد نقیلو صفحات 25-54
    یکی از پیآمدهای مهم نوسان قیمت دارایی های مالی که در دهه های اخیر تشخیص و کنترل آن به موضوع بسیار مهم در عرصه سیاست های پولی ومالی تبدیل شده است، انحراف در سرمایه گذاری و تولید ملی، عدم تخصیص بهینه منابع وعوامل تولید، تغییر رفتار مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، تشدید نقل و انتقال وجوه سرمایه در بازار دارایی های مالی،تغییر الگوی توزیع درآمدوعدم توازن منابع و مصارف نظام بانکی است. به جهت اهمیت این مساله در این پژوهش تاثیر سیاست های پولی و مالی بر روی قیمت دارایی های مالی درایران مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این مطالعه با استفاده روش خود رگرسیو با وقفه های توزیعی 1 (ARDL) برای دوره زمانی 1369-1389 (فصلی) و محاسبه  کشش های کوتاه مدت و بلندمدت و الگوهای خود تصحیح قیمت دارایی های مای ECM2 ها نشان  می دهدکه عوامل تاثیر گذار بر قیمت دارایی های مالی شامل تولید ناخالص داخلی، نرخ سود موزون شده حقیقی یانکی ، شاخص قیمت مصرف کنندگان، مخارج دولتی وحجم حقیقی پول بوده، و تفاوت کشش های کوتاه مدت و بلند مدت از وجود اثر بلند مدت بر روی قیمت دارایی ها ی مالی حکایت دارد. در مقایسه ی بین اثرات سیاست پولی ومالی بر روی نرخ ارز، کشش بلندمدت سیاست پولی نسبت به کشش سیاست مالی بزرگتر است. همینطور نتایج با مقایسه ضرایب متغیرها نشان می دهد که تاثیرسیاست پولی برروی نرخ ارز نسبت به سیاست مالی درکوتاه مدت و بلند مدت تاثیر گذارتر است. درمورد قیمت طلا و شاخص قیمت مسکن برعکس نرخ ارز، اثر بلند مدت سیاست مالی نسبت به سیاست پولی بیشتر است. همچنین موثرترین متغیر تاثیر گذار بر قیمت دارایی های مالی تورم وکم اثرترین متغیر نرخ سود موزون شده بانکی است. لذا اگر هدف کنترل قیمت دارایی ها برای جلوگیری ازحباب به منظورعدم کاهش سرمایه گذاری باشد، با توجه به نتایج این تحقیق، با تغییر نرخ سود بانکی ممکن نیست و راه حل کوتاه مدتی وجود ندارد و موثرترین روش تثبیت قیمت دارایی های مالی،کنترل تورم از طریق کنترل حجم نقدینگی و انضباط مالی است.
    کلیدواژگان: سیاست های پولی و مالی، قیمت دارایی های مالی، الگوی تصحیح خطا، روش خود رگرسیو با وقفه های توزیعی
  • جمشید صالحی صدقیانی ، نغمه غفوری بجستانی ، مهرداد نظری اصلی صفحات 55-76
    سازمان های موفق، کارمندانی دارند که فراتر از مسئولیتهای رسمی شغل عمل می نمایند و آزادانه وقت و انرژی خود را برای موفقیت در مشاغل منصوب شده صرف می نمایند. سازمانها نمی توانند بدون اعضایی که به عنوان یک شهروند سازمانی خوب که از طریق مشارکت در مجموعه رفتارهای مثبت عمل می کنند، رشد و بقا داشته باشند. این رفتارهای شهروندی سازمانی به دلیل اهمیتی که دارند درک ماهیت و پیش بینی کننده های آن برای مدت های مدیدی است که بالاترین اولویت را برای محققان سازمانی داشته است. از سویی دیگر هوش هیجانی اخیرا توجه اکثر دانشمندان را جلب کرده و مفهوم جدیدی است که با موفقیت های سازمانی و کارکنان در ارتباط است. بنابراین هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی با رفتار شهروندی سازمانی می باشد. قلمرو مکانی تحقیق شرکت شیمافیلم است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین هوش هیجانی و تمامی ابعاد رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنادار وجود دارد.
    کلیدواژگان: رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی، ابعاد رفتار شهروندی سازمانی
  • امیر پور معصوم ، مسعود قهرمانی * صفحات 77-102
    پژوهش حاضر در راستایتحقق اهداف بند 19 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی (1392) ، تبصره ی 2-25  سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه در چارچوب سند چشم انداز بیست ساله (1387) ، و ماده ی 4 سیاست های کلی نظام در بخش مالی (1383) می باشد، که با هدف کاربردی و از نوع توصیفی همبستگی است. روش گردآوری داده ها بصورت کتابخانه ای و میدانی است. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه نظارت بانکی جمع آوری شد. جامعه آماری تحقیق،تعداد 64 صرافی استان آذربایجان غربی است که با استفاده از روش کل شماری، پرسشنامه ها بین آنها توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمون t تک نمونهای حاکی از آن است که نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر ساماندهی بازار غیر متشکل پولی (صرافی ها)  تاثیر مثبت و معنی داری دارد. همچنین، نتایج حاصل از آزمون فریدمن،موید آن است که بین ابعاد نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موثر بر ساماندهی بازار غیر متشکل پولی (صرافی ها) از دیدگاه کارکنان صرافی های استان آذربایجان غربی، تفاوت معنی داری وجود دارد.
