فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادبی
پیاپی 43 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حمیدرضا اردستانی رستمی* صفحات 9-30

    فردوسی در دیباچه شاهنامه، صادقانه و صمیمانه، ابومنصور محمدبن عبدالرزاق؛ حاکم طوس را که پیش از او زیسته، ستوده است. نگارنده بر آن است که دو عامل فرهنگی و سیاسی، سبب ستایش ابومنصور از سوی فردوسی شده است. در بعد فرهنگی، ابومنصور گردآورنده شاهنامه منثور بوده که در پدیداری شاهنامه فردوسی، عاملی بنیادین است. از سوی دیگر فردوسی، ابومنصور را پهلوان، دهقان نژاد و سپهبد گفته که با توجه به این صفات، می توان او را از نژاد اشکانیان دانست؛ چنان که در مقدمه شاهنامه ابومنصوری نیز نژاد او به پسر گودرز گشواد که از پارت ها بوده اند و با خاندان رستم در پیوند، نسبت داده شده است. در شاهنامه، زال از سوی بهمن اسفندیار «دهقان» خوانده می شود که این نکته بازگوینده پیوند فردوسی دهقان با ابومنصور و خاندان زال است که همگی آرمان های ملوک الطوایفی (=kadag-xwadāyīh) داشته اند؛ به این معنی که به عدم تمرکز قدرت وتسامح و تساهل در دین معتقد بودند؛ بنابراین، از آنجا که ابومنصور در پی زنده گردانیدن این رسوم ملوک الطوایفی پدرانش بوده، از سوی فردوسی دهقان نژاد که همچون ابومنصور با شیوه متمرکزانه در قدرت حکومت های - غزنویان و خلیفگان عباسی- عصر خویش و سختگیری های مذهبی آنان در ستیز بوده، ستایش شده است؛ از این روی می توان بر آن بود که دو عامل فرهنگی و سیاسی، این ستایش ها را رقم زده است.

    کلیدواژگان: فردوسی، ابومنصور، پارتها، ملو الطوایف، تساهل دینی
  • زهرا حیاتی* صفحات 31-52

    در مطالعات تطبیقی ادبیات و سینما، یکی از پرسش‏ها این است که آیا می‏توان علاوه بر عناصر روایی و مقایسه داستان ادبی با داستان فیلم، تکنیک‏های سینمایی یا عناصر سبکی سینما را نیز با شگردهای ادبی مقایسه کرد؟ در صورت امکان مقایسه، چه نتیجه‏ای می‏توان از این مطالعه حاصل کرد؟ زیبایی‏شناسی، فرایند مشترکی است که می‏تواند در بیان هنری دو رسانه متفاوت مورد مطالعه قرار گیرد. بحث معناسازی و ایجاد دلالت ضمنی با عناصر سبکی سینمایی محور اصلی مقایسه است. برای مثال، القای معنی یا معانی خاص با نشانه‏های صوتی یا نشانه‏های رنگ و نور در نقد سینمایی، شناخته شده است. فرضیه پژوهش این است که اگر امکانات معناسازی با نشانه‏های که به عناصر سبکی سینما نزدیک است در متون ادبی تحلیل شود، متن ادبی به نحو دیگری قرائت می‏شود و ممکن است معانی پنهان آن کشف شود یا معنای جدیدی از سوی خواننده به متن ارائه شود. از آنجاکه کشف معنا یا تولید معنا ذیل تعریف‏های متاخر نقد ادبی است، می‏توان گفت برهم‏سنجی شگردهای ادبی و تکنیک‏های سینمایی گاه فعالیت «نقد» را در خوانش متن با یک رویکرد ویژه و دریافت معنای آن، محقق می‏کند. در برخی مطالعات تطبیقی که منتقدان ادبی و سینمایی در سال های اخیر به آن پرداخته اند، نشانه‏های سینمایی یا نظام های نشانه ای سینما به ابزاری برای بررسی متون ادبی تبدیل شده است. بازخوانی یک روایت ادبی با این نگاه که متن چگونه از فضاسازی با توصیف های مبتنی بر حرکت، رنگ، نور، صدا، موسیقی، صحنه پردازی، دکور و مانند آن بهره برده است، گاه باعث کشف رابطه فرم و محتوا شده است. برای مثال توصیف های مکرر مکان های عمومی از زبان روای-شخصیت می تواند نشان دهنده این دلالت باشد که غلبه نمای عمومی در یک داستان گاه بر تنهایی شخصیت و تضاد او با محیط پیرامون دلالت می کند؛ یا تقابل توصیف حالات شخصیت غمگین در مکان های بسته از دید دانای کل با توصیف شادی حاکم بر مکانهای عمومی از دید شخصیت داستان، می تواند به تقابل نماهای عمومی و نماهای درشت، نقش معناسازی ساختاری بدهد و برای مثال احساس تنهایی شخصیت را نسبت به دنیای دیگر بیان کند.

