فهرست مطالب
فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)
سال یازدهم شماره 1 (بهار 1398)
- تاریخ انتشار: 1398/01/01
- تعداد عناوین: 7
-
-
صفحات 1-23در نظریه فیلم سالهای اخیر، سینما در غالب موارد به مثابه تکنولوژی برآمده از ظهور کلانشهر مدرن و مدرنیته شهری در نظر گرفته میشود. تجربه ادراکی پرسهزن مرد (فلانور)، به منزله سرنمون تجربه ادراکی مدرنیته، اغلب به مثابه الگویی برای تحلیل تجربه ادراکی تماشاگر فیلم مورد مطالعه قرار میگیرد. بااین حال، به رغم آنکه پرسهزنی تا سالها عملی ذاتا مردانه محسوب میشد، زنان در سالهای انتهایی سده نوزدهم کوشیدند جایگاه خود را به عنوان ناظر متحرک در میان فضاهای شهری به دست آورند. این مقاله تلاش دارد با تمرکز بر چگونگی ظهور زنان در شهر و فرایند پرسهزنی، ویژگی های پرسهزن مونث (فلانوس) را مشخص کند و تمایزهای آن را با پرسهزن مذکر آشکار کند. این پژوهش نشان میدهد تمرکز بر ویژگی های ادراکی پرسهزن مونث میتواند در به چالش کشیدن نگره های مسلط، که ادراک و نگاه سینمایی را ذاتا ادراک و نگاهی مردانه در نظر میگیرند، یاریرسان باشد. مقاله حاضر با بررسی فیلم کلئو از 5 تا 7، ساخته آینس واردا، مشخصه های منحصربهفرد پرسهزنی زنانه را بازشناسی میکند و نحوه بازنمایی تعامل سوبژکتیو زنانه با شهر به هنگام عمل پرسهزنی را بررسی می کند.کلیدواژگان: ابژه بتواره، پرسهزن مونث، سوژه ناظر، کلئو از 5 تا 7، مدرنیته شهری
-
صفحات 25-46آنچه در مطالعات فرهنگی و رسانهای اهمیت زیادی دارد شیوه بازنمایی نقشها، خردهفرهنگها، گروه ها، اقوام، جنسیت و غیره است. حال هنگامی که پای مخاطب کودک به میان میآید، اهمیت این آموزشها دوچندان میشود، زیرا کودکان با تماشای ژانر محبوبشان انیمیشن آموزشهای مقدمانی در رابطه با نقشها، کلیشه ها و هویت جنسیتی را میآموزند. هدف این مقاله مقایسه انیمیشنهای مهارتهای زندگی برای کودکان و بچه های ساختمان گل ها از منظر جنسیت است. مقاله پیش رو با تکیه بر تحلیل کیفی و رویکرد نشانهشناختی براساس آرای جان فیسک به واکاوی و بررسی کلیشه های جنسیتی رایج در دو مجموعه ذکرشده میپردازد. بدین منظور، همه قسمتهای دو انیمیشن مطالعه شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد در هر دو برنامه از لحاظ تعداد کاراکترها زنان و مردان به میزان تقریبا برابر بازنمایی شدهاند. در مجموعه مهارتهای زندگی برای کودکان مردان اغلب با صفات برتر و شایستهتری مانند قدرت تفکر و تصمیمگیری بالا، دانایی و کاردانی، اعتمادبه نفس بالا، ارتباطات اجتماعی گسترده، خوشرویی و خوشصحبتی بازنمایی شدهاند. درحالی که بازنمایی زنان اغلب با بدنمایی و توام با کلیشه های جنسیتی سنتی مانند غرغرکردن، شایعهپراکنی، وابستگی و عدم استقلال شخصی، غیبت کردن، عدم کنترل خشم و پرخاشگری، گریه کردن در هنگام مشکلات و دستپاچگی است. در مقابل، انیمیشن بچه های ساختمان گل ها نگاهی مثبتتر و مساواتطلبانهتری به جنسیت دارد. مردان در این مجموعه با صفاتی چون خانوادهدوستی، قدردانی، مبادی آداب و اجتماعی بودن، پرتلاش و حمایتگربودن به تصویر کشیده شدهاند و در بازنمایی زنان صفات بارزی چون زیبایی و آراستگی، آیندهنگری، توجه به جزئیات، تجهیز به مهارتهای متعدد، تسلط بر خود و منطقی بودن، باانگیزه و مستعد مشهود است.کلیدواژگان: انیمیشن، بازنمایی، جنسیت، بچه های ساختمان گل ها، مهارتهای زندگی برای کودکان، نشانه شناسی
-
صفحات 47-63از نگاره های اسطورهای روی مفرغهای لرستان زنی است که به نظر میرسد الهه باروری باشد. گاهی فقط چهره این زن به همراه انار، ماهی و... حک شده است و گاهی به صورت برهنه و در حال زایمان و به همراه قوچ و گل هشتپر مصور شده است. هدف از پژوهش حاضر رازگشایی از تصویر این بانوی منقوش روی سرسنجاقهای برنزی محوطه سرخدم لرستان بود. بنابراین، با روش توصیفی تحلیلی کوشیدیم نمادهای این سرسنجاقها را بررسی و تحلیل کنیم. سوالات تحقیق عبارت اند از: 1. الهه مادر در سرسنجاقهای مفرغی لرستان چگونه تصویر شده است؟ 2. نمادهای مربوط به الهه سرسنجاقهای برنزی لرستان چگونه ارزیابی میشوند؟ نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان داد که علاوه بر تصویر زن، نقش های دیگری که همراه او هستند، همچون نقش ماهی، انار و حیواناتی مانند قوچ، نیز نشانه و نماد الهه باروری اند. گلهای هشتپر و نیز عدد هفت بر فراوانی دلالت میکند.کلیدواژگان: الهه اشی، الهه باروری، سرخدم لری، عصر آهن، مفرغهای لرستان
-
