فهرست مطالب

پژوهش های نوین در ریاضی - پیاپی 20 (مهر و آبان 1398)

مجله پژوهش های نوین در ریاضی
پیاپی 20 (مهر و آبان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/08/10
  • تعداد عناوین: 12
|
  • حسین موسایی*، سعید کتابچی، محمدتقی فولادی صفحات 5-14

    یکی از موضوعاتی که در سالهای اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته بررسی دستگاه معادلات قدرمطلق می باشد. دستگاه معادلات قدرمطلق به دلیل این در آن مسایل مکمل خطی و همچنین برنامه ریزی خطی و برنامه ریزی درجه دوم محدب گنجانده شده است در بهینه سازی دارای اهمیت می باشد. این مقاله به بیان روشی جدید برای حل دستگاه معادلات قدرمطلق می پردازد. برای این منظور، ابتدا دستگاه معادلات قدر مطلق رابه سیستم خطی تبدیل کرده و سپس برای حل آن از روش کارای لاگرانژ بهبود یافته استفاده می شود. این مقاله همچنین به بررسی دسته ای از مسایل مقدار مرزی دونقطه ای پرداخته و روشی جدید برای حل آن ارائه می دهد . نشان داده می شود این دسته از مسایل با دستگاه معادلات قدر مطلق معادل است. برای نشان دادن کارایی روش پیشنهادی، مسایل دستگاه معادلات قدر مطلق را بطور تصادفی تولید کرده و حل می نماییم . علاوه براین دسته ای از مسائل مقدار مرزی دو نقطه ای نیز از طریق دستگاه معادلات قدر مطلق و روش جدید حل می شوند . نتایج محاسباتی نشان می دهد روش پیشنهاد شده از سرعت و دقت بالایی برخوردار است.

    کلیدواژگان: ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻣﻌﺎﺩﻻﺕ ﻗﺪﺭ ﻣﻄﻠﻖ، ﺭﻭﺵ ﻻﮔﺮﺍﻧﮋ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻳﺎﻓﺘﻪ، ﺭﻭﺵ ﻧﻴﻮﺗﻦ ﺗﻌﻤﻴﻢ ﻳﺎﻓﺘﻪ، ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻣﺮﺯﻱ ﺩﻭ ﻧﻘﻄﻪﺍﻱ
  • احمدرضا حقیقی *، نیکو پیرهادی ، محمد شهبازی اصل صفحات 15-30

    در پژوهش حاضر یک مدل یک بعدی برای جریان خون پالسی در طول رگ مخروطی با گرفتگی غیرمتقارن شبیه سازی شده است. جریان خون به عنوان سیال کراس در یک لوله استوانه الاستیک با گرفتگی غیرمتقارن نسبت به جهت محوری و هندسه ی وابسته به زمان مدل سازی می شود. دیواره عروق گرفته شده در طول رگ انعطاف پذیر و غیرانعطاف پذیر باهم مقایسه شده است. از فرض گرفتگی خفیف برای ساده کردن معادلات حاکم بر جریان استفاده می شود. با اعمال نگاشت مناسب شبکه ی کسینوسی گرفته شده به یک شبکه ی مستطیلی و صلب تبدیل می گردد. معادلات ناویر-استوکس حاکم بر جریان خون برای میدان سرعت با استفاده از روش تفاضلات متناهی حل می شود. به منظور اثبات درستی نتایج به دست آمده در تحقیق حاضر، نتایج حاصل با نتایج تحقیقات پیشین مورد مقایسه قرار گرفته و درستی مدل ارایه شده به اثبات رسیده است. مشخصه های اصلی جریان خون از قبیل دبی حجمی، مقاومت در برابر جریان، تنش برشی دیواره از روی پروفیل سرعت بدست آمده است. نمودارهای دوبعدی برای پارامترهای مختلفی از توزیع سرعت در شکل های مختلف ارایه شده است.