    کلیدواژگان: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست های کلی برنامه ی پنجم توسعه، سیاست های کلی نظام در بخش مالی، نظارت بانک مرکزی، صرافی، بازار غیر متشکل پولی
  • یدالله رجایی*، علی محمدی ، عباس رستملو صفحات 103-114
    هدف نظام مدیریت هزینه، کمک به حداکثر رساندن سود و ارزش شرکت در حال و آینده است. آگاهی از چگونگی رفتار هزینه ها نسبت به تغییرات سطح فعالیت و یا سطح فروش از اطلاعات مهم برای تصمیم گیری مدیران می باشد. مطابق فرضیه تصمیمات سنجیده، چسبندگی هزینه ها نتیجه تصمیمات سنجیده مدیران است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر اهداف سود و انگیزه های مدیریتی بر چسبندگی هزینه ها در 206 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1384-1391 می باشد. بدین منظور دو فرضیه طراحی و آزمون شدند. یافته های پژوهش نشان میدهند تعدیل منابع به منظور دستیابی آگاهانه به اهداف سود باعث کاهش شدت چسبندگی هزینه ها نمی شوند؛ همچنین مدیران (با وجود انگیزه برای دستیابی به اهداف سود در مقایسه با عدم وجود چنین انگیزه ای) به ازای کاهش مشخصی در فروش،هزینه ها را با شدت بیشتری، بگونه ای متهورانه تقلیل می دهند.
    کلیدواژگان: سود، انگیزه های مدیریتی، مدیریت سود، چسبندگی هزینه ها، تصمیمات سنجیده
  • رضا پیرایش*، نقی کمالی ، محمد قادر مطلبی صفحات 129-144
    زمینه
    اهمیت روز افزون کارآفرینی در تمامی جوامع توجه به کارآفرینی و ترویج آن توسط مراکز علمی و دانشگاهی به منظور ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری حائز اهمیت فراوانی است. نظر به مشکلات موجود در زمینه رشد بیکاری ضرورت توجه به کارآفرینی و ایجاد فرهنگ کارآفرینی از موضوعات مهم مبتلابه کشور می باشد.
    هدف
    هدف شناسایی عوامل موثر بر این پژوهش ارائه مدلی برای توسعه کارآفرینی در مراکز دانشگاهی می باشد. اهداف فرعی پژوهش حاضر به صورت زیر می باشد: 1-شناسایی عوامل موثر بر کارآفرینی در دانشگاه ها با تمرکز بر پرورش رفتارهای کارآفرینانه در بین اقشار مختلف دانشجویان 2 تعیین عوامل موثر بر رشد خلاقیت در بین دانشجویان 3-شناسایی سرمایه فکری لازم آفرینی دانشگاهی
    روش
    در این پژوهش برای ارائه مدل اطلاعات لازم از طریق پرسش نامه محقق ساخته که روایی آن به طریق علمی بررسی و پایایی آن معادل 78/0 محاسبه گردید. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران معادل 190 نفر برآورد گردید و در میان اساتید دانشگاه های استان زنجان توزیع و اطلاعات مربوطه از طریق همبستگی متغیرها مورد آزمون قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های تحقیق نشان می دهد که کارآفرینان اعم از فردی، سازمانی و دانشگاهی در استفاده از تلفیق ایده ها در جهت نوآوری، گردآوری دانش، ارزیابی ایده ها، بهره گیری از استراتژی انتقال تکنولوژی و استفاده از سرمایه فکری نهایت استفاده را می کنند.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش ضروری است نتایج تحقیقات دانشگاهی به بازار معرفی و تحقیقات دانشگاهی بر اساس نیازهای جامعه و در راستای کارآفرینی دانشگاهی انجام پذیرد. در نتیجه توسعه خلاقیت و کارآفرینی دانشگاهی سبب ایجاد اشتغال و رفع نیازهای جامعه می گردد.