صفحات 65-88هدف این مقاله مطالعه نحوه بازنمایی جنسیت در آثار نقاشان خودآموخته براساس الگوی نشانهشناسی اجتماعی تصویر است. خودآموختگان هنرمندانی تعلیم ندیده، فاقد آموزش رسمی و آکادمیک اند که بهصورت خودجوش شروع به تولید آثار هنری میکنند. تجزیهوتحلیل این آثار با استفاده از دستور زبان بصری کرس و ون لیون در خوانش نشانهشناسی اجتماعی به رفع ابهام از تصاویر بهعنوان سرگرمی صرف کمک و ایدئولوژی پنهان نقاشی ها را آشکار میکند. در این زمینه، 32 اثر نقاشی از 9 هنرمند خودآموخته، که در آنها تصویر زن و مرد بازنمایی شده، انتخاب و تحلیل و بررسی شد. پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی و برمبنای مطالعات کتابخانهای و اسنادی است. نتایج تحلیل حاکی از آن است که آثار نقاش خودآموخته زن و مرد بیانگر تقسیمبندی جنسیتی نقشهای اجتماعی است؛ با این تفاوت که نقاش زن بهطور ضمنی یا علنی خود را بهعنوان عنصر هستهای برجستهنمایی و زن را کنشگر اصلی معرفی میکند. بنابراین، نقاش زن با آگاهی از سوگیری های جنسیتی اجتماعی سعی در تغییر آن به نفع خود دارد. نقاشان زن با وجه نمایی واقعگرایانه در آثار، نگاهی تبیینی به ویژگی و شرایط واقعی زنان دارند و از طرفی رویکردی برابرطلبانه به نقش زن و مرد دارند. درحالیکه نقاش مرد نگاهی توصیفی دارد و به بازتولید نقشهای کلیشهای جنسیتی میپردازد.کلیدواژگان: جنسیت، معنای بازنمودی، معنای ترکیبی، معنای تعاملی، نشانهشناسی اجتماعی تصویر، نقاشان خودآموخته
-
صفحات 89-108کودکان یکی از مخاطبان مهم رسانه هستند. پژوهش حاضر با استفاده از نظریه فمنیستی تاچمن و کانل و روش تحلیل محتوای کمی به بررسی برنامه های خردسال شبکه دوم سیمای ایران پرداخته است. هدف این تحقیق مطالعه چگونگی بازنمایی زنانگی و مردانگی شخصیتهای برنامه های خردسال این شبکه است. به این منظور، 23 قسمت از برنامه های خردسال این شبکه با استفاده از نمونهگیری تصادفی انتخاب و بررسی شده است. یافته های پژوهش حاضر نشان میدهد که در برنامه های خردسال شخصیتهای مرد و زن بهصورت نامتوازن توزیع شدهاند؛ به طوریکه میزان نسبت نمایش شخصیت مردان 5/40 درصد (معادل 272 مورد) بیشتر از نمایش شخصیت زنان است. مردانگی هژمونیک و زنانگی موکد در شخصیت مردان و زنان در این برنامه ها بازنمایی شده است. کلیشه های جنسیتی بهصورت تقابلهای دوگانه فعال مردانه/ منفعل زنانه، باهوش مردانه/ نادان زنانه در برنامه های خردسال بازنمایی شده است. در این برنامه ها، «فنای نمادین زنان» دیده میشود؛ بهطوریکه زنان اغلب در نقشهای فاقد بازده و همراه با «دلهره زنانه» نمایش داده شدهاند.کلیدواژگان: تلویزیون، جنسیت، کلیشه جنسیتی، کودک
-
صفحات 109-131مطالعات علمی اولیه درباره زنان و مردان در خانواده عموما به مطالعه ساختار و کارکرد خانواده بهمثابه نهادی اجتماعی و نقشهای جنسیتی زنان و مردان در آن نهاد میپرداختند، اما در دهه های اخیر، جامعهشناسی خانواده دستخوش نوعی تحول مضمونی شده است: تغییر تمرکز از نهاد خانواده به روابط صمیمی زنان و مردان. این تحول فکری از دگرگونی های عمیق در زندگی خانوادگی معاصر و تحول نقشهای زنان و مردان در خانواده ناشی میشود. جامعهشناسان و نظریهپردازان خانواده نظر به این دگرگونی ها، و لزوم اتخاذ شیوه هایی متناسب برای تحلیل پیچیدگی و تنوع شدید شکلهای خانواده در دنیای معاصر، ناگزیر به بازتعریف سرشت موضوعی خود شدهاند که این امر زمینه را برای ظهور حوزه جدید «جامعهشناسی صمیمیت» فراهم کرده است. تحول و چرخش مضمونی در جامعهشناسی خانواده و اتخاذ رویکردی نو به روابط صمیمی زنان و مردان میتواند واجد دلالتهای پژوهشی و سیاسی گوناگونی باشد. مقاله حاضر با مرور و تحلیل تحولات نظری در جامعهشناسی خانواده میکوشد بروز نوعی تحول مفهومی یا به تعبیری، ظهور مفهوم صمیمیت را در این حوزه برجسته کند و وضعیت کنونی دانش خانواده را در چالش با تحولات معاصر با رویکرد تحلیل انتقادی تشریح و تبیین کند.کلیدواژگان: جامعه شناسی خانواده، جامعهشناسی صمیمیت، خانواده، روابط زن و مرد، صمیمیت
-
