فهرست مطالب

جاده - سال بیست و هفتم شماره 1 (پیاپی 98، بهار 1398)

فصلنامه جاده
سال بیست و هفتم شماره 1 (پیاپی 98، بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/03/01
  • تعداد عناوین: 13
|
  • کیوان آقابیک*، وحید نوروزی صفحات 1-12
    دوچرخه سواری از سال ها پیش به عنوان یک شیوه حمل نقل مطرح بوده و امروزه نیز به عنوان یک انتخاب مناسب در جهت افزایش سلامتی افراد و کاهش ترافیک در نظر گرفته می شود. استفاده از دوچرخه در سال های اخیر با نرخ قابل توجهی افزایش یافته است و حتی در بعضی کشورهای اروپایی سهم قابل توجهی از سفرهای روزانه را در بر می گیرد. فراهم شدن ایمنی دوچرخه سواران را می توان مهم ترین علت در استفاده از آن ها برای سفرهای روزانه در نظر گرفت. در سال های اخیر تحقیقات زیادی در رابطه با ایمنی دوچرخه سواران صورت گرفته و تاکید بر آن بوده است که بسیاری از مشکلات بدون همکاری سه بخش مهندسی ، آموزش و اعمال قانون قابل برطرف شدن نمی باشد. بنابراین قشرهای مختلف جامعه همچون برنامه ریزان ، مهندسان ، قانون گذاران ، مربیان و شهروندان باید مشارکت لازم را به عمل آورده تا مشکلات مربوطه با همکاری فی مابین حل شود. با این وجود کاهش تعداد و شدت جراحات در تصادفات دوچرخه سواران مستلزم ارائه راهکارهایی است که متناظر با عوامل ایجاد کننده تصادف است. در این مقاله با مرور مطالعاتی که در این حوزه صورت پذیرفته اقداماتی ارائه می گردد که به واسطه به کارگیری آن ها می توان بخش قابل توجهی از تصادفات شامل دوچرخه سواران را کاهش داد.
    کلیدواژگان: اقدامات ایمنی، ایمنی راه، دوچرخه، دوچرخه سواری، تصادفات
  • محمدرضا سلیمانی کرمانی* صفحات 13-28
    هایپرلوپ یک پیشنهاد برای حمل و نقل سریع مسافر و یا بار است، که ابتدا در در سال 2012 توسط ایلان ماسک مخترع و سرمایه گذار آمریکایی مطرح گردید. این طرح یک سیستم حمل و نقل لوله ای است که از طریق آن یک کپسول (قطار) حاوی مسافر و یا بار می تواند بدون مقاومت هوا و یا اصطکاک با سرعتی بالغ بر 1220 کیلومتر بر ساعت جا به جایی را انجام دهد. اگر چه در دنیای ایده پردازی، ممکن است ساخت و راه اندازی آنآسان جلوه کند. اما اجرای آن در شرایط واقعی بسیار چالش برانگیز است . آزمایش های اولیه در مقیاس کوچک نشان می دهد که راه اندازی هایپرلوپ کاملا امکان پذیر است و به علاوه، کارایی فوق العاده مطلوبی دارد. با این حال، ساخت یک لوله در مقیاس کامل به طول صدها کیلومتر که قادر به حفظ خلاء نزدیک به 100% باشد، بدون شک یکی از بزرگترین چالش های مهندسی در قرن حاظر خواهد بود. بسیاری از کشورها در حال حاظر شروع به سرمایه گذاری های کلانی در این خصوص کرده اند.این مقاله قصد دارد تا چالش های پیش روی احداث هایپرلوپ را مورد بررسی قرار دهد تا مهندسان و دست اندرکاران ایرانی نیز با چالش های آن آشنا گردند. در آخر راهکارهایی جهت شروع تحقیق در این خصوص در ایران پیشنهاد گردید. بی شک با توجه به مشکلات عدیده ای که بر سر راه وجود دارد ولی، این پدیده انقدر جذابیت دارد که با تکنولوژی های پیشرفته کنونی می توان بر مشکلات فائق آمد.
    کلیدواژگان: هایپرلوپ، خلا نسبی، حمل و نقل لوله ای، موتور القایی خطی، و کمپرسورهای محوری
  • علی عبدی کردانی*، نادر میرزا گل گنجی، فرشاد قطب صفحات 29-36
    با توجه به توسعه روز افزون زندگی شهری و افزایش ترافیک، مصرف سوخت بالا و اتلاف وقت شهروندان،استفادهازروش هاییکهکاراییتسهیلاتحملونقلموجود راافزایشمی دهدضروریبهنظر می رسد. هدف از این تحقیق، تحلیل و ارزیابی روسازی تراموای مدفون شده در روسازی آسفالتی شبیه سازی شده با استفاده از مدل اجزای محدود ساخته شده در نرم افزار ABAQUS می باشد. مشخصات مدل ساخته شده شامل 200 میلی متر آسفالت برای ضخامت با پهنای 140 میلی متر و ارتفاع 100 میلی متر می باشد. برای این منظور اثر بارهای تک و همزمان بار افقی و عمودی بر روی سیستم اعمال شد و نتایج کامل خروجی از جمله معیارهای تنش فون مایسزو تغییر شکل ها مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بدست آمده از این تحقیق حاکی از این موضوع است که تنش در بارگذاری یکطرفه بحرانی تر از حالت دوطرفه می باشد و بیشترین تنش و کرنش نیز در قسمت داخلی مابین دو ریل اتفاق می افتد.
