فهرست مطالب

پژوهش نامه ی علوی
سال هشتم شماره 2 (پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/07/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فاطمه احمدی* صفحات 1-24


    توجه به مضمون گذر عمر در نهج البلاغه و شواهد و مضامین مشترک آن در شعر شاعران، به عنوان ترجمانی دلنشین و مجلایی لطیف و شاعرانه برای این موضوع، می تواند از برجسته ترین عوامل زدودن غفلت و بیداری و پویایی انسان به شمار آید. از میان خیل شاعران شیرین سخن، شعر حافظ که خود را دلباخته شحنه نجف می داند، دارای لطفی دیگر است.
    به تعبیر امیر بیانعلیه السلام، نفس های انسان گام های او به سوی مرگ است؛ «نفس المرء خطاه الی اجله» ؛ [i] بنابر این غفلت از سرمایه بی بدیل لحظه های عمر، زیانی جبران ناپذیر در پی خواهد داشت؛ توجه به این حقیقت، نحوه ی نگرش انسان را به حیات، واقعی و متناسب با هدف آفرینش او می سازد و آثاری سازنده و شگرف در نیکبختی وی دارد.
    لازمه ی تبیین این موضوع، توجه به عوامل مهمی است، که ارتباط تنگاتنگ با مساله «گذر عمر» دارد. از این رو پژوهش حاضر تحت عناوین: «گذار پرشتاب عمر» ، «یاد مرگ» ، «عبرت از پیشینیان» ، «گذرگاه پرآشوب دنیا» ، «حسرت و اندوه بر عمر از دست رفته» ، و «بهره گیری از عمر باقی مانده» ، از دیدگاه امیرمومنانعلیه السلام در نهج البلاغه به این موضوع پرداخته، و ذیل هر مبحث، ابیاتی از حافظکه در عباراتی لطیف و شاعرانه بیانگر مضمونی مشترک است، گزینش و ارائه گردیده است.

    کلیدواژگان: دنیا، عمر، گذر، عبرت، مرگ، نهج البلاغه، حافظ
  • میلاد جعفرپور* صفحات 25-43

    مسیب بن نجبه یکی از اصحاب امام علی (ع) و ازهواخواهان امامت حسنین (ع) بوده است. چنان که از اشارات برخی متون ادبی برمی آید،مسیب پس ازواقعه ی کربلا نخستین کسی است که برای رهایی اهل بیت امام حسین (ع) به تعقیب کاروان اسرای شام می رود و اخبار و داستان خروج او در حماسه ای ناشناخته تحت عنوان مسیب نامه گزارش شده است. گذشته از آن، به استناد متون تاریخی، مسیب به همراه سلیمان صرد خزاعی از بزرگ ترین رهبران نهضت شیعی توابین محسوب می شوند که به خون خواهی امام حسین، بر علیه امویان خروج کردند.
    باوجود این سابقه ی تاریخی و ادبی، نه تنها تا کنون محققان جستار مستقل و روشمندی در هویت مسیب و کارنامه ی احوالش به دست نداده اند، بلکه اشاره ای هم در پژوهش ها بدو نشده است. نظر بدین نقصان، مقاله ی حاضربرای نخستین بار، گزارش مفصلی از احوال مسیب بن نجبه به دست داده است.
