فهرست مطالب

مطالعات رسانه ای - پیاپی 30 (پاییز 1394)

نشریه مطالعات رسانه ای
پیاپی 30 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/08/19
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید محمد دادگران*، مهسا زندی، مریم امیری صفحات 7-20
    سینما پدیده ای است که راه خود را طی 100 سال اخیر در میان جوامع بشری باز نموده و خود را به شکل های گوناگون و در قالب های متفاوت به بشر عرضه نموده، به خصوص در عصر کنونی که لذت جویی از فرهنگ تصویری بر بهره مندی چیرگی یافته است. از این رو صنعت فیلم سازی و تهیه برنامه های تلویزیونی و سینمایی نیز با بهره گیری از رشد فنی، در ابعاد وسیعی گسترش پیدا کرده است. از آنجا که این پدیده نقش بسیار مهمی در ایجاد یا خلق فرهنگ، تغییر فرهنگ و فرهنگ پذیری افراد جامعه دارد، تاثیرات خود را بر روی افراد مختلف به شیوه های متفاوتی بر جای گذارده است، یعنی اثری که بر فرهنگ غربی داشته با اثری که بر فرهنگ شرق گذاشته به جهت متفاوت بودن زمینه های فرهنگی این دو تمدن متفاوت بوده است. رسانه های جمعی نیز مانند بسیاری از یافته ها و ساخته های انسانی می توانند مفید یا مضر باشند، بنابراین رادیو، تلویزیون، فیلم های سینمایی و مطبوعات خود وسیله تعیین کننده و تاثیرگذار بر روی انحرافات اجتماعی نیستند بلکه ابزاری در دست انسانها می باشند. از این رو تحقیق جاری با تاکید بر تاثیر نقش فرهنگی سینما و با استفاده از مولفه های میزان اثر گذاری نقش فرهنگی سینما تلاش کرده است عوامل موثر بر تهعدات اخلاقی جوانان را شناسایی کند. لذا چهار فرضیه تدوین شده است که تاثیر گذاری هریک از مولفه های فرهنگی سینما بر مولفه های تعهدات اخلاقی را آزمون می کند. در این تحقیق از روش پیمایش استفاده شده است و با استفاده از پرسشنامه رابطه معنا دار میان متغیر ها مورد بررسی واقع شده است. در نتیجه انجام تحقیق از چهار فرضیه سه فرضیه تایید شد. مطابق نتایج به دست آمده نقش فرهنگی سینما به خصوص جایگاه خانواده، نوع روابط و سبک لباس پوشیدن تاثیر به سزایی بر پایبندی به تعهدات اخلاقی (روابط سالم و ارزش جایگاه خانواده) ارتقای سواد و آگاهی فرهنگی و اخلاقی دارد.
    کلیدواژگان: سینما، فرهنگ، اخالق، تعهدات، جوانان
  • زیبا امیرخانی*، علی اکبر فرهنگی، افسانه مظفری صفحات 21-29
    در این پژوهش محقق تلاش می کند مدل شایستگی مدیر رسانه را ارائه کند و با استفاده از مدل شایستگی، قصد دارد شایستگی های کلیدی مدیر رسانه را با بهره گیری از مدل شایستگی شناسایی کند. برای تعیین شایستگی های مدیر رسانه از رویکرد مراجعه به متخصصان و خبرگان استفاده شده است. متناسب با رویکرد، روش استفاده شده در مقاله گراندد تئوری است. پژوهشگر با استفاده از روشی کیفی که داده بنیان است، بدون پیش فرض، مدل را از دل داده های میدانی ارائه می کند. جهت تجزیه و تحلیل داده های مصاحبه از کدگذاری سه مرحله ای استرواس و کربین استفاده شده که شامل کدگذاری باز، محوری و گزینشی است. محقق پس از کدگذاری پایانی و پالایش نظری داده های مصاحبه نیمه ساختاریافته با مدیران رسانه و برخی از اساتید دانشگاه در حوزه مدیریت رسانه و ارتباطات که از طریق نمونه گیری گلوله برفی جمع آوری شده اند و رسیدن به اجماع نظری مدل خود را ارائه داده است که شامل سه دستهشایستگی ذهنی، شایستگی شناخت رسانه، شایستگی دانشی و مدیریتیاست که هرکدام از این شایستگی های دارای زیرمقوله هایی هستند که حول این شایستگی های محوری گردآمده اند.