    کلیدواژگان: تراموای، روسازی، آباکوس
  • حمید میرزاحسین*، سپیده عکاسی، وحید نوفرستی، مسعود شکیبایی فر صفحات 37-49
    امروزه باتوجه به توسعه زیرساخت های ارتباطی، فرصتی مناسب جهت بهبود شرایط حمل ونقل شهری با توجه به ساختار های حمل ونقل هوشمند فراهم آمده است. کنترل هوشمند تجهیزات و وسایل حمل ونقلی یکی از جنبه های این قبیل از ساختارهای حمل ونقل هوشمند تلقی می شود. یکی از مزایای این سیستم ها، کنترل هوشمند مرکزی چراغ های راهنمایی در جهت اولویت دهی به خودروهای امدادرسان و ناوگان حمل ونقل همگانی است که موجب تسریع عملیات امدادرسانی و افزایش مطلوبیت استفاده از حمل ونقل همگانی برای شهروندان می شود.از سویی دیگر، فناوری نوین ارتباطات خودرویی در قالب امواج اختصاصی برد کوتاه (DSRC) برقراری ارتباطات خودروها با یکدیگر (V2V) و با تجهیزات کنار مسیر (V2I) را امکان پذیر ساخته است. از تلفیق این فناوری با سیستم کنترل مرکزی هوشمند چراغ های راهنمایی، امکان تخصیص زمان سبز در هنگام عبور خودروهای امدادرسان و ناوگان حمل ونقل همگانی از تقاطعات هوشمند و تمدید آن تا زمان عبور از تقاطع وجود دارد. هرچند این اولویت دهی موجب تاخیر در تخلیه بار ترافیکی سایر رویکردها می شود. این مقاله به بررسی میزان تاخیر و توقف در رویکردهای اصلی و فرعی تقاطع نلسون ماندلا- حقانی در زمان عبور خودروهای آتش نشانی و همچنین میزان حجم عبوری از تقاطع اشرفی - مرزداران در زمان عبور اتوبوس های BRT. با اخذ اولویت عبور به کمک DSRC پرداخته است. آمار حجم عبوری از هر یک از رویکردهای تقاطع محاسبه و میزان تاخیر با پارامترهای محاسبه شده توسط سیستم کنترل مرکزی SCATS ارزیابی شده است. نتایج به دست آمده از مقایسه زمان تاخیر و توقف نشان دهنده آن است که با حضور خودرو امدادرسان و BRT در مسیرهای موردبررسی و تمدید زمان سبز در آن محورها امکان عبور خودروهای ویژه فراهم شده اما این امر باعث تاخیر در تخلیه بار ترافیکی سایر رویکردهای تقاطع می شود. البته با توجه به اهمیت بالای عبور به موقع خودروهای امدادرسان و اتوبوس های BRT، تاخیر ایجادشده در سایر رویکردها در سیکل های زمانی بعد توسط سیستم کنترل مرکزی هوشمند قابل جبران خواهد بود. لذا این امر باید به سرعت صورت پذیرد تا از تحمیل تاخیر ایجاد شده به سایر محورهای شبکه جلوگیری کند.
    کلیدواژگان: اولویت عبور در خطوط BRT، حجم تردد، فناوری ارتباطات خودروی DSRC، کلان شهر تهران
  • مهناز یدالهی*، آسیه محمودی، مجتبی نی داودی صفحات 51-61
    طراحی خیابان ها، علائم و نشانه های اخطار دهنده از جمله عوامل موثر بر شدت و تعداد حوادث روی داده در شهرها هستند. با شناسایی نقاط حادثه خیز خیابان، بزرگ راه و جاده و رفع موانع موجود می توان احتمال خطاهای انسانی را تا حد زیادی کاهش داد. هدف پژوهش مقطعی  حاضر شناسایی نقاط حادثه خیز و عوامل موثر بر بروز سوانح ترافیکی و پیامدهای ناشی از آن می باشد. مطالعه حاضر به بررسی کلیه سوانح ترافیکی که از تاریخ 1/1/1394 تا پایان تیر ماه 1395 در بزرگ راه حسینی الهاشمی  شهر شیراز اتفاق افتاده است می پردازد. اطلاعات با استفاده از  نرم افزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیلی آماری قرار گرفت.نسبت شانس(OR) هر یک از عوامل موثر بر پیامد حوادث ترافیکی (مرگ و آسیب) مانند جنسیت، سن و زمان وقوع با  استفاده از مدل رگرسیون لوجستیک برآورد شد. نتایج نشان داد که تعداد 421 تصادف مورد بررسی قرار گرفت که  از بین کل تصادفات 348 مورد  (7/82 درصد) منجر به وقوع آسیب و 1 مورد (2/0 درصد) نیز منجر به مرگ شده بود. متوسط سنی افرادی که دچار سانحه تصادف شده بودند برابر با 02/32±12 بود. مرد ها (OR=1.63 CL 0.91-2.91) بیشتر در معرض آسیب های ناشی از حوادث ترافیکی قرار می گرفتند. نتایج نشان داد که مردان بیش از زنان در معرض سوانح و آسیب های ناشی از آن قرار دارند. عامل زمان یک عامل موثر در بروز سوانح می باشد و از نظر فصلی، بیشترین فراوانی مربوط به فصول تابستان و بهار بود.