    کلیدواژگان: گرفتگی نامتقارن، سیال کراس، جریان خون پالسی، روش تفاضلات متناهی، رگ مخروطی
  • محمود بهروزی فر* صفحات 31-48

    در این مقاله، دو مدل برای تحلیل عددی جواب معادلات دیفرانسیل-انتگرال کسری ارائه می دهیم و سپس به مقایسه نتایج بکارگیری آنها بر روی مسائل متنوع می پردازیم. برای این منظور ابتدا ماتریس های عملیاتی چند جمله ای های ژاکوبی را بیان کرده و سپس هر مسئله را با دو روش حل می نماییم: روش ماتریس عملیاتی مشتق مرتبه کسری کاپوتو و روش ماتریس عملیاتی انتگرال مرتبه کسری ریمان-لیوویل. در هر دو روش با استفاده از تکنیک نقطه گذاری به یک دستگاه معادلات جبری خطی یا غیرخطی خواهیم رسید با کمک روش تکراری نیوتن حل می شوند. روش های ارائه شده روی چند مثال پیاده سازی شده است و نتایج عددی حاصل بیانگر کارایی بالای هر دو روش است. لازم به ذکر است که تمامی محاسبات با کمک نرم افزار متمتیکا انجام شده است. نتایج عددی نشان می دهد که برای معادله دیفرانسیلی که جواب آن بصورت چند جمله ای می باشد بهتر است از روش اول و در معادله غیر خطی که جواب آن بصورت تابع متعالی است بهتر است که روش دوم استفاده شود.

    کلیدواژگان: ﻣﻌﺎﺩﻟﻪ ﺩﻳﻔﺮﺍﻧﺴﻴﻞ-ﺍﻧﺘﮕﺮﺍﻝ ﮐﺴﺮﻱ، ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ، ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ ﻣﺸﺘﻖ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﮐﺴﺮﻱ ﮐﺎﭘﻮﺗﻮ، ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ ﺍﻧﺘﮕﺮﺍﻝ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﮐﺴﺮﻱ ﺭﻳﻤﺎﻥ-ﻟﻴﻮﻭﻳﻞ، ﺗﮑﻨﻴﮏ ﻧﻘﻄﻪﮔﺬﺍﺭﻱ _
  • علی خلیلی قلی آباد، مریم امیاری * صفحات 49-56

    فرض کنید A یک C^*-جبرباشد، رده تمام نگاشت های A -خطی بین دو فضای A- مدول ضرب داخلی را در نظر می گیریم به طوری که برای هر دو بردار عمود برهم در فضای دامنه، تصاویر آنها تحت نگاشت مورد نظر در فضای برد، بر هم عمود باشند. در این مقاله، قصد داریم ی شکل نگاشتهای A -خطی که تعامد را حفظ می کنند، معین کنیم. برای این منظور فرض کنیم E و F دو فضای A -مدول ضرب داخلی باشند و +A مجموعه تمام عناصر مثبت A باشد. ثابت می کنیم که یک نگاشت A -خطی T:E→F تعامد را حفظ می کند اگر وفقط اگر +a∈A وجود داشته باشد به قسمی که به ازای هر x,y∈E تساوی ⟨Tx,Ty⟩= a2 ⟨x,y⟩ برقرار باشد. ابتدا یادآوری می کنیم دو بردار x,y به طور معمولی بر هم عمود هستند اگر وفقط اگر =0و سپس مفهوم تعامد در یک فضای A- مدول ضرب داخلی را به سه روش جدید ارائه می کنیم و نشان می دهیم که یک نگاشت A -خطی حافظ تعامد معمولی است اگر و فقط اگر حافظ هر کدام از تعامد های جدید باشد.

