فهرست مطالب

نشریه آفاق علوم انسانی
سال سوم شماره 29 (شهریور 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/07/24
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مانلی مولی زاده صفحات 1-18

    تاثیرپذیری گسترده زندگی انسان در عصر حاضر از فناوری هرای نروین در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از جوامع است. با توجره بره اثرات هویتی و شخصیتی اینترنت بر زندگی انسان و همگام با رشد سریع و روزافزون این فناوری نیاز به بررسی در جنبره های مختلف حضور آن در زندگی روزمره افراد خصوصا قشر جوان ضروری به نظر می رسد. هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل موثر بر گرایش دانشجویان به اینترنت در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال می باشد. در این پژوهش از روش پیمایش استفاده شده و شیوه گردآوری داده ها استفاده از پرسشنامه است.جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می باشد که برا استفاده از فرمول کوکان حجم نمونه 380 نفر تعیین شد. به منظور انجام نمونه گیری از روش نمونه گیری احتمالی خوشه ایچند مرحله ای استفاده کردیم. بر اساس یافته های پرژوهش بین متغیرهای مستقل ارتباطات اقناعی و اکتساب الگوها و متغیر وابسته گرایش بره اینترنت ارتباط معناداری مشاهده نشد. اما بین متغیرهای مستقل مشاهده رفتار الگوها، نوآوری و تبلیغات و متغیر وابسته گرایش به اینترنت رابطه معناداری مشاهده شد و به عبارتی فرضریات مربرود به این متغیرهای مستقل تایید شدند.

    کلیدواژگان: ارتباطات اقناعی، اکتساب الگوها، مشاهده رفتار الگوها، نوآوری، تبلیغرات، گررایش بره اینترنت
  • لیلا فاضلی کیا صفحات 19-30

    پژوهش حاضر به بررسی تاثیر سیاست پان اسلامیزم در افغانستان عهد امان الله 1919-1929 پرداخته و نشان می دهد که حمایت شاه از این سیاست باعث شد که او هم به قدرت دست یابد و هم اصلاحات مورد نظرش را تا زمان حمایت از این ایده، با کمترین دغدغه به انجام برساند و نیروهای سنتی جامعه را با خود همراه نماید اما در ادامه چهارسال مبارزه او و گروه های مذهبی ناشی از تغییر موضع شاه بود و در نهایت هم شاه سقود کرد.

    کلیدواژگان: امان الله، سیاست خارجی، پان اسلامیزم
  • مانیا سهرابی * صفحات 31-50

    فیلم محصول افکار انسان و تابع آداب اجتماعی و مذهبی جامعه ای می باشد که در آن ساخته شده- است. بنابراین برای شناخت و درک آن ضرورت دارد که اوضاع عمومی و ممیزات فکری و اخلاقی همان دوره به دقت شناسایی شود. بررسی فیلمها به ما در رابطه با سطح و کیفیت عادات اخلاقی، اندیشه های علمی، آداب اجتماعی و اعتقادات مذهبی مردمانی که در میان آن ها ساخته شده است، شناخت بهتری میدهد. در این پژوهش با تکیه بر زمینه های تاریخی و بررسی فیلم های تولید شده در سالهای1924-1944م توسط نظام های فاشیسم، کمونیسم و لیبرالیسم، کارکرد سیاسی فیلم در آن دوره مورد بررسی قرار گرفت. با مشاهده مستقیم برخی فیلم ها و نیز روش تحقیق توصیفی- تحلیلی، این نتیجه به دست آمد که بین فیلمهای تولید شده در این سه نظام، شباهت ها و تفاوت هایی وجود دارد. شباهت آن ها در اینجاست که در همه آن ها فیلم، متاثر از ایدئولوژی نظام حاکم و ارزشهای جامعه خود و مبلغ آن بوده است به گونهای که در خلال جنگ جهانی دوم بسیاری از فیلمها در هر سه نظام وظیفه فرد را همانند شدن با همگان و پرهیز از تمایزات شخصی میدانستند. تفاوتها در این است که برخلاف فیلم های فاشیستی و لیبرالیستی، در فیلم های کمونیستی جنسیت و قهرمان- پروری جایی ندارد. همچنین در فیلمهای لیبرالیستی، سرمایه داران بزرگ توازن در مناسبات اجتماعی را حفظ میکنند اما در مقابل، فیلمهای کمونیستی سرمایهداران را به عنوان عنصری نامطلوب در جامعه به تصویر میکشند.