    کلیدواژگان: بررسی میدانی، سوانح ترافیکی، بزرگ راه
  • محمد مهدی خبیری* صفحات 63-74
    سرعت وسایل نقلیه می تواند بر عملکرد و خرابی روسازی تاثیرگذار باشد، دومعیار مهم در خرابی های ناشی از عبور بار در روسازی انعطاف پذیر، ترک های خستگی و شیارشدگی است. کرنش کششی زیر لایه رویه و کرنش فشاری روی خاک بستر در برابر خستگی و شیارشدگی به عوامل مختلفی مانند خصوصیات بارگذاری وسایل نقلیه نظیر سرعت و مقدار بار عبوری  وفشار سطح تماس بستگی دارد. در این مطالعه در دمای ثابت آسفالت، تاثیر سرعت عبور ترافیک بر مقدار حداکثر کرنش کششی تار پایین لایه آسفالت و حداکثر کرنش فشاری روی خاک بستر، با کمک تغییر در مقدار نرمی خزشی مورد بررسی قرار گرفته است. سپس با استفاده از مقادیر مدول الاستیسته ناشی از تغییر در ضریب نرمی خزشی کرنش بدست آمده در اثر تغییر در عامل سرعت عبور وسیله نقلیه بر عمر روسازی مورد بررسی قرار گرفته است. تحلیل روسازی با استفاده از نرم افزار لایه ای KenPav که امکان تحلیل الاستیک روسازی تحت اثر بار را فراهم می سازد انجام شده است. تحلیل های صورت گرفته بر روی نه مقطع مختلف با سه ضخامت مختلف رویه آسفالتی بر سه نوع خاک بستر در پنج سرعت مختلف تحت اثر عبور بار محوری استاندارد انجام شد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که با افزایش سرعت، کرنش کششی بحرانی در لایه آسفالت کاهش می یابد بنابراین به دلیل کاهش ضریب نرمی خزشی در سرعتهای بالا درمجموع عمرخستگی با افزایش سرعت افزایش می یابد. تاثیر زمان بارگذاری برسرعت رشد خرابی شیارشدگی به هندسه ی روسازی وابسته می باشد. به واسطه تحلیل مدل ها، چنین مشاهده شد که با  افزایش سرعت بارگذاری به ازاء ده کیلومتربرساعت به طورمتوسط ترک خوردگی 14% کاهش می یابد.در انتهاء مدلهای آماری نظیر درخت تصمیم و شبکه عصبی نیز بر روی نتایج بحث شد.
    کلیدواژگان: تئوری لایه ا ی، سرعت وسایل نقلیه، ضریب نرمی خزش، خرابی بحرانی روسازی، زمان بارگذاری
  • سروش معمارمنتظرین*، میلاد ابوالحسنی، آرمین سپهری راد صفحات 75-86
    توسعه پایدار به معنی توسعه و پیشرفت نسل حاضر با حفظ منابع برای توسعه نسل آینده است. توسعه پایدار یک مفهوم پیچیده است که جنبه های مختلفی را در بر می گیرد. در پایداری، سه جنبه اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی با هم به طور کامل در تعامل هستند و اغلب محققان در قالب این سه جنبه اصلی(زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی)، پایداری را بررسی می کنند. توسعه پایدار باید رشد اجتماعی را که در آن نیازهای همه افراد برآورده شده، فراهم آورد، حفاظت موثری از محیط زیست به عمل آورده و در مصرف منابع طبیعی با دقت عمل کند و این توسعه باید رشد پایدار اقتصادی و رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد. صنعت حمل ونقل هوایی و فرودگاه ها نقش غیرقابل انکاری در توسعه پایدار اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی نواحی پیرامون خود دارند. این اثرات تنها محدود به تاثیرات ناشی از عملکرد فرودگاه ها بر نواحی همسایه خود نبوده بلکه می تواند ناحیه وسیع تری را با جذب سرمایه گذاری ها، ایجاد دسترسی و ایجاد ناحیه مناسب برای راه اندازی کسب و کارهای جدید تحت تاثیر قرار دهد. فرودگاه ها یکی از مهم ترین عناصر صنعت حمل ونقل هوایی هستند. بنابراین بررسی اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از فعالیت آن ها برای ایجاد درکی عمیق و برنامه ریزی برای آینده، بسیار ضروری و مهم است. در این پژوهش، چهارچوب مشخصی برای بررسی تاثیرات ناشی از عملکرد فرودگاه ها در قالب مفاهیم توسعه پایدار ارائه شده است.