    کلیدواژگان: تعامد، نگاشت حافظ تعامد، فضای A-مدول ضرب داخلی
  • محمدرضا سالاریان* صفحات 57-62

    در سال 2001 و در کنفرانس درهام (Durham) ، مایافرانکلفد (Meierfrankenfeld) بهمراه اشتقوت(Stroth) و اشتلماخر(Stellmacher) خبر ازشروع یک کار پژوهشی دادن که هدف آن استفاده از تکنیکهای بروز نظریه گروه ها مانند روش آمالگامها برای ارائه یک برهان بسیار راحتتر ، بهتر و ساده تر برای دسته بندی گروه های ساده متناهی بود. این پروژه در میان یاضیدانان بعنوان نسل سوم دسته بندی شناخته شده است.در نسل سوم دسته بندی گروه ها و در آخرین مرحله از برهان نیاز به تعیین ساختار یک گروه ساده متناهی هست وقتی که ساختار برخی از زیرگروه های آن مشخص هستند. در این مقاله و در راستای نسل سوم دسته بندی گروه های ساده متناهی ، گروه های ساده ای را بررسی می کنیم که 3-سیلو زیرگروه های آنها از مرتبه 9 هستد و ساختار نرمال ساز یک 3-سیلو زیرگروه آنها مشخص است. بطور دقیق تر در این مقاله همواره G یک گروه ساده متناهی و M یک 3-سیلو زیرگروه آن و از مرتبه 9 است.

    کلیدواژگان: گروه های متناهی، گروه های ساده متناهی
  • رضا ندیمی *، امید رنجبر صفحات 63-70

    نگاشت نقاط مرزی یکی از مسائل جالب توجه در زیست شناسی محاسباتی به شمار می رود. یک رشته DNA به صورت دنباله ای از حروف A, T, C, G می باشد. هنگامی که یک آنزیم محدود کننده به یک محلول DNA اضافه می شود، مولکول DNA از مکان های خاصی بریده می شود. هدف از نگاشت نقاط مرزی پیدا کردن نقاط برش برای یک آنزیم معین است. در روش هضم جزیی، برشها طوری انجام می شود که فاصله دو به دوی همه نقاط برش حاصل شود. در بیان ریاضی مساله، فاصله دو به دوی n نقطه واقع بر یک پاره خط داده شده است و هدف بدست آوردن خود این نقاط است. در بیوانفورماتیک این مساله به مساله هضم جزیی معروف شده است. در این مقاله یک مدل شبکه جریان تعمیم یافته برای مساله ارایه می دهیم. با توجه به اینکه کلاس پیچیدگی این مساله یکی از قدیمی ترین و مهمترین مسایل باز در بیوانفورماتیک نظری است(تاکنون نه الگوریتمی با زمان چند جمله ای و نه اثباتی بر Np-complete بودن آن ارایه شده است)، کاهش مساله هضم جزیی به مساله شبکه جریان دریچه جدیدی را برای چالش با این مساله می گشاید.

    کلیدواژگان: نگاشت نقاط مرزی، شبکه جریان، مساله هضم جزئی
  • سهیلا سیدبویر *، مهناز مقبولی، فاطمه مترود صفحات 71-80

    در مدل های کلاسیک تحلیل پوششی داده ها، مجموعه ای از داده ها با موقعیت مشخص به عنوان ورودی یا خروجی داده می شود. اما در بسیاری موارد عملی،یک شاخص می تواند برای بعضی از واحدهای تصمیم گیرنده به عنوان ورودی و برای بعضی دیگر به عنوان خروجی عمل نماید. برای مثال در فعالیت های دانشگاه همیشه با این سوال مواجه هستیم که درآمد حاصل از تحقیقات را به عنوان ورودی یا خروجی در نظر بگیریم؟ در حالت وجود چنین شاخص هایی سوال اصلی این است که چگونه در مورد نقش هر شاخص به عنوان ورودی یا خروجی تصمیم بگیریم. در برخی از ساختارهای مورد مطالعه، چنین متغیرهایی در قالب نقش دوگانه عمل می کند. یعنی در دوره ی اول زمانی به عنوان خروجی و در دوره ی زمانی دوم به عنوان ورودی عمل میکنند . چنین متغیرهایی را متغیرهای با تاخیر زمانی می نامند. در این مقاله این متغیرها را در قالب متغیرهایی با ساختار نقش دوگانه مورد بررسی قرار میدهیم و کارایی سیستم را با استفاده از تکنولوژی موسوم به تکنولوژی بهم پیوسته مورد ارزیابی قرار میدهیم. همچنین کارایی سیستم را با توجه به هر دوره زمانی با توجه به اینکه متغیر با تاخیر زمانی یکبار نقش ورودی و بار دیگر نقش خروجی را دارد مورد ارزیابی قرار می دهیم.