    کلیدواژگان: فیلم، مخاطب، تبلیغات، پیام، ایدئولوژی
  • مزدک نصوری* صفحات 51-78

    این مقاله توسعه آژانس های کاریابی خصوصی)آژانس کار موقت(در هلند، اسپانیا و سوئد را مورد بحث و بررسی قرار می دهد و برخی از مهم ترین مسائل مربود به این صنعت را نمایان می سازد. تمرکز آن بیشتر بر روی دوره ای پس از دهه 1990 1990 میلادی است، زمانی که فعالیت های آن ها در اسپانیا و سوئد قانونی شد و وضعیت اقتصاد، بازار کار و چارچوب نظارتی تغییرات چشمگیری داشت. در این مقاله نشان داده می شود که صنعت آژانس های کاریابی خصوصی در سه کشور مذکور به طور کاملا متفاوتی توسعه پیدا کرده اند. در هلند، این صنعت بخشی از بازار کار بوده است و اتحادیه های تجاری آن را به عنوان یک بازیگر انعطاف پذیربازار کار پذیرفته اند و به بررسی برخی از معضلات بازار کار این کشور مانند آژانس های کاریابی متقلب پرداخته می شود. همچنین، بازارهای کار هر سه کشور علاوه بر تقاضای پایین، با چالش های ساختاری مثل کار با جمعیت سالمند و نیروی کار و شرایط سخت بودجه ای مواجه هستند. به علاوه، قوانین حاکم بر بازار کار و آژانس های استخدامی خصوصی، تغییرات قابل توجهی کرده اند. نتیجتا به عنوان یک کسب و کار چرخه ای که تحت تاثیر تغییرات ساختاری قرار دارد، صنعت آژانس کار موقت در اروپا، از رکود اقتصادی رنج می برد اما با مطالعه هزاران موسسه کاریابی خصوصی در این کشورها مشاهده گردید که روابط خوبی بین ادارات کاریابی خصوصی و خدمات اشتغال عمومی برقرار شده است و این صنعت در بازار کار اروپا به عنوان یک بازیگر موثر در عرصه مدیریت و اقتصاد جامعه، پذیرفته شده است.

    کلیدواژگان: رضاخان، رضا شاه، پهلوی، تاریخ مطبوعات، مشروطه
  • علی قانعی، ناصر فراقی، رمضان حسینی سعیداوی صفحات 79-94

    پژوهش حاضر به منظور "بررسی مولفه های گسترش حقوق شهروندی از نگاه دانشجویان دانشکده سما تهران "انجام شده است. روش تحقیق ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بوده است .جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده سما درتهران به تعداد شش هزار نفر بوده که براساس جدول مورگان به تعداد360نفر انتخاب شده اند. سوال اصلی تحقیق عبارت از: مولفه های گسترش حقوق شهروندی با توجه به متغیرهای رفتار شهروندی، حقوق مدنی- اجتماعی و سیاسی تا چه میزانی می باشد ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای محقق ساخته با عنایت به ابعاد حقوق شهروندی مارشال1992 مشتمل بر24 سئوال در مقیاس 4 درجه ای بوده است. روایی پرسشنامه با اخذ نظرات چند تن از اساتید باتجربه و صاحب نظر به دست آمد. نتایج تحقیق براساس داده ها نشان میدهد در بعد "رفتار شهروندی آشنایی مردم بامبانی قانون اساسی ایران، آموزش شهروندان در زمینه احترام به طبیعت و محیط زتدگی، به کارگیری از فن آوری اطلاعاتICT در زمینه حقوق شهروندی، تهیه جوایز به خانواده ها در زمینه فعالیت در توسعه حقوق شهروندی. و در بعد "حقوق اجتماعی" احترام به ادیان و مذاهب مختلف، آزادی در انتخاب همسر، انتخاب شغل و مسکن آزادی، امنیت اجتماعی، خدمات درمانی و بهداشتی و درآمد کافی. از مهم ترین مولفه های توسعه حقوق شهروندی از نظر دانشجویان دانشکده سما بیان شدند.

