فهرست مطالب

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی - پیاپی 34 (بهار 1398)

فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
پیاپی 34 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1397/12/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد جواد یاوری *، محمدرضا جباری صفحات 7-36

    نظام آموزشی برای شکل گیری و تداوم نیازمند مبانی، منابع تولید علم، اهداف، نیازسنجی، برنامه ریزی، مدیریت، نیروی انسانی، متون و مراکز آموزشی است. البته، برای عبور از بحران ها و رسیدن به دست آوردهای نظام آموزشی، این امور به تنهایی کافی نیست، بلکه باید از یک دسته عوامل اصلی و فرعی، سلبی و ایجابی، زمینه ساز و تاثیرگذار بر روند پیشرفت کمی و کیفی نظام آموزشی کمک گرفت. براساس اهمیت موضوع در فهم تاریخ علمی امامیه، این پژوهش برای شناخت عوامل مهم، زمینه ساز و تاثیرگذار بر نظام آموزشی امامیه در پنج قرن نخست به دلیل فراز و نشیب فعالیت های علمی و آموزشی، صورت گرفت و روشن گردید، عوامل و پیش ران های اصلی بر شکل گیری و تداوم و عوامل فرعی بیشترین سهم را در توسعه کمی و کیفی نظام آموزشی داشته اند. در این میان عوامل سلبی اگرچه مشکلاتی را برای فرآیند آموزش ایجاد کرده اند، اما نقش اثرگذار بر خروج ار بحران ها را داشته اند.

    کلیدواژگان: نظام آموزشی، امامیه، پنج قرن نخست، اعتلاء و شکوفایی
  • هدیه تقوی* صفحات 37-56

    سیادت و قدرت سیاسی مکه در آستانه ظهور اسلام به صورت پیرسالاری (جنتوکراسی[1]) بود و شیوخ خاندان های قریش در برخورد با مسائل و مشکلات پیش آمده در دارالندوه اجتماع می کردند. مواجهه آنان با رسالت پیامبر(ص)، بارها سران قریش را به تشکیل شورا و بررسی راهکارهای مقابله با نفوذ اسلام کشاند. اظهار نظر ها، نحوه برخوردها به صورت کلامی و عملی، اختلاف و دسته بندی سران و بزرگان قریش، نشان می دهد که آنان در موارد متعددی در برخورد با پیامبر(ص) اشتراک نظر نداشته و دچار اختلاف و واگرایی می شدند. مقاله پیش رو قصد دارد ضمن نشان دادن همگرایی و واگرایی سران قریش در برخورد با پیامبر(ص)، با ارائه شواهد و داده های تاریخی به تحلیل و واکاوی آنها نیز بپردازد. به نظر می رسد برخوردهای سران قریش با پیامبر(ص) در مواقعی که به صورت مذاکره و مسالمت آمیز انجام می شده از همگرایی و در مواقعی که به اعمال فشار، خشونت، محدودیت و یا نبرد می انجامیده از واگرایی بیشتری برخوردار بوده است.

    کلیدواژگان: پیامبر(ص)، سران قریش، همگرایی، واگرایی، مکه، مدینه
  • زهرا اعلامی، فریدون الهیاری*، ابوالحسن فیاض صفحات 57-78

    در پی حمله مغول به ایران در سال 616ق. و مرگ سلطان محمد خوارزمشاه در 617ق. دوره ای از رقابت های سیاسی برای کسب قدرت آغاز گردید و بخش های مختلف ایران تحت نفوذ حکومت های محلی قرار گرفت. حد فاصل تهاجم مغول تا سقوط بغداد برای حکومت های محلی ایران به لحاظ حل بحران مشروعیت و تداوم حاکمیت، دورانی سخت بود و پیوند با بازماندگان سلطنت خوارزمشاهی، خلافت عباسی و دربار مرکزی مغول، مهم ترین ابعاد تکاپوهای سیاسی ایشان به شمار می رفت. از مهم ترین مبانی مشروعیت حکومت های محلی، کسب تایید خلیفه عباسی در چارچوب نظریه خلافت اسلامی بود. مساله اصلی این مقاله، بررسی مناسبات حکومت های محلی با نهاد خلافت پس از حمله مغول و چگونگی تنظیم این مناسبات و تغییرات آن در مواجهه با مغولان در راستای استمرار مشروعیت و تداوم حاکمیت است. پژوهش حاضر که به روش توصیفی و تحلیلی و بر پایه منابع کتابخانه ای صورت گرفته، مشخص نمود که حمله مغولان و افزایش تهدید آنان به تدریج روند مشروعیت یابی حکومت های محلی از خلافت را دچار تغییر نمود.