    کلیدواژگان: مدل شایستگی، مدیریت رسانه، ارتباطات جمعی، گراندد تئوری، کدگذاری
  • شیرزاد بخشی تلیابی، شهناز هاشمی*، محمد سلطانی فر صفحات 31-39
    شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین دستاورهای انقلاب اطلاعاتی است که ارتباطات را معنایی تازه بخشیده و موجب دگرگونی در تعاملات اجتماعی شده است. حضور شبکه های اجتماعی در بزرگراه های اطلاعاتی امکان بهره گیری از انبوهی از اطلاعات در کمترین زمان ممکن و برقراری ارتباط گفتاری و نوشتاری و دیداری با هزینه نسبتا کم فراهم آورده است. ظهور این پدیده اگر چه خود معلول تحولاتی چند بوده اما پس از ظهور، خود منشا تحولات عدیده ای گردیده است یکی از این تحولات تحول در مبنا و معنای مفهوم هویت اجتماعی افراد می باشد. که این مقاله در پی آن است تا تاثیر شبکه های اجتماعی (فیس بوک، توییتر، لاین، وایب ) بر هویت اجتماعی کاربران شبکه های اجتماعی با نمونه 405 نفر از کاربران شبکه های اجتماعی مورد بررسی نماید. روش پژوهش مذکور به صورت پیمابشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است براساس یافته های پژوهش؛ کاربرانی که از شبکه های اجتماعی بیشتر استفاده می کنند اعتیاد به اینترنت در حد بالایی است ؛ کاربران اطلاعات دریافتی خود را از گروه های مرجع شبکه های اجتماعی دریافت می کنند؛ کمرنگ شدن هویت اجتماعی در بین کاربران مشهود است؛ استفاده از شبکه های اجتماعی تاثیر چندانی در جهت تضعیف ارزش های فرهنگی ایرانی ندارد و چه بسا شاید باعث تقویت ارزش های فرهنگی ایرانی نیز گردد.
    کلیدواژگان: هویت اجتماعی، گروه های مرجع، اعتیاد اینترنتی، لاین، وایبر
  • سیده رها میرحسینی، بهروز کاوه ای*، سید وحید عقیلی صفحات 41-50
    هدف
    امروزه انسان ها از ابتدای تولد با رسانه ها آشنا می شوند، رشد می کند و از آنها الگو می گیرند. شبکه های ماهواره ای از ابزار های گوناگونی برخوردارند و می توانند مفاهیم را در قالب های از پیش تعیین شده و هدف دار عرضه نمایند. با توجه به رشد روز افزون گرایش به اعمال جراحی زیبایی در مردان، بررسی نقش برنامه های شبکه های ماهواره ای بر جراحی زیبایی آقایان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
    روش پژوهش: مطالعه حاضر، پژوهشی مقطعی بوده که شامل زنان و مردان مراجعه کننده به کلینیک های جراحی زیبایی در چهار منطقه تهران در سال 1394 می باشد. نمونه بدست آمده 546 نفر و انتخاب آن از طریق روش نمونه گیری دو مرحله ای طبقه بندی و تصادفی ساده انجام شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه ی محقق ساخته است.
    یافته ها
    در این پژوهش مشخص شد از نظر عموم مردم شبکه های ماهواره ای بر عمل جراحی زیبایی آقایان موثر هستند. بین گروه های مختلف تحصیلی، سنی، سطوح مختلف وضعیت تاهل و درآمد در رابطه با میزان تاثیر برنامه های شبکه های ماهواره ای بر عمل جراحی زیبایی آقایان اختلاف معناداری وجود ندارد اما بین نظرات افراد دارای تجربه جراحی زیبایی با سایرین و نظرات زنان و مردان جامعه اختلاف معناداری وجود دارد.
    نتیجه گیری
    پیدا کردن احساس بهتر با 8/71 درصد بالاترین درصد گرایش افراد به جراحی بود. ضمن اینکه اثر کامل برنامه های ماهواره ای بر جراحی با 1/32 درصد، و تاثیر زیاد برنامه ها بر جراحی زیبایی با 5/24 درصد از نتایج این تحقیق می باشند. در مجموع 6/56 درصد از مردم معتقدند برنامه های ماهواره ای بر عمل جراحی زیبایی آقایان موثر هستند.
