فهرست مطالب

تدبیر - پیاپی 311 (بهمن 1397)

نشریه تدبیر
پیاپی 311 (بهمن 1397)

  • 63 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1398/01/20
  • تعداد عناوین: 19
|
  • سرمقاله
  • ابوالفضل کیانی بختیاری صفحه 2

    در چارچوب برنامه‌های توسعه کشور و با هدف رقابت‌پذیری، ارتقای بهره‌وری و توسعه نظام‌های مدیریت در شرکت‌ها و سازمان‌های ایران اسلامی، از سال 1382 جایزه ملی تعالی سازمانی از سوی وزارت صنایع و معادن وقت معرفی و نظام‌نامه آن توسط وزیر مربوطه ابلاغ گردید.
    مهمترین اهداف اقتصادی کشور دستیابی به رشد اقتصادی از طریق توسعه قابلیت‌های سازمانی و ارتقای سطح بهره‌وری است و سازمان مدیریت صنعتی با قدمت بیش از نیم قرن فعالیت در آموزش و تحقیق و مشاوره در زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان متولی اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی و پیشرو در نهادینه کردن تعالی سازمانی در کشور به دنبال کمک به اثبات شایستگی و قابلیت بنگاه‌ها و سازمان‌های ایرانی از طریق ارزیابی و معرفی سازمان‌هایی است که در مسیر تعالی خود و تحقق اهداف مهم توسعه اقتصادی اجتماعی در کشور می‌کوشند.

  • پرونده ماه: تعالی سازمانی
  • پایداری در فضای مدل تعالی رمز موفقیت شرکت هاست / رهبری سازمانی برای تعالی در محیط ناپایدار
    صفحه 4

    هر سال همایش تعالی سازمانی به موضوع خاصی در تعامل تعالی با مسایل روز می‌پردازد. امسال نیز شانزدهمین همایش تعالی سازمانی با محوریت نقش و چگونگی رهبری سازمان‌ها در شرایط متلاطم و فضای ناپایدار برای رسیدن به تعالی با توجه به شرایط خاص کشور، پرداخته است. از همین‌رو، گفتگوهایی با برخی از اعضای کمیته علمی و ارزیابان ارشد صورت گرفته که در ادامه می‌خوانید.

  • فرید خوش الحان صفحه 8

    اگر ریسک را احتمال یا امکان وقوع رویدادی بنامیم که می‌تواند بر سازمان و عملکرد آن تاثیر بگذارد، و رویداد یا رخداد ریسکی را وقوع ریسک در نظر بگیریم، اتصال مدیریت ریسک و بحران مشخص می‌شود. در این ارتباط تنگاتنگ ریسک و بحران، تصمیم‌گیری برای کاهش پیامدهای رویداد ریسکی از یکسو، مدیریت وقوع رویداد ریسک و تصمیم‌گیری در بحران حاصله در قالب مدیریت بحران اهمیت زیادی دارد. در این نوشتار، خطوط راهنمای تصمیم‌گیری در مدیریت ریسک و بحران، با تاکید بر ریسک بررسی می‌شود.
    تجربه شرکت‌ها در این زمینه مانند نوکیا، اریکسون، سونی، کوکاکولا، تویوتا برخی از دیگر شرکت‌های پیشرو نشان داده است که داشتن یک فرایند تصمیم‌گیری برای مدیریت ریسک و بحران، به خودی خود می‌تواند یکی از جنبه‌های مزیت رقابتی شرکت باشد. به خصوص در حوزه ریسک زنجیره ‌تامین و بحران‌های حاصل این موضوع بسیار مورد تایید گزارش‌های منتشر شده است.

  • علی تقی زاده هرات صفحه 11

    در طی شانزده سال حضور در مشاوره، تدریس و ارزیابی الگوی  تعالی سازمانی و با تکیه بر تجارب کسب شده، اکنون این فرصت فراهم گشته است تا به واسطه این یادداشت، ریسک های به‌کارگیری الگوی تعالی سازمانی را مطرح و کمک نمایم تا سازمان های برتر ایرانی که قصد به‌کارگیری این الگو را دارند، توانمندی‌های خود را افزایش داده و در تحقق اهداف خود به موفقیت‌های بیشتری دست یابند.

