فهرست مطالب

عمران و پروژه - پیاپی 2 (تیر 1398)

نشریه عمران و پروژه
پیاپی 2 (تیر 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/04/31
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مصطفی مهدی خانی*، علی قربانی صفحات 10-25
    در دنیای امروز شاهد راه اندازی ، حفظ ، کنترل و بهره برداری از پروژه های گوناگون هستیم . پروژه هایی که دارای هزینه های بالایی هستند و استفاده بهینه از این سرمایه در اقتصاد کنونی کشور بسیار مورد توجه مدیران می باشد . از طرف دیگر از هر پروژه ای انتظار می رود که در زمانی معین به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد . امروزه ضرورت احداث سریع خطوط مترو در کلان شهر تهران که درگیر معضل ترافیکی شدید می باشد بر کسی پوشیده نیست . علی رغم فهم این موضوع از طرف مسئولین و اقدامات خوبی که تا این لحظه در این جهت صورت گرفته است . با این حال تلاش بیشتر و عزم جدی تری در رسیدن به سرعتی قابل قبول در ساخت و تکمیل خطوط مترو لازم است. برای اجرای سریع پروژه ها از اصول مهندسی همزمان ، تحت عنوان روش اجرای سریع در پروژه های ساخت استفاده می شود . در روش اجرای سریع راه کارهایی همچون افزایش منابع ، مهندسی همزمان ، همپوشانی بین فازها ، مهندسی ارزش ، کار تیمی توسط تیم چند کارکردی ، بهبود ارتباطات و انتقال اطلاعات و تسریع در تصمیم گیری ، استفاده از روش های قراردادی موثر (انتقال ریسک ها به صورت موثر) می باشد که با استفاده صحیح از این راه کارها موجب تسریع در اجرای پروژه می شود لذا در این مقاله راهکارهای مدیریتی جهت اجرای پروژه ها به روش اجرای سریع در پروژه های عمرانی کشور مورد بررسی قرار گرفته است .
    کلیدواژگان: مهندسی همزمان، همپوشانی فعالیتها، افزایش منابع، روش های قراردادی، مسیر بحرانی
  • علی افسردلیر*، علی قربانی صفحات 26-36
    حمل ونقل و جابه جایی کالا و مسافر در هر کشور، یکی از اجزای کلیدی توسعه اقتصادی-اجتماعی آن به شمار میرود و بخش عمدهای از بودجه ی ملی را به خود اختصاص میدهد. با توجه به سرعت بالای حمل ونقل هوایی در جابه جایی کالا و مسافر و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی، در برنامه ریزی حمل ونقل کشور بسیار مورد توجه بوده و همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. پروژه های ساخت علی الخصوص فرودگاه امام خمینی به دلیل اهمیت زیاد در عمران و آبادی همواره مورد توجه مدیران بوده است. متاسفانه عدم توجه به موضوع نگهداری و تعمیرات، مشکلات زیادی در اینگونه از پروژه ها بوجود آمده است. این تحقیق در پی آن است عوامل مهم در نگهداری و تعمیرات این پروژه را شناسایی و اولویت بندی کند که در این راستا از روش تحلیل کیفی و کمی سلسله مراتبی AHP استفاده کرده است. از نتایج این پژوهش میتوان به تعداد پرواز ها، اجرای عملیات لاستیک زدایی، نوع هواپیما، باند جایگزین و وجود تاریخچه تعمیرات اشاره کرد.
    کلیدواژگان: فرودگاه، سطوح پروازی، تعمیر، نگهداری
  • فریدون اسدی*، مدیر نشریه صفحات 37-43
    اولین مطالعات برای انتخاب پیمانکاران در قراردادهای EPC به سالهای پیش باز می گردد. مطالعات انجام شده حاکی از این است که وجود پیمانکارن در قراردادهای EPC امری مهم و مفید برای پیمانکاران عمومی تلقی می شود و باعث کاهش ریسک، هزینه و به طور کلی بهبود اهداف پروژه می شود. پیمانکاران عمومی حجم کاری محدودی در رشته های تخصصی دارند و نمی قابلیتند نیروهای کاری تخصصی را به صورت تمام وقت در اختیار گرفته و بهره برداری، نگهداری و کنترل ماشین آلات تخصصی را که هزینه زیادی برای آنها دارد، انجام دهند. به همین دلیل پیمانکاران در قراردادهای EPC که به صورت تخصصی در یک یا چند رشته فعالیت خاص فعالیت می کنند قادر خواهند بود تا کارهای تخصصی را با هزینه کمتر و با کیفیت بالاتر انجام دهند. این پژوهش د با استفاده از دو رویکرد کیفی و کمی معیارهای انتخاب پیمانکاران جز را شناسایی و اولویت بندی کرد که این مهم از طریف مصاحبه و روش AHP و تاپسیس انجام شد. نتایج بیانگر این بود که 12 عامل مانند قابلیت اجرایی، مالی و تیم مهندسی مطلوب در انتخاب پیمانکاران در قراردادهای EPC دخیل هستند.