    کلیدواژگان: نقد ادبی، اقتباس، رسانه، ادبیات، سینما
  • ابراهیم رنجبر* صفحات 53-72

    بحث اصلی این نوشته جنبه های رئالیستی رمان «جزیره سرگردانی» است. این جنبه ها را در دو گروه از داده های رمان بررسی کرده‏ایم: گروه اول مبانی نظری مربوط به رمان نویسی و گروه دوم تعدادی از جزئیات متعلق به روش کار نویسنده در داستانپردازی است. در مبانی نظری به دو کارکرد رمان، یکی،رسالت رماندر کشف نامکشوفها و امکانات محتمل هستی و بویژه انسان، و دیگری، بازنمایی حوادث و تجارب تاریخی برای ثبت دورانهای عظیم پرداخته‏ایم. در بحث مربوط به جزئیات متعلق به روش کار نویسنده، عناصر مشابهت‏آفرین میان زندگی واقعی و زندگی داستانی را بدین شرح از رمان استخراج کرده و کارکرد هر یک را جداگانه توضیح داده‏ایم: انعکاس عناصر و بهری از اندیشه های فلسفی، انعکاس بخشی از زمان نویسنده در رمان، استفاده از شخصیتهای متنوع و جامع، و وجود مباحثات تاریخی در میان شخصیتها. علاوه بر اینها، تاثیر شخصیت پردازی، عرضه پس زمینه، به کار گرفتن داده های تاریخی، اعتماد به ادراکات شخصی شخصیتهای داستانی و ایجاد تحولات جایگاهی در میان شخصیتهای داستانی و تاریخیاز بابت افزودن به جنبه‏های رئالیستیرمان بررسی شده‏ است. نتیجه این بررسی نشان می دهد که اگرچه رگه هایی از پست مدرنیسم را در این رمان می توان دید، جنبه رئالیسم در این رمان از دیگر جنبه هاقوی تر است و می توان آن را در ردیف رمانهای رئالیستی مدرن قرن بیستم جای داد.

    کلیدواژگان: رمان، جزیره سرگردانی، دانشور، جنبه های رئالیستی رمان فارسی
  • رضا روحانی* صفحات 73-94

    نگارنده در این مقاله، ضمن معرفی یکی از نمونه های شعر مذهبی، که در مدح امام هشتم شیعیان(ع) سروده شده است، یعنی شعر «کوچه های خراسان» از زنده یاد قیصر امین پور به بررسی و تحلیل ساختاری آن شعر در دو ساحت شکل و محتوا -با الگوهای نقد نو- می پردازد. نتیجه بررسی نگارنده این می شود که شاعر شکل مناسبی برای مضمون، محتوا، اندیشه و عاطفه مورد نظر خود "انتخاب" کرده، و با "ترکیب" مناسب عناصر مختلف موسیقی و زبان ساده و زنده و صمیمی و تخیل تازه و گیرا به مضامین مدحی و معارف شیعی مورد نظر خود شکلی محسوس، عینی و "متوازن" بخشیده و در دو محور جانشینی و همنشینی زبان موفق عمل کرده است.

    کلیدواژگان: شعر مذهبی، شعر رضوی، شعر کوچه های خراسان، قیصر امین پور، نقد نو، تحلیل ساختاری شعر معاصر
  • سیدمهدی طباطبایی* صفحات 95-120

    بابافغانی و بیدل دو شاعر جریان ساز شعر فارسی هستند که یکی در طلیعه سوبک هندی و دیگری در نقطه اوج آن قرار گرفته است. هنر بابافغانی، شکستن فضای خشک و بی روح شعر فارسی در دوران فترت است که با گرایش به روانی و سادگی زبان، زمینه ظهور مکتب وقوع و واسوخت را فراهم آورد. بیدل هم با ساختارشکنی ها و آشنایی زدایی هایی که ابهام و پیچیدگی شعر او را به همراه داشت، سبک هندی را به نقطه اوج خود رسانید و مسیر پیدایش سبک بازگشت را هموار کرد؛ با این توصیف، بیدل و بابافغانی در دو قطب مخالف هم قرار می گیرند، اما بررسی سبک شناسانه، شباهت ویژگیهای سبکی این دو را نمایان می کند.
    این پژوهش در پی آن است که با بررسی این مسایل، به ترسیم جایگاه بابافغانی در سبک هندی و پیگیری ویژگیهای سبکی او در شعر بیدل بپردازد. روش تحقیق به صورت اسنادی و با استفاده از امکانات کتابخانه ای و شیوه تحلیل محتوا و طبقه بندی داده است. بایستگی مطالعه در خصوص سبک هندی و چهره های برجسته آن در زبان و ادبیات فارسی، اهمیت و ضرورت تحقیق را مشخ ص می کند و نتیجه آن، ترسیم خط سیری است که روشن می کند ظهور بیدل، نتیجه سیر طبیعی سبک جدید شعر فارسی است که از بابافغانی آغاز شده بود.