    کلیدواژگان: تحلیل پوششی داده ها، خروجی هایی با تاخیر زمانی، دوره زمانی و کارایی
  • اکرم محمدپوری*، لیلا کفیلی، رحیم حسین اوغلی صفحات 81-90

    چندجمله ای های درجه دوم بر حسب متغییرهای x,y,z، یک رویه درجه دوم را مشخص می کند. در این مقاله با استفاده از عملگر L_1 (عملگر چنگ-یاو)که بر تابع های هموار روی رویه ها اثر می کند به مطالعه نگاشت گاوس رویه های درجه دوم در فضای اقلیدسی سه بعدی R^3 می پردازیم. فرض کنید f یک تابع هموار بر رویه M باشد، آنگاه L_1 f=tr(P_1 o ∇^2 f)که P_1 اولین تبدیل نیوتن وابسته به دومین فرم اساسی رویه و ∇^2 f عملگر خودالحاق و هم ارزی متری با هسیان f است، G=(G_1,G_2,G_3) و L_1 G=(L_1 G_1,L_1 G_2,L_1 G_3). در این مقاله نشان می دهیم تنها رویه های درجه دوم با نگاشت گاوس G صادق در شرط L_1 G=AG که در آن A یک ماتریس 3×3 است، کره‎ ها و رویه های درجه دوم تخت هستند. بعلاوه کره ها تنها رویه های درجه دوم فشرده با نگاشت گاوس G صادق در شرط L_1 G=AG برای یک ماتریس 3×3 مانند A هستند.

    کلیدواژگان: رویه های درجه دوم، رویه های خطی، عملگر L، 1، نگاشت گاوس
  • محمدصادق کردافشاری، علی موقر*، محمدرضا میبدی صفحات 91-104

    یکی از چالش های مطرح در شبکه های حسگر بی سیم، مساله ی پیدا کردن مسیر مناسب برای ارسال همزمان بسته ی داده به چندین مقصد مختلف یا مسیریابی چندپخشی است به طوریکه مصرف انرژی در کل شبکه توزیع شود و بسته های داده با قابلیت اطمینان بالایی به مقصدهای مورد نظر مسیریابی شوند. با توجه به مزیت های فراوان استفاده از الگوریتم های یادگیری تقویتی، در این مقاله یک روش توزیع شده، انعطاف پذیر و مستقل از توپولوژی شبکه با استفاده از الگوریتم یادگیریQ برای مسیریابی چندپخشی ارائه شده است. در این الگوریتم هر گره حسگر مجهز به یک الگوریتم یادگیر است که بر اساس اطلاعات محلی تصمیمات مسیریابی خود را اتخاذ می-نماید و بسته ها را به مجموعه ای از سینک های آدرس چندپخشی ارسال می کند. الگوریتم یادگیر تلاش می کند که مسیرها با قابلیت اطمینان بالا، انرژی بیشتر و تراکم گره های بالاتر را برای مسیریابی انتخاب نماید. این الگوریتم در شبکه هایی وسیع که گره های حسگر اطلاعات کمی از یکدیگر دارد قابل استفاده است. شبیه سازی های انجام شده، روش پیشنهادی را از لحاظ درصد موفقیت مسیریابی بسته های داده، طول عمر شبکه و میزان مصرف حافظه را در دو حالت تراکم گره های بالا و افزایش تعداد سینکها مورد ارزیابی قرار داده است. نتایج به دست آمده کارآمدی روش پیشنهادی، به ویژه در شبکه هایی با تراکم بالا و درجه چندپخشی بالا را نشان می دهد.