    کلیدواژگان: برنامه های شبکه های ماهواره ای، جراحی زیبایی آقایان
  • لیلا نیرومند*، سید رضا لطیفی صفحات 51-62
    تحقیق حاضر با بررسی تاثیر برنامه های ماهواره بر سبک زندگی دختران نوجوان 15 الی 18 سال دوره دوم دبیرستان های ناحیه 2 منطقه 6 تهران از منظر سطوح مختلف دانش آموزان مقطع دبیرستان صورت گرفته است. نوع تحقیق کاربردی و از نظر روش توصیفی -پیمایشی و همبستگی می باشد. و جامعه آماری این تحقیق 1073 نفر می باشند و طبق فرمول کوکران تعداد نمونه های این پژوهش 250 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای وتصادفی ساده نسبت به انتخاب نمونه مورد مطالعه اقدام گردید. و داده های تحقیق با روش همبستگی اسپیرمن مورد تحلیل قرار گرفتند. که در این زمینه از نطریاتی همچون نظریه هربرت بلومر و رایت میلز، نظریه استفاده و خشنودی، نظریه ساخت یابی گیدنز (سبک زندگی) ، نظریه برجسته سازی که بیشتر در مورد تلویزیون (که دارای مخاطبان فراوان است و تاثیر زیادی بر آنان دارد)، مطرح شده است، نظریه امپریالیسم فرهنگی، نظریه کاشت و نظریه یادگیری اجتماعی و نظریه همانندی رسانه ای استفاده شده است. بر این اساس با استفاده از روش پیمایش در قالب پرسشنامه به بررسی تاثیر برنامه ماهواره بر سبک زندگی نوجوانان دختر 15 الی 18 ناحیه 2 منطقه 6 تهران پرداخته شد، که بعد از تکمیل پرسشنامه و استخراج داده ها نتایج بدست آمده نشان داد، که طبق معادله رگرسیون میزان تاثیرات نسبی متغیرهای مستقل را به متغیر وابسته نشان داده شده است.
    کلیدواژگان: دسترسی، جذابیت، احساس نیاز، روابط اجتماعی، روابط خانوادگی، نحوه گذراندن اوقات فراغت، مدگرایی
  • زهرا اکبری، بیتا شاه منصوری*، بی بی سادات میراسماعیلی صفحات 63-69
    این تحقیق، با هدف بررسی تحلیل محتوای گفتمان رایج موسیقی سنتی و موسیقی رپ در ده سال گذشته در ایران صورت گرفته است. تا ضمن شناخت موسیقی سنتی و موسیقی رپ، به تحلیل محتوای این دو نوع موسیقی بپردازد. این تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوا به مطالعه کمی و کیفی مضمون های به کار رفته در هر دو نوع موسیقی پرداخته است. با توجه به رویکرد زبان شناسانه سوسوری مبنی بر دال ها و مدلول ها و با استفاده از نمونه گیری تصادفی از آثار محمدرضا شجریان برای موسیقی سنتی و یاسر بختیاری (یاس) برای موسیقی رپ، در ده سال اخیر بوده است. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که تفاوت فاحش پرداختن به مقوله اجتماعی، در دو نوع موسیقی سنتی و رپ، قابل توجه است. در موسیقی سنتی کمتراز یک چهارم محتوا، به مقوله های اجتماعی می پردازد. حال آن که در موسیقی رپ، حدود یک سوم محتوا، به مقوله اجتماعی پرداخته می شود. به نظر می رسد وجه اشتراک دو نوع موسیقی سنتی و رپ در کمترین میزان پرداختن به ارزش های اخلاقی است. مقوله فرهنگ ملی در هر دو نوع موسیقی، به صورت نسبتا برابر مورد توجه قرار گرفته اند. در موسیقی سنتی، بیش از دیگر مقوله ها در حد بیش از (40 درصد)، به مقوله گفتمان قدرت پرداخته می شود و کمترین میزان توجه به مقوله ارزش های اخلاقی پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: موسیقی سنتی، موسیقی رپ، گفتمان قدرت، فرهنگ ملی، ارزش های اخلاقی
  • محمد برجعلی زاده*، نادر صادقی لواسانی نیا، سارا محمدپور صفحات 71-84
    تولید و محتوای اخبار در اتاق های خبر به شدت تحت تاثیر عوامل درون سازمانی است. در این مقاله عامل ساختار سازمانی با هدف تعیین میزان نقش این متغیر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون در اتاق خبر بررسی می شود. پژوهش به روش پیمایش مبتنی بر توزیع پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری آن 530 نفر و نمونه آن 112 نفر از کارکنان واحد مرکزی خبر صدا و سیما است. بر اساس یافته ها؛ ساختار سازمانی با ابعاد خط مشی، حرفه ای بودن، تصمیم گیری، مدیریت و تکنولوژی در کمیت و کیفیت اخبار نقش ایفاء می کنند. از نظر پاسخ گویان، تکنولوژی (3/55)، و حرفه ای بودن با (3/25) بیشتر از سایر ابعاد در کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون در اتاق خبر نقش دارند. یافته های این پژوهش بر ضرورت توجه مدیران رسانه در تقویت نیروی انسانی و مجهز ساختن اتاق های خبر به امکانات و فناوری های ارتباطات و اطلاعات تاکید دارد.