    رویکرد نگارنده دراین مقاله، تاریخی - فرهنگی است، لذا نخست مبانی نظری تحقیق در بخشی بررسی شده، سپس توصیف مفصلی از هویت نسبی، اوصاف و القاب و فضایل مسیب بن نجبه ارائه شده است، آن گاه با محوریت نقش امام علی (ع) ، دوران حیات وکارنمایی های مسیب بن نجبه در سه بازه ی زمانی تشریح شده است و در پایان به یادکردهای صاحب النقض از مسیب توجه شده است
    کلیدواژگان: مسیب بن نجبه، نام و نسب، اوصاف و القاب، فضایل، دوران حیات، اشارات تاریخی و ادبی
  • معصومه شیردل، بی بی سادات رضی بهابادی *، فتحیه فتاحی زاده، محمد جانی پور صفحات 45-70
    ازجمله وظایف خطیر حاکمان اسلامی،موضع گیری مناسب دربرابر تهدید مخالفان داخلی می باشد. راهکار مناسب،الگوگیری از سیره امیرالمومنین (علیه السلام) دربرابر اولین مخالفان داخلی حکومت علوی است. پژوهش حاضر به مطالعه مجموع سخنان حضرت درباره «اصحاب جمل» ، با روش علمی و نظام مند «تحلیل محتوا» می پردازد. از دیدگاه امام،برخورد هدایت آمیز با مخالفان و تحلیل حرکت سیاسی آنان اهمیت بسزاییدارد. ایرادحجم عمده ای از خطبه های روشنگرانه حضرت قبل از جنگ، اهتمام وافر ایشان برای گفتگوی مستقیم با مخالفان در آغاز فتنه، هم چنین بهره وریاز فضایجنگ برای گفتگو با سران مخالفان و موعظه سپاهیان و نیز، نگارش نامه های مفصل بعد از جنگدر تبیین نتیجه نبرد و تحلیل «فتنه جمل» ، همگی بیانگر بینش فرازمانی حضرت برای اصلاح جامعه اسلامیاست. بنابراین در الگوی رفتاریامام دربرابر مخالفان داخلی،اولویت با «تبیین جنگ طلبی و تهدیدهای مخالفان برای جامعه اسلامی» و «تلاش برای هدایت مخالفان و ممانعت از جنگ افروزی آنان» می باشد. امام درپی «اخذ تعهد از مخالفان جهت پرهیز از فسادگری در جامعه» ، درصدد «ریشه یابی علل فتنه انگیزی مخالفان» برمی آید. هم چنینعلاوه بر «الزام مخالفان برای پایبندی به بیعت» ،بر ضرورت مقابله با آنان «به خاطر پیمان شکنی شان» تاکید می کند. ازطرفی، «با اثباتمشروعیت حکومتش» دراحتجاج با مخالفان، به «آموزه های قرآنی و روایی» تمسک می جوید.
    کلیدواژگان: امام علی(علیه السلام)، اصحاب جمل، مخالفان داخلی حکومت، رفتارشناسی، تحلیل محتوا
  • رحمان عشریه *، مهران خاک سار کندر، محمد نقیب صفحات 71-97
    خطبه 219 نهج البلاغه که برخی از شارحین آنرا در مدح خلیفه دوم از سوی امام می دانند، درحوزه سند ودلالت همواره با چالش ها و دیدگاه های متفاوتی روبرو بوده است. برخی بزرگان شیعه صحت انتساب این سخنان به امام علی علیه السلام را مورد تشکیک قرار داده و ایراد آن از سوی امام را انکار کرده اند. از سوی دیگر فهم محتوی خطبه، در بستر بررسی های اسنادی و رجالی و مصادر تاریخی آن، با نظر داشت شرایط حاکم بر فضای صدور، وقوع آن را امکان پذیر می نماید. از این رو مقاله حاضر در پی بررسی اصالت خطبه مذکور و هموارسازی فهم محتوی اصلی آن از طریق تحلیل دیدگاه اندیشمندان این حوزه و بررسی اسناد و رجال و مصادر تاریخی خطبه می باشد. نتایج این بررسی ها نشان از آن دارد که تشکیک در صحت انتساب خطبه صحیح نمی باشد و اگر چه از منظر رجال منابع خطبه ضعیف است اما به علت کثرت متون نقل کننده ، اعتبار روایت پذیرفته است و بررسی فضای صدور خطبه نشان از آن دارد که امام در شرایطی ناخواسته و ناگزیر قرار داشته و ناگزیر از جملاتی در مورد خلیفه دوم که تا حدی ستایش نیز از آن قابل برداشت بوده است.