    کلیدواژگان: توسعه پایدار، فرودگاه، حمل ونقل هوایی، توسعه اقتصادی
  • ابراهیم حسامی*، مهدی زال نژاد صفحات 87-104
    شبکه حمل ونقل جاده ای در هر کشور نقشی حیاتی در اقتصاد آن جامعه بازی کرده، لذا شرایط فیزیکی زیرساخت ها بسیار مهم است. بدون شک، بدون نگهداری کافی و به موقع، راه ها به شدت دچار زوال و تخریب خواهند شد و نیاز به بهسازی و حتی بازسازی گسترده ای خواهد بود که اغلب هزینه ای بیشتر از تعمیر و نگهداری ساده ای که می توانست زودتر انجام شود، در بر خواهد داشت. با افزایش قیمت روسازی های آسفالتی، کاربرد آسفالت های حفاظتی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در تعمیر و نگهداری روسازی ها در ایران و جهان به شکل قابل چشمگیری رواج یافته است. در طی سال های گذشته، در بین انواع آسفالت های حفاظتی، میکروسرفیسینگ به عنوان روشی موثر و کارآمد در نگهداری پیشگیرانه ی روسازی ها به صورت گسترده مورد پذیرش قرار گرفته است. استفاده از میکروسرفیسینگ موجب حفاظت و به تاخیر انداختن خرابی روسازی ها، آب بندی سطح راه، درزگیری ترک های غیرفعال راه، افزایش مقاومت لغزندگی و اصلاح سطح روسازی می شود. در کنار مزایای ذکر شده، شیارشدگی، عریان شدگی و شن زدگی از جمله خرابی های رایج در میکروسرفیسینگ بوده که عموما به دلیل تخریب سایشی سنگدانه ها، جابجایی مصالح و مواد، نبود چسبندگی کافی بین قیر و سنگدانه، عدم مقاومت سایشی مناسب سنگدانه ها و طرح اختلاط و اجرای نامناسب ایجاد می شوند. از این رو بررسی مدهای خرابی یا شکست در میکروسرفیسینگ امری حیاتی بوده و برای ادارات راه و شهرسازی این موضوع مهم است که آسفالت های حفاظتی طوری طراحی و بهینه سازی شده که دارای بهترین عملکرد و بیشترین عمر بهره وری باشند، سرعت اجرای آن ها سریع باشد تا تاخیر در بازگشایی ترافیک را به حداقل برساند، عمر خدمت دهی روسازی راه را افزایش، هزینه های دوره های نگهداری را کاهش و ایمنی راه را ارتقا دهند. از این رو در این مطالعه به بررسی عوامل تاثیرگذار بر عملکرد میکروسرفیسینگ پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: نگهداری پیشگیرانه راه ها، آسفالت حفاظتی، میکروسرفیسینگ
  • حمید شیرمحمدی*، فرهاد حدادی صفحات 105-119
    با افزایش جمعیت شهر نشینی و پراکندگی تراکم شهری و شدت کاربری زمین در سطح و ارتفاع ها، و کمبود نیازهای شهروندان برای دسترسی به امکانات حمل و نقل شهری، برنامه ریزان شهری به طراحی سیستم های حمل و نقل شهری پایدار و هماهنگ با تمام معیارهای زیست محیطی و یکپارچگیهدایت می شوند. بافت سنتی شهر ارومیه باعث شلوغی در ساعات اوج ترافیک در راه های شریانی این شهر در سال های اخیر نیز شده است. لذا در این مقاله حاضر سعی شده است که این موضوع به صورت موردی تحت بررسی قرارگیرد. در ابتدا با استفاده از روش مطالعه ای و ارزیابی، آمارگیری های ویژگی های سفر و بررسی وضع موجود جهت شناسایی مشکلات سیستم حمل و نقلی و ترافیکی این شهر آغاز شد و سپس ارائه راهکارهای رفع و یا کاهش مشکلات صورت گرفته است. سپس موضوع این تحقیق به بررسی تبعات خط ویژه  در مسیر خیابان کاشانی-امینی و لزوم اجرای این طرح می باشد. طراحی این خط ویژه اتوبوس های تندرو سبب کاهش 27 درصدی طول مسیر حرکت اتوبوس ها نسبت به مسیر قبلی می گردد. کاهش 27 درصدی در مسافت سفر اتوبوس ها سبب کاهش آلودگی، کاهش هزینه تعمیر و نگهداری اتوبوس ها و از همه مهمتر کاهش زمان سفر اتوبوس ها نیز می گردد که آن نیز، سبب افزایش استفاده از اتوبوس و سیستم حمل و نقل عمومی از سوی مردم در این خط می شود و رضایتمندی شهروندان را از طراحی این خط در این شهر برخوردار می کند.
    کلیدواژگان: ترافیک شهری، حمل و نقل عمومی، راهکارهای ساماندهی، اتوبوس های تندرو، خط ویژه
  • یوسف نوری*، زین العادین رحمانی صفحات 121-132
    حمل و نقل هوایی به خاطر جایگاه ویژه اش از منظر اقتصادی و گردشگری،  زیربنایی ترین  مولفه چرخه تولید در توسعه کشورها بوده و با ارائه راهکارها و ترکیب مناسبی از آمیخته بازاریابی می توان با تصویر سازی، ذهنیت پروری و جایگاه سازی، ضمن ایجاد تعامل بین سازمان های مرتبط، به فعالیت های ترویجی، تبلیغی و توسعه محصول گردشگری پرداخت. این مطالعه با جستجو در تحقیقات انجام یافته از سال 1385 تاکنون در خصوص گردشگری، در پایگاه های اطلاعاتیگوگل، جهاد دانشگاهی،اخبار و انتشارات ، مجلات و نشریات داخلی و ماهنامه های آماری  شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با تمرکز بر کلمات کلیدی با هدف بررسی تاثیر کسب و کارهای موجود در صنعت هوانوردی بر توسعه گردشگری انجام گرفته، نتایج نشان داد که وجود فاصله مکانی فرودگاه ها با زیر ساخت پیشرفته، تکنولوژی مدرن و مجهز از یک طرف وایمنی، راحتی و سهولت تردد با هواپیما در کنار شرکت های هواپیمایی از طرف دیگر، با استفاده از عناصر آمیخته بازاریابی گردشگری و بخصوص تبلیغات، ضمن توسعه صنعت گردشگری و رونق بخشی به اقتصاد منطقه باعث وجود آمدن کسب و کارهای تازه ای از قبیل شرکت های هواپیمایی کم هزینه شده که این کسب و کار نوپا با اثر کاهشی بر هزینه های تمام شده مسافران و گردشگران، در کنار ترمینال های مجهز و پیشرفته و با همکاری شرکت های هواپیمایی با ناوگان مناسب به چرخه اقتصادی و توسعه پایدار کشور رونق بخشیده و بهترین گزینه برای جایگزینی درآمدهای نفتی  می باشد.