صفحات 133-149مجلس شورای اسلامی به موجب قانون اساسی یکی از نهادهای مهم مردم سالار است و از منظر قانون گذاری و میزان اختیارات آن صحنه رقابت نیروهای سیاسی و اجتماعی است. انتخابات در این دوره ها در موقعیت متفاوتی برگزار شد. با رحلت بنیان گذار جمهوری اسلامی، پایان جنگ تحمیلی و شروع دولت سازندگی فضای سیاسی کشور تغییر کرد. در رقابت بین نیروهای موسوم به خط امام(ره) یا مکتبی دو جریان سیاسی اصول گرا (راست) اصلاح طلب (چپ) شکل گرفت. آن ها برای کسب اکثر کرسی های پارلمان به رقابت پرداختند. در این دوره ها، تعداد داوطلبان و نمایندگان زن نسبت به دوره های پیشین بیشتر شد. زنان نماینده براساس سیاست های کلی نظام با تصویب قوانینی برای حفظ تحکیم خانواده و احیای حقوق مادی و معنوی، زمینه های مشارکت بیشتر در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را فراهم کردند. این مقاله در پی آن است با رویکرد توصیفی تحلیلی به نقش و عملکرد زنان نماینده در این دوره ها بپردازد و فرضیه پژوهش این است: نمایندگان زن در این دوره ها با عنایت به آموزه های اسلامی و اسناد بالادستی و درک جایگاه زن با تصویب قوانینی به پیشرفت موقعیت زنان در جامعه ایران کمک کردند.کلیدواژگان: انتخابات، قوانین حمایتی، مجلس شورای اسلامی، مصوبات، نمایندگان زن
-
Pages 1-23The perceptual experience of the male stroller (Flâneur), as the paradigm of the perceptual experience of modernity, is often regarded as a model to analyze the perceptual experience of the film's spectator. However, despite the fact that for many years flânerie was considered to be essentially a masculine act, in the late nineteenth century women tried to gain their place as a spectator moving through urban spaces. By referring and rereading texts and artworks of this period, it is possible to retrace the presence of female stroller (Flâneuse) in the modern city. Demonstrating the existence of a type of female flânerie, these rereadings reveal the contrast of perceiving the essence of the modern city by female flânerie with that of masculine flânerie. Exploring the manner of the emergence of women in the modern city and the consequent process of female flânerie, the present study attempts to establish the characteristics of Flâneuse and illustrate its differences with male flânerie. By focusing on Cleo from 5 to 7, a film directed by Agnès Varda, this article tries to recognize the qualitative features of female flânerie and investigate female subjective interaction with urban spaces during the process of flânerie. In Cleo from 5 to 7, this process leads to removal of the Cleo’s gender-oriented image, aids her to achieve a new understanding of her identity, and prepares the ground for her to play a crucial role in reconstruction and reconfiguration of the perceptual experience of urban modernity. This research proposes that the focus on the Flâneuse's perceptual characteristics could be helpful in challenging the dominant attitudes that consider cinematic perception and cinematic look essentially as a masculine act.Keywords: female flânerie_Cleo from 5 to 7_urban modernity_genderness_the fetishized object_observer subject
-
Pages 25-46What is important in cultural and media studies is the way of representing roles, petty groups, groups, relatives, gender, and so on. Nowadays, when the child's audience reaches the point, the importance of these teachings is doubled, as children watch their favorite genre of "animation" in-school curricula on roles, stereotypes and gender identity. The purpose of this article is to compare the animations of "life skills for children" and "children of Flowers Building" from the perspective of gender. The present paper focuses on the qualitative analysis and the cognitive approach based on John Fisk's array to examine and review the common gender stereotypes in the two sets. For this purpose, all parts of the two animations have been studied. The results of the research show that in both programs, women and men are represented in terms of the number of characters almost equally. In a series of life skills for men, men are often represented with superior and more relevant attributes such as the power of high-thinking and decision-making, knowledge and aptitude, high self-esteem, wide social communication, and cheerfulness. The women's representations are often blurred with traditional gender stereotypes such as groaning, rumors, intercourse, personal independence, abstention, lack of control over anger and aggression, crying during troubles, and disorientation. In contrast to animation, golfers have a more positive and egalitarian approach to gender. Men are depicted in this collection with characteristics such as family-friendliness, appreciation, the principles of rituals and sociality, and their esteem and support. In representing women, it represents such attributes as beauty and adornment, futurism, attention to detail, equipping with multiple skills, self-control and rationality, and motivation.Keywords: animation, gender, life skills for children, children of Flowers Building, representation, Semiotics