    کلیدواژگان: مستقل از توپولوژی، طول عمر شبکه، قابلیت اطمینان، یادگیری
  • مهدی رشیدی کوچی* صفحات 105-114

    قابهای کنترل شده ارائه شدند تا حل عددی از الگوریتم های بازگشتی برای یافتن معکوس عملگر قاب روی فضای مجرد هیلبرت بهبود یابد. قابهای تلفیقی و g-قابها تعمیمی از مفهوم قابها می باشند. فضاهای C*-مدول هیلبرتی دسته وسیعی ما بین فضاهای هیلبرت و فضاهای باناخ هستند. این فضاها تعمیمی از فضاهای هیلبرت می باشند با این تفاوت که ضرب داخلی در C*-جبر قرار می گیرد نه لزوما در مجموعه اعدا مختلط.در این مقاله g-قابهای کنترل شده و قابهای فیوژن کنترل شده در C*-مدول هیلبرتی تعریف و مشخص گردیده اند. مشابه فضای هیلبرت نشان داده می شود که در فضای C*-مدول هیلبرتی هر g-قاب کنترل شده ای یک g-قاب معمولی است و بلعکس. همچنین رابطه بین قابهای فیوژن کنترل شده در فضای C*-مدول هیلبرتی و قابهای فیوژن مورد بررسی قرار گرفته شده است. در نهایت شرط کافی که بیان می دارد چگونه خانواده ای از زیر مدولهای بسته قاب فیوژن کنترل شده را تشکیل می دهند بیان گردیده است.

    کلیدواژگان: *C-مدول هیلبرتی٬ قاب٬ g-قاب٬ قاب تلفیقی٬ قاب کنترل شده
  • سید محمد زمان زاده، بهزاد نجفی *، مگردیچ تومانیان صفحات 115-120

    در این مقاله ما ثابت می کنیم که یک متر بروالد ایزوتروپیک غیر ریمانی یا یک (α,β) - متر غیر ریمانی میدان برداری متقارب نمی دهد . ما همچنین ثابت می کنیم که یک متر فینسلر L - کاهش یافته پذیرنده یک میدان برداری برداری متقارب به متر لاندزبرگ تبدیل می شود. در این مقاله ما ثابت می کنیم که یک متر بروالد ایزوتروپیک غیر ریمانی یا یک (α,β) - متر غیر ریمانی میدان برداری متقارب نمی دهد . ما همچنین ثابت می کنیم که یک متر فینسلر L - کاهش یافته پذیرنده یک میدان برداری برداری متقارب به متر لاندزبرگ تبدیل می شود. در این مقاله ما ثابت می کنیم که یک متر بروالد ایزوتروپیک غیر ریمانی یا یک (α,β) - متر غیر ریمانی میدان برداری متقارب نمی دهد . ما همچنین ثابت می کنیم که یک متر فینسلر L - کاهش یافته پذیرنده یک میدان برداری برداری متقارب به متر لاندزبرگ تبدیل می شود. در این مقاله ما ثابت می کنیم که یک متر بروالد ایزوتروپیک غیر ریمانی یا یک (α,β) - متر غیر ریمانی میدان برداری متقارب نمی دهد . ما همچنین ثابت می کنیم که یک متر فینسلر L - کاهش یافته پذیرنده یک میدان برداری برداری متقارب به متر لاندزبرگ تبدیل می شود.