    کلیدواژگان: اتاق خبر، ساختار سازمانی، کمیت و کیفیت اخبار
|
  • Seyed Mohammad Dadgaran *, Mahsa Zandi, Maryam Amiri Pages 7-20
    The Cinema is a phenomenon that has opened its way to the societies over the past 100 years, especially in the current era that the pleasure of visual culture has been overcome on benefit, introduced itself to mankind in different forms and formats. Therefore, the film industry and producing TV and cinema programs are largely spread by taking advantage of technological growth. Because this phenomenon has very important role in creation of culture , the change of culture and acculturation of society, it has influenced on various people in different ways , it means that the effect on Western culture is different from East because of cultural backgrounds' differences of the two civilizations .Mass media such as radio, television and newspapers play a significant role in education, guidance and raising social consciousness of adolescents and youth and its contrary will follow deviance, corruption and crime. The mass media like many of findings and human made can be helpful or harmful. Therefore, radio, TV, films and press are not determinative and effective tool on social deviances but are a tool in the hands of humans
    Keywords: cinema, culture, morality, Commitments, youth
  • Ziba Amirkhani *, Ali Akbar Farhangi, Afsaneh Mozaffari Pages 21-29
    The researcher attempts to provide media manager competency model and use competency models, plans of key competencies by using Media Manager to identify competency model. To determine the suitability of managers media from referring to the expert's approach has been used. Fits with the approach, grounded theory approach is used in this article. Researcher using a qualitative methodology that is grounded, no default, and the model provides field data. The three-stage analysis of interview data encryption Strauss and Kerbyne used, including open coding, axial and selective. After a final coded data and theoretical refinement semi-structured interviews with the director of media and the academia in the field of media management and communications that have been collected through snowball sampling and reach a consensus model is offered Which contains three categories of mental competence, merit media recognition, knowledge and management competencies that each of these sub-categories that merit has gathered around this core competencies.
    Keywords: Competency model, Media management, Mass communication, Grounded theory, Coding
  • Shirzad Bakhshi Taliabi, Shahnaz Hashemi *, Mohammad Soltanifar Pages 31-39
    New communication technologies and their information highway, especially Internet, have led to developments in intensity and extent of people communication throughout of world, and they have created qualitative development in type of people communication with each other. It means that nowadays it is possible to use a lot of information in the least time and establish oral, written, and visual communication with relatively low cost using social networks with the presence in in this highway. While many developments played role in emergence of this phenomenon, it has created several developments after its emerging, that one of these developments occurred in the base and meaning of social identity of people. In this study, we examined the impact of social networks (Facebook, Twitter, Line, and Viber) on internet addiction, undermining the values of Iraninan culture, fading and fragmentation of social identity.
    Keywords: social identity, Line, Viber, reference groups, Internet addiction, fragmentation of identity
  • Seyed Raha Mirhosseini, Behrooz Kavehie *, Seyed Vahid Aghili Pages 41-50
    Introduction
    Nowadays, people get familiar, grow up and affected by media from their birth. The satellite TV programs have various tools in the field of programming and can provide pre-determined and purposeful concepts. The impact of the satellite TV programs on men cosmetic surgery is of a great importance due to the growing tendency to cosmetic surgery in men.
    Research
    method
    This article is a cross-sectional study which includes men and women who referred to cosmetic surgery clinics in four regions of Tehran in 1394.