    کلیدواژگان: خطبه 219، نهج البلاغه، خلیفه دوم، حدیثی، تاریخی
  • محمدحسین دانشکیا * صفحات 99-122
    در اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی، مرحله سوم از فرایند ایجاد تمدن نوین اسلامی، تشکیل دولت اسلامی است. از سویی حضرت امیر (ع)در نامه مشهور خود به مالک اشتر در الزامات دولت اسلامی مطالب مختلفی را بیان کرده اند که عمل به آن ها می تواند به تحقق دولت اسلامی منجر شود. این پژوهش باروش توصیفی –تحلیلی در نظر دارد بخشی از اصول حاکم بر مدیریت منابع انسانی با تاکید بر شرایط احراز شغل را که قابل استخراج از این نامه است، بیان نماید. اصول ایجابی و سلبی عام همچون: توجه به قضاوت عمومی، عدم نگاه منفعت طلبانه به کارگزاری، عدم انتظار اطاعت محض از مردم و اصول خاص همچون: لزوم توجه به تجزیه و تحلیل مشاغل، اصل اولویت ویژگی های شخصیتی در حوزه رفتار در شرایط احراز شغل، اصل انتخاب از طریق آزمون و اختبارو..در این باره بیان شده است.
    کلیدواژگان: تمدن نوین اسلامی، تجزیه و تحلیل شغل از منظر علی (ع)، مدیریت منابع انسانی، شرایط احراز شغل، اصول حاکم
  • میثم فرخی *، بتول احمدی صفحات 123-148
    این پژوهش با هدف ارائه الگوی ارتباط با مخالفان، در دوران حکومت امام علی (ع) صورت گرفته است. در این راستا خطبه ها و نامه های نهج البلاغه با روش تحلیل محتوای کیفی، تجزیه و تحلیل شده است. نتایج پژوهش حاکی از 5 مقوله اصلی در حوزه ارتباط با مخالفان، ذیل دوران حکومت ایشان می باشد که شامل روش های ارتباط امام با مخالفان، ابزارهای ارتباط امام با مخالفان، آداب ارتباط امام با مخالفان، ارزشهای اخلاقی و انسانی حاکم بر ارتباط امام با مخالفان و اهداف ارتباط امام با مخالفان می باشد. امام علی (ع) از روش هایی مانند خطابه، موعظه، جدال احسن، استدلال (برهان) و نامه در راستای ارتباط با مخالفان استفاده می کردند. ایشان جهت برقراری ارتباط با مخالفان ابزارهایی شامل بیم و ترس، تشویق، تهدید، عبرت از گذشته و پیشینیان، سوال از مخاطب، مقایسه را به کار می بستند. همچنین در راستای آداب ارتباط امام با ایشان، محورهایی شامل صبر و مدارا و برخورد قاطع را مدنظر داشتند و ارزشهایی مانند خیرخواهی نسبت به مخالفان، حفظ حرمت و تکریم مخالفان و اخلاق مداری را به مثابه ی ارزشهای اخلاقی و انسانی حاکم بر ارتباط با مخالفان مد نظر قرار می دادند. امام علی(ع) همچنین هدایت گمراهان به سوی حق و صلح و آشتی را از جمله اهداف ارتباط خود با مخالفان عنوان نموده اند. در واقع امام علی (ع) با استفاده از روش ها و ابزارهای ارتباطی مذکور، ضمن تقید و پایبندی به اصول اخلاقی و انسانی، در کنار حفظ حرمت مخالفان، با هدفی خیرخواهانه و در جهت برقراری صلح و آشتی با مخالفان ارتباط برقرار می کردند. هدف غایی و مطلوب امام علی(ع) هدایت گمراهان به سوی حق بوده است.
    کلیدواژگان: الگو، ارتباط، مخاطب، امام علی(ع)