    کلیدواژگان: بررسی، مولفه، گسترش، حقوق شهروندی
  • نسیم خداخواه * صفحات 95-108

    نسل کشی یک جنایت بین المللی است که به موجب "کنوانسیون منع نسل کشی" به عنوان یک جنایت بین المللی شناخته شده است و بنابر حقوق بین الملل عرفی، منع آن به عنروان یرک قاعده بین المللی پذیرفته شده است. این جنایت، از جنایات تکان دهنده بین المللی است که عملی ضرد حقوق بشر می باشد و اساسی ترین حقوق بشری یعنی حق حیات را نقض می کند. البته برا عنایت به این که نسل کشی جنایتی است که به منظور نابود کردن تمام یا قسمتی از یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی می باشد، آن را نه فقط جنایتی علیه حق حیات، بلکه می بایست به عنوان جنریتی علیه دیگر حقوق بشر تلقی نمود. ماهیت ضد انسانی نسل کشی، آن را عملی ضد حقوق بشرر قررار داده است که ممنوعیت آن به عنوان یک قاعده آمره از منظر حقوق بین الملل به منظرور حمایت از تمامی حقوق انسان به ویژه حق حیات به صورت مستقیم و تضمین صلح و امنیت جهانی می باشرد. به منظور رابطه بررسی نسل کشی و حقوق بشر و نحوه مواجهه حقوق بشر برا ایرن جنایرات در ایرن مقاله ابتدا به بررسی کلیات و مفاهیم مربود به نسل کشی می پردازیم و در ادامه نحوه مواجهه حقوق بشر با این پدیده و این که چه مواردی از حقوق بشر را نقض می کند، بیان خواهد شد.

    کلیدواژگان: حقوق بشر، نسل کشی، جنایات، بین الملل
  • هاجر میرشکاری، فرجاله قلی پور، زهرا قاسمی *، فاطمه بیرجندی صفحات 109-124

    بحث درباره جایگاه و حقوق زنان یکی از مهمترین مباحث سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ بوده است. اینگونه مباحث هنگامیکه در ابعاد حقوقی و فراتر از یک مکتب و ایدئولوژی مورد بحث قرار میگیرند، چالش های متعددی را پدید میآورند. به همین دلیل تضاد و تفاوت های حقوقی در میان مکاتب مختلف در این زمینه به روشنی دیده میشود. یکی از این موارد به حقوق بین الملل اسلامی درباره نقش و جایگاه زنان اختصاص دارد که به وضوح، رویکرد متفاوتی را نسبت به سایر مکاتب حقوقی بین المللی درباره زنان عرضه میدارد. بدین ترتیب مقاله حاضر میکوشد تا با واکاوی متون دینی، آیات و روایات دینی و قرآنی درباره زنان، و همچنین تفاسیر و دیدگاه های مطرح شده در این زمینه به واکاوی فرصت های حقوق بین الملل اسلامی برای ارتقای جایگاه زنان در جهان بپردازد. از مهمترین نتایج بحث حاضر این است که حقوق بین الملل اسلامی با توجه به اتصال آن به منابع وحی، قرآن، سیره نبوی و رفتار و کردار معصومین ع میتواند راهکاری مثبتی برای ایجاد حقوق بین الملل اسلامی درباره زنان داشته باشد و به تبع آن بتواند در حوزه های فردی و اجتماعی کمک های فراوانی به ارتقای حقوق زنان در سطح جهان نماید. از این منظر، حقوق بین الملل اسلامی می- تواند نقطه روشنی برای بهبود جایگاه زنان در سطح جهان انگاشته شود و حتی به عنوان یک الگوی مطلوب و متعادل شناسانده شود. روش نوشتار حاضر توصیفی- تحلیلی است که به شیوه کتابخانه ای به گردآوری مطالب و داده ها اقدام شده است.