    کلیدواژگان: آمیخته بازاریابی، حمل و نقل هوایی، شرکت های هواپیمایی کم هزینه، گردشگری، کسب و کار
  • امیر رضا مهدوی، امیررضا ممدوحی* صفحات 133-144
    استفاده بهینه از زمان و جلوگیری از اتلاف آن همواره یکی از چالش های بزرگ جوامع انسانی است. معمولا زمان تاخیر و زمان توقف در تقاطع ها بخش قابل توجهی از زمان سفر را تشکیل می دهد. در بین راهکارهای کاهش اتلاف زمان در تقاطع ها، استفاده از چراغ راهنمایی هوشمند همواره موردتوجه مهندسان ترافیک بوده است. ازاین رو در این پژوهش تحلیل حساسیت مشخصات جریان ترافیک در مقابل تغییرات حجم ترافیک برای دو حالت چراغ راهنمایی عادی و چراغ راهنمایی هوشمند، موردبررسی قرار می گیرد. بدین منظور از داده های ترافیکی برداشت شده در دو نوبت عصر و ظهر خیابان ماهان شهر کرج استفاده می گردد. برای تحلیل حساسیت رفتار چراغ ها در برابر تغییرات حجم ترافیک، خیابان ماهان با احجام ترافیک مختلف در دو حالت چراغ راهنمایی عادی و چراغ راهنمایی هوشمند شبیه سازی می گردد. نتایج شبیه سازی نشان می دهد هوشمند سازی چراغ راهنمایی به طور میانگین باعث کاهش زمان سفر به میزان 16 درصد، کاهش 5/24 درصدی زمان تاخیر، کاهش زمان توقف به اندازه 9/28 درصد، کاهش چگالی به اندازه 5/15 درصد و کاهش 6/14 درصدی زمان سفر کل می گردد. همچنین نتایج حاکی از آن است که هوشمند سازی چراغ راهنمایی تاثیر چندانی (کمتر از 5 درصد) بر جریان ندارد. همچنین نتایج حاکی از آن است که هوشمند سازی چراغ راهنمایی به طور میانگین منجر به افزایش سرعت هارمونیک به میزان 6/22 درصد می گردد. درنهایت با توجه به تحلیل حساسیت مشخص می گردد تغییرات مشخصات ترافیکی برای چراغ راهنمایی عادی در مقابل تغییرات حجم ترافیک به صورت یک خط است درحالی که تغییرات مشخصات ترافیکی برای چراغ راهنمایی هوشمند متشکل از دو خط با شیب های متفاوت است. این شکست که در حجم 105 درصد حجم ترافیک شمارش شده بیشینه رخ داده، حاکی از حساسیت بیشتر رفتار چراغ راهنمایی هوشمند نسبت به چراغ راهنمایی عادی، به حجم ترافیک شمارش شده بیشینه (حجم مورداستفاده برای طراحی چراغ راهنمایی) است.
    کلیدواژگان: چراغ راهنمایی هوشمند، تحلیل حساسیت، تغییرات حجم ترافیک، سیستم های هوشمند حمل ونقل
  • محسن سقایی *، محمودرضا شهسواری، هاجر خدامی صفحات 145-156
    روند روبه رشد جمعیت درکلان شهر اصفهان وگسترش فعالیت های اجتماعی وهمچنین تمایل شهروندان به استفاده ازوسایل حمل ونقل شخصی باعث تراکم ترافیک وهمچنین افزایش آلودگی هوا شده است . در راستای موضوع فوقهدف این پژوهش بررسی میزان رضایت مندی شهروندان اصفهان از شبکه حمل ونقل عمومی است. روش تحقیق ، پیمایشی از نوع همبستگی است جامعه آماری پژوهش کلیه شهرومندان ساکن در مناطق 1،3،5،6،7،8 اصفهان در سال 1396 می باشند. داده های مورد نیاز با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته جمع آوری گردیده و پنج شاخص دسترسی ،آسایش ، امنیت ، سرعت و هزینه سفر مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از مدل رگرسیون ، تحلیل مسیرو آزمون T ، ضریب هبستگی پیرسون و باکاربرد نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل انجام شده است . نتایج تحقیق مشخص می کند از دیدگاه شهروندان شبکه اتوبوس رانی بهترین سرویس دهی در زمانهای اوج سفر را داشته ، همچنین جانمایی ایستگاه های شبکه اتوبوس رانی مناسب است . بهترین کیفیت و میزان سرویس دهی در ساعات اولیه شب متعلق به شبکه تاکسیرانی است و شبکه مترو در میان سایر وسایل حمل نقل عمومی بهترین کیفیت سرویس دهی را داشته است. ولی میزان استفاده شهروندان از این وسیله بسیار پایین است و بین متغیرهای دسترسی، آسایش امنیت ، سرعت و هزینه سفر با رضایت مندی از شبکه حمل و نقل عمومی رابطه معنا داری وجود دارد و متغیر امنیت و ایمنی سفر با رضایتمندی از شبکه حمل و نقل عمومی رابطه معنا داری نشان نمی دهد.