    کلیدواژگان: شعر فارسی و سبک هندی، شعر بابافغانی، شعر عبادالقادر بیدل، ویژگی های سبکی بیدل و بابافغانی
  • فرزاد قائمی* صفحات 121-149

    بابافغانی و بیدل دو شاعر جریان ساز شعر فارسی هستند که یکی در طلیعه سوبک هندی و دیگری در نقطه اوج آن قرار گرفته است. هنر بابافغانی، شکستن فضای خشک و بی روح شعر فارسی در دوران فترت است که با گرایش به روانی و سادگی زبان، زمینه ظهور مکتب وقوع و واسوخت را فراهم آورد. بیدل هم با ساختارشکنی ها و آشنایی زدایی هایی که ابهام و پیچیدگی شعر او را به همراه داشت، سبک هندی را به نقطه اوج خود رسانید و مسیر پیدایش سبک بازگشت را هموار کرد؛ با این توصیف، بیدل و بابافغانی در دو قطب مخالف هم قرار می گیرند، اما بررسی سبک شناسانه، شباهت ویژگیهای سبکی این دو را نمایان می کند.
    این پژوهش در پی آن است که با بررسی این مسایل، به ترسیم جایگاه بابافغانی در سبک هندی و پیگیری ویژگیهای سبکی او در شعر بیدل بپردازد. روش تحقیق به صورت اسنادی و با استفاده از امکانات کتابخانه ای و شیوه تحلیل محتوا و طبقه بندی داده است. بایستگی مطالعه در خصوص سبک هندی و چهره های برجسته آن در زبان و ادبیات فارسی، اهمیت و ضرورت تحقیق را مشخ ص می کند و نتیجه آن، ترسیم خط سیری است که روشن می کند ظهور بیدل، نتیجه سیر طبیعی سبک جدید شعر فارسی است که از بابافغانی آغاز شده بود.

    کلیدواژگان: کهن الگوی آفرینش، انسان نخستین، زوج نخستین، خودآگاهی، ترومای بلوغ، نقد کهن الگویی پسایونگی
|
  • Hamid Reza Ardestani Rostami* Pages 9-30

    The legendary poet of Iran, Ferdowsi, in the prelude of his collection of poems, Shahnameh, has sincerely praised the former ruler of his hometown, the city of Tous, Abu Mansour Mohammad ibn Abdul-Razzaq. The author of this article believes two cultural and political factors have led to this development. Culture-wise, Abu Mansour has gathered the poems of Ferdowsi in the framework of Shahnameh. Also, based on the descriptions rendered by Ferdowsi on Abu Mansour, the latter must have been a Parthian. Abu Mansour maintained feudal ideals, such as non-centralized power and compromise in religion. Hence, given that Abu Mansour intended to revive the feudal traditions of his forefathers, and was against the centralized ruling systems of Ghaznavid and Abbasid caliphs of his era, he has been praised by Ferdowsi. Hence, it can be said that two cultural and political factors have led Ferdowsi to praise Abu Mansour.

    Keywords: Key terms: Ferdowsi, Abu Mansour, Parthian, feudal system, religious compromise
  • zahra hayati* Pages 31-52

    In literary and cinematic comparative studies, a question which springs to mind is whether the cinematic techniques or elements of cinematic style can be compared with literary techniques; in addition to narrative elements and comparison of literary tales with film scenarios? In case of feasibility of such comparison, what is to be concluded from this study? Aesthetics is a common process that can be studied in the artistic expression of two different media. To make sense and formulate tacit reasoning with the cinematic style elements shapes the pivot of comparison. For instance, conveyance of meaning or particular definitions have been known via audio signs or signs of color and light in cinematic criticism. The premise of the study is that if the possibilities of definitions are analyzed in literary texts with markers that are close to cinematic style elements; the literary text is read in another manner, and its latent meanings could be discovered or a new definition could be presented by the reader for the text. Given that the discovery of meaning or creation of meaning are under the heading of recent definitions of literary criticism, it can be said that comparative study of literary and cinematic techniques at times materializes criticism through reading the text with a special approach and upon perception of its meaning. In a number of comparative studies that have been covered by literary and cinematic critics in recent years, cinematic markers have been instrumental in study and research of literary texts. Recitation of a literary narration based on consideration of terms of presentation of narration with descriptions founded on movement, color, sound, music, decorations and …etc. at times leads to discovery of relation between the format and the content. For instance, repeated elaborations on public places by the narrator can manifest that domination of the general picture of a story at times is due to solitude of the character and his contradiction with the surrounding environment. Also, the confrontation of the moods of a sad character in closed environments to the happiness of public places in the view of the story’s character can grant a semantic structural role to contradictions of general manifestations and major manifestations and for instance state the sense of solitude of a character toward the other world.