    کلیدواژگان: حقوق بین الملل، حقوق بین الملل اسلامی، زنان، اسلام
  • مژگان عباسی*، ندا قهرمانی صفحات 125-130

    این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و سازگاری اجتماعی دختران بزهکار خانواده های طلاق تحت پوشش بهزیستی شهرستان ربادکریم انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دختران بزهکار خانواده های طلاق تحت پوشش بهزیستی در شهرستان رباد کریم در سال1397-13961396 بودند. حجم نمونه30 30 نفر از دختران بزهکار خانواده های طلاق بودندکه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و به صورت تصادفی در گروه های گواه آزمایشی گمارده شدند(گروه آزمایش:15 نفر-گروه گواه: 15 نفر) ابزار پژوهش پرسشنامه سلامت عمومی1972 و پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل1945 بود. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و سازگاری اجتماعی دختران بزهکار خانواده های طلاق موثر بوده استP<0/01 با توجه به اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و سازگاری اجتماعی، طراحی و اجرای برنامه آموزش مهارتهای زندگی جهت بهبود وضعیت سلامت روانی و سازگاری اجتماعی دختران بزهکار پیشنهاد میشود.

    کلیدواژگان: مهارتهای زندگی، دختران بزهکار، سازگاری اجتماعی، سلامت روانی، طلاق
  • حبیب الله مولایی نژاد، سیما سعیدی پور صفحات 141-154

     امدادهای غیبی خداوند، تاثیر شگرفی در زندگی انسانها دارد. در قرآن کریم و روایات معصومین ع  این موضوع به تاکید مطرح شده، به گونهای که دیگر نمیتوان گفت امدادهای غیبی در زندگی انسانها یک استثناست و تنها در موارد نادری نمایان میشود، بلکه یکی از سنت های الهی است که مومن می تواند در سختی های زندگی به آن دل ببندد و امید نجات داشته باشد. با توجه به اهمیت این موضوع و نقش آن در زندگی بشر این مطالعه نقش امداد غیبی در زندگی بشر را با توجه به دیدگاه علامه طباطبایی به صورت کتابخانه ای و اسنادی مورد بحث و بررسی قرار داده است. باتوجه به نتایج این تحقیق امدادهای غیبی الهی براساس ضابطه است؛ یعنی مطابق آیات قرآن در صورتی که مومنین از خود شایستگی نشان دهند و با ایمان و عمل صالح و تحمل مصائب و ناملایمات در این راه قابلیت خود را به نمایش بگذارند، استحقاق دریافت یاری های ویژه الهی را مییابند. این امدادها به شیوه های مختلف از طریق عوامل بیرونی و درونی نازل میشوند. مواردی مانند نزول فرشتگان، انجام امور غیرممکن، هدایت بخشی و ایجاد آرامش از نمونه های امدادهای غیبی محسوب میشوند.

    کلیدواژگان: امداد غیبی، غیب، توکل
  • صنعان میرزایی، فرشید شیخ احمدی* صفحات 155-170

     اعتماد به نفس، ارزیابی و ارزشیابی مداومی است که شخص نسبت به ارزشمندی خویشتن دارد. اعتماد به نفس از نظر بهداشت روانی و تعادل شخصیت دارای اهمیت فراوان می باشد. با توجه به مشکلاتی که اعتماد به نفس پایین بخصوص در سنین جوانی ایجاد می کند و با توجه به شواهدی مبنی بر میزان بالای اعتماد به نفس پایین در بین نوجوانان تحقیق حاضر به منظور بررسی میزان اعتماد به نفس دانش آموزان با استفاده از ارزشیابی شفاهی طراحی گردید.

    روش کار

    میزان اعتماد به نفس20 20 نفر از دانش آموزان پسر مدارس شهر دیواندره در سال97 که از دو روش ارزشیابی در کلاس هایشان استفاده شد با استفاده از تست آیزنک تعیین گردید. روش نمونه گیری چند مرحله ای بوده به طوری که از بین مدارس ابتدایی شهر 1مدرسه به طور تصادفی انتخاب و در مدرسه انتخاب شده در پایه تحصیلی ششم ابتدایی متناسب با تعداد دانش آموزان آن ها را به دو گروه تقسیم نمودیم که روی گروه اول آزمون شفاهی صورت گرفت و روی گروه ششم از آزمون های غیر از آزمون شفاهی استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان داد با بررسی میزان اعتماد به نفس در دانش آموزان گروه یک با F=2/65 نشان داد که رابطه معناداری میان این دو مولفه وجود دارد

    کلیدواژگان: ارزشیابی شفاهی، اعتماد به نفس، دانش آموزان