-
Pages 47-63Among mythical illustrations on Lorestan bronzes, there is a woman that seems to be a fertility goddess. Woman images were obtained of the bronze explorers discovered in the Sorkh Dom e Lori area of Kohdasht, Lorestan, Iran. Given the temple's excavation area, it's likely that the woman was the fertility goddess and this matter explains value of women in this region. Sometimes this woman's face has been carved along with pomegranate, fish and so on. Sometimes this has also been depicted naked and being childbirth, along with ram and octamerous flower. The purpose of this study was to revelate the image of this painted lady on the bronze pinheads of Sorkh Dom, Lorestan. Thus, with descriptive-analytic method, we studied and analyzed the symbols of these pinheads. The research questions are: 1) How are the images of the mother goddess in Lorestan bronze pinheads? 2) What are the mother goddess symbols in Lorestan bronze pinheads? The results of the research showed that in addition to the woman's image, other paints along with him, including fish, pomegranate and animals such as ram, are also signs and symbols of the fertility goddess. The octamerous flowers, and the number seven, signify abundance.Keywords: Iron Age_Lorestan Bronzes_Sorkh Dom e Lori_ashi goddess_fertility goddess
-
Pages 65-88The purpose of this article is to study the representation of gender in the works of self-taught painters based on the social semiotic model of the image. Self-taught, non-trained artists, those lacked formal and academic education, began spontaneously to produce artistic works. Analysis of these works using the visual grammar of kress and Van Leeuwen in the reading of social semiotics helps to overcome the ambiguity of images as mere entertainment and to reveal the hidden ideology of the paintings. Hence, we selected 32 paintings by nine self-taught artists analyze the image of men and women representations in them. Research is descriptive-analytic and based on library and documentary studies. The results of the analysis indicate that the work of the self-taught painter of men and women reflects the gender division of social roles, with the difference that the female painter implicitly or publicly highlights herself as a nuclear element and introduces woman as the main actor. Therefore, the female painter is conscious of social gender bias trying to change it to their advantage. Women's painters with a realistic view of the works have an explicit look at the characteristics and realities of women and, on the other hand, have an equitable approach to the role of men and women, while the painter has a descriptive look and reproduces gender stereotypes.Keywords: self-taught painters, gender, social semiotics, representational meaning, interactive meaning, compositional meaning
-