  • مصطفی صیادی صفحه 13

    این مقاله نقش حیاتی مشاوران توسعه رهبری را در مدیریت سازمان‌ها بررسی می‌کند. رهبری ریشه در دوران باستان دارد و اولین بار در رهبری قبایل بدوی نمایان شده است، زمانی که این قبایل با توسعه و اتحاد، به شکل‌گیری شهرهای دوران باستان مبادرت ورزیدند. برای مثال، شهری عظیم همچون روم باستان فقط متشکل از 35 قبیله بود. رهبری در این قبایل به‌شدت متمرکز و موروثی بود و عضویت در آن‌ها تنها راه تضمین بقای افراد به شمار می‌رفت. از این‌‌رو، توسعه رهبری به‌واقع توسعه هنری است که ریشه‌ای باستانی دارد و بنا به دست‌نوشته‌های تاریخی، هنری به‌وضوح شناخته‌شده و محترم در جوامع باستانی همچون ایران، مصر، چین و روم باستان بوده است.
    رهبری همواره جزیی از وظایف چهارگانه مدیریت تلقی شده است. فایول این وظایف چهارگانه را کنترل، برنامه‌ریزی، هماهنگی و رهبری می‌داند. اکنون رهبری فقط جزیی از وظایف چهارگانه مدیریت نیست؛ بلکه پیش‌نیازی اساسی برای تحقق اثربخشی سازمان‌ها است. به‌اعتقاد کلرمن (2011)، این مفهوم ادبیات پراکنده‌ای همچون ‌جزایر دورافتاده از هم دارد که خوانندگان را از پاسخگویی به این سوال که «چگونه باید رهبری کنیم؟» ناتوان می‌کند. اولین گام برای درک مفهوم رهبری، گامی است به‌سمت جلو تا تفاوت رهبری با مدیریت شناخته شود.

  • کاهش پیچیدگی سازمانی / پر کاربردترین ابزارها و شیوه های مدیریت
    مجتبی مالکی، صدرا شاهسون، عرفان هوشمند صفحه 15

    پیچیدگی سازمانی مجموعه روش‌هایی است که در طی آن فعالیت‌های سازمان به وظایف شناخته شده تقسیم و میان این وظیفه‌ها هماهنگی ایجاد ‌می‌شود. موضوع پیچیدگی و ساختار سازمانی از سال 1970 مورد توجه مدیران و محققین قرار گرفت، این مطالعات منجر به تغییرات گسترده در جایگزینی ساختارهای سنتی، متمرکز و ایستا با ساختارهای سازمانی پویا، فعال، مشارکتی و خودمدیریتی گردید. علاوه بر این، ساختار سازمانی نشان‌دهنده لایه‌هایی است که در سلسله مراتب اداری وجود دارد و نیز حیطه کنترل مدیران یا سرپرستان را مشخص می‌نماید. به طور کلی، هدف از ساختار سازمانی هماهنگی نیروی انسانی و منابع موجود در جهت افزایش کارایی و اثربخشی سازمان است. در حقیقت ساختار فرایندی است که نقش مهمی در به دست آوردن هدف‌های سازمان ایفا می‌کند. ساختار سازمان، کالبدی است که در آن حوزه‌های اساسی، ماموریت کلی، نظام ارتباطی شکل می‌گیرد. حال در این میان پیچیدگی را می‌توان با استفاده از استراتژی‌های متفاوت در سطح محصولات (شامل اجزاء، سیستم عامل‌ها، پلتفرم‌ها، تنظیمات و تغییرات محصول و سایر) و سطح فرایند‌ها (شامل تولید، روند‌ها، اشتراکات و تفاوت‌ها) مدیریت و کاهش داد. به طور کلی، پیچیدگی مطلوب تاثیر سیستمیک قابل توجهی بر روی محصولات، مشتریان، بازارها، فرایندها، قطعات و نهادهای سازمانی، ساختارهای سربار، و جریان‌های متعدد اطلاعات دارد که تجزیه و تحلیل پیچیدگی در تولید را پشتیبانی می‌کنند.در همین حال، کاهش پیچیدگی شرکت‌ها و سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا استراتژی‌ها، فرایند‌ها و جریان اطلاعاتی خود را سهولت بخشند. نکته قابل توجه این است که کاهش پچیدگی در یکی از ابعاد سازمانی فرصت‌هایی را برای کاهش پیچیدگی سایر ابعاد نیز ایجاد می‌کند که در نتیجه سبب کاهش بوروکراسی‌های پیچیده و غیرضروری، و همچنین گسترش کسب‌وکار‌ها می‌شود. با توجه به موارد مذکور شایان ذکر است؛ شرکت Bain & Company از سال 1993 تاکنون، مدیران را در سراسر جهان از نظر ابزارهای مدیریتی مورد استفاده و چگونگی اجرای اثربخش این ابزارها مورد بررسی قرار داده است. در سال 2018 ، نتایج این تحقیق که در پاییز 2017 صورت گرفته، منتشر شده است. کاهش پیچیدگی سازمانی به عنوان بیست و چهارمین ابزار از 25 ابزار مدیریتی است که این شرکت در نتایج تحقیق خود منتشر کرده است. آنچه در ادامه می‌آید تشریح این ابزار جهت استفاده مدیران کشور است.