    کلیدواژگان: خلاقیت، کارآفرینی، کارآفرینی دانشگاهی، فن بازار
  • سلیمان ایرانزاد *، نسیم جابری خسروشاهی صفحات 145-164
    بطور کلی مدیران، کارکنان مستعد برای احراز پستهای بالاتر را از طریق ارزیابی شخصیت آنان شناسائی کرده و برای سایر کارکنان نیز برنامه های مناسبی را در جهت برآورده کردن نیازهای شغلی- شان تدارک میبینند. کارکنان سازمانها می توانند ویژگی های شخصیتی خود را در برنامهریزی مسیر شغلی لحاظ کرده و با انتخاب اهداف شغلی واقع بینانهتر و متناسب با شخصیت خود، رضایت شغلی، امنیت شغلی و رشد شخصی بیشتری را بدست آورند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ویژگی  های شخصیتی کارکنان بر پیشرفت شغلی آنان در اداره کل گمرک تبریز انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان گمرک تبریز به تعداد 110 نفر بوده و نمونه انتخابی بر اساس روش کوکران 86 نفر بدست آمده است. داده های این تحقیق به وسیله پرسشنامه شخصیت NEO-FFI و پرسشنامه پیشرفت شغلی کوئین دام جمع آوری شده است. با استفاده از نرم افزار SPSS برای آزمون نرمال بودن داده ها از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف و برای آزمون پنج فرضیه اساسی پژوهش نیز از آنالیز رگرسیون استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که ویژگی برونگرایی، موافق بودن و با وجدان بودن شخصیت دارای تاثیر مثبت و بیثباتی هیجانی (داشتن هیجانات منفی) دارای تاثیر منفی بر پیشرفت شغلی میباشد و تجربهپذیری نیز تاثیری بر پیشرفت شغلی ندارد.
    کلیدواژگان: ویژگی های شخصیتی کارکنان، پیشرفت شغلی، مسیر شغلی، بی ثباتی هیجانی، برونگرایی، تجربه پذیری
  • دکترحسین جباری ، دکترزهرا لشکری ، محمد محمدی صفحات 165-193
    هنگامی که ارزش بازار سهام یک شرکت به طور نادرست ارزشیابی گردد، این ارزشیابی های نارست، ممکن است رفتار های مدیریتی و اقدامات شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین، تحقیق حاضر برای فراهم آوردن شواهدی در ارتباط با نقش ارزشیابی های نادرست سهام بر دستکاری های سود صورت پذیرفته است. برای آزمون فرضیه های تحقیق، از داده های تاریخی سال های 1391- 1387 مربوط به 57 شرکت پذیرفته شده در بورس وراق بهادار تهران و از تحلیل رگرسیون، استفاده گردیده است. نتایج تحقیق، نشان میدهد که ارزشیابی های رو به بالای سهام، مدیریت سودهای افزایشی بعدی (تغییرات تعهدات بالاتر) و ارزشیابی های رو به پایین سهام، مدیریت سودهای کاهشی بعدی (تغییرات تعهدات کمتر) را در پی دارد.
    کلیدواژگان: ارزشیابی نادرست سهام، بیش ارزشیابی سهام، کم ارزشیابی سهام، کل تعهدات، مدیریت سود، مدیریت سود افزایشی، مدیریت سود کاهشی
  • محمد خلیل زاده *، اکرم مرادی طادی صفحات 194-201
    با رشد بانکهای خصوصی و موسسات مالی و اعتباری، رقابت در میان آنها به منظور ارایه خدمات بهتر افزایش یافته است. یکی از روش هایی که به بانکها در جهت شناسایی جایگاه رقابتی و کیفیت عملکرد خویش کمک می کند، سنجش عملکردشان از ابعاد گوناگون و رتبه بندی آنها است. با توجه به اهمیت موضوع، تدوین یک الگوی جامع و کامل برای ارزیابی عملکرد بانکها ضروری به نظر می رسد. هدف این مطالعه ارایه یک مدل تصمیم گیری چند معیاره به روش ویکور برای ارزیابی عملکرد بانکها می باشد. در این مقاله معیارهای موثر در دو سطح مالی و غیر مالی انتخاب و با مطالعات کتابخانه ای و استفاده از نظر خبرگان بررسی می شوند. در این تحقیق به عنوان مطالعه موردی سه بانک خصوصی و نیمه خصوصی و دولتی را انتخاب نمودیم. سپس تعدادی پرسشنامه در اختیار مدیران این بانک ها قرار دادیم و درانتها آنها را رتبه بندی کردیم.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، روش ویکور، بانک
  • راحله علمی *، جعفر بیک زاد صفحات 208-224
    هدف کلی تحقیق حاضر طراحی و تبیین الگوی مدیریت شایعه سازمانی در شبکه بهداشت و درمان شهرستان بستان آباد می باشد جامعه آماری این تحقیق کارکنان شبکه بهداشت و درمان بستان آباد می باشد که تعداد آنها 381 نفر است. حجم نمونه آماری بر اساس رابطه کوکران 192 نفر برآورد و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسشنامه؛ پرسشنامه محقق ساخته شایعه در سازمان و پرسشنامه عوامل موثر بر مدیریت شایعه با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی است که پس از سنجش روایی و پایایی و اطمینان از آن در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. . بدین ترتیب که برای طبقه بندی، تلخیص و تفسیر سوالات پرسشنامه از روش آماری توصیفی و در سطح استنباطی برای سنجش میزان شایعه سازمانی در بین کارکنان از آزمون t تک گروهی و شناسایی عوامل موثر بر مدیریت شایعه سازمانی به منظور ارائه مدل از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و جهت اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت شایعه سازمانی از آزمون فریدمن با نرم افزار های SPss و Lisrel استفاده شده است.
    کلیدواژگان: شایعه، شایعه سازمانی، مدیریت شایعه، عوامل فردی، عوامل مدیریتی، عوامل عدالت سازمانی، عوامل سازمانی