فهرست مطالب

پژوهش نامه مطالعات مرزی - پیاپی 22 (زمستان 1397)

پژوهش نامه مطالعات مرزی
پیاپی 22 (زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/12/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • صدیقه سادات هاشمی*، محمد بیگلری صفحات 1-26
    زمینه و هدف
    تخلفات انضباطی کارکنان آثار منفی و پیامدهای زیان بار فراوانی را در سطح فردی، سازمانی و اجتماعی در بر دارد. از سوی دیگر، بسیاری از رفتارهای کارکنان در سازمان از نگرش آن ها تاثیر می پذیرد. این پژوهش قصد دارد بروز تخلفات کارکنان را بر اساس نگرش آن ها به آیین نامه انضباطی تبیین نماید.
    روش
    پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان فرماندهی انتظامی شهرستان بانه تشکیل داده اند. در این پژوهش برای بررسی تاثیر نگرش به آیین نامه بر تخلفات کارکنان، از مقایسه استفاده شده است. به این ترتیب که نگرش دو گروه 25 نفری از کارکنان(کارکنان دارای بیشترین تخلف و کارکنان دارای کمترین تخلف) سنجیده و مقایسه شده است. مبنای انتخاب این افراد، بالاترین و پایین‎ ترین تعداد تخلفات انضباطی ثبت شده کارکنان در سامانه نیروی انسانی بوده است. داده ها به کمک پرسشنامه محقق ساخته روا(ضریب روایی CVR، 8/0 و بالاتر) و پایا(آلفای کرونباخ 97/0) گردآوری و با کمک آزمون های تی و تحلیل واریانس در نرم افزار SPSS تحلیل شده اند
     یافته ها و نتایج
    پژوهش نشان داد که بین نگرش کارکنان دارای بیشترین و کمترین میزان تخلفات به آیین نامه انضباطی، تفاوت معناداری وجود دارد: کارکنان دارای بیشترین میزان تخلفات، نگرش منفی و کارکنان دارای کمترین میزان تخلفات، نگرش مثبت به آیین نامه انضباطی دارند. بنابراین نگرش کارکنان به آیین نامه در بروز تخلفات آنان نقش داشته و با شناخت و تغییر هدفمند آن، می توان از بروز تخلفات سازمانی جلوگیری نمود.
    کلیدواژگان: آیین نامه انضباطی، تخلف، نگرش، پلیس، انضباط
  • عدالت زیبنده کپته*، کیاست سپهری صفحات 27-46
    زمینه و هدف
    امروزه بر این دیدگاه که منابع انسانی با ارزش ترین دارایی سازمان هستند، اتفاق نظر وجود دارد. از طرفی، بدیهی است که پاسگاه های مرزی به عنوان اولین لایه تامین کننده امنیت مناطق مرزی، با بهره‎مندی از کارکنانی کارآمددر اجرای ماموریت خود موفق‎تر خواهند بود. این پژوهش به بررسی عوامل موثر بر کارایی کارکنانپاسگاه های مرزیهنگ مرزی آستارا از دیدگاه آن هامی پردازد.
    روش
    این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را فرماندهان و کارکنان پاسگاه های هنگ مرزی آستارا به تعداد 50 نفر تشکیل داده اند که به صورت تمام شمار با کمک پرسشنامه روا و پایا(آلفای کرونباخ 84/0) مورد پرسش قرار گرفته اند. داده‎های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارSPSS و آزمون های تی تک نمونه ای و فریدمن تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها و نتایج
    پژوهش نشان داداز دیدگاه کارکنان هنگ مرزی آستارا، عوامل فردی، سازمانی، محیطی و انگیزشی بر کارآیی کارکنان موثر است و تاثیر عوامل محیطی و فردی بر کارآیی کارکنان از دو عامل دیگر بیشتر است. احترام به کارکنان واندیشه های آن ها، توجه به انگیزه های مادی و معنوی کارکنان، توجه به مدیریت و فرماندهی در پاسگاه های مرزی و تدوین راهبردو اجرای آموزش های برنامه‎ریزی شده می تواند به افزایش کارایی کارکنان منجر شود.