  • مقاله
  • هوشنگ رستمیان صفحه 18

    توان رقابت تجاری، دیگر یک انتخاب نیست، بلکه شرط بقاء و حضور در بازار جهانی است. تحقق اهداف سازمانی و رقابت موفق در محیط، به شدت متغیر تجاری، نیازمند تدوین راهبردهای فناوری در ساخت، تولید، بهره‌برداری و نگهداری مناسب و دقیق است. این مقاله به بحث پیرامون اصول مدیریت راهبردی فناوری و نقش آن در شیوه‌های نوین مدیریت نگهداری می‌پردازد، به نکات کلیدی در تدوین راهبرد فناوری اشاره کرده، هم‌چنین بر اهمیت پیوند راهبرد فناوری با راهبرد مدیریت نگهداری تاکید شده است.

  • نوآوری باز / دریچه ای فراروی سازمان های ایرانی در شرایط اقتصاد مقاومتی
    هدایت کارگر شورکی، فاطمه پاکزاد صفحه 21

    مدت زمان زیادی از معرفی رسمی پارادایم «نوآوری باز» در محافل دانشگاهی و منابع علمی جهان نمی‌‌گذرد؛ اما در همین دوران کوتاه نیز شواهد معتبری از اثربخشی این رویکرد جدید در خلق ارزش برای سازمان و مدیریت گزارش شده است. شرایط کنونی حاکم بر فضای کسب‌وکار در جامعه ایران که متاثر از بحران‌‌های اقتصادی اخیر و همچنین مناسبات بین‌‌المللی کشور در عرصه سیاست خارجی، دچار التهاب و پریشانی شده است، ضرورت به‌کارگیری الگوهایی جدید و کارآمدتر در نظام مدیریت سازمان را مضاعف ساخته است. نهضت نوآوری باز می‌تواند یکی از این سازوکارهای پیشنهادی باشد که از طریق اصلاح خرده نظام تحقیق و توسعه در سازمان‌های ایرانی، مسیر مناسب برای عبور از شرایط خطیر کنونی را روشن‌‌تر خواهد ساخت و به عنوان ابزاری قدرتمند در دست مدیران این سرزمین، به استقرار گفتمان اقتصاد مقاومتی کمک می‌‌نماید. این مقاله می‌‌کوشد تا ضمن بررسی منابع علمی و گزارش‌های رسمی منتشر شده در کشور، مدیران ایرانی را با ظرفیت‌های مستتر در این رویکرد نوظهور آشنا سازد. بنابراین ابتدا تاریخچه‌‌ای از این مفهوم گزارش می‌‌شود و در ادامه، دیدگاه‌‌های مختلف در زمینه چیستی و ماهیت آن مرور خواهند شد تا تعریفی نسبتا جامع از نوآوری باز ارایه گردد. تبیین اهمیت و جایگاه نوآوری باز و همچنین معرفی مهمترین اهداف و کارکردهای مورد انتظار از آن در بخش بعدی مقاله خواهد آمد و در پایان نیز ضمن برشمردن برخی عوامل و زیرساخت‌های ضروری برای موفقیت نظام نوآوری باز، شرایط سازمان‌های ایرانی در این عرصه گزارش خواهد شد.