    کلیدواژگان: انحنای بروالد ایزو تروپیک، متر لاندزبرگ، میدان های برداری متقارب
  • سعید قبادی *، سعید جهانگیری صفحات 121-134

    این مقاله یک روش جدید بر اساس بردار ورودی ایده آل برای تخمین ورودی ها تحت حفظ اندازه کارایی از یک واحد تصمیم گیرنده وقتی که برخی یا همه خروجی های آن افزایش یافته است، پیشنهاد می دهد. بعبارت دیگر، این مقاله سوال زیر را مطالعه کرده است: تحت حفظ کارایی، به چه میزانی می بایستی ورودی های یک واحد تصمیم گیرنده افزایش یابد در شرایطی که برخی یا همه خروجی های آن افزایش داده شده باشد؟ در روش ارایه شده در این مقاله، برخلاف روش های پیشنهاد شده دیگر، سوال فوق فقط بر پایه مسایل برنامه ریزی خطی تک هدفی پاسخ داده شده است. مساله تخمین ورودی ها بر پایه مدل غیر شعاعی راسل پیشرفته مورد بررسی قرار گرفته است. شرایط لازم و کافی برای تخمین ورودی ها بر پایه برنامه ریزی خطی پیشنهاد گردیده است. بعلاوه، اگر کمبودی در هر یک از مولفه های خروجی واحد تصمیم گیرنده وجود داشته باشد شناسایی می شود. یک مثال با داده های واقعی برای توضیح از روش پیشنهادی ارایه شده است.

    کلیدواژگان: تحلیل پوششی داده های معکوس(DEA)، برنامه ریزی خطی(LP)، تخصیص منابع، اندازه راسل پیشرفته(ERM)، جوابهای ایده آل
|
  • H. Moosaei*, S. Ketabchi, M. T. Fooladi Pages 5-14

    One of the most important topic that consider in recent years by researcher is absolute value equation (AVE). The absolute value equation seems to be a useful tool in optimization since it subsumes the linear complementarity problem and thus also linear programming and convex quadratic programming. This paper introduce a new method for solving absolute value equation. To do this, we transform absolute value equation to linear system and then demonstrate efficient augmented Lagrangian method to solve the linear system. Also this paper is considered a class of two-point boundary value problems and introduced a new method to solve them. In this paper is shown that this class of problems is equivalent to absolute value equation. To illustrate the feasibility and effectiveness our method we generate random problems and solve them also solve a class of two-point boundary value problems. In section numerical results, we consider the efficiency of the proposed method. Computational results show that convergence to high accuracy often occurs in short time.

    Keywords: absolute value equation, augmented Lagrangian method, generalized Newton method, two-point boundary value problems
  • M. Behroozifar* Pages 31-48

    In this paper, we exhibit two methods to numerically solve the fractional integro differential equations and then proceed to compare the results of their applications on different problems. For this purpose, at first shifted Jacobi polynomials are introduced and then operational matrices of the shifted Jacobi polynomials are stated. Then these equations are solved by two methods Caputo fractionalderivative method and the Riemann-Liouville fractional integral method. In the both method, a set of linear or nonlinear algebraic equations are achieved using collocation technique. Tow presented methods are implemented on some test problems. Numerical results explain the high performance of tow methods. Note that all calculations have been done by Mathematica software. Numerical results show that it should be used the first method when the exact solution of differential equation is a polynomial and the second method should be used when the exact solution of differential equation is a transcendental function.

    Keywords: Fractional-order integro-differential equations, Operational matrix, Fractional Caputo derivative, Riemann-Liouville integral, derivative, Collocation technique
  • Ali Khalili Gholi Abad, maryam amyari* Pages 49-56

    Suppose that A is a C^*-algebra. We consider the class of A-linear mappins between two inner product A-modules such that for each two orthogonal vectors in the domain space their values are orthogonal in the target space. In this paper, we intend to determine A-linear mappings that preserve orthogonality. For this purpose, suppose that E and F are two inner product A-modules and A+ is the set of all positive elements of A. We show that an A-linear mapping T:E→F preserves orthogonality if and only if there exists a∈A+ such that ⟨Tx,Ty⟩= a^2 ⟨x,y⟩ for each x,y∈E. At first recall that two vector x,y∈E are ordinary orthogonal if ⟨x,y⟩=0 and then we introduce the notion of orthogonality in an inner product A-module in three ways and show that an A-linear mapping between two inner product A-modules preserves the ordinary orthogonality if and only if it preserves each one of the new orthogonality.