    کلیدواژگان: پیمانکاران، قرارداد EPC، AHP، تاپسیس
  • امیربهادر محسنی*، علی قربانی صفحات 44-51
    در این تحقیق سعی بر آن شد تا با استفاده از تجربیات کاری نگارندگان  در  زمینه پیمانکاری ساختمانی و فعالیت در پروژه های مسکن مهر دلایلی که به بروز اختلاف میان کارفرمایان و پیمانکاران در مسکن مهر منتهی شده اس جمع آوری گردد..  برای جمع آوری اطلاعات از روش مطالعات کتابخانه ای و توزیع پرسشنامه در بین پیمانکاران، کارفرمایان و مهندسین مشغول در پروژه های مسکن مهر استفاده شد. این تحقیق به روش  پیمایشی-توصیفی کاربردی انجام گردید. از یافته های این تحقیق به شناخت دلایل پر اهمیت در بروز اختلاف  و ریشه های ادعا و اختلاف بین کارفرمایان و پیمانکاران در مسکن مهر می توان اشاره کرد. هدف از جمع آوری این اطلاعات در نهایت کمک به پیمانکاران و کارفرمایان در تمام رشته ها به منظور کاهش خسارات و صدمات مالی و در نتیجه افزایش کیفیت و کارایی نیروهای متخصص بوده است.23 عامل ادعا جمع آوری و در ادامه 10 منشا اصلی در بروز دعاوی پیمانکاران مسکن ساخت با تاکید بر کارفرمایان تعاونی ها، احصاء گردید.
    کلیدواژگان: مسکن مهر، دعاوی، مشکلات، کارفرما، پیمانکار، ادعا
  • سید سعید طباطبایی*، سید حمید معافی مدنی صفحات 52-67
    امروزه اقتصاد بسیاری از کشورها از جمله کشور ایران به حمل و نقل های دریایی وابسته شده است، به طوری که شاهد افزایش ساخت سازه های ساحلی به عنوان محل پهلوگیری شناورهای تجاری و نظامی و نیز به عنوان سازه های نگهدارنده تاسیسات حمل بار هستیم. لذا در سال های اخیر مطالعات بسیاری در زمینه طراحی اسکله ها توسط کشورهای مختلف انجام گرفته که در نهایت روش طراحی براساس عملکرد به عنوان روشی با قابلیت اطمینان بسیار بالا جهت طراحی این سازه ها توسعه داده شده است. با توجه به اینکه کشور ایران نیز از نظر لرزه خیزی در منطقه فعال جهان قرار دارد و به گواهی اطلاعات مستند علمی و مشاهدات قرن بیستم از خطرپذیرترین مناطق جهان در اثر زمین لرزه های پرقدرت محسوب می شود، به همین دلیل روش طراحی براساس عملکرد در سال های اخیر توسط بسیاری از پژوهشگران جهت افزایش قابلیت اطمینان طرح سازه های ساختمانی در مقابل بارهای لرزه ای توسعه داده شده و جای خالی استفاده از این روش در طراحی سازه های حجیم و گران قیمتی مانند اسکله های شمع و عرشه دیده می شود.  اهمیت این موضوع از این جهت است که هزینه های ساخت و نگهداری اسکله های شمع و عرشه به عنوان قسمت اصلی بنادر بسیار بالا بوده و وقوع آسیب هایی کنترل نشده در این سازه ها در هنگام زلزله می تواند منجر به صرف هزینه های اقتصادی بسیار زیادی برای کشور شود. لذا در این مطالعه به معرفی و بررسی آئین نامه طراحی لرزه ای اسکله های شمع و عرشه انجمن مهندسین آمریکا به همراه تمرکز بر روش طراحی براساس عملکرد پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: اسکله های شمع و عرشه، طراحی براساس عملکرد، قابلیت اطمینان، خرابی
  • علی قربانی*، فاطمه شوکتی گورابی صفحات 68-76
    طرح های عمرانی در حکم نبض اقتصاد جامعه هستند؛ به اعتبار این طرح ها، سرمایه گذاری های دولتی محقق و به همراه سرمایه گذاری های بخش خصوصی رشد اقتصادی را موجب می شوند. فعالیت های مربوط به طرح های عمرانی کشور، عمدتا پس از شکل گیری برنامه های توسعه اقتصادی اجتماعی دنبال و از محل درآمدهای عمومی مربوط به بودجه دولت تامین شده است . قابلیتهای مهندسی ارزش در واقع توانایی مهندسی ارزش در بهبود عملکرد و افزایش بهره وری جوانب مختلف فعالیتهای اجرا شده در علوم مختلف چه از جنبه تئوری و چه از جنبه عملی می باشد که برای رسیدن به این هدف توجه به اجرای صحیح مراحل مهندسی ارزش در پروژه ها اهمیت به سزایی دارد. انجمن فیدیک در تمامی دنیا بعنوان تدوین کننده فرم های نمونه قراردادها برای کارهای مهندسی سیویل، ساختمانی، تاسیسات مکانیکی و برقی شناخته شده است در این پژوهش به بررسی شرایط عمومی پیمان بین ایران و فیدیک از منظر مهندسی ارزش پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: شرایط عمومی پیمان، فیدیک، مهندسی ارزش، ادعای پیمانکاران
|
  • Mostafa Mahdikhani *, Ali Ghorbani Pages 10-25
    In today's world, we are witnessing the launch, maintenance, control and exploitation of various projects. Projects that have high costs and optimal use of this capital in the current economy of the country are highly regarded by managers. On the other hand, each project is expected to achieve its predetermined goals at a specified time. Today, the necessity of rapid construction of subway lines in Tehran's metropolitan area, which is involved in severe traffic jams, is not covered by anyone. Despite the understanding of this issue by the authorities and the good actions taken so far in this direction. However, more effort and a greater determination to reach the acceptable speed in the construction and completion of metro lines is necessary. Quick implementation of projects is based on the principles of concurrent engineering, called fast tracking, in construction projects. In the fast delivery method, solutions such as resource enhancement, synchronous engineering, overlapping phases, value engineering, teamwork by the multi-functional team, improving communication and information transfer, and accelerating decision making, using efficient contractual methods (transferring risks as Effective way, which by using the correct methods, accelerates the implementation of the project. Therefore, in this article, management strategies for implementing fast tracking projects in the development projects of the country have been investigated.