    کلیدواژگان: حکومت های محلی، خلافت عباسی، مشروعیت، خوارزمشاهیان، مغولان
  • تهمینه رئیس سادات، جواد عباسی*، سید جلال رجایی صفحات 79-96

    نهاد حسبه یکی از مهمترین نهادهای حکومت های مسلمان، برای نظارت بر جریان یافتن امور اجتماع در مسیر تعالیم اسلامی بوده است. جلوگیری از منکرات و نظارت بر نحوه صحیح اجرا شدن قوانین در حرفه ها را می توان از وظایف نهاد حسبه و فرد محتسب بیان کرد. از دیگر وظایف این سازمان و فرد محتسب، نظارت بر کار پزشکان، دامپزشکان، چشم پزشکان و داروسازان بوده است. نهاد حسبه وظیفه داشت کفایت پزشکان را احراز نماید و بر درستی عملکرد ایشان نظارت کند. این پژوهش قصد دارد که بیان کند سازمان حسبه از چه طریق و با چه ضوابطی پزشکان را می آزمود و آن ها را ملزم به رعایت قوانین و اخلاق پزشکی می کرد. این نظارت توسط پزشکان متخصص در هر کدام از رشته ها انجام می گرفت و آزمونی جهت صلاحیت آن ها اعمال می شد. سوگند نامه های طبیبان، مهم ترین روش برای آزمودن پزشکان بوده است.

    کلیدواژگان: حسبه، محتسب، اخلاق پزشکی، عهدنامه های پزشکی، بقراط، زکریای رازی
  • سید رضا مودب، محمدرضا عزتی * صفحات 97-116

    آیه 58 انفال یکی از مصادیق تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی و بیانگر چگونگی تعامل پیامبر(ص) با پیمان شکنان یهود است. برخی با استناد به آیه یاد شده و گزارش های تاریخی به طرح شبهه قرآنی «جواز نقض معاهده در صورت ترس از خیانت کفار» پرداخته اند. در مقاله حاضر تلاش شده با بررسی توصیفی و تحلیلی مستندات شبهه یاد شده به آن پاسخ داده شود. حاصل پژوهش، نشان می دهد که شبهه یاد شده مخالف متن قرآن، روایات و تاریخ است و آیه 58 انفال دلالتی بر نقض معاهده بر اساس ترس و ظن ندارد و معیار نقض معاهده در آن، «نقض پیش دستانه» بر اساس علم به توطئه کافران یهود بوده است. هدف از نقض پیش دستانه در آیه 58 انفال به قرینه سیاق، جلوگیری از تسلط کفار بر حکومت اسلامی است؛ از این رو، در مواردی که ملاک یاد شده وجود ندارد، معیار نقض معاهده در قرآن، «نقض پیشین» است.

    کلیدواژگان: فرهنگ نقض معاهده، نقض پیش دستانه، شبهات قرآنی و تاریخی، بنی قینقاع
  • فرهاد خسروی * صفحات 117-140

    طیف گسترده ای از قالی های کتیبه دار صفوی را می توان در زمره قالی های محرابی مشاهده کرد که حاوی مضامین مذهبی است. علاوه براین، قالی های زیادی نیز موجود است که مضامین بافته شده، از متون مذهبی به اشعار عرفانی و تغزلی سوق پیداکرده و غالبا با تغییر قلم خوشنویسی از ثلث به نستعلیق نیز همراه بوده است. لذا، پرسش پژوهش این است که کتیبه های نستعلیق از چه دوره ای وارد طرح قالی های ایرانی شده و مضامین رایج به کار رفته در آن کدامند؟ اطلاعات این پژوهش بنیادی به صورت کتابخانه ای تدوین گردیده و در آن از روش اکتشافی، توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. بدین منظور، تمامی نمونه های در دسترس مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج حاصله از مطالعه 49 کتیبه نستعلیق در قالی های صفوی، بیانگر آن است که قلم نستعلیق از اواسط قرن دهم هجری وارد طرح قالی ها شده و این امر با ورود شمار زیادی از اشعار غیر مذهبی همراه بوده که تماما شعر فارسی است.

    کلیدواژگان: قالی دوره صفوی، خوشنویسی دوره صفوی، شعر فارسی، کتیبه نگاری
  • صفحه 143
|
  • Mohammad Javad Yavari Sartakhti , Mohammad Reza Jabbari Pages 7-36

    The education system requires the foundations, the sources of knowledge production, the goals, the needs assessment, the planning, the management, the human resources, the texts and the training centers for its formation and continuity. Of course, in order to overcome the crises and achieve the goals of the educational system, these factors alone are not enough. They must be assisted by a set of key and subordinate, negative and affirmative factors that contribute to the process of quantitative and qualitative development of the educational system. Based on the importance of the subject in understanding the scientific history of Imamieh, this research was conducted to identify the important, groundbreaking and influential factors in Imamieh's educational system in the first five centuries due to the ups and downs of scientific and educational activities in that era. The main factors played roles in the formation and continuity of the educational system, while the sub-factors had the greatest contribution to the qualitative and quantitative development of it. In the meantime, although the negative factors had caused problems for the education process, they had played a role in exiting the crises.