    A sample with 546 people was selected by random sampling method and simple two-step classification. The data collection tool was a questionnaire whose validity and reliability were approved.
    Findings
    Based on the research, the public believe that satellite TV programs are effective on men cosmetic surgery. There are not significant differences among various groups of education, age, marital status and income levels and the impact of satellite TV programs on men cosmetic surgery, but there is a significant difference between the views of people with the experience of cosmetic surgery and others with no such experiance in the society.
    Result
    Having a better feeling with 71.8% was the most significant reason for having cosmetic surgery. Additionally, 32.1% believed that satellite programs have direct effect on their tendenecy towards such surgeries, and 24.5% believed in the relative impact of these programs. In total, 56.6% of the participants believed that satellite progrmas can have impact on men’s tendency toward cosmetic surgeries.
    Keywords: Satellite TV Programs, Men Cosmetic Surgery
  • Leila Niroomand *, Seyed Reza Latefi Pages 51-62
    The present study investigated ((impact on the lifestyle of adolescents 15 to 18 satellite programs of the second period 6th district of Tehran high schools in District 2)) of high school students have been Zmnzr different levels. The study used a descriptive - survey and correlation. And the population of this study were 1073 people According to this study, 250 Cochran formula samples was determined using simple Vtsadfy sampling was conducted to select the sample. The data were analyzed using Spearman correlation. In the field of theories of Herbert Blumer and C. Wright Mills's theory, theory and happiness, making troubleshooting theory Giddens (lifestyle), highlighting that more theory on the TV (which has a large audience and Has a great influence on them), raised the theory of cultural imperialism, planting theory and social learning theory and the theory of the same media is used. The survey method using a questionnaire to assess the impact on the lifestyle of adolescents 15 to 18 satellite programs 6th district of Tehran's District 2 After completing the questionnaire and data extraction results showed that the relative impact of independent variables on the dependent variable in the regression equation shown. Y= β1 Z1+ β2 Z2 + β3 Z3… +ei The access (370/0) + the attractiveness (257/0) + the need (232/0) + the watch (231/0) = lifestyle Area 2 Region 6 Tehran teenage girls in other words, the function of the independent variables equation access to satellite, satellite charm, the need for satellites and the watch is.
    Keywords: Access, charm, felt the need, social relationships, family relationships, Recreation, fashion
  • Zahra Akbari, Bita Shahmansouri *, Bibi Sadat Miresmaili Pages 63-69
    This study aimed to investigate the content of the common discourse of traditional music and rap music in Iran is ten years. To the knowledge of traditional music and rap, to pay for content analysis of these two genres. This research using quantitative and qualitative content analysis method to study themes used in both music. According to Saussure's linguistic signifiers and signified approach and using random sampling of works by Mohammad Reza Shajarian for traditional music and Yasser Bakhtiari (Jasmine) for rap music, in the past ten years. The findings of this study indicate that the dramatic differences in addressing social issues, in both traditional music and rap, is remarkable. Less than a quarter of the traditional music content, deals with social issues. While in rap music, about a third of the content, social issues will be discussed. It seems commonality between traditional music and rap in the least amount of attention to moral values. Both national culture in music, are considered to be relatively equal. In traditional music, more than other categories of more than (40%), paid to the subject of the discourse of power and the least amount of attention to moral values are discussed.
    Keywords: Traditional music, rap music, the discourse of power, national culture, Moral Values
  • Mohammad Borjalizadeh *, Nader Sadeghi Lavasaninia, Sara Mohammadpour Pages 71-84
    Producing news stuff in newsrooms is highly effective by intra-organizational factors. In the present paper organizational structure factor have been investigated and the role of variables as policy, professionalism, decision making, managing and technology in the quality and quantity of TV news have been determined. This article is based on a survey-based research which used a researcher –made questionnaire to collect data. The population consisted of 530 individuals mostly IRIB News Agency staff, of which some 112 were selected as samples. Findings indicate that all organizational structure factors play a role in the quality and quantity of news stories; according to the findings, in such factors as technology (3.55), and professionalism (3.25) has the greatest role in the quality and quantity of news stories. This research reveals the necessity of media managers, attention to human resources, equipping newsrooms with modern information and communication technologies.
    Keywords: Newsroom_organizational structure factors_quantity_quality of news & system theor