فهرست مطالب

نشریه مطالعات کمی در مدیریت
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 14، پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/28
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمد رسول حشمتی، علی دریکنده، محمد مهدی، حمید شمس الهی * صفحات 1-18

    در سال های اخیر به طور روز افزونی سرمایه اجتماعی مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است. زیرا سازمان نیز می تواند از طریق ایجاد، تقویت و گسترش این سرمایه های ناملموس اما ارزشمند، اثربخشی و کارایی خود را بهبود بخشند. بنابراین هدف محوری پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی (و ابعاد سه گانه ی آن: ابعاد ساختاری، شناختی و رابطه ای) با سرمایه فکری در کارکنان دانشگاه امام علی (ع) میباشد. داده های مورد نیاز پژوهش بر اساس مدل تحقیق از طریق پرسشنامه ی توزیع شده بین کارکنان این دانشگاه، جمع آور ی و همچنین برای بررسی رابطه ی بین متغیر ها و آزمون فرضیات، از رگرسیون چند متغیره و مدل معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) استفاده شده است. نتایج حاکی از این بوده است که در سطح اطمینان 95 درصد بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با سرمایه فکری رابطهی مثبت و معناداری وجود داشته است و بعد رابطه ای سرمایه اجتماعی کمترین همبستگی را با سرمایه فکری داشته است.

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، سرمایه فکری، کارکنان و سازمان
  • پاکنوش کیانی *، علی اصغر پورعزت صفحات 19-46
    هدف از انجام این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر کاهش فساد مالی در سازمان های دولتی (موسسات پژوهشی تهران) است. پرسش اصلی پژوهش فوق، بر تاثیر یا عدم تاثیر عوامل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اداری ساختاری و رفتاری مدیران، بر میزان فساد مالی متمرکز شده است.
    این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و هدف آن، توسعه دانش کاربردی در زمینه مطالعات سازمانی است. از حیث روش، توصیفی پیمایشی است و باتوجه به نوع فعالیت موسسات پژوهشی مورد نظر (شامل 20 بنیاد، پژوهشگاه، سازمان، مرکز و موسسه) ، جامعه آماری از افراد آشنا به بوروکراسی (اعم از مدیران، استادان صاحب نظر، اعضای هیات علمی و متخصصان و کارشناسان مرتبط با اموراداری، فرهنگی، سیاسی واقتصادی) تشکیل شده است. برای نمونه گیری پژوهش، از روش تصادفی ساده استفاده شده و برآورد اندازه نمونه 317 نفر بوده است.
    به منظور بررسی عوامل موثر بر کاهش فساد مالی در موسسات پژوهشی، از پرسشنامه و برای پاسخگویی به گویه ها، از طیف نقطه ای لیکرت و از آزمون های آماری متعدد شامل: آزمون کولموگروف - اسمیرنوف، آزمون تی در سطح یک جامعه، آزمون دوجمله ای (دواسمی) و آزمون فریدمن، استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهند که همه عوامل مورد بررسی با درجات متفاوت بر کاهش فساد مالی در موسسات پژوهشی موثرند.
    کلیدواژگان: فساد، فساد مالی، اداری و ساختاری، اداره اسوه، رفتار مدیران
  • اعظم سلیمانی، لیلا نوری صفحات 47-65
    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش سیستمهای حسابداری در مراکز آموزش عالی بر روند استخدام فارغ التحصیلان حسابداری است. متغیرهای مستقل آن عبارتند از آموزش سیستمهای حسابداری و میزان زمان آموزش و و متغیر وابسته عبارتست از روند استخدام. نحوه جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه اطلاعات عمومی ،فردی وپرسشنامه ارزیابی متغیرهای مستقل آموزش و زمان آموزش سیستم های حسابداری و روند استخدام فارغ التحصیلان می باشد.
    با توجه به جامعه آماری 440 نفری، برای هر گروه کارشناسی و کارشناسی ارشد حسابداری طبق جدول نمونه گیری مورگان، 140 نفر به عنوان نمونه آماری در هر گروه انتخاب شده اند. روش تحقیق حاضر از نوع هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است و برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون پیرسون استفاده شده است.