    Keywords: literary criticism, excerpt, media, literary, cinema
  • Ebrahim Ranjbar* Pages 53-72

    The talking point of this writing is the realistic aspects of the novel of the Island of Bewilderment. These dimensions have been studied within two groups of data. The first group is the theoretical principles related to authoring the novel, and the second group of details belong to the approach of the novelist in penning the novel. In the theoretical principles, we have studied the two functions of the novel, namely its prophecy in discovery of the unknowns and the possibilities of universe, especially humans, in addition to representation of historical developments and experiences for the purpose of registration of important eras. In the discussions revolving the approach of the writer, the similarities between the actual and fictional lives have been extracted from the novel and the functions of each of them have been separately detailed. The reflection of philosophical ideas, reflection of the era which the novel revolves around; usage of a number of diverse characters; presence of historical discussions among the characters; the impact of characterizations; the backdrop; application of historical data; confidence in the personal perceptions of characters and developments of their status, have all been studied. Based on outcomes, although signs of post-modernism are evident in this novel, the realistic dimension of this novel dominates the rest of its aspects. In fact this novel can be enlisted among the modern realistic novels of 20th Century.

    Keywords: Novel, Island of Bewilderment, student, realistic aspects of Farsi novel
  • Reza Rohani* Pages 73-94

    The author of this article introduces one of the examples of religious poems composed by Qaysar Aminpour to praise the 8th Infallible Heir of Prophet Mohammad (Blessings of God upon him and his progeny), Imam Reza (Peace be upon him), which is an ode, titled: “Roads of Khorasan”. The author of the article studies and structurally analyzes this poem in regard to format and content based on novel criticism models.
    The study reveals that the poet has selected an appropriate format for his considered text, idea, and emotions via appropriately blending different elements of music and a simple, lively, and friendly language.

    Keywords: religious poem, Roads of Khorasan poem, Qaysar Aminpour, novel criticism, structural analysis of contemporary poetry
  • Seyed Mahdi Tabatabaei* Pages 95-120

    Baba Faghani and Bidel are two poets of Farsi poetry, one of which has adopted Hindi style, while the other has reached the peak of this style in poetry. The art of Baba Faghani is shattering the rigid aura of the Farsi poetry at his time. He helped Hindi style to reach its peak. Bidel and Baba Faghani stand as two opposing poles. However, upon study of their styles, one realizes stylistic similarities in the poems of these two. This study intends to depict the status of Baba Faghani in Hindi style, and to follow up on the marks of his style in the poems of Bidel. This article maintains a library-oriented methodology, and provides an analysis of information at hand, and classifications of data. Study of the Hindi style in poetry and the related prominent figures in Farsi language and literature is a must. This study reveals that the emergence of Bidel has been the outcome of the natural trend and process of the new style in Farsi poetry, which was started by Baba Faghani.

    Keywords: Farsi poetry, Hindi style, Baba Faghani poems, Abdul-Qader Bidel poems, styles of Bidel, Bab Faghani poems
  • Farzad Ghaemi* Pages 121-149

    In this article, we have covered the evolutionary and comparative study of the ancient model of creation of primary mankind based on the post-Yong critical approach. In this evolutionary study, in a bid to present a theoretical framework for the analysis of creation of primary man; four turning points have been rendered for displaying the structure of this model in the collective memory of mankind: 1-Primary man’s faith in God within the model of creation 2, 3- Creation of the first couple and the two destructive and constructive roles of ancient model 4- Growth of self-awareness and transition from the preexistent sense of collective unconsciousness to self-awareness as the result of maturity and projection of suppressions and failures as a result of hurdles, which has turned this phase into a bitter collective experience. The detrimental impacts of this collective experience have been symbolized in the sense of collective guilt and nostalgia of heavens. The literary manifestations of the turning points of this model have been reflected by the four poetical symbols of love, seducing lover, inspiring lover, and hero.

    Keywords: Ancient model of creation, primary man, first couple, selfawareness, maturity trauma, and the post-Yong critical model