    Keywords: The Educational System, Imamieh, the First Five Centuries, Rising, Flourishing
  • Hadiyeh Taghavi Pages 37-56

    Mecca's political masterdom and power on the eve of Islam's emergence was in the form of gentocracy, and the sheikhs of the Quraysh household were gathering in Dar al-Nadveh to deal with the problems that arose. Their encounter with the mission of the Prophet (PBUH) repeatedly led the Quraysh leaders to form a council and discuss ways to counter the influence of Islam. The comments, the way of the verbal and practical clashes, the differences and the categorization of the heads and the elders of the Quraysh, indicate that they did not share same views in dealing with the Prophet (PBUH) on many occasions and they encountered divisions and divergences. The present article intends to analyze the Quraysh leaders' convergence and divergence in dealing with the Prophet (PBUH) by presenting historical evidence and data. The Quraysh leaders' confrontation with the Prophet (PBUH) appeared to be more convergent when it was in the form of negotiation and it was done peacefully and it was more divergent at times leading to pressure, violence, restraint or conflict.
     

    Keywords: Prophet (PBUH), Heads of Quraysh, Convergence, Divergence, Mecca, Medina
  • Zahra Alami Zawareh, Fereydoon Allahyari , Abolhassan Fayaz Anoush Pages 57-78

    Following the Mongol invasion of Iran in 616 (AH) and the death of Sultan Mohammad Khwarazm Shah in 617 (AH), a period of political competition for power began and various parts of Iran were influenced by the local governments. The interval between the Mongol invasion and the fall of Baghdad was a difficult time for Iranian local governments to resolve the crisis of legitimacy and sovereignty. The linking with the remnants of Kharazmshahi monarchy, the Abbasid caliphate, and the central Mongol court were the most important aspects of their political struggle. One of the most important foundations of the legitimacy of local governments was the approval of the Abbasid caliph within the framework of Islamic caliphate theory. The main issue of this article is to examine the relationship of local governments with the institution of caliphate after the Mongol invasion and how these relations are regulated and changed in encountering the Mongols, in order to maintain the legitimacy and continuity of sovereignty. This descriptive and analytical study, based on library resources, revealed that the Mongol invasion and their increasing threats gradually changed the process of legitimizing local governments from the caliphate.

    Keywords: Local Governments, Abbasid Caliphate, Legitimacy, Kharazmshahi, Mongols
  • Tahmineh Raees Al, Sadat, Javad Abbasi Pages 79-96

    One of the most important institutions of Muslim government was the Hesbeh institution to oversee the flow of social affairs in the course of Islamic teaching. Preventing misconduct and monitoring how laws are properly implemented in the professions can be described as the duties of Hesbeh institution and a mohtaseb. Other duties of this organization and a mohtaseb have been to oversee the work of physicians, veterinarians, ophthalmologists, and pharmacists. The Hesbeh institution had the task of verifying the adequacy of the physicians and monitoring their proper functioning. This study aims to determine how and by what principles the Hesbeh institution examined physicians' qualifications and obliged them to comply with the medical laws and ethics. This monitoring was performed by specialist physicians in each discipline and a test was performed to determine their competence. Doctor's oaths had been the most important way to test the doctors.

    Keywords: Hesbeh, Mohtaseb, Medical Ethics, Medical Treaties, Hippocrates, Zakaria Razi
  • Seyyed Reza Moaddab, Mohammad Reza Ezati Fordowee Pages 97-116

    Verse 58 of Anfal is one example of the history of Islamic culture and civilization and describes how the Prophet (PBUH) interacted with the Jewish breakers of treaty. Some have quoted the verse and historical reports to cast a Qur'anic doubt, "Permission to Breach the Treaty in Fear of Betrayal of Infidels". The present paper attempts to answer this doubt by a descriptive and analytical analysis of the documents. The results of the study shows that the aforementioned doubt is contrary to the text of the Qur'an, traditions and history and verse 58 of Anfal has no indication of a breach of the treaty on the basis of fear and suspicion and the criterion of breach of the treaty is "pre-emptive breach" based on the knowing of the Jewish infidel conspiracy. The purpose of pre-emptive breach in verse 58 of Anfal is to prevent the infidels from ruling the Islamic State; hence, in cases where there is no such criterion, the criterion for breach of the treaty in the Qur'an is "previous breach".

    Keywords: Culture of Treaty Breach, Pre-emptive Breach, Quranic, Historical Doubts, Banu Qaynuqa
  • Farhad Khosravi Bijayem Pages 117-140

    A wide range of inscriptions of the Safavid carpets can be found in the altar carpets which contain religious themes. In addition, there are many carpets that have woven themes moving from religious texts to the mystical and lyrical poems and have often been associated with the change of calligraphy font from Sols to Nastaliq. Therefore, the question of this research is: when did the inscriptions of Nastaliq enter the Persian carpets design and what were the common themes used in it? The data for this research is collected using library resources and a descriptive, exploratory, and analytical method of research is implemented. For this purpose, all available samples have been studied. The results of the study of 49 Nastaliq inscriptions on Safavid carpets indicate that the Nastaliq font has been used in the design of the Safavid carpets since the middle of the tenth century (AH). This has been accompanied by the introduction of a large number of non-religious poems, all of which are Persian poetry.

    Keywords: Safavid Carpets, Safavid Calligraphy, Persian Poetry, Epigraphy