  • حمایت از کالای ایرانی
  • چگونه چین تبدیل به کارخانه دنیا شد؟ / شکوفایی اقتصاد چین با اتکا بر الگوی توسعه بومی
    محمد عندلیب صفحه 25

    در قرن بیست‌ویکم، چین نظریه‌ توسعه‌ همه‌جانبه و هماهنگ بین انسان و طبیعت، شهر و روستا، شرق و غرب، و اقتصاد و جامعه را مطرح کرد و گام‌های مهمی را برای تحقق آن برداشت. الگوی برنامه‌ریزی توسعه در کشور چین سبب رشد چشمگیر اقتصادی در این کشور شده است و آن را به اقتصاد اول جهان تا سال 2050 تبدیل خواهد کرد. این کشور با توسعه دانش، پژوهش و فناوری و ایجاد الگوی تجارت خارجی صحیح، نقش بزرگی در اقتصاد جهانی دارد. اقتصاد چین در حال تبدیل شدن به اقتصادی مدرن است که «مصرف» و «خدمات» جایگاه مهمی در آن دارد. همچنین بخش خدمات نسبت به بخش تولید، کارگرمحورتر است و در نتیجه رشد بخش خدمات به رشد دستمزد و درآمد در این کشور کمک خواهد کرد.

  • مهدیار اسماعیلی صفحه 28

    ریچارد گلدبرگ یکی از اقتصاددانان متخصص حوزه‌ ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی اوایل سال 1397 در نشست داخلی این بنیاد تصریح کرد که: «ما شرایط ایران را این‌گونه می‌بینیم که به‌زودی در آستانه‌ محدودیت‌هایی در زمینه‌ دسترسی به دلار و فشار نقدینگی در داخل ایران، قرار می‌گیرد.» شاید به‌عنوان مطلع تحلیل اتفاقات اقتصادی سال گذشته بتوان ادعا نمود که بازی آمریکا و کشورهای مهاجم به ایران این بود که با آگاهی از شرایط داخلی اقتصاد ما و با استفاده از شانتاژ خبری، در قالب خروج آمریکا از برجام و پوشش‌ جدی آن، یک جنگ رسانه‌ای را با اقتصاد ما شروع کردند. هدف دشمنان از طراحی این بازی، زدن یک گره کور، ناشی از نقدینگی فزاینده و گرانی ناشی از نوسانات ارزی با کمک گرفتن از فضای ملتهب ایجادشده بود. یعنی آنان می‌خواستند فضای جامعه را به سمت یک بن‌بست هدایت کنند.

  • مقاله
  • سیاوش واشقانی فراهانی صفحه 30

    به زبان ساده شرکت‌ها برای جلب توجه ‌مصرف‌کننده و رساندن پیام‌های خود به بازار نیازمند تبلیغ هستند و برای این کار نیز کانال‌ها و راه‌های مختلف متنوع در برابرشان قرار دارد، اما مشروط به صرف هزینه کلان. شرکت‌های کوچک و نوپا با توجه به محدودیت مالی توان تبلیغات پرهزینه از طریق کانال‌های ارتباطی سنتی نظیر تلویزیون، بیلبوردها و مجلات را ندارند. پس برای بقا و رقابت با رقبای بزرگ، ناگزیر به به‌کارگیری راهبردی در تبلیغات هستند که بودجه کمتر و اثربخشی بیشتر از طریق خلاقیت، ابتکار عمل و سرعت عمل باشد. این‌گونه بازاریابی به بازاریابی چریکی معروف است و توسط جی کنراد لوینسون مطرح شده است.
    در این مقاله علمی ترویجی تلاش کرده‌ایم که با مطالعه تحقیقات انجام شده قبلی، به تشریح و توضیح ارکان و اجزای این شیوه تبلیغاتی و وجه تمایز آن با بازاریابی سنتی بپردازیم.