    نتایج تحقیق نشان داد که بین آموزش سیستم های حسابداری و زمان آموزش این سیستم ها در مراکز آموزش عالی رابطه معناداری وجود دارد. میانگین آموزش سیستم های حسابداری در بین کارشناسی بیش از کارشناسی ارشد است ولی روند استخدام در میان کارشناسی ارشد بیش از کارشناسی می باشد
    کلیدواژگان: آموزش، سیستم های حسابداری رایانه ای، روند استخدام
  • محمدرضا زمانیان * صفحات 67-88
    هدف از تحقیق حاضر ارائه مدلی مناسب جهت تسهیل فرآیند برگزاری مناقصات در شرکت گاز استان تهران می باشد، به گونه ای که با کاهش زمان انتظار بسته های دریافت کننده خدمت در صف ها و افزایش بکارگیری خدمت دهنده ها، سیستم بهینه و پویا گردد. دراین تحقیق ابتدا مدل واقعی فرآیند، شبیه سازی و مورد کاوی شده است، سپس شش سناریو مختلف جهت اصلاح فرآیند پیشنهاد شده و نتایج حاصل از اجرای آنها با مدل واقعی مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرد. داده های فرآیند مورد مطالعه،مربوط به 238 روزتقویمی می باشد. ومدل های ساخته شده به وسیله نرم افزارشبیه ساز Enterprise Dynamics اجرا گردیده اند. سپس شاخص های متوسط زمان انتظار بسته ها درصف ها و ضریب بکارگیری سیستم برای مقایسه مدل ها اندازه گیری می شوند. و نتایج حاصل شده بر اساس تکنیک تصمیم گیری TOPSIS رتبه بندی گردیده و بهترین سناریوی پیشنهادی که منطبق با اهداف تحقیق می باشد نیز مشخص می شود. در برگیری افق زمانی طولانی تر،منحنی یادگیری،زیر سیستم های موازی و گسترش سیستم برای تحقیقات آتی پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: مناقصات، صف، بکارگیری، شبیه سازی، Dynamics Enterprise، TOPSIS
  • محمود نواریی، فرید عسگری، فاطمه معصومی صفحات 89-100
    بکارگیری فناوری اطلاعات به طور عام و تجارت الکترونیک به طور خاص در صنعت بیمه، تغییرات اساسی را در بخش های مختلف آن ایجاد خواهد کرد. از ابعاد بکارگیری فناوری اطلاعات ، استفاده از اینترنت در فرآیند بازاریابی شرکت های بیمه است. توسعه صنعت بیمه در ایران با وجود ظرفیت ها و قابلیت های گسترده در کشور با موانع بسیاری روبروست که عمده ترین آن نبود زیرساخت های لازم جهت اجرایی نمودن استفاده از تکنولوژی است. تحقیق حاضر را می توان براساس نوع هدف از نوع تحقیقات کاربردی به شمارآورد همچنین این پژوهش را می توان جزء تحقیقات توصیفی نیز به شمارآورد. روش انجام این پژوهش نیز پیمایشی است زیرا از طریق تجزیه و تحلیل پاسخ و پرسش هایی که به دقت تدوین شده اند به نتایج حاصله دست یافته ایم. جامعه آماری این پژوهش را  کلیه کارکنان و نمایندگی های بیمه ایران در استان زنجان شکل می دهد که تعداد آنها 102 نفر می باشد.  هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین استفاده از اینترنت در صنعت بیمه با بازاریابی بیمه عمر می باشد.  که نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده بین اینترنت با بازاریابی بیمه عمر، تسهیل ارتباطات، تسهیل تحقیقات بازاریابی، افزایش فروش بیمه عمر، بهبود چهره تجاری، کاهش هزینه ها و مزیت رقابتی رابطه معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: اینترنت، بازاریابی اینترنتی، بیمه، بیمه عمر
  • زاهد احمدزاده*، علی اسماعیل زاده، رویا دارابی صفحات 101-121
    این پژوهش جزء پژوهش های شبه تجربی و از نوع پس آزمون است و در آن به بررسی فاصله انتظارات بین حسابرسان مستقل و سرمایه گذاران نهادی در ارزیابی بندهای گزارش حسابرسی پرداخته شده است. برای جمع آوری داده ها از روش پیمایشی و از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. روش نمونه گیری در این پژوهش با توجه به ویژگی های جامعه آماری، نمونه گیری تصادفی و روش حذف سیستماتیک می باشد. برای آزمون فرضیه ها از آزمون مقایسه میانگین های دو جامعه (T- Test) و آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) در سطح اطمینان 95 درصد استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیه ها حاکی از آن است حسابرسان و سرمایه گذران نهادی درباره پیام های مندرج در گزارش حسابرسی راجع به موضوعات اعتبار یا کشف تقلب، فرایند حسابرسی و پیام های مندرج در گزارش حسابرسی راجع به معقولانه بودن معیار ارزیابی اطلاعات اختلاف نظر دارند.