    Keywords: orthogonality, orthogonality preserving mapping, inner product A-module space
  • M. R. Salarian* Pages 57-62

    In this paper, without using the classification of finite simple groups, we determine the structure of  finite simple groups whose Sylow 3-subgroups are of the order 9. More precisely, we classify finite simple groups whose Sylow 3-subgroups are elementary abelian of order 9.

    Keywords: Finite groups, Finite simple groups
  • R. Nadimi*, O. Ranjbar Pages 63-70

    Restriction Site Mapping is one of the interesting tasks in Computational Biology. A DNA strand can be thought of as a string on the letters A, T, C, and G. When a particular restriction enzyme is added to a DNA solution, the DNA is cut at particular restriction sites. The goal of the restriction site mapping is to determine the location of every site for a given enzyme. In partial digest method, all pairwise distances between restriction sites are produced. Mathematically, given pairwise distances between n points on a line segment, the goal is to find that points. This problem has been named Partial Digest Problem(PDP). In this paper we present a new model for PDP using generalized network flows. Since complexity class of this problem is one of the most important open problems in bioinformatics (there is no polynomial algorithm and no proof for Np-completeness) reducing to a network flow problem create a new viewpoint to challenge with this problem.

    Keywords: Restriction site mapping, Network flows, Partial digest problem
  • S. Seyedboveir*, M. Maghbouli, F. Matrood Pages 71-80

    This paper examines the issue of handling outputs in DEA that occur at different stages in time. In some situations, the output set occur at the different period of time, meaning that the produced outputs at the first period of time impact on the production of outputs of next time . This problem setting gives rise to the phenomenon of time-staged outputs. Specifically, the two outputs occur at different points in time, meaning that one of them plays a dual role. In other words, the dual-role measure is considered as either the output of the first stage and simultaneously as input for another time period. This paper demonstrates a modification of the joint technology in order to yield the maximum efficiency of the evaluated units. A real case on ten business schools has been illustrated . This real example is applied to emphasize that the suggested structure can handle this situation appropriately.

    Keywords: Data Envelopment Analysis (DEA), time-staged outputs, dual-role factor, time-periods, Efficiency
  • A. Mohammadpouri*, L. Kafili, R. Hosseinoghli Pages 81-90

    The quadrics are all surfaces that can be expressed as a second degree polynomialin x, y and z. We study the Gauss map G of quadric surfaces in the 3-dimensional Euclidean space R^3 with respect to the so called L_1 operator ( Cheng-Yau operator □) acting on the smooth functions defined on the surfaces. For any smooth functions f defined on the surfaces, L_f=tr(P_1o hessf), where P_1 is the1-th Newton transformation associated to the second fundamental form ofthe surface and hessf denotes the self-adjoint linear operator metrically equivalent to the Hessian of, L_1G=(L_1G_1, L_1G_2, L_1G_3), G=(G_1, G_2, G_3). As a result, we establish the classification theorem that the only quadric surfaces with Gauss map G satisfying L_1G=AG for some 3×3 matrix A are the spheres and flat ones. Furthermore, the spheres are the only compact quadric surfaces with Gauss map G satisfying L_1G=AG for some 3×3 matrix A.