  • نیما استوار، روزبه عباس زاده کاردر صفحه 35

    مدیران سازمان‌ها اغلب جهت رسیدن به چشم‌اندازهای کلان سازمان خود، در تلاش‌اند تا انگیزه و دغدغه بی‌اندازه خود را به کارکنان خود منتقل کنند تا حرکتی جمعی در سازمان در جهت توسعه و دستیابی به اهداف کلان و خرد شکل بگیرد. هنگامی که افراد حس درستی از اضطرار در رابطه با فرصت طلایی داشته باشند، ناخودآگاه به دنبال کارهایی می‌گردند که بتوانند با انجام هر روزه‌ی آن‌ها سازمان را به سمت بهره‌برداری از فرصت سوق دهند. بی‌خیالی نقطه مقابل این گرایش است. بی‌خیال‌ها دلیلی نمی‌بینند کارها را متفاوت انجام دهند. به این فکر نمی‌کنند از چه راه‌های جدیدی می‌توان مزیت رقابتی ایجاد کرد. اکثرا دنبال انجام همان کاری هستند که هم‌اینک به آن مشغول‌اند. ممکن است هر از گاهی مشکل را حل کنند که به سازمان در حفظ نتایج اتکاپذیر کمک کند (و ممکن است در انجام چنین کارهایی، حسی از اضطرار نیز در رفتارشان هویدا باشد). ایجاد یک حس موثر اضطرار نیاز به شناخت مولفه‌ها و ویژگی‌های موثر بر عاملین ایجادکننده این حس در سازمان و مخاطبینی که باید با این حس همراه شوند، دارد. پژوهش حاضر ضمن بازشناسی این مفهوم در مدریت سازمانی، به تشریح و ارایه یک چهرچوب نظری از مولفه‌های اثر گذار بر آن می‌پردازد.

  • رویکرد تولید بر مبنای سفارش مشتری (MTO) / در تامین نیاز شبکه خدمات پس از فروش سایپا، صادرات و سایر شرکت ها
    سید سعید سنجابی، علی رضا مرادی خجسته صفحه 40

    انتخاب و تخصیص سفارش قطعات، مواد خام و بدنه خودرو  به تامین‌کنندگان یکی از موضوعات مهم در مدیریت ریسک زنجیره تامین است به نحوی که تامین سفارش و نیازهای مشتریان با کمترین هزینه و ریسک تحقق پذیرد. این مقاله با نگاهی گذرا به مزایا و معایب سیستم‌های تولیدی به کار گرفته شده تاکنون، به لزوم توجه به ایده‌های نو در جهت بهینه‌سازی روش‌های تولید و توزیع می‌پردازد و به طور خاص سیستم تولید ناب با رویکرد تولید بر مبنای دریافت سفارش از مشتری یا سفارش مبنا (Make To Order) و عناصر و ویژگی‌های کلیدی آن را مورد توجه قرار داده و تامین نیاز سایت‌های تولیدی گروه سایپا، شبکه خدمات پس از فروش (سایپا یدک) و برنامه تولید صادراتی را که بر مبنای تولید سفارش مبنا محقق می‌گردد، تشریح می‌نماید.