    کلیدواژگان: فاصله انتظارات(تصورات)، حسابرس مستقل، سرمایه گذاران نهادی
  • سیدجواد موسوی، عالیه کاظمی * صفحات 122-141
    بانک ها و موسسات مالی و اعتباری نقش مهمی در پیشرفت و توسعه اقتصادی هر کشور ایفا میکنند. در حال حاضر با توجه به تعداد قابل توجه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در کشور و همچنین با توجه به روند خصوصی سازی بانک ها و افزایش رقابت در زمینه بانکداری، ارزیابی عملکرد آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این پژوهش، بانکهای خصوصی فعال در سال های 1388، 1389 و 1390 مورد ارزیابی قرار گرفته و رتبه بندی شده اند. ارزیابی، با بررسی ابعاد مالی و غیرمالی و با استفاده از روش های تصمیم گیری چندشاخصه انجام شده است. نتایج نشان میدهد بانک های پارسیان، پاسارگاد و اقتصاد نوین طی این 3 سال عملکرد بهتری نسبت به سایر رقبای خود داشته اند.
    کلیدواژگان: بانکهای خصوصی، ارزیابی عملکرد، تصمیم گیری چند شاخصه
  • محمد خطیری *، محمد امین زکی زاده، عباس طاهرخانی صفحات 142-153
    عدم وجود اطلاعات علمی مناسب در مورد بهای تمام شده و خدمات ارایه شده به واحدهای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین به مرور زمان کاهش دانشجو و افزایش هزینه ها ، تداوم فعالیت و مدیریت این واحدها را تهدید می کند از طرفی دانشجویان باید بابت تحصیل در این واحدها شهریه پرداخت نمایند که با وجود چنین شرایطی دانشجو ترجیج می دهد در مجموع ه هایی تحصیل نماید که دارای کیفیت ارائه خدمات بالایی باشد بنابراین طراحی و پیاده سازی یک سیستم هزینه یابی مناسب جهت آگاهی از قیمت تمام شده هزینه های فعالیت انجام شده و خدمات ارائه شده و تلاش جهت کاهش هزینه های غیر ضرور و افزایش کیفیت خدمات ضروری و لازم الاجرا برای مدیران این مجموع ه های آموزشی ، امری مهم وضروری به نظر می رسد. پژوهش حاضر با هدف معرفی یک سیستم هزینه یابی مناسب جهت تخصیص منابع حاصل از شهریه دانشجویان و آگاهی از هزینه های واقعی اطلاعات مناسبی را در اختیار مدیران این واحدهای آموزشی قرار می دهد.
    در این مطالعه هزینه های صورت گرفته در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان در سال تحصیلی 89-90 مورد تحلیل قرار گرفته و هزینه تمام شده ارایه واحدهای درسی و آموزش دانشجودر مقطع تحصیلی کارشناسی طی یک سال محاسبه شده است روش مورد استفاده هزینه بر مبنای فعالیت می باشد که در آن پس از تجزیه و تحیلیل فرایند و فعالیت واحدهای اداری و آموزشی دانشکده در سه گروه مرکز فعالیت عمومی، میانی و اصلی طبقه بندی شده و هزینه های صورت گرفته با استفاده از مبناهای مناسب بین واحدهای مختلف و نهایتا بین دانشجویان توزیع شده است. رویکرد تسهیم هزینه های عمومی یکطرفه بوده و محاسبات از طریق نرم افزار اکسل 2007 صورت گرفته است و بابت کنترل دقت و محاسبات از تراز سالیانه دانشگاه آزاد اسلامی استفاده شده است.
    پس از انجام محاسبات نهایی هزینه تمام شده آموزش یک دانشجوی رشته کارشناسی در دانشکده علوم انسانی در مدل اول 6754766 ریال و هزینه تمام شده آموزش در مدل دوم 7835188 ریال در سال تحصیلی 89-90 محاسبه شده است.