    Keywords: Concurrent Engineering, Fast tracking, Schedule compression, Activity overlap
  • ALI AFSARDALIR *, Ali Ghorbani Pages 26-36
    Transportation and transportation of goods and passengers in each country is one of the key components of its socio-economic development, and it accounts for a large part of the national budget. Due to the high speed of air transportation in the movement of goods and passengers and its impact on economic development, it has been very important in planning the transportation of the country and has always been of great importance. In this regard, the construction of the airport as a place for the maintenance, assembly and take-off of various types of passenger, military and commercial aircraft is inevitable, and ground facilities are an integral part of the airports, the most important of which is the pavement system. Considering the importance of airports and maintenance of flight levels, this study identifies and prioritizes the effective factors in this regard, which uses a qualitative and quantitative Hierarchical AHP methodology. The results of this study include the number of flights, the implementation of rubber de-mining operations, the type of aircraft, the alternative runway and the history of repairs.
    Keywords: Airport, flight levels, Repair, maintenance
  • Feridoon Asadi *, Ali Ghorbani Pages 37-43
    The first studies to choose contractors in EPC contracts are back in the years ahead. Studies have shown that the existence of a contractor in EPC contracts is considered to be important for contractors and reduces risk, cost, and overall improvement of project objectives. General contractors have limited workload in specialized disciplines and it is inefficient to take full-time specialized labor force and carry out the operation, maintenance and control of specialized machinery with a high cost for them. As a result, contractors in EPC contracts that specialize in one or more specific fields of activity will be able to perform specialized work at a lower cost and higher quality. This research, using two qualitative and quantitative approaches, identifies and prioritizes selection criteria for contractors, which was done through interviewing AHP and topsis methodology. The results indicated that 12 factors such as executive, financial and engineering teams are involved in contractor selection in EPC contracts.
    Keywords: Contractors, EPC Contract, AHP, TOPSIS
  • Amirbahador Mohseni *, Ali Ghorbani Pages 44-51
    In this research, it was tried to use the experience of building construction and activity in housing projects to identify the reasons for the discrepancy between employers and contractors in Mehr Housing Segment. To collect data, library study method and questionnaire distribution were used among contractors, employers and engineers involved in Mehr Housing Projects. This research is a summary of a dissertation under this title, which was conducted using descriptive survey method. From the findings of this research, it is possible to identify the important reasons for the disagreement and the roots of the lawsuits between employers and contractors in Mehr Housing. The purpose of collecting this information has ultimately been to assist contractors and employers in all disciplines in order to minimize financial damages and consequently increase the quality and efficiency of the specialized forces.
    Keywords: complaints, problem, employer, contractor, maskan mehr, Claim, Dispute
  • Seyed Saeid Tabatabaei *, Seyed Hamid Moafi Madani Pages 52-67
    It is realized that the economy of many littoral countries, including Iran, is dependent on the marine developments; therefore, the construction of port structures as the point of berthing, mooring, and repair of marine vessels has boomed in recent years. Hence, there has been significant research on the design of port and harbor structures, which leads to the development of performance-based design method as a highly reliable way for seismic design of these structures. Seismic actions may cause uncontrolled damages to wharves and piers, resulting in huge economic losses to the country. Iran is also one of the most seismically active zones and contrary to the seismic design of waterfront structures which still leaves much to the designer’s judgment, there are several published codes for performance-based design of building structures. So in this paper, the state-of-the-art ASCE/COPRI 61-14 code requirements on seismic design of wharves and piers has been studied along with the performance-based design method.
    Keywords: Wharves, Piers, Performance-based design, Reliability, Seismic Design, Damage
  • Ali Ghorbani *, Fatemeh Shokati Gourabi Pages 68-76