    کلیدواژگان: رضایت مندی، شهروندان، حمل و نقل عمومی، شهر اصفهان
  • شبیر ارشدنژاد * صفحات 157-166
    جاده های معادن را می توان به دو دسته تقسیم کرد. جاده های داخل محوطه معادن و جاده های دسترسی معدن به نقاط کلیدی مقصد مانند کارخانه فرآوری یا نزدیکترین بندر، شهر و روستای مجاور. جاده های داخل محوطه معادن معمولا دارای عمری کوتاه و با مشخصات فنی پایین طرح و ساخته می شوند و غالبا موقتی هستند. اما جاده های دسترسی به مراتب دارای کیفیت و مشخصات فنی و عمر بالاتری و در بسیاری موارد بسیار طویل تر هستند. بنابراین توجه ویژه به طراحی آنها می تواند نقش موثری در بهره وری اقتصادی از معدن داشته باشد. در این مقاله تلاش شده است تا الگوریتم مناسبی برای طراحی جاده های دسترسی معادن با روش تحلیل سلسله مراتبی پیشنهاد شود. به منظور طراحی هر جاده ای، ابتدا باید چندین مسیر به عنوان گزینه های محتمل به لحاظ هندسی طرح شده و سپس با معیارهای معینی با یکدیگر مقایسه شوند. روش پیشنهادی SBMR برای اولین بار و به منظور کمی سازی معیارهای تصمیم گیری برای انتخاب بهترین گزینه ارائه شده است. در این مدل که بر اساس تحلیل سلسله مراتبی بدست آمده هجده پارامتر در سه دسته کلی با معیارهای فنی، اقتصادی و محیطی در نظر گرفته شدند و ساختار نهایی مدل به صورت جداول معینی با سیستم امتیاز دهی به هر پارامتر و در محدوده عددی صفر تا 100 پیشنهاد شده است. پس از تحلیل و محاسبات لازم مشخص شد که حساس ترین پارامتر، میزان حجم ابنیه از معیارهای فنی با درصد اهمیت 6/23 % بوده و میزان پاکسازی زمین کمترین حساسیت را با 4/0 % داراست. با کمک این سیستم می توان نسبت به انتخاب گزینه بهینه در جاده های دسترسی به معادن به صورت تحلیلی و مستدل اقدام نمود. به عنوان ارزیابی الگوریتم پیشنهادی، یک مطالعه موردی از معادن مس کرمان (نوچون) مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور چهار مسیر انتخاب شده و کلیه پارامترهای آنها معین شدند. طول مسیرها به ترتیب عبارت بودند از 12، 14، 16 و 18 کیلومتر که پس از محاسبات نهایی مسیر دوم به طول 14 کیلومتر و با شیب متوسط 7 درصد و عرض 11 متر به عنوان گزینه برتر انتخاب شد.
    کلیدواژگان: الگوریتم سلسله مراتبی، طرح هندسی راه، راه دسترسی معادن، شرایط محیط زیستی، SBMR
|
  • Kayvan Aghabayk *, V. Noroozi Pages 1-12
    Cycling has been a form of transportation for many years. It is still considered as a healthy alternative transportation and can reduce vehicular traffic congestions. Use of bicycles has been increased considerably in recent years in particular in some European countries. Safety concerns could be considered as a major factor which influences a cyclist’s decision to bicycle for transportation. Many studies have been focused on cyclist’s safety in recent years indicating the problems cannot be solved by addressing only one of the “three Es” (i.e., engineering, education, or enforcement) without addressing the others. Therefore, different groups of a society such as planners, engineers, law enforcement officers, designers, trainers and citizens should work together to identify and solve cycling safety problems. Nevertheless, the countermeasures should be applied with attention to crash causalities to be more effective. This paper reviews the cyclist-related studies and introduces the countermeasures which can reduce crashes involving bicycles.
    Keywords: Safety Measures, Road Safety, Bicycle, Cyclist, Crash
  • Mohammad Reza Soleymani Kermani * Pages 13-28
    Hyperloop is a proposal for fast passenger or freight transportation system, first launched in 2012 by Ilan Mask (American inventor and investor (. The scheme is a Tubular transportation system through which train can carry passenger or freight in vacume or frictionless codition with speeds of up to 1220 km / h. In theory, Capsoul is based on the relative vacuum conditions that can travel from Tehran to Bandar Abbas in 1:10 minutes at a given speed. Frictionless capsules can be driven by linear induction motors and axial compressors. Hyperloop is an amazing engineering phenomenon that moves near the speed of sound. Although in the world of ideas, it may seem easy, but its implementation in real terms is very challenging. Initial small-scale experiments show that Hyperlub is quite possible and, in addition, it's extremely good performance. However, the construction of a full-length tube of hundreds of kilometers capable of maintaining a vacuum of nearly 100% is undoubtedly one of the greatest engineering challenges in the century. Many countries in the world are beginning to invest heavily in this regard. Among them, America, France, England, Holland, China, Japan, Amrits, Qatar, India and others can be mensioned. Sooner or later other countries will start pllaning. This paper aims to examine the challenges facing the Hyperlup project so that Iranian engineers and practitioners can get to know the challenges they are facing. Strategies for initiating research in this regard were proposed for Iran. Undoubtedly, due to the many problems that are on the way, this idea is so fascinating that the current advanced technologies can overcome the problems.
    Keywords: Hyperloop, Relative Vacuum, Tubular Transportation, linear induction motor, Axial Compressors
  • Ali Abdi Kordani *, N. Mirza Gol Ganji, F. Ghotb Pages 29-36
    Given the increasing urban life, air pollution and increased vehicle traffic, high fuel consumption and wasting of citizens' time, it is necessary to use methods that increase the efficiency of existing transportation facilities. The purpose of this research is to analyze and evaluate the tramway pavement buried in simulated asphalt pavement using a finite element model constructed in ABAQUS software. The specification of the model is made up of 200 mm asphalt for thickness of 140 mm and a height of 100 mm. For this purpose, the effects of single and simultaneous loads of horizontal and vertical load on the system were applied, and the results of the output, including von Meyss stress and deformation measures, were evaluated. The results of this study indicate that stress in one-way loading is more critical than the two-way mode, with the highest stress and strain occurring in the interior of the two rails.