    کلیدواژگان: کارایی، عوامل فردی، عوامل محیطی، انگیزش، مدیریت، مرزبانی، آستارا
  • حاجیه رجبی فرجاد*، سید مهدی حسینی صفحات 47-68
    زمینه و هدف
    عدالت به عنوان یک نیاز اساسی برای زندگی جمعی انسان ها همیشه در طول تاریخ، مطرح بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر انگیزش شغلی و عملکرد شغلی کارکنان فرماندهی مرزبانی سیستان بلوچستان صورت گرفته است.
    روش
    این پژوهش بر اساس هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان ستاد فرماندهی مرزبانی سیستان و بلوچستان تشکیل داده اند و بر اساس فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده  195 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از سه پرسشنامه استاندارد عدالت سازمانی نیهوف و مورن (آلفای کرونباخ 75/0)، انگیزش شغلی هاکمن و اولدهام (آلفای کرونباخ 77/0) و عملکرد شغلی کارکنان پترسون (آلفای کرونباخ 80/0) جمع آوری و با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری(نرم افزار لیزرل 54/8) تجزیه و تحلیل شدند
    یافته ها و نتایج
    یافته ها نشان دهنده تاثیر معنادار و مثبت عدالت سازمانی بر انگیزش شغلی (65/0= β) و عملکرد کارکنان (54/0= β)، و نیز تاثیر مثبت و معنادار  انگیزش شغلی بر عملکرد کارکنان (32/0= β) فرماندهی مرزبانی سیستان و بلوچستان است.  بنابراین، فرماندهان و مدیران این سازمان باید برای برقراری عدالت در سازمان تلاش نمایند.
    کلیدواژگان: عدالت سازمانی، انگیزش شغلی، عملکرد کارکنان، فرماندهی مرزبانی
  • غلام رضا مرادی*، فرشاد امامی، روح الله سالار، احمدرضا دوستی صفحات 69-92
    زمینه و هدف
    کیفیت مهارت تیراندازی کارکنان همواره مورد فرماندهان و مدیران و یکی از چالش های مهم در فرماندهی مرزبانی ناجا است هدف از این پژوهش مقایسه تاثیر تمرینات ذهنی و مهارتی بر عملکرد تیراندازی با تفنگ بادی دانشجویان دانشکده علوم و فنون مرزی دانشکده علوم و فنون دانشگاه علوم انتظامی امین می باشد.
    روش
    این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، از نوع آزمایشگاهی می باشد. جامعه آماری شامل دانشجویان ترم اول دانشکده علوم و فنون مرز دانشگاه علوم انتظامی امین بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه تمرین و آموزش دسته بندی شدند. برای جمع آوری اطلاعات از یک پروتکل تمرینی متناسب با تحقیق استفاده شده است که در آن علاوه بر رضایت نامه و پرسش نامه مشخصات فردی، ارزیابی توانایی آزمودنی ها در تصویرسازی حرکتی از پرسش نامه تجدید نظرشده هال و مارتین(1997) و جدول ثبت امتیازات برای دو مرحله پیش و پس از آزمون استفاده شده است. روایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان مورد تایید قرار گرفت و برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ 78./محاسبه گردید .جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل t زوجی برای مقایسه امتیازات مرحله پیش آزمون گروه های تمرینی و کنترل واز روش t مستقل و همبستگی پیرسون استفاده شده است.
     یافته ها و نتایج
    نتایج و یافته های پژوهش نشان داد که ، تمرینات ذهنی ، مهارتی، تمرینات ذهنی تنفسی ، تمرینات ذهنی نشانه روی و تمرینات ذهنی حالت گیری بر عملکرد تیراندازی دانشجویان تاثیر مثبت و معنی داری داشته و بین تمرینات ذهنی و مهارتی همبستگی مثبت و معنا داری وجود دارد . همچنین تمرینات مهارتی در مراحل اولیه یادگیری و تمرینات ذهنی در مراحل پیشرفته یادگیری بیشترین تاثیر را بر عملکرد یادگیری دارد.