  • رضا پور یزدان پناه، علی رضا یار احمدی بافقی، علی اصغر خدایاری صفحه 44

    بخش معدن و صنایع معدنی به دلیل تامین مواد پایه صنایع مادر و سایر بخش‏های اقتصادی، از بخش‏های مهم اقتصاد هر کشور محسوب می‏شود. امروزه افزایش رقابت‌پذیری جهانی در عرصه تولید انواع محصولات معدنی به‌واسطه رسوخ فناوری اطلاعات موردتوجه پژوهشگران قرارگرفته است. در این پژوهش به بررسی به‌کارگیری سیستم‏های اطلاعاتی به‌عنوان یکی از ابزار‏های ارایه‌شده توسط فناوری اطلاعات در صنایع معدنی پرداخته‌شده است.

  • امیررضا آیت اللهی، علی رضا سررشته دار یزدی صفحه 48

    در اغلب موارد از تحلیلگران تحقیق در عملیات خواسته می‌شود تا در تصمیم‌گیری‌ها یا سیاست گذاری‌هایی یاری‌رسان باشند که فرض شده است مسئله به خوبی مشخص بوده و ابهام زیادی ندارد. ارزش‌ها و عقاید ذی‌نفعان‌، دیدگاه‌های مختلف یا تضارب بین آنها عموما در اینگونه مسایل اغلب یا نادیده گرفته می‌شوند یا از حداقل اهمیت برخوردار هستند. این در حالی است که مدل‌های قدیمی و سنتی مورد استفاده مدیران مقتضای دنیای جدید نبوده و مشخص است سازمان‌ها برای موفقیت در این فضا‌، نیاز به الگوهای فکری و بینش‌های قدرتمندتری دارند. در کنار رویکرد مرسوم و سنتی تحقیق در عملیات، رویکرد سخت‌، در سال‌های اخیر رویکردهای نوینی مانند تحقیق در عملیات انتقادی (مبتنی بر پارادایم انتقادی) ‌به وجود آمده‌اند که سعی دارند ما را بیشتر به حدود پیچیده مسایل دنیای واقعی نزدیک‌تر کنند. این تحقیق پس از تبیین مفاهیم اولیه مرتبط با پارادایم‌، تحقیق در عملیات انتقادی و روش‌شناسی‌های موجود در آن را تشریح نموده و نحوه کاربرد آنها را تبیین می‌کند.

  • سعید سلطانی صفحه 55

    در ‌کسب‌وکار‌های امروزی، تصمیم‌گیرندگان با افزایش اطلاعات مواجه هستند که لزوما به درستی در فرآیند تصمیم‌گیری کارآیی مناسبی را ندارند. علاوه بر این، اهمیت تصمیم‌گیری در اداره سازمان‌ها بر کسی پوشیده نیست، به طوری که سازمان را شبکه تصمیم و مدیریت را عمل تصمیم‌گیری نامیده‌اند. امروزه تصمیمات مدیریتی صرفا نمی‌توانند بر نبوغ، شهود و قضاوت شخصی افراد متکی باشند، بلکه باید بر پایه بررسی‌های علمی، آمار و اطلاعات تردیدناپذیر استوار شوند. بنابراین باید سازمان‌ها را به‌گونه‌ای پایه‌ریزی کرد تا بتوان اطلاعات کافی و صحیح را به‌موقع به مدیران ارایه نمود. همزمان با گسترش استفاده از نظام‌های اطلاعات مدیریت در سازمان‌ها برخی از دانشمندان علم مدیریت و اطلاعات، رهیافت دیگری را در پیش گرفتند و نظام‌های پشتیبان تصمیم‌گیری را طراحی نمودند. نظام‌هایی که اطلاعات مناسب را برای حل یک مسئله خاص و تصمیم‌گیری مدیران تولید می‌کنند. مدیران هنگام اتخاذ تصمیم با شرایط مختلفی سروکار دارند. همچنین تصمیماتی که توسط آنان اتخاذ می شوند، ماهیتی متنوع دارند.
    از لحاظ تاریخی، هدف اصلی سیستم‌های پشتیبانی تصمیم، ارایه تجربه تحلیلی و اطلاعاتی برای بهبود فرآیند تصمیم‌گیری بود. بانکداری امروزی،  بدون بانکداری الکترونیک متصور نیست. سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری به عنوان یکی از استراتژی‌های مهم و در دسترس بانک‌ها می‌تواند راه را برای فرهنگ‌سازی و ایجاد نظام اعتباری هموار سازد. تحقیقات نشان می‌دهد بی‌اطلاعی، احساس عدم امنیت و مشارکت غیر فعال مشتریان در بازاریابی الکترونیک که ناشی از عدم وجود سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری است، بزرگ‌ترین موانع در گسترش بانکداری الکترونیک از جانب مشتریان می باشد.