    Keywords: Gauss map_L 1 operator_quadric surfaces_Ruled surfaces
  • M. S. Kordafshari, A. Movaghar*, M.R. Meybodi Pages 91-104

    Wireless Sensor Networks (WSNs) are consist of independent distributed sensors with storing, processing, sensing and communication capabilities to monitor physical or environmental conditions. There are number of challenges in WSNs because of limitation of battery power, communications, computation and storage space. In the recent years, computational intelligence approaches such as evolutionary algorithms and swarm intelligence are applied successfully to solve many problems in WSNs. Most important of these problems are data aggregation, energy-aware routing, duty cycle scheduling, security and localization. These problem are in form of distributed so distributed approaches are required to solve them. Reinforcement learning is one of the most widely used and most effective methods of computational intelligence. In this paper, we used the reinforcement learning to solve multicast Quality of Service (QoS) routing. The simulation results showed that reinforcement learning is a suitable approach to solve this problem. The algorithm is implemented easy, it has the great flexibility in topology changes and it leads to optimized results. Distributed reinforcement learning provides compatibility mechanisms that show the intelligence behavior in complicate and dynamic environment such as WSNs. Using reinforcement learning, sensors behave autonomously, independently and flexibly during topology and scenario changes.

    Keywords: lifeTime, Topology-independent, Q-Learning, Reliability
  • M. Rashidi Kouchi* Pages 105-114

    Controlled frames have been introduced to improve the numerical efficiency of iterative algorithms for inverting the frame operator on abstract Hilbert spaces. Fusion frames and g-frames generalize frames. Hilbert C*-modules form a wide category between Hilbert spaces and Banach spaces. Hilbert C*-modules are generalizations of Hilbert spaces by allowing the inner product to take values in a C*-algebra rather than in the field of complex numbers.In this paper, we define and characterize controlled g-frames and controlled fusion frames in Hilbert C*-modules. These are generalization of controlled frames in Hilbert C*-modules and also controlled g-frames and controlled fusion frames in Hilbert spaces. We show, similar in Hilbert space, every controlled g-frame in Hilbert C*-module is an usual g-frame. Also we study the relation between controlled fusion frames and fusion frames in Hilbert C*-modules. Finally we present a sufficient condition on a family of closed submodules to be a controlled fusion frame.

    Keywords: Hilbert C*-module, frame, g-frame, fusion frame, controlled frame
  • S.M. Zamanzadeh, B. Najafi*, M. Toomanian Pages 115-120

    In this paper, we prove that a non-Riemannian isotropic Berwald metric or a non-Riemannian (α,β) -metric admits no concurrent vector fields. We also prove that an L-reducible Finsler metric admitting a concurrent vector field reduces to a Landsberg metric.In this paper, we prove that a non-Riemannian isotropic Berwald metric or a non-Riemannian (α,β) -metric admits no concurrent vector fields. We also prove that an L-reducible Finsler metric admitting a concurrent vector field reduces to a Landsberg metric.In this paper, we prove that a non-Riemannian isotropic Berwald metric or a non-Riemannian (α,β) -metric admits no concurrent vector fields. We also prove that an L-reducible Finsler metric admitting a concurrent vector field reduces to a Landsberg metric.In this paper, we prove that a non-Riemannian isotropic Berwald metric or a non-Riemannian (α,β) -metric admits no concurrent vector fields. We also prove that an L-reducible Finsler metric admitting a concurrent vector field reduces to a Landsberg metric.

    Keywords: Isotropic Berwald curvature‎, ‎Landsberg metric‎, ‎Concurrent vector fields
  • S. Ghobadi*, S. Jahangiri Pages 121-134

    This paper proposes a new method based on the ideal input vector to estimate inputs of a given decision making unit (DMU) when some or all of its outputs are increased to maintain its current efficiency level. In other words, this paper studied the following question: How much would be the increase in the inputs of the DMU if the decision maker increases certain outputs to a particular unit in which the DMU maintains its current efficiency level? In this study, unlike other proposed methods, the above question was addressed using just the single-objective linear programming (LP) problems. The problem of estimation of inputs was investigated based on the non-radial models. Necessary and sufficient conditions are proposed for estimation of inputs using just the single-objective LP problems. In addition, the level of deficiency (if any exists) in each of the output components is specified. An example with real data is presented to illustrate our proposed method.

    Keywords: Inverse Data Envelopment Analysis (DEA), Linear Programming (LP), Resource Allocation, Enhanced Russell Measure(ERM), Ideal-Solutions