فهرست مطالب

مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه - سال چهارم شماره 2 (پیاپی 16، تیر 1398)

نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 16، تیر 1398)

  • جلد اول
  • تاریخ انتشار: 1398/04/16
  • تعداد عناوین: 5
|
  • سیدمهدی میرفاطمی صفحات 1-12
    یکی از عوامل عدم توفیق مدیریت و کنترل راهبردی در خصوص بحران های اجتماعی، ضعف در تعیین دانش مورد نیاز و به تبع آن اتخاذ رویکرد مدیریت دانش و همچنین تعیین و ایجاد نظام دانشی و اطلاعاتی مناسب با آن در سطح راهبردی است. پژوهش حاضر با تعیین هدف میزان اثرگذاری رویکردهای متفاوت مدیریت دانش بر عوامل کنترل بحرانهای اجتماعی و به جهت تقویت کنترل این بحران به رشته تحریر درآمده است. مدیریت دانش موجب بالارفتن قابلیت های پویایی در زمان وقوع بحرانهای اجتماعی، فرآیند درک محیط، شناسایی این بحران ها و تسریع در تعیین آنها و نیز تغییرات احتمالی در مفروضات اولیه می گردد. این پژوهش در پاسخ به این سوال اصلی که کنترل بحران های اجتماعی با مدیریت دانش چگونه است؟ روشی هدفمند را برمی گزیند. البته باید دانست که سازمان های ذیربط دراین خصوص نمی توانند به طور صحیح دانش را مدیریت کنند چرا که دانش افراد به صورت درونی و تلویحی است اما می توانند محیط عملیاتی را به منظور توسعه و اشتراک اطلاعات، مدیریت کنند. آنها باید تلاش کنند تا جای ممکن، از فنون و طرح های موجود مدیریت دانش به عنوان اهرم هایی برای راه اندازی مدیریت دانش خود استفاده کنند. از این رو در این مقاله مدیریت دانش و اصول آن به همراه شرحی از انواع مدلها ارائه شده و در نهایت الگوی پیشنهادی عنوان و بررسی می شود
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، مدیریت بحران، راهبرد، اطلاعات، بحران های اجتماعی
  • محمد خدامرادپور، مریم زنگنه*، فاطمه رمضانی صفحات 13-22
    یافتن یک ایده و راه اندازی یک کسب وکار بر پایه آن را فرصت کارآفرینانه میگویند. در واقع فرصت، مرکز ثقل و پایه تمام فعالیتهای کارآفرینی میباشد. فعالیت های کارآفرینی با فرصت شروع میشود. انجام پژوهش های مرتبط با تشخیص فرصت های کارآفرینی در رشته ها، جوامع و محورهای مختلف کسبوکار نیز موجب بازاریابی و جهتدهی به فعالیت های کارآفرینی میشود. در این پژوهش که به صورت مروری و با استفاده از منابع مکتوب کتابخانه ای و سایت های اینترنتی تهیه شده، مساله کارآفرینی، فرصت کارآفرینی، اشتغال و تشخیص فرصت های کارآفرینانه بررسی و راهکارهایی در پایان ارائه میشود.
    کلیدواژگان: کارآفرینی، فرصت کارآفرینی، اشتغال، تشخیص فرصت کارآفرینی
  • حسین فیروزی*، محمدرضا صمدیان صفحات 23-31
    در این پژوهش ضمن تاکید بر لزوم رعایت مسایل ایمنی از دیدگاه اقتصادی و انسانی ،به ضرورت پرداختن به مسایل ایمنی و کارهای حفاظتی در احداث صنایع توجه شده و سعی شده است که هزینه های ناشی از آن در طرح عملیاتی صنعتی بر اساس یک مدل ریاضی ارائه و ساختار اقتصاد سنجی هر واحد صنعتی برای توجیه هزینه کرد ایمنی را نشان میدهد.لذا این مدل موید این واقعیت است که هزینه هایی که باید قبل از وقوع حوادث برای پیشبینی و پیشگیری صرف شود بسیار کمتر از مقدار هزینه هایی است که صنعت برای جبران خسارت مالی و جانی متحمل میشود.
    کلیدواژگان: ایمنی، هزینه و سود، خطر، خسارت مالی و جانی، مدلسازی
  • ام کلثوم جعفری *، معصومه مهردادی صفحات 33-40
    هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین خلاقیت هیجانی و تعهد سازمانی در مدیران مدارس دوره ابتدایی شرق استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری آن را، کلیه مدیران مدارس شرق استان مازندران)نکا، بهشهر، گلوگاه(در سال 1396 که برابر 320 نفر بودند و بر اساس جدول کرجسی مورگان تعداد 175 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای برحسب جنسیت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع همبستگی و نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه خلاقیت هیجان آوریل) 1999 (و پرسشنامه تعهد سازمانی می یر و آلن) 1990 (استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون انجام شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین خلاقیت هیجانی و تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. لذا توجه مسئولان و مدیران سازمانی به مولفه های خلاقیت هیجانی و نیز تعهد سازمانی جهت افزایش سطح بهره وری سازمانی ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: خلاقیت هیجانی، تعهد سازمانی، مدیران مدارس، دوره ابتدایی، شرق استان مازندران
  • سمیه رضایی صفحات 41-48
    امروزه با رقابتی تر شدن بازارها و هوشمندتر شدن مشتریان، سازمان ها همواره در تلاش هستند تا بتوانند بهترین و برترین محصول را به مشتریان خود عرضه نمایند. از این رو نیاز دارند تا یه برنامه و هدف مشخصی را در ماهیت کار خود داشته باشند. برنامه ریزی یکی ازفعالیت های پیچیده مدیریتی است. فرایندی است که تعیین می کند سازمان به آنجایی که می خواهد برسد، چگونه برسد. لذا ما در این پژوهش به بررسی موانع تدوین و اجرای برنامه ریزی استراتژیک در سازمان ها پرداختیم. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، از نوع پیمایشی-توصیفی می باشد. جامعه آماری آنرا کلیه کارشناسان و خبرگان صنعت ساختمان تشکیل دادند که 20 نفر از آنان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.گردآوری داده ها با کمک پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. برای تحلیل داده ها از تکنیک استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که؛ موانع Lisrel و 8.5 Spss های معادلات ساختاری و نرم افزارهای 16سازمانی بر تدوین و اجرای برنامه ریزی استراتژیک تاثیر دارد. موانع ساختاری بر تدوین و اجرای برنامه ریزی استراتژیک تاثیر دارد. و موانع زیرساختاری بر تدوین و اجرای برنامه ریزی استراتژیک تاثیر دارد. در ادامه راهکارهایی برای بهبود تدوین و اجرای برنامه ریزی استراتژیک ارائه شدند.
    کلیدواژگان: تدوین، اجرا، برنامه ریزی استراتژیک، سازمان