    کلیدواژگان: تمرینات ذهنی، تمرینات مهارتی، تیراندازی پلیس، عملکرد، تفنگ بادی
  • حسین ذوالفقاری* صفحات 93-112
    زمینه و هدف
    از آنجا که نیروی انسانی مهم ترین نقش را در توسعه یک کشور ایفا می کند، توجه به آن ها و متغیرهایی که به انگیزه های آن ها می پردازند، از اهمیت برخوردار است. این پژوهش با هدف بررسی تمایل نخبگان به ماندگاری در منطقه مرزی سیستان و بلوچستان اجرا شده است.
    روش
    این پژوهش، کاربردی است و به صورت پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش را دارندگان مدرک تحصیلی دکترا به عنوان نخبگان در استان سیستان و بلوچستان به تعداد 1628 نفر تشکیل داده اند و نمونه 200 نفری از آن ها به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به وسیله پرسشنامه روا و پایا(آلفای کرونباخ 88/0)، جمع آوری و با کمک آزمون های آماری تحلیل شدند.
    یافته ها و نتایج
    پژوهش نشان داد که متغیرهای کیفیت زندگی کاری از طریق ادراک حمایت سازمانی بر رضایت شغلی و سپس بر تعهد سازمانی و میل به ماندگاری موثرند. متغیر فرصت های شغلی موجود و پایگاه اجتماعی با تمایل به ماندگاری رابطه نداشتند و در مدل نهایی، متغیرهای مرتبط با ویژگی های شغلی از طریق رضایت شغلی بر تعهد سازمانی و سپس بر میل به ماندگاری موثرند و متغیر حرفه ای شدن شغل نخبگان با میل به ماندگاری رابطه منفی دارد.
    کلیدواژگان: تمایل به ماندگاری، نخبگان، وضعیت شغلی، کیفیت زندگی کاری، سیستان و بلوچستان
  • ابوالفتح خالقی، سجاد اختری* صفحات 113-140
    زمینه و هدف
    اصل «مسئولیت کیفری فردی»، به عنوان شاخص ترین ویژگی حقوق بین الملل کیفری تلقی شده است. از سویی دولت ها به دلیل جایگاه ویژه «حاکمیت»، در صورت نقض تعهدات بین المللی خود، تعهدات و مسئولیت هایی خواهند داشت.هدف این پژوهش، بررسی رابطه دو رژیم مسئولیت دولت و مسئولیت کیفری فردی  در جنایت تجاوز ارضی است.
    روش
    در پژوهش حاضر با روشی توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و به روش فیش برداری، به رابطه میان کنشی دو مفهوم جنایت تجاوز و مسئولیت کیفری ناشی از آن و عمل تجاوزکارانه دولت ها و مسئولیت بین المللی ناشی از آن پرداخته شده است. در این راستا مواد طرح 2001 کمیسیون حقوق بین الملل و کنوانسیون های چهارگانه 1949 ژنو، میثاق حقوق مدنی و سیاسی 1966 سازمان ملل متحد و اساسنامه دیوان های بین المللی کیفری در پرتو آخرین رخدادهای حقوق بین الملل کیفری، مورد بررسی قرار گرفته است.
    یافته ها و نتایج
    پژوهش نشان داد که پیچیدگی جرم تجاوز باعث طرح دو مسئله حقوقی جداگانه شده است چراکه تجاوز، عمل دولت و جنایت افراد است و این دو دارای ارتباط نزدیکی با یکدیگر هستند، تا حدی که می توان رابطه میان این دو نوع مسئولیت را مبتنی بر تعامل دانست. بر همین اساس، با وجود ابتناء حقوق بین الملل کیفری بر مسئولیت کیفری فردی، در جنایت تجاوز می توان به موازات مسئولیت کیفری فردی، قائل به مسئولیت بین المللی دولت ها نیز بود.
    کلیدواژگان: جرم تجاوز، دیوان کیفری بین المللی، شورای امنیت، قطعنامه 3314، کنفرانس کامپالا، مسئولیت بین المللی، مسئولیت کیفری فردی
|