    Keywords: tramway, Pavement, ABAQUS
  • Hamid Mirzahossein *, S. Akasi, V. Noferesti, M. Shakibayifar Pages 37-49
    Nowadays, due to the development of communication infrastructure, there is an opportunity to improve the level of service (LOS) with regard to the intelligent transportation system (ITS). One of the benefits of these systems is the intelligent control of traffic lights in order to prioritize the emergency vehicles and the transit, which accelerates the relief operation and increases the utility of public transportation for citizens. On the other hand, the new DSRC automotive communications technology enables V2V communication with off-road equipment (V2I). Combining this technology with the control system, the signals allow allocation of green time and extend it until crossing the intersection. However, this priority causes a delay in the evacuation of traffic for other approaches. This paper examines the amount of delay and stops at the intersections of Mandela-Haghani for firefighting vehicles, and Ashraf-Marzdaran for BRT by using DSRC. The delay is evaluated by the calculated parameters of SCATS as an intelligent central control system. The results obtained from the comparison of the delay and the stops indicate that the presence of the emergency vehicle and the BRT have extended by the green time on those approaches allowed the passing of special vehicles.
    Keywords: priority at Intersections, BRT, Emergency vehicles, DSRC, Tehran
  • Mahnaz Yadollahi *, A. Mahmoudi, M. M. Neydavodi Pages 51-61
    Among the factors affecting the severity and number of accidents in cities, street design, signs and warning signs. By identifying the incident points on the street, the great road and road, one can reduce the probability of human error by removing existing barriers. The purpose of this cross-sectional study is to identify incident points and factors affecting traffic accidents. The present study deals with all traffic accidents that took place from 1/1/1394 to the end of July, 1395 in the big road of Hosseini al-Hashemi city of Shiraz. Data were analyzed by SPSS software version 21. The odds ratio (OR) of each of the factors affecting traffic accidents (deaths and injuries) such as gender, age and time of the accident was estimated using logistic regression models. The results showed that 421 were randomized to the total number of accidents occurred between 348 (7/82 percent) caused damage and 1 (2.0 percent) were fatal. The average ages of people who have crash were 02/32 ± 12, respectively. Men (OR = 1.63 CL 0.91-2.91) were more susceptible to damage caused by traffic accidents. The results show that men are more likely to suffer from accidents and injuries than women. the most frequent was the summer and spring seasons. time factor was an effective factor in the occurrence of accidents.
    Keywords: Field Survey, Traffic Accident, Highway
  • Mohammad Mehdi Khabiri * Pages 63-74
    Speed of vehicles may affect performance and pavement distress. Two major factors of a flexible pavement distress due to traffic loading are fatigue cracking and rutting. Tensile strain below the surface layer and compressive strain on subgrade because of fatigue and rutting depend on various factors such as vehicles’ loading properties like speed and amount of passing load and contact pressure. In the present study, we studied the impact of the traffic speed on the maximum amount of tensile strain at the bottom of asphalt layer and the maximum compressive strain on the subgrade by changing the value of creep softening strain in a constant temperature of asphalt. Then, the impact of the strain obtained from changing the factor of vehicles’ traffic speed on pavement life was examined by using the elasticity modulus values resulted from the varying Creep compliance function. The pavement analysis was carried out by Ken-Pave layered software which enables us to make an elastic analysis of pavement under loading effect. The analyses were made in nine various sections with three different thicknesses of the asphalt layer on three different subgroups in five various speeds under standard axle loading traffic. The results indicated that the critical tensile strain of the asphalt layer decreased by speed increase. Therefore, fatigue, age was increased at high speeds because of the Creep compliance function reduction at these speeds. The effect of loading time on the speed of surface rutting growth was depended on the pavement geometry. The models’ analyses showed that the cracking decreased by 14% through 10 km/hr. increasing loading speed. In the statistical models with the decision tree and the neural network, the results were also discussed.
    Keywords: Layer theory, Vehicle Speed, Creep compliance function, critical pavement failure, loading time
  • S. Memarmontazerin *, M. Abolhassani, A. Sepehri Rad Pages 75-86
    Sustainable development means the development of the present generation and simultaneously maintaining resources for the development of the next generations. Sustainability is a complicated concept containing various concepts. In sustainable development there is an interaction between economic, social, and environmental concepts and the most of researchers assess the sustainability under this framework. Sustainable development should provide social development which meets people’s needs, effectively preserve the environment, consume available resources efficiently, and provide sustainable economic development. Aviation industry and airports play a pivotal role in the economic, social, and environmental development of their vicinity. These effects are not limited only to the vicinity of airports and can affect a wide area by providing appropriate infrastructures to trigger new business. Airports are the most important elements of aviation industry. So, the assessment of the economic, social, and environmental effects of their activities is necessary for future planning. In this study, a framework is developed and introduced to assess the effects of airports’ activities based on sustainable development concept.
    Keywords: sustainable development, Airport, aviation, Economic Development
  • E. Hesami *, M. Zalnezhad Pages 87-104
    The road transport network in each country plays a vital role in the economy of that society, so the physical conditions of infrastructure are very important. Undoubtedly, without adequate and timely maintenance, the roads will be severely damaged and will require extensive repairs, which will often involve more cost than simple repairs that could be done sooner. With the rise in the price of asphalt pavements, the use of surface treatments is widely used as a preventive action in the repair and maintenance of pavements in Iran and the world. Over the past years, microsurfacing has been widely accepted as an effective method for preventative maintenance of pavements in various types of surface treatments. The use of microsurfacing, protects and delaying the damage of pavements, sealing the surface of the road, increasing the resistance to abrasion and correcting the pavement surface. In addition to the advantages mentioned above, rutting, stripping and weathering  are among the common defects in microsurfacing, which are generally due to destruction of wear on aggregates, the displacement of materials, the lack of sufficient adhesion between bitumen and aggregates, the lack of abrasion resistance of aggregates, improper mixing design, and Inappropriate implementation are created. Hence, the investigation of failures in microsurfacing is vital, and it is important for road and urban departments that surface treatments be designed and optimized to have the best performance and maximum life span, the speed of their implementation is quick to minimize the delay in opening the traffic, the service life of the pavement increases the way, reduces maintenance costs and increases the safety of the road. Therefore, in this study, the factors affecting the microsurfacing performance have been investigated.