Pages 89-108Children are one of the most important media audiences. This present research has studied children’s television programs on Iran TV2 using Tuchman and Connell’s feminist theory and content analysis method. The purpose of this research is to study the representation of femininity and masculinity in the characters of the children's program. The main questions of this research are: “which kind of gender stereotypes is represented on children’s programs on IRIB TV2? Which kind of contents would be reproduced by these stereotypes?” For this purpose, 23 episodes of children’s programs on IRIB TV2 have been selected by random sampling. Research findings show that male and female characters are distributed unbalanced on children’s programs. So that, male display rate is 40.5% (272 codes) more than that of female characters. Hegemonic masculinity and emphasized femininity has been represented on male and female characters on these programs. Gender stereotypes are shown in the form of Binary oppositions such as male active/female passive, male intelligent/ female unintelligent. The symbolic annihilation of women is represented on these programs, so that women mostly are shown in ineffective roles. Therefore, the research finding show that television and specifically children’s programs persists the unequal representation of male and female characters.Keywords: gender, gender stereotypes, children, television
-
Pages 109-131The early scientific studies of family generally dedicated to the structure and function of the family as a social institution, but in recent decades the family has undergone a conceptual transformation: shifting the focus from the institution of family to the intimacy and intimate relationships. The theoretical development arises from profound changes of family life in the contemporary world. Sociologists and family theorists considered these changes and noticed the need to take appropriate ways to analyze the intense complexity and diversity of of the family forms in contemporary world (single parents, same-sex marriage, white marriage or Cohabitation, etc.). Thus, they were forced to redefine the nature of their subject. Today, sociologists of family shifted their focus from structural and functional analyses of the institution of family to the quality of personal life and intimate relationships of people. They preferred the Term of “sociology of intimacy” to describe contemporary research of family. The transformation and turn of the theme in the sociology of the family could have different research and political implications. Reviewing and analyzing the theoretical developments in the sociology of the family, the article seeks to highlight a conceptual development to explain the current situation of the family knowledge in challenging with contemporary changes using the critical analysis approach.Keywords: family, male-female relationships, sociology of family, intimacy, personal relationships, sociology of intimacy
-
Pages 133-149Iran’s Islamic parliament is the most important democratic institution of the country. Social and political groups try hard to get in the parliament due to its legislative powers and wide range jurisdiction. The third and fourth periods of the Islamic Parliament elections were held under different circumstances. After the death of Imam Khomeini and the end of the war, and beginning of the Sazandegi-government, we observed a change in the political situation in Iran. In the rivalry between the groups called followers of Imam and traditional groups, two main movements of Principle followers (right) and Reformists (left) were formed. They tried to obtain a major role in the parliament, and in this period the number of female candidates (and consequently female MPs) increased in comparison with the previous periods. The female representatives had played a major role in passing legislative bills regarding family and women’s right and encouraged more participation of women in social, cultural, economic and political spheres. This paper intends to approach this role from a descriptive perspective and study how the female representative within the framework of constitutional limits and Islamic teachings could develop the women’s position in the society.Keywords: Islamic Parliament, female representatives, supportive laws, election