  • عوامل موثر بر رضایتمندی مشتریان با استفاده از مدل / مطالعه موردی: فروشگاه زنجیره ای رفاه شهر کرمان
    زینب محمدی، حانیه نوراللهی صفحه 57

    مشتریان همواره در جستجوی عرضه کنندگانی هستند که کالا یا خدمات به مراتب بهتر به آنها ارایه کنند. امروزه یکی از سیاست های اساسی سازمان‌‌ها کشف نیاز‌‌ها و خواسته‌‌های مشتریان و برآورده ساختن آنهاست از این رو شرکت‌‌ها و سازمان‌‌ها نیازمند جلب رضایت و تدوام وفاداری مشتریان هستند که می‌‌توانند با استفاده از تحقیق و پژوهش به آن دست یابند. هدف از این مقاله شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر رضایت مندی مشتریان فروشگاه زنجیره‌‌ای رفاه کرمان است. جهت تحقق هدف فوق از مدل کانو استفاده گردید. در این مدل، پرسشنامه و عوامل موثر توسط اساتید، خبرگان  و کارشناس CRM فروشگاه شناسایی و تعریف شدند. جامعه آماری شامل کلیه مشتریان فروشگاه می باشد که 25 نفر از مشتریان بالای 18 سال به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای تعیین پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید که به کمک نرم‌افزار SPSS مقدار آن  0.817  برآورد شد.

  • برترین های شرکت های ایران، سرداران عرصه اقتصاد / بیست و یکمین سال رتبه بندی شرکت های برتر برگزار شد
    صفحه 62

    بیست‌ویکمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر، هشتم بهمن ماه با حضور سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، مقامات، مدیران ارشد بنگاه های برتر کشور و متخصصان این حوزه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.
    بر اساس نتایج رتبه‌بندی، نخستین شرکت‌های ایرانی به لحاظ درآمد شامل پتروشیمی خلیج فارس، بانک پارسیان، پالایش نفت اصفهان، سایپا، بانک صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان، بانک آینده، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک کارآفرین و پالایش نفت بندر عباس است.
    در آغاز این همایش ابوالفضل کیانی‌بختیاری، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، با اشاره اهمیت اقتصاد مقاومتی در ایران گفت: امسال نیز مانند چند سال گذشته با عنوان "اقتصاد مقاومتی" نام‌گذاری شد که این موضوع اهمیت این شیوه اقتصادی را در ایران نشان می‌دهد. یکی از موارد مهمی که اکنون مطرح می‌شود حمایت از کالای ایرانی است. طبیعی است که در این عرصه، مردم برای انتخاب کالا یا خدمات مورد نظر باید بتوانند نخستین شرکت‌های ایرانی را بشناسند. وی علاوه بر مردم، نقش بنگاه‌ها و همچنین سازمان‌ها و نهادها را در این خصوص مهم ارزیابی کرد.
    مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی درباره پیشینه رتبه‌بندی IMI100 در کشور توضیح داد: این شیوه رتبه‌بندی در سال 77 که نخستین دوره خود را تجربه می‌کرد به معرفی 100 شرکت نخست کشور پرداخت. این 100 شرکت در یک شاخص میزان فروش بررسی و معرفی شدند. به‌تدریج و با رشد اقتصادی کشور و واحدهای تولید و صنعتی در ایران تعداد شرکت‌ها به 500 رسید و شاخص‌ها نیز رشد چشمگیری داشت.