    بررسی اطلاعات مالی دانشکده علوم انسانی نشان می دهد در سال های اخیر به علت عدم استقبال رشته های ارائه شده در این دانشکده توسط دانشجویان در موقع انتخاب رشته و ادامه تحصیل با افت تعداد دانشجویان که منبع اصلی درآمدهای دانشگاه و پرداخت هزینه های جاری می باشد ، باعث شده است هزینه های سرمایه گذاری های اولیه از قبیل احداث دانشکده مجزا ، انتخاب اساتید هیات علمی دارای مرتبه علمی بالا جهت تدریس به دانشجویان مربوطه در این مقطع تحصیلی در سال های جاری نسبت به درآمدهای بدست آمده از محل شهریه دانشجویان بیشتر از سنوات گذشته باشد. از محدودیت های پژوهشی می توان به عدم دسترسی به اطلاعات مناسب و دقیق در مورد بعضی از هزینه های که به صورت عمومی از قبیل کتابخانه ، خوابگاه و سلف سریس که برای کلیه دانشجویان مصرف می گردد و برآورد تقریبی استفاده دانشجویان کارشناسی دانشکده علوم انسانی از این محل های هزینه نام برد.
    کلیدواژگان: هزینه یابی بر مبنای فعالیت، هزینه آموزش دانشجو، تحلیل هزینه، مرکز فعالیت
  • محسن مقدم *، نیکزاد منطقی صفحات 154-164
    روش گسترش کیفیت عملکرد یکی از موثرترین ابزارهای طراحی و بهبود کیفیت است که به منظور تامین نیازهای مشتری و افزایش رضایت وی از محصول یا خدمت مورد نظر به کار برده میشود. هدف کلی این تحقیق بکارگیری تکنیک توسعه عملکرد کیفی جهت ارتقا کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان می باشد. اگرچه فرآیند کامل گسترش کیفیت عملکرد دارای چهار فاز است، اما در این مطالعه به فاز خانه کیفیت به عنوان فاز بنیادی فرآیند بسنده شد. در این تحقیق ابتدا، انتظارات و خواسته های بیماران از خدمات بخش اورژانس با استفاده از مصاحبه با بیماران، خبرگان و مطالعات کتابخانه ای تعیین شد. سپس پرسشنامه ای از خواسته ها طراحی و پس از تائید روائی آن به کمک خبرگان بین مراجعین توزیع شد و به کمک آلفای کرونباخ پایائی آن برابر 0/792 محاسبه شد. سپس به رتبه بندی خواسته ها به کمک خبرگان، و وزن دهی آنها بکمک مدل کاردینال پرداختیم. این مدل از رتبه بندی گزینه ها استفاده میکند همچنین جمع آوری اطلاعات در این روش نسبت به دیگر روش ها چون تحلیل آنالیز سلسله مراتبی بسیار راحتتر و دقیقتر انجام می گیرد. در مرحله بعد به کمک تکنیک گروه اسمی الزامات فنی تعیین شدند سپس به تکمیل ماتریس خانه کیفیت با توجه به خواسته ها و الزامات فنی پرداختیم. که مهمترین خواسته های فنی استخدام پرسنل ماهر و ایجاد رشته مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی می باشد.
    کلیدواژگان: گسترش کیفیت عملکرد، کیفیت خدمات درمانی، مدل کاردینال، گروه اسمی
  • پیمان نوری بروجردی *، داود سوری، محمدعلی اشرف گنجویی صفحات 166-185
    حسابداری ذاتا نسبت به دستکاری آسیب پذیر بوده، به تبع سود دستکاری شده عملکرد مدیریت را به شکل منصفانه ارایه نمی نماید، و این تحقیق در پی آزمون رابطه بین ریسک های سهام و تغییرات درآمد با یکی از شایع ترین دستکاری های حسابداری به نام مدیریت سود است. در این تحقیق مدیریت سود به عنوان عامل موثر بر سطح EPS با بکارگیر مدل جونز بومی، برآورد شده است و مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای با رویکرد جملات باقیمانده برای برآورد ریسک های ویژه و سیستماتیک برگزیده شد. ریسک عملیاتی بر اساس نوسانات درآمد با رویکرد شاخص پایه در بازل 2 برآورد شده است. مدل ارایه شده این تحقیق با دو گروه داده (میان دوره ای و سالیانه) آزمون می شود و برای توضیح دهندگی مناسبتر سه متغیر کنترلی برای آن در نظر گرفته شده است. روش آزمون مدل تحلیل پانلی می باشد. نتایج آزمون فرضیات نشان داد در صورتیکه داده های سالیانه مبنای تهیه متغیرها باشد تنها رابطه ریسک ویژه با مدیریت سود معنی دار است اما زمانی که متغیرها از داده های میان دوره ای تهیه شوند هر سه ریسک یاد شده با مدیریت سود مرتبط می باشند.
    کلیدواژگان: مدیریت سود، ریسک سهام، ریسک ویژه، ریسک سیستماتیک، نوسانات درآمد، ریسک عملیاتی