    Keywords: Preventative maintenance treatments, Surface treatments, Microsurfacing
  • Hamid Shirmohammadi *, F. Hadadi Pages 105-119
    With the growth of urban population and the dispersion of urban density and the intensity of land utilization in lands and heights, the lack of needs for accessibility to urban transport, lead urban planners to design sustainable urban transportation systems according to environmental and integrity criteria. Traditional design of Urmia city has made whose arterial roads more crowded in recent years at peak hours. Therefore, this paper attempts to examine this issue in a case study. This research was initially started by surveying and collecting trip characteristics to identify problems in transportation systems of the city, and then providing solutions to resolve or mitigate them. After examining traffic issue and presenting solutions, design of an exclusive lane on Kashani-Amini Street and the necessity of implementing this plan is presented in this paper. By designing this exclusive lane, the length of the bus route reduces by 27% compared to the traditional Bus lane. Similarly, a reduction of 27% in the distance of the bus trips, a reduction in air pollution, reduction the cost of bus maintenance and, mostly as it is considered reduction in travel time of buses are being shown, which increases the use of the bus and public transport system by people on this lane. And it has satisfaction of citizens of designing this lane in this city.
    Keywords: Urban Traffic, public transportation, Organizing solutions, Bus rapid transits, Exclusive lane
  • Yosef Noori *, Z. Rahmani Pages 121-132
    Transportation is a sub-sector of developed countries and plays an important role in economic development and tourism, and is a bridge to the relationship between human generations and various civilizations in the world. This study has been conducted by searching for past research from 2006 on tourism in databases, publications, journals and domestic publications aimed at the effects of tourism business on aviation industry. The results have shown that advanced airports, safety and ease of use by flying alongside airlines using tourism mixing elements, especially advertising, the development of tourism and the prosperity of the region's economy have led to the emergence of new businesses, such as low cost airlines, which have a decreasing effect on cost. Exhausted travelers and tourists, to the economic cycle and birch the country's prosperous country is the best alternative to oil revenues.
    Keywords: Marketing mix, Aviation industry, Low cost airlines, Tourism, Business
  • A.R. Mahdavi, Amir Reza Mamdoohi * Pages 133-144
    Reducing delay time is one of the essential problems in mega-cities. Transportation engineers and urban planners recommend various approaches decreased delay time such as utilizing intelligent traffic light and so on. In this paper, we investigate the effect of traffic volume changing on traffic characteristics on two consecutive intersections in two scenarios (with the usual traffic light and the intelligent traffic light) and for this purpose data of Mahan Street of Karaj city is utilized and this street is simulated in AIMSUN. Results indicate that the intelligent traffic light can reduce delay time (24.5%), travel time (16%) and stop time (28.9%) also it can increase harmonic speed (22.6%). Traffic characteristics changing of the intelligent traffic light is formed of two lines with different slope however, traffic characteristics changing of the traffic light is formed one line. Therefore, the intelligent traffic light is extremely sensitive to design volume rather than the usual traffic light.
    Keywords: Sensitivity analysis, Intelligent Traffic Light, Aimsun, Traffic Volume Changing
  • M. Saghaei *, M.R. Shahsavari, H. khodamei Pages 145-156
    The growing trend of population growth in the city of Isfahan and the expansion of social activities as well as citizens’ willingness to use their own transportation vehicles has caused traffic congestion and increased air pollution. In this regard, the purpose of this study is to assess the satisfaction of citizens of Isfahan from the public transportation network. The research used survey research and correlation method. The population of the study consisted of all citizens living in Districts 1, 3, 5,6,7,8 of Isfahan in 2017. Data were collected using a researcher-made questionnaire and five indices of accessibility, convenience, security, travel speed and costs were investigated and analyzed via regression model, t-test, Pearson correlation coefficient, and SPSS software.
    The results showed that, from the perspective of citizens, the bus service network has the best service at peak times. In addition, the placement of bus network stations is favorable. The best quality and service during the early hours of the night belongs to the taxi network and the metro network has, among other public transportation services, the best service. However, the level of citizens' use of this service is very low and there is a significant relationship between accessibility, convenience, safety, travel speed and costs variables with satisfaction with the public transportation network, and the variable of safety and security of travel has no significant correlation with the satisfaction of the public transportation network.
    Keywords: Satisfaction, Citizens, Public Transportation, City of Isfaha
  • Shobeir Arshadnejad * Pages 157-166
    Roads mines can be divided to two categories. First is the roads in the mines area such as open-pits road and the second is access mines roads which they connect key points together such as refinery factory or dumps or main roads for cities or ports. The first roads are short life and their specifications are low quality. The second roads have long life and high quality specifications. In this paper has been tried to suggestion a new algorithm for selection of the best road path by AHP method. The name of the algorithm is SBMR which they have three main indexes and eighteen parameters. The minimum and maximum value is zero to 100. The most sensitive parameter is amount of structures with 23.6 % and lowest sensitive parameter is decoupage with 0.4 %. A case study was selected for validity of the SBMR. It was a copper mine in Kerman province entitle Nochoon mine. There were four variants with 12, 14, 16, 18 km lengths. Variant number two with 14 km length and 7 % average slope with 11 m width has been selected as the best path for the case study by SBMR.
    Keywords: AHP, Geometry road design, access